Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.06

Categorie:SuperWifi 2
  • May 20, 2025
  • 195 reacties
  • 8335 keer bekeken
SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.06
Toon eerste bericht

195 reacties

Gerrit Verdick
Topper
Forum|alt.badge.img

Ik heb een vraag over de nieuwe melding over Huur of Koop in het initiele inlog scherm van de SWP2.

Ik heb 2 SWP2 schotels gekregen als cadeau van KPN toen ik een nieuw contract had afgesloten, een aantal jaren geleden. Zijn deze SWP2 nu mijn eigendom, dus Koop of nog steeds eigendom van KPN (Huur). Ik heb overigens nooit huur betaald dus ik verwacht dat ze als Koop worden weer gegeven (als ik deze firmware krijg).

Situatie nu:
KPN Box 12b, firmware V12.C.25.06.06
Beide draadloos aangesloten SuperWifi2, firmware SW2.C.24.07.04

Vriendelijk groet,

Gerrit Verdick

Leen59
Wijsgeer
  • July 1, 2025

Je gaat het vanzelf merken. Op huurapparaten zit een sticker dat het eigendom van KPN is.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • July 1, 2025

Gaan ze de update ook vanzelf nog eens krijgen of is het noodzakelijk om ze los te koppelen en weer te resetten?

Leen59
Wijsgeer
  • July 1, 2025

In principe gaat dat vanzelf, mits je modem de KPN software heeft.

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Nu nog 1 vraag. Alles draait nu op de laatste versie. 

Moet ik de SW2 nou bekabeld laten of niet?

nee dat hoeft niet als de update binnen is

Er gaan verschillende geluiden.

Kamp draadloos: zonder UTP werken de SW2 het beste. 

Kamp bedraad: met UTP werken de SW2 het beste.

ik ben er nooit achter gekomen wat nou beter werkt. Bij elk SW2 punt ligt een UTP kabel. Heb ze nu allemaal nog bekabeld.

Wat zijn jullie ervaringen?

Als je een UTP kabel hebt liggen dan lekker bedraad laten. Draadloos is altijd verlies. Zowel op de backhaul en daarna nog op de client naar superwifi. Wifi is ook half duplex in tegenstelling tot bedraad. En je hebt altijd interferentie met wifi.

Ik kocht Superwifi primair om tv+ op de bovenverdieping draadloos aan te sluiten. En dat werkt perfect. Mijn abonnement is mijn beperkende factor maar bij een gigabit verbinding zal draadloos een UTP kabel nooit overtreffen. Het is denk ik ook een beetje het verwachtingspatroon versus gemak.

Bedankt voor je antwoord. 

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 1, 2025

Sorry, maar hoe gaat een belafspraak ervoor zorgen dat ik ouderlijk toezicht kan instellen, als er geen topologie zichtbaar is?

En hier nog even over: ouderlijk toezicht is ook te benaderen buiten de topologie om:

Dit is niet juist. Als er binnen topologie geen apparaten worden weergegeven, is de lijst met Apparaten waarnaar verwezen wordt in de link, ook helemaal leeg. Er is gewoon niets te zien dat verbonden is, dus ook niets in te stellen. Helaas geeft dit dus geen oplossing voor het langlopende probleem

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 1, 2025

Wat zijn jullie ervaringen?

Zo veel mogelijk bedraad, stabieler, sneller en minder drop outs qua onderlinge verbindingen

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 2, 2025

Sorry, maar hoe gaat een belafspraak ervoor zorgen dat ik ouderlijk toezicht kan instellen, als er geen topologie zichtbaar is?

En hier nog even over: ouderlijk toezicht is ook te benaderen buiten de topologie om:

Dit is niet juist. Als er binnen topologie geen apparaten worden weergegeven, is de lijst met Apparaten waarnaar verwezen wordt in de link, ook helemaal leeg. Er is gewoon niets te zien dat verbonden is, dus ook niets in te stellen. Helaas geeft dit dus geen oplossing voor het langlopende probleem

Ah, dank voor die aanvulling, ​@sschot. Neem ik dat in ieder geval mee. 

Ik heb een vraag over de nieuwe melding over Huur of Koop in het initiele inlog scherm van de SWP2.

Ik heb 2 SWP2 schotels gekregen als cadeau van KPN toen ik een nieuw contract had afgesloten, een aantal jaren geleden. Zijn deze SWP2 nu mijn eigendom, dus Koop of nog steeds eigendom van KPN (Huur). Ik heb overigens nooit huur betaald dus ik verwacht dat ze als Koop worden weer gegeven (als ik deze firmware krijg).

SuperWifi die je van ons krijgt als welkomstcadeau zijn je eigendom, ​@Gerrit Verdick.

Gaan ze de update ook vanzelf nog eens krijgen of is het noodzakelijk om ze los te koppelen en weer te resetten?

Zoals Leen al benoemde, gaat vanzelf. Maar als je een probleem ervaart, dan kan het zinnig zijn om de update te forceren.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 2, 2025

Wie krijgt de update en wanneer?

We beginnen met het uitrollen van deze versie als update bij mensen die een Box 12 hebben, en waarbij die Box 12 en de SuperWifi 2 al over zijn naar KPN Software. Hiervan krijg je niet apart bericht.

Heb je nu de versie SW2.C.25.05.02? Dan kun je handmatig update naar deze versie. Dat zou moeten kunnen met de upgradeknop. Lukt dat niet, reset dan je SuperWifi 2.

@Erik van KPN 

het is weer mogelijk om SW2 te updaten handmatig 

wel is het zo dat je alle SW2 eerst ontkoppelt via de knop in de modem en de SW2 terug zet naar fabrieksinstellingen 

en vervolgens bekabelt aansluit en dan krijgt de SW2 de update binnen 

Om het nog even officieel te bevestigen: handmatig updaten werkt weer. Het zou moeten kunnen met de upgradeknop als je de 25.05.02 versie hebt. Lukt dat niet, of heb je een oudere versie, dan kun je de update forceren met een reset. Het ontkoppelen zou niet nodig moeten zijn zolang je de SW2 volledig reset en daarna bekabeld aansluit. Laat hem dan een half uurtje aangesloten.

Ik pas het startbericht er weer op aan!

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Mooi nieuws, dank je wel.

• Topper
  • July 2, 2025

Hier net vanuit de webinterface alle 3 de SuperWifi 2 punten hersteld naar fabrieksinstellingen en ze zijn nu allemaal netjes up2date. Bedankt voor de inzet!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Top dat het nu gelukt is ​@A_Ruighaver, dank voor de update!

erwtjuh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • July 3, 2025

Ook hier met enige moeite de update op de twee sw2’s geforceerd. De eerste ging okay , de tweede gaf na hw reset steeds aan dat hij niet goed geconnect was. Toen het eindelijk gelukt was bleef in de topologie de verbinding staan als met een kabel terwijl deze inmidddels geconnect was met wifi.

Voor de 2e keer de box12 gereset. Toen werkte het weer. Klein foutje nog in de topologie, er is geen connect weergegeven tussen SW nr 1 en SW nr 2.

groet Erwin

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dank voor je uitgebreide feedback ​@erwtjuh, dat is zeer waardevol voor ons. Fijn dat er dan progressie is geboekt en we nemen je punten mee als terugkoppeling!

• Topper
  • July 5, 2025

Via handmatig updaten

“het is weer mogelijk om SW2 te updaten handmatig 
wel is het zo dat je alle SW2 eerst ontkoppelt via de knop in de modem en de SW2 terug zet naar fabrieksinstellingen en vervolgens bekabelt aansluit en dan krijgt de SW2 de update binnen”

is SW2 nu bijgewerkt tot V12.C.25.05.06.
              Master staat op V12.C.25.06.06   > 1 cijfer verschil dus.

Is dat de bedoeling of moeten ze beide op de V12.C.25.06.06 komen?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hmm, weet je zeker dat dit bij de softwareversie van de SW2 staat? Voor de Box 12 zijn we namelijk wel bij V12.C.25.06.06. 😕 Gek als je dit bij de SW2 ziet.

• Topper
  • July 5, 2025

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ah yes, dat is de Box 12. Dan klopt het!

• Topper
  • July 5, 2025

thanx. Ter aanvulling. Moest hele systeem, na het halve uur wachten, nog wel een keertje herstarten voor het werkte; de koppeling bleek aanvankelijk onjuist. Herstart van zowel modem als sw loste dat op. 

• Helper
  • July 7, 2025

Ik ben benieuwd, mijn zwarte SW punten zitten op SW2.C.24.03.00 1 bedraad, 1 op draadloos. Het modem zit netjes op de laatste firmware, maar de zwarte superwifi 2 punten blijven nog steeds op SW2.C.24.03.00?

sschot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 7, 2025

Ik ben benieuwd, mijn zwarte SW punten zitten op SW2.C.24.03.00 1 bedraad, 1 op draadloos. Het modem zit netjes op de laatste firmware, maar de zwarte superwifi 2 punten blijven nog steeds op SW2.C.24.03.00?

Ze een software matige of harde reset geven, bedraad aansluiten, en vermoedelijk zullen ze zich dan updaten naar de laatste versie 

Forum|alt.badge.img

Ze een software matige of harde reset geven, bedraad aansluiten, en vermoedelijk zullen ze zich dan updaten naar de laatste versie 

Dit werkte bij mij ook bij twee verschillende systemen.
Eerst een update van de Box 12 door de stroom er 2 min. af te hebben gehaald. Toen die up-to-date was de SW2’s een terug naar de fabrieksinstellingen laten zetten via de web interface.

Dit zorgde er zowel bij mij als bij mijn schoonouders voor dat alles op de laatste versies draait.
Een week of twee geleden werkte dit nog niet...

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • July 8, 2025

Beste KPN, ik heb nu sinds een week de SW2 x 5 zonder problemen draaien met de nieuwe firmware.

Ik heb alleen mijn 3xSW1 uit mijn netwerk gehaald. Ik had bij de complete installatie problemen, dat de sw punten steeds verschillend onbereikbaar waren. DE 3x SW1 liggen nu dus werkloos. Ik heb ze ook niet meer nodig.

• Helper
  • July 9, 2025

Mijn v12 modem plus 2 superwifi 1 punten zijn vorige week naar de kpn software geupdate en hebben nu de meest recente softwareversie. Superwifi1 beide groen in de beheerpaginas van het modem.

Vandaag 2 superwifis 2 toegevoegd. 

Eerst elk van de zwarte superwifis gereset met paperclip en daarna 1 voor 1 bekabeld aan modem aangesloten.

Werden beide groen lampje na een tijdje,

Beide uitgezet , verplaatst en draadloos weer aangezet. Krijgen beide groen lampje.

Echter, in de beheerpaginas van het modem hebben ze beide een rood icoon?

Daarop klikkend word gemeld dat niet correct in het netwerk is opgenomen? 

Wel paired maar niet synced ?

Beheerpaginas geven ook niet de meest actuele status weer. Bij draadloos verbonden zwarte wifi2 wordt gemeld dat verbonden us via ethernet.  Kabel dus ..

De softwareversie van de zwarte wifi punten is de meest recente. Die van dit artikel

Heel vreemd.. wat doe ik fout?  

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Heb je de optie om het netwerkoverzicht binnen de interface te vernieuwen ​@Ed P ? Wellicht functioneren ze wel maar worden ze niet correct weergegeven.