Skip to main content
Beantwoord

SuperWifi 2 punt werkt niet volgens webinterface maar brandt wel groen

• January 25, 2026
  • 5 reacties
  • 55 keer bekeken

Ik heb een aantal keer opnieuw mijn superwifi 2 aangesloten via de lan kabel aan het modem. Eerst elke keer gereset aan de achterkant. Superwifi start op en wordt groen, maar zodra ik de apparaten op zoek in de router via de browser op 192.168.2.254, dan staat er bij het superwifi punt onder Thuisnetwerk dat het gepaired is, maar er staat ook:

Dit apparaat is niet succesvol aan het thuisnetwerk gekoppeld. Herhaal de doe-het-zelf installatie. Nou dat heb ik drie maal zonder succes gedaan via de  internet kabel (zoals aangegeven)

Kan het zijn dat dit superwifi punt kapot is, of doe ik toch iets verkeerd. Overigens kan ik ook de firmware niet updaten van het wifi punt. 

Beste antwoord door Thomas van KPN

Ik ben nog even op zoek geweest ​@Arnovs2 

Over paired-not-synced (dat is wat er aan de hand is als je SW punten in de interface rood zijn maar wel fysiek groene lampjes hebben). Wat er gebeurd bij deze status is dat de SuperWifi punten nog wel onderdeel zijn van je netwerk (paired) maar de synchronisatie (sync) met het modem is er niet. Wil zeggen dat ze in de basis wel werken, maar er is geen sturing meer die je wel nodig hebt voor een goede mesh. Dus, als een van je eindapparaten verbonden is met een SuperWifi met deze status, dan heeft ‘ie gewoon internet. Maar omdat de sturing dan ontbreekt kan je eindapparaat niet automatisch overgezet worden naar een van de andere Wifipunten of je modem als dat signaal beter is. Zo kan je dan krijgen dat er geen  enkel apparaat (uit zichzelf) met een SuperWifi verbindt als die de paired-not-synced status heeft. 

Hier is op het moment niet echt een permanente oplossing voor. Dit is ook een van die dingen die valt onder verbetering van de sturing wat ik eerder noemde. Dus afwachten op volgende versies voor de modems. Wat (tijdelijk) kan helpen is:

Herstarten van de SuperWifi in kwestie, of je hele thuisnetwerk met de knop in het modem (Systeem > Instellingen > Herstart thuisnetwerk), is de snelste manier om dit weer te verhelpen. Maar daarbij zien we dan inderdaad dat het probleem ook weer kan terugkomen. 

De hele uitgebreide resetprocedure die ik eerder plaatste is iets waarvan we zien dat het voor langere tijd een oplossing kan zijn. 

Abonneer je vooral ook op de product updates, zodra er iets verandert delen we daar uitgebreide updates.

5 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Arnovs2, welkom op onze community! Heb je m ook ongeveer een half uur bekabeld aangesloten gelaten zodat je SuperWifi punt zijn installatie volledig afgerond heeft?

Op onze Kennisbank hebben we hier meer informatie over:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 27, 2026

Zeker, 

Maar geen resultaat. Als ik de modem kijk, dan geeft de superwifi aan dat hij paired is, terwijl de SW die bekabeld is synced is. 

Ook staat er dat ik het opnieuw moet aansluiten. Dat heb ik inmiddels 6 keer in de voorgeschreven volgorde gedaan. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 27, 2026

Ervaar je problemen? Met de topologie is nog vanalles aan de hand. Bij mij klopt er niets van maar het werkt perfect!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 27, 2026

Ja het bereik is gewoon ronduit slecht rond dat punt. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 30, 2026

Ik ben nog even op zoek geweest ​@Arnovs2 

Over paired-not-synced (dat is wat er aan de hand is als je SW punten in de interface rood zijn maar wel fysiek groene lampjes hebben). Wat er gebeurd bij deze status is dat de SuperWifi punten nog wel onderdeel zijn van je netwerk (paired) maar de synchronisatie (sync) met het modem is er niet. Wil zeggen dat ze in de basis wel werken, maar er is geen sturing meer die je wel nodig hebt voor een goede mesh. Dus, als een van je eindapparaten verbonden is met een SuperWifi met deze status, dan heeft ‘ie gewoon internet. Maar omdat de sturing dan ontbreekt kan je eindapparaat niet automatisch overgezet worden naar een van de andere Wifipunten of je modem als dat signaal beter is. Zo kan je dan krijgen dat er geen  enkel apparaat (uit zichzelf) met een SuperWifi verbindt als die de paired-not-synced status heeft. 

Hier is op het moment niet echt een permanente oplossing voor. Dit is ook een van die dingen die valt onder verbetering van de sturing wat ik eerder noemde. Dus afwachten op volgende versies voor de modems. Wat (tijdelijk) kan helpen is:

Herstarten van de SuperWifi in kwestie, of je hele thuisnetwerk met de knop in het modem (Systeem > Instellingen > Herstart thuisnetwerk), is de snelste manier om dit weer te verhelpen. Maar daarbij zien we dan inderdaad dat het probleem ook weer kan terugkomen. 

De hele uitgebreide resetprocedure die ik eerder plaatste is iets waarvan we zien dat het voor langere tijd een oplossing kan zijn. 

Abonneer je vooral ook op de product updates, zodra er iets verandert delen we daar uitgebreide updates.