Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.06

Categorie:SuperWifi 2
  • May 20, 2025
  • 195 reacties
  • 8335 keer bekeken
SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.06
Toon eerste bericht

195 reacties

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • June 30, 2025

Oja, eigen topics al genoeg gehad, die leiden ook tot niets, dus wat dat betreft vind ik dat ook geen behulpzame zet

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Als je problemen hebt waar je met de community niet uit komt ​@sschot is het advies hierover met ons te bellen, mijn collega's kunnen dan meekijken naar een passende oplossing. Ditzelfde geldt ook voor jou ​@TomRoozendaal. Jullie kunnen hiervoor online een belafspraak maken

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • June 30, 2025

Als je problemen hebt waar je met de community niet uit komt ​@sschot is het advies hierover met ons te bellen, mijn collega's kunnen dan meekijken naar een passende oplossing. Ditzelfde geldt ook voor jou ​@TomRoozendaal. Jullie kunnen hiervoor online een belafspraak maken

Sorry, maar hoe gaat een belafspraak ervoor zorgen dat ik ouderlijk toezicht kan instellen, als er geen topologie zichtbaar is?

Ook de telefonische service kan hier niets mee.

Dus ik waardeer je bericht en insteek, maar dat is ook nergens toe leidend. Het probleem is dat er problemen zijn die al meer als een jaar duren en tot op heden niet opgelost zijn of worden.

Laat KPN nou eens een KPN waardig product neerzetten, dat siert echt veel meer. Niets tegen jou persoonlijk natuurlijk!

KPN laat zijn gebruikers echt met mega fouten en onmogelijke oplostijden (1 jaar+) zitten. En daar wordt je best wel chagrijnig van, althans ik wel.

Dus KPN, niet “lullen maar poetsen”, kom op met die FW updates die eindelijk eens een “normaal” werkend systeem neer zetten, in plaats van een platform wat kant nog wal raakt qua, in mijn ogen, basis functies van een router.

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Goedemorgen Thomas, bedankt  voor je reactie en de aangeboden oplossing. Het probleem zit hem in de software en in dit geval in de software van de SW2.  Door technische redenen, een bug in het script, is de uitrol van deze software gestaakt. Ik wacht dus op de SW2 software. Ik denk niet dat een bel afspraak daar mij mee gaat helpen, of ik moet dat verkeerd zien, dan hoor ik dat graag. 

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • July 1, 2025

Wie krijgt de update en wanneer?

We beginnen met het uitrollen van deze versie als update bij mensen die een Box 12 hebben, en waarbij die Box 12 en de SuperWifi 2 al over zijn naar KPN Software. Hiervan krijg je niet apart bericht.

Heb je nu de versie SW2.C.25.05.02? Dan kun je handmatig update naar deze versie. Dat zou moeten kunnen met de upgradeknop. Lukt dat niet, reset dan je SuperWifi 2.

@Erik van KPN 

het is weer mogelijk om SW2 te updaten handmatig 

wel is het zo dat je alle SW2 eerst ontkoppelt via de knop in de modem en de SW2 terug zet naar fabrieksinstellingen 

en vervolgens bekabelt aansluit en dan krijgt de SW2 de update binnen 

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 1, 2025

Mag ik dan toch dit weer flauw vinden, hoe kan je op de knop ontkoppelen drukkken als de topologie niet werkt…..?????

Een harde reset is wel de oplossing, maar betekent dat ik alle punten af moet, op de meest onmogelijke plaatsen waar ze zitten.

Maar goed, als alles geupdate is, dan ben ik benieuwd hoe het eruit gaat zien, ik vrees stieken wel met grote vreze, dat het nog steeds niet doet wat het moet doen, maar ik hou jullie op de hoogte!

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Dit is mooi nieuws, ik ga dit gelijk testen. 

Forum|alt.badge.img
  • July 1, 2025

Hoe werkt het 'ontkoppelen'?

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 1, 2025

Ik ben nu klaar.

4 SW2 punten gedaan.

Allemaal hardware matig gereset, omdat ontkoppelen niet ging.

Draaien op nieuwste software.

Zijn nu zichtbaar in topologie, alhoewel die nog steeds niet compleet, kloppend en functioneel is.

Pittige procedure om ff 4 punten up te daten……. 

Helaas nog geen 100% tevreden eindresultaat op dit moment, maar wel stapje voorwaarst

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 1, 2025

Je kan een harde reset uitvoeren door met een pinnetje de reset knop achter op de SW in te drukken.

Als je de unit kan bereiken via het IP adres, kan je zeggen, zet terug naar fabrieksinstellingen, dan snel de UTP kabel eruit. Wachten tot opgestart. UTP kabel verbinden en w8 tot hij klaar is.

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 1, 2025

Het lijkt er op dat nu alle WIFI verbonden apparaten en de SW2 worden weergegeven.

Alle UTP verbonden apperatuur wordt NIET weergegeven

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • July 1, 2025

We beginnen met het uitrollen van deze versie als update bij mensen die een Box 12 hebben, en waarbij die Box 12 en de SuperWifi 2 al over zijn naar KPN Software. Hiervan krijg je niet apart bericht.

Heb je nu de versie SW2.C.25.05.02? Dan kun je handmatig update naar deze versie. Dat zou moeten kunnen met de upgradeknop. Lukt dat niet, reset dan je SuperWifi 2.

@Erik van KPN 

wel is het zo dat je alle SW2 eerst ontkoppelt via de knop in de modem en de SW2 terug zet naar fabrieksinstellingen 

Dit is mooi nieuws, ik ga dit gelijk testen. 

Hoe werkt het 'ontkoppelen'?

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2

@Erik van KPN 

Het is gelukt, niet zonder slag of stoot. Heb het hele riedeltje twee keer moeten doen, maar we hebben de update binnen. 

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Nu nog 1 vraag. Alles draait nu op de laatste versie. 

Moet ik de SW2 nou bekabeld laten of niet?

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • July 1, 2025

nee dat hoeft niet als de update binnen is

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 1, 2025

Door technische redenen, een bug in het script, is de uitrol van deze software gestaakt. Ik wacht dus op de SW2 software. Ik denk niet dat een bel afspraak daar mij mee gaat helpen, of ik moet dat verkeerd zien, dan hoor ik dat graag. 

Wel even de kanttekening dat de uitrol niet is gestaakt, daar zijn we nog gewoon mee bezig. De bug zorgde ervoor dat je niet zelf de update kon forceren via de updateknop of door een reset. Maar ik begrijp dat dit inmiddels werkt, dus dat is goed nieuws. Ik heb die bevestiging zelf nog niet gekregen, die verwacht ik dan morgenochtend. Op dat moment zal ik dit hier dan ook nog even officieel komen melden en het startbericht aanpassen :)

Sorry, maar hoe gaat een belafspraak ervoor zorgen dat ik ouderlijk toezicht kan instellen, als er geen topologie zichtbaar is?

En hier nog even over: ouderlijk toezicht is ook te benaderen buiten de topologie om:

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Er gaan verschillende geluiden.

Kamp draadloos: zonder UTP werken de SW2 het beste. 

Kamp bedraad: met UTP werken de SW2 het beste.

ik ben er nooit achter gekomen wat nou beter werkt. Bij elk SW2 punt ligt een UTP kabel. Heb ze nu allemaal nog bekabeld.

Wat zijn jullie ervaringen?

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 1, 2025

Gelukt SuperWif2 punten ontkoppeld en na reset beide nu op nieuwste versie draaien.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 1, 2025

Ik had ook 1 van de SW2's op een hele oude firmware draaien. Kijken of het lukt, ik zie de SW2's niet in de topologie, maar ik kan er wel op via een lokale webpagina van de SW2. Ik heb herstel naar fabriekinstellingen geselecteerd en daarna de kabel eruit gehaald. Zodadelijk maar weer eens er in steken en kijken of het SW2 punt zichtzelf update.

Leen59
Wijsgeer
  • July 1, 2025

Lampje moet wel paars branden, anders lukt het ws niet.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 1, 2025

En het heeft gewerkt!

TOP bedankt voor het laten weten!

Nu is er nog 1 ding wat mij opvalt, het gastennetwerk lijkt niet op de SW2's te draaien, in iedergeval niet volgens de SW2's pagina's zelf. Is dat een cosmetisch dingetje of ook echt zo? Ik kan het niet vinden bij de changelogs en known issues van deze firmware versie

Leen59
Wijsgeer
  • July 1, 2025

Wel minimaal een half uur aan de kabel laten zodat alle info overgenomen wordt vanuit het modem.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 1, 2025

Wel minimaal een half uur aan de kabel laten zodat alle info overgenomen wordt vanuit het modem.

Ik heb toevallig alle SW'2's bedraad zitten

Leen59
Wijsgeer
  • July 1, 2025

Nog beter !

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • July 1, 2025

Er gaan verschillende geluiden.

Kamp draadloos: zonder UTP werken de SW2 het beste. 

Kamp bedraad: met UTP werken de SW2 het beste.

ik ben er nooit achter gekomen wat nou beter werkt. Bij elk SW2 punt ligt een UTP kabel. Heb ze nu allemaal nog bekabeld.

Wat zijn jullie ervaringen?

Als je een UTP kabel hebt liggen dan lekker bedraad laten. Draadloos is altijd verlies. Zowel op de backhaul en daarna nog op de client naar superwifi. Wifi is ook half duplex in tegenstelling tot bedraad. En je hebt altijd interferentie met wifi.

Ik kocht Superwifi primair om tv+ op de bovenverdieping draadloos aan te sluiten. En dat werkt perfect. Mijn abonnement is mijn beperkende factor maar bij een gigabit verbinding zal draadloos een UTP kabel nooit overtreffen. Het is denk ik ook een beetje het verwachtingspatroon versus gemak.