Skip to main content
Beantwoord

KPN er toe bewegen SW2 met oude software om te ruilen

• August 18, 2026
  • 23 reacties
  • 259 keer bekeken

Hallo,

Graag wil ik KPN er toe bewegen om SW2 punten met oude firmware (e.g. 3.00.31 versie) ook buiten de garantieperiode te updaten of te vervangen.  Als je eenzelfde situatie zit, en het eens met me de redenering hieronder, meldt het dan via onderstaande link;

https://consument.acm.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Hulp bij invullen;

• Selecteer de volgende opties;
  • Kopieer en Plak onderstaande tekst in de melding:

-Bij KPN kan je superwifi 2 versterkers kopen om wifi ontvangst in huis te verbeteren.
-Deze moeten regelmatig een update krijgen om goed te blijven functioneren (mesh functionaliteit) en om digitale veiligheid te garanderen.
-Als het migreren naar nieuwe Firmware niet is gelukt e.g. door slechte verbinding, of omdat ze een tijdje niet verbonden zijn geweest, dan update KPN de software (e.g. firmware 3.00.31) niet meer. Volgens de KPN community / forum is dit beleid vanaf 1 april2026 ingevoerd.
-KPN helpdesk meldt dat ze alleen vervangen worden binnen de garantietermijn van 2 jaar vallen. 

Hier ben ik het niet mee eens:

-Zo wordt er gediscrimineert tussen klanten; klanten waarbij de upgrade wel is gelukt blijven upgrades krijgen voor een apparaat met dezelfde leeftijd.
-Volgens Artikel 7:18 BW heeft een leverancier de verplichting om goederen met digitale elementen langer dan wettelijke garantietermijn van firmware/software te voorzien om ze conform te houden.

Artikel 7:18 BW – bevat voor goederen met digitale elementen (zoals een wifi access point met firmware) de verplichting dat de verkoper ervoor zorgt dat de consument de updates, waaronder beveiligingsupdates, ontvangt die nodig zijn om het product conform te houden. Die updates moeten worden verstrekt gedurende de periode die de consument redelijkerwijs mag verwachten, tenzij in de overeenkomst een andere, rechtmatig geldende termijn is overeengekomen. 

• Vul je contact gegevens in.

Bedankt voor je support!

Groeten,

Jan Willem 

Beste antwoord door Erik van KPN

Hoi ​@jeewee85, SuperWifi 2 ruilen we gewoon om als deze nog de oude firmware hebben. Hetzelfde geldt ook, de rest van dit jaar, voor SuperWifi 1 punten. 

Je kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice, ook als de SuperWifi ouder zijn dan 2 jaar. Maak een belafspraak, dan nemen we contact op wanneer het jou uitkomt. En dan kan hiervoor een omruilverzoek worden ingediend. Omruilverzoek heeft een paar dagen verwerkingstijd, je krijgt bericht zodra het verwerkt is. 

23 reacties

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 18, 2026

Nou mijn Box12 en SW2 punten zijn voorzien van de laatste (KPN) software, maar goed werken doen ze nog steeds niet hoor...

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 18, 2026

Hier met een na laatste software op de box 12 en laatste software op de SW2 punten en hier werkt het ook nog niet zoals het hoort.

Nu heb ik met de versie die ik hier op de box 12 heb staan dat je om de 6 dagen het ding een thuisnetwerk herstart mag geven., maar goed ook dat is al door mij en vele andere al genoeg gemeld.

De laatste update voor de box 12 heeft die ellende nog steeds heb ik ondertussen vernomen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 21, 2026

Hoi ​@jeewee85, SuperWifi 2 ruilen we gewoon om als deze nog de oude firmware hebben. Hetzelfde geldt ook, de rest van dit jaar, voor SuperWifi 1 punten. 

Je kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice, ook als de SuperWifi ouder zijn dan 2 jaar. Maak een belafspraak, dan nemen we contact op wanneer het jou uitkomt. En dan kan hiervoor een omruilverzoek worden ingediend. Omruilverzoek heeft een paar dagen verwerkingstijd, je krijgt bericht zodra het verwerkt is. 

• Auteur
  • Topper
  • August 21, 2026

Onzin, heb heb meerderen keren contact gehad met klantenservice, en na enkele weken is het nog steeds niet opgelost. Ik krijg elke keer te horen dat KPN niets vervangt buiten garantieperiode.

• Auteur
  • Topper
  • August 21, 2026

Markeer je deze post nou als "beantwoord" om aandacht af te leiden? Graag pas als beantwoord willen markeren als er een oplossing wordt geboden! zie ook:

https://community.kpn.com/wifiversterkers-124/geen-ondersteuning-meer-van-sw2-punten-met-oudere-firmware-e-g-3-00-31-653121

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 22, 2026

De mods hier hebben we een handje van om hun eigen antwoorden als de beste aan te vinken. Geen idee waarom, laat de topic starter dat bepalen, alleen die kan aangeven of zijn vraag ook daadwerkelijk beantwoord is. Ik snap ook niet dat dit mag en dat de het zelf nodig vinden om te doen. Maar misschien worden ze wel beoordeeld op de hoe vaak een antwoord dat de geven als best wordt beantwoord. Beetje foute scoringsdrang.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 22, 2026

De mods hier hebben we een handje van om hun eigen antwoorden als de beste aan te vinken. Geen idee waarom, laat de topic starter dat bepalen, alleen die kan aangeven of zijn vraag ook daadwerkelijk beantwoord is. Ik snap ook niet dat dit mag en dat de het zelf nodig vinden om te doen. Maar misschien worden ze wel beoordeeld op de hoe vaak een antwoord dat de geven als best wordt beantwoord. Beetje foute scoringsdrang.

Tja dat viel mij ook al op, vind het zelf een beetje "zielig" gedrag, maar goed als men er blij van wordt

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 22, 2026

Misschien goed lezen. Er staat geen "beste antwoord" en er staat ook niet "beantwoord". Er staat "antwoord".

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 22, 2026

Misschien goed lezen. Er staat geen "beste antwoord" en er staat ook niet "beantwoord". Er staat "antwoord".

Hmm als ik naar boven scroll staat er toch echt beste antwoord 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 22, 2026

Je ik zie het nu ook. Ik keek naar het laatste antwoord 🤔. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 22, 2026

Je ik zie het nu ook. Ik keek naar het laatste antwoord 🤔. 

Precies dus goed lezen👍

Maar goed ik heb het zelf ook bij eigen post meegemaakt dat moderator eigen antwoord als beste had aangegeven, terwijl er niks was opgelost ( 3 mnd geleden)

Persoonlijk vind ik als iemand eigen topic begint zelf mag bepalen wat voor hem of haar het beste antwoord was.

• August 23, 2026

Elke topic starter kan die status gewoon veranderen dat heb ik zelf ook genoeg gedaan. De reactie van Erik is het best passend omdat de procedure wordt uitgelegd. Dat die procedure niet werkt of de persoon aan de telefoon er niets van snapt of niet goed op de hoogte is veranderd de procedure niet. Dit geval wijst wel heel duidelijk op een gebrek aan training en de verkeerde sheets in het systeem.

Off topic dat hele systeem voor die belafspraken is mij een doorn in het oog de tijd dat we hier nog echt werden geholpen is blijkbaar voorbij.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

@Erik van KPN Ik heb twee SuperWifi1-punten, die KPN mij indertijd ongevraagd heeft toegestuurd. Begrijp ik dat ik deze twee SW1-punten kan laten omruilen?

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 23, 2026

@Erik van KPN Ik heb twee SuperWifi1-punten, die KPN mij indertijd ongevraagd heeft toegestuurd. Begrijp ik dat ik deze twee SW1-punten kan laten omruilen?

Heb je ze in gebruik dan?

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Ja.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 23, 2026

Ja.

Dan zijn ze toch bijgewerkt naar de KPN software?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 23, 2026

Alleen als bijwerken niet lukt, kan dat. Als ze gewoon up-to-date zijn, is er geen reden om ze te vervangen vanuit KPN.

• Auteur
  • Topper
  • August 23, 2026

Vandaag nogmaals contact gehad met de klantenservice. Wederom kreeg ik te horen dat het SW2 punt niet vervangen werd, dus blijf het melden bij de ACM!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 23, 2026

Nvt

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 23, 2026

Vandaag nogmaals contact gehad met de klantenservice. Wederom kreeg ik te horen dat het SW2 punt niet vervangen werd, dus blijf het melden bij de ACM!

Ik denk dat ​@Erik van KPN van KPN wel even intern kan meekijken, vul alvast je profiel in en wacht even op zijn response. 

• Nieuwkomer
  • August 24, 2026

Goedemorgen ​@jeewee85,

Je verhaal is een (wat droevig) feest van herkenning. Ik ben inmiddels ook langs servicedesken, winkels en klachtenafdelingen gestuurt allemaal zonder resultaat. KPN houdt vast een de garantie van 2 jaar en geeft geen inhoudelijke reactie op argumenten rondom de updateverplichting. De KPN klantenservice lijkt vooral te worden aangestuurt op het vasthouden aan de scriptjes. 

Zojuist heb ik even gebeld met juridisch advies van de consumentenbond. De wet schrijft voor dat producten voor een 'redelijke' termijn moeten worden voorzien van updates. De term 'redelijk' is hier het wat vage criterium en wordt gekoppeld aan de complexiteit, kosten en type product. De juridisch expert van de consmentenbond geeft aan dat het in dit geval aannemelijk lijkt dat we mogen verwachten dat KPN een mogelijkheid te reparatie of vervanging aanbied. Ook buiten de fabrieksgarantie van 2 jaar om. Een product van dit type dat 4 jaar geleden is geintroduceerd en nog steeds onder exact dezelfde productnaam wordt verkocht zou gewoon ook softwarematig ondersteund moeten blijven.

Eerder heb ik melding gedaan bij de ACM (al voor je eerdere post). Ook de consumentenbond geeft aan dat ze het signaal meenemen.

Maar dat geeft ons natuurlijk nog geen nieuwe mogelijkheid om KPN ertoe te bewegen die verplichting na te komen.

@Erik van KPN, Toen ik naar de opmerkingen van moderators hier verwees (de punten worden wel omgeruild) in mijn discussie met de klachtenafdeling kreeg ik het weerwoord "maar dat is gewoon maar een forum meneer...". Er worden in deze community al vaker vragen gesteld over de verhouding tussen de community en de klantenservice. Kunnen jullie moderators van de community nog iets in gang zetten binnen KPN klantenservice of zijn jullie volledig losgekoppeld?

• August 24, 2026

Die garantie periode heeft wat mij betreft niets met het update probleem naar de KPN software te maken. Meerdere fabrikanten brengen updates uits voor dergelijke producten waarvan de garantie is verlopen.

Maar op een bepaald moment stoppen ook die fabrikanten als een model end of life is. 

Dat is met de SW2 hoe dan ook niet het geval.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 24, 2026

Goedemorgen ​@jeewee85,

Je verhaal is een (wat droevig) feest van herkenning. Ik ben inmiddels ook langs servicedesken, winkels en klachtenafdelingen gestuurt allemaal zonder resultaat. KPN houdt vast een de garantie van 2 jaar en geeft geen inhoudelijke reactie op argumenten rondom de updateverplichting. De KPN klantenservice lijkt vooral te worden aangestuurt op het vasthouden aan de scriptjes. 

Zojuist heb ik even gebeld met juridisch advies van de consumentenbond. De wet schrijft voor dat producten voor een 'redelijke' termijn moeten worden voorzien van updates. De term 'redelijk' is hier het wat vage criterium en wordt gekoppeld aan de complexiteit, kosten en type product. De juridisch expert van de consmentenbond geeft aan dat het in dit geval aannemelijk lijkt dat we mogen verwachten dat KPN een mogelijkheid te reparatie of vervanging aanbied. Ook buiten de fabrieksgarantie van 2 jaar om. Een product van dit type dat 4 jaar geleden is geintroduceerd en nog steeds onder exact dezelfde productnaam wordt verkocht zou gewoon ook softwarematig ondersteund moeten blijven.

Eerder heb ik melding gedaan bij de ACM (al voor je eerdere post). Ook de consumentenbond geeft aan dat ze het signaal meenemen.

Maar dat geeft ons natuurlijk nog geen nieuwe mogelijkheid om KPN ertoe te bewegen die verplichting na te komen.

@Erik van KPN, Toen ik naar de opmerkingen van moderators hier verwees (de punten worden wel omgeruild) in mijn discussie met de klachtenafdeling kreeg ik het weerwoord "maar dat is gewoon maar een forum meneer...". Er worden in deze community al vaker vragen gesteld over de verhouding tussen de community en de klantenservice. Kunnen jullie moderators van de community nog iets in gang zetten binnen KPN klantenservice of zijn jullie volledig losgekoppeld?

Sw1 punten zijn al lange tijd op de markt en kunnen nog maar net de nieuwe software van de KPN aan, dat is mede dat KPN stopt met de ondersteuning van de sw1 punten, dat is mij telefonisch duidelijk geworden.

SW2 punten worden uiteraard na 1-1-2027 ondersteund, maar daar kan je nog tegenaanlopen dat er oude software erop staat, dat kan bijv ding lang niet gebruikt is en daarom voor 1-4-2026 geen update heeft gekregen.

Die zou via een omruiling wel omgeruild moeten worden, zeker als je aangeeft dat ze lang waren aangesloten en dat laatste was nodig ivm te kunnen updaten op afstand door KPN