Skip to main content
Beantwoord

Na update schieten Experia Wifi's willekeurig in paired modus en ervaar ik problemen met de Wifi

• December 30, 2025
  • 14 reacties
  • 141 keer bekeken

Op de nacht van 3 op 4 december is er een update uitgevoerd op onze modem. Ik kreeg de dag ervoor netjes een melding dat onze modem en versterkers aan moesten staan voor de update.

Na de update ging het netwerk vervelend doen. Na enkele minuten gebruik te maken van mijn wifi werd mijn verbinding opeens verbroken en was ik weer bezig op 5g. Opnieuw verbinding maken met het netwerk lukte soms wel, soms ook alleen maar met het thuisnetwerk en dan geen internet. Normaal heb ik geen problemen met verbindingen. 

Ik heb alle stekkers getrokken en na een minuut er weer ingedaan. 10 minuten gewacht en toen had ik helemaal geen thuisnetwerk meer. En dit was helaas de start van een vervelende zoektocht. Door het trekken van de stekkers (van modem, versterkers of beide) ben ik ondertussen alle varianten tegen gekomen: geen netwerk, wel een thuisnetwerk maar geen internet, wel internet maar geen tv of alles werkt maar slechts op één van de twee versterkers. 

Na wat scrollen op dit forum kwam ik al adviezen tegen. Meerdere zijn ermee opgelost door het trekken van de stekkers, maar via een of andere manier werkt dit niet bij mij. Via de app van mijnKPN heb ik een test van mijn netwerk laten doen en ook zo laten resetten. Geen resultaat. 

Een enkele keer werkte dit wel, maar voor een korte periode. Daarna begon het gerommel weer. Zo ook vandaag. Vanmiddag werkte alles… vanavond geen netwerk op één van de twee versterkers.

Ons huis is te ver uitgerekt waardoor ik het netwerk niet haal met een enkele modem. De oplossing was toen (in 2018) om met 2 repeaters te werken en de wifi uit te schakelen op de modem zelf. Sinds we dit gedaan hebben hebben we nooit problemen gehad met verbindingen. Nu helaas dus wel.

Ook via het forum kwam ik de tip tegen om even te kijken via 192.168.2.254. Daar heb ik gevonden dat de repeaters die op dat moment geen internet doorgeven komt door het gevalletje wel synched, maar niet paired. Ook daar zijn de oplossingen ontkoppelen, stekker trekken en opnieuw installeren. 

Vanavond had ik geen internet meer aan de voorkant van het huis. Opgezocht via 192.168.2.254 wat er aan de hand is. De repeater aan de voorkant van het huis is synched, de repeater aan de achterkant van het huis is paired. De stekker van de modem getrokken en na 10 minuten was het probleem precies andersom. Opnieuw reset gedaan. Nu staan volgens 192.168.2.254 beide repeaters als paired en krijg ik de melding dat ze niet juist met het thuisnetwerk gekoppeld zijn, maar via de ene heb ik nu wel internet en de andere niet. Degene die geen internet geeft opnieuw gereset. Deze staat nu op "discovered”. Geen netwerk zichtbaar… zucht

Mijn opstelling:
Experiabox V10 (firmware V10.C.25.08.15) wifi staat uit
DVO 1200 verbinding voor bedraad aansluiten TV box
1 Wifi repeater KPN (Arcadyan) voorkant huis (firmware EW.C.25.14.02)
1 Wifi repeater KPN (Arcadyan) achterkant huis (firmware EW.C.25.14.02)

Wat kan ik doen zodat mijn netwerk weer stabiel wordt zoals het was voor 3 december?

Beste antwoord door bnh

Welkom ​@ChristiaanR!

Het enige wat ik kan bedenken dat zou kunnen helpen, is alles resetten naar de fabrieksinstellingen, inclusief je modem en SuperWiFi punten. Vervolgens moet je alles opnieuw aan elkaar koppelen.

Handleiding: V10 fabrieksinstellingen herstellen

Handleiding: SuperWiFi

14 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • Antwoord
  • December 31, 2025

Welkom ​@ChristiaanR!

Het enige wat ik kan bedenken dat zou kunnen helpen, is alles resetten naar de fabrieksinstellingen, inclusief je modem en SuperWiFi punten. Vervolgens moet je alles opnieuw aan elkaar koppelen.

Handleiding: V10 fabrieksinstellingen herstellen

Handleiding: SuperWiFi

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 31, 2025

Hoi ​@bnh 

Dank je wel voor de reactie. 

Ik heb geen superwifi punten maar wifi versterkers, maar ik snap de boodschap. Ik heb zojuist alles de fabrieksherstelling gegeven en alles lijkt weer te werken.

Ik heb een agendaherinnering staan voor zaterdag om nog een update hier te geven. Werkt alles nog steeds, dan ben ik zeer tevreden. Wordt vervolgd

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 31, 2025

Oké super, ik ben benieuwd naar je feedback!

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 2, 2026

Beste ​@bnh 

Iets eerder dan gepland met toch al een update.

Het netwerk is de afgelopen dagen stabiel geweest en werkt goed.

Fijn!

Dan ben ik nog wel tegen het volgende probleem gekomen.
Al mijn apparaten schijnen voorkeur te hebben voor de extender achterin het huis. Zelfs als ik voorin het huis op de bank zit, maken zowel telefoon als laptop de verbinding met het punt achterin het huis, terwijl het punt voorin het huis op nog geen 2 meter vanaf mijn bank is.

Ik weet dat ik dit probleem in het begin toen we hier kwamen wonen ook hadden. Ik weet alleen niet meer wat ik toen gedaan heb om dit probleem op te lossen. 

Enig idee?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 2, 2026

Hi ​@ChristiaanR!

Dat is al gedeeltelijk goed nieuws!

Versterkers blijven op één punt hangen, waardoor dit probleem ontstaat.

Een Mesh systeem voorkomt dit doordat de apenraten en het modem automatisch naar de beste verbinding schakelen.

Kun je vertellen welk type en merk je nu hebt staan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 2, 2026

@bnh 

De repeaters zijn de zwarte vierkante Experia Wifi repeaters (Arcadyan) die ook in deze link zichtbaar zijn:

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 2, 2026

Kan je een inloggen op je V10 ​@ChristiaanR, en kijken of WPA3 aanstaat ?

Zo ja, moet je deze op WPA2 Personal instellen, daarna zou het beter moeten gaan.

De reden is, de Experia WiFI versterkers ondersteunen geen WPA3 en kunnen dan onderling geen signaal doorzetten. 

Edit:

Ik zie in de kennisbank dat de V10 ook geen WPA3 ondersteund.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 2, 2026

Ik heb wel ergens gelezen dat op dit moment het switchen van WiFI punten niet altijd lekker loopt ​en dit mogelijk in een volgende update beter moet gaan @ChristiaanR.

We gaan het even Erik vragen, die weet er vaak veel meer vanaf!
@Erik van KPN Klopte dit, of zit ik onzin te verkopen ?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@ChristiaanR en welkom bij de KPN Community! Wat fijn dat je al zoveel hulp van ​@bnh hebt gehad. 😄 Ik ben geen Erik, maar heb alle notities even nagelezen en 

Ik heb wel ergens gelezen dat op dit moment het switchen van WiFI punten niet altijd lekker loopt ​en dit mogelijk in een volgende update beter moet gaan

dit klopt. We horen meer dat apparaten voorkeur aan het modem geven, of aan het ‘verkeerde’ wifi punt. De sturing daarvan gaat vanuit het modem dus met toekomstige updates voor de V10 (onder andere) moet dit opgelost worden. 
Daar hebben we met de laatste update ook wat in verbeterd, maar zo te lezen zijn we er nog niet. 

De wifi in je modem mag nu weer aan staan, dus als je inlogt op je V10 en de wifi weer aanzet, hoe gaat het dan qua waar de apparaten mee verbinden ​@ChristiaanR ? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 4, 2026

Hoi ​@Sanne van KPN 

Als eerst: gisteravond en vandaag geen enkele problemen ondervonden.

In het verleden moest de wifi van de V10 uit staan als je de repeaters gebruikte. Daarom staat er nu een repeater naast mijn modem en staat de wifi van de modem uit.

Gezien die 2 vlak naast elkaar staan, gaat dat geen probleem opleveren? Anders wil ik het met alle liefde even proberen....

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 4, 2026

Met de nieuwe software is dat niet meer nodig ​@ChristiaanR, je modem wifi mag aan, en je wifi punt mag ergens anders heen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Precies wat bnh zegt. 😄 

Fijn dat het nu stabiel is! Hopelijk blijft dat nu zo. Zo niet, trek gerust weer aan de bel! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 7, 2026

Wifi repeater uitgezet en de wifi van de modem zelf aan.

Gisteravond had ik meerdere keren het probleem dat mijn telefoon geen verbinding kon maken met één van de wifipunten. Hij gaf aan dat er een fout in de verbinding zat. 

Vanmiddag zat ik in een Teams overleg aan tafel in de woonkamer. 

Tijdens dit overleg van een uur heeft mijn laptop meerdere malen (zo'n 10 keer) geswitched van het ene wifi-punt naar het andere wifi-punt. Hierdoor was ik de verbinding meerdere malen kwijt en moest deze opnieuw gemaakt worden. 

TIjdens dit overleg ben ik ook dichterbij het ene punt gaan zitten dan het andere in de hoop dat hij minder zou switchen, maar dit was helaas niet het geval….

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 7, 2026

Ja, dit komt echt door de lopende bug, dit moet zo snel mogelijk opgelost worden met een update.

Wil je dit voor nu voorkomen, dan moet je of de SuperWiFI uit zetten of je WiFi van het modem.