Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.26.04.04

Categorie:SuperWifi 2
  • August 31, 2026
  • 155 reacties
  • 4909 keer bekeken
Toon eerste bericht

155 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • September 8, 2026

Hier gaat niets mis. Dit heeft mijn collega Erik ook eerder aangegeven in dit topic, zie hieronder.

En het klopt dat het niet allemaal tegelijk gaat. De groepen voor de uitrol zijn niet gesorteerd op huishouden. Dus het is zeer waarschijnlijk dat als je meerdere SuperWifi 2 hebt, ze in verschillende nachten hun updates gaan krijgen.

Vorige week zijn we met de eerste groep begonnen en de rest van de week wordt gebruikt voor de resterende Box 12 modems. Vanaf deze week gaan we weer verder met de updates van de SW2. Zie ook kopje Wie krijgt de update en wanneer? bovenaan in het startbericht. 

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Hier gaat niets mis. Dit heeft mijn collega Erik ook eerder aangegeven in dit topic, zie hieronder.

En het klopt dat het niet allemaal tegelijk gaat. De groepen voor de uitrol zijn niet gesorteerd op huishouden. Dus het is zeer waarschijnlijk dat als je meerdere SuperWifi 2 hebt, ze in verschillende nachten hun updates gaan krijgen.

Vorige week zijn we met de eerste groep en de rest van de week gebruikt voor de resterende Box 12 modems. Vanaf deze gaan we weer verder met de updates van de SW2. Zie ook kopje Wie krijgt de update en wanneer? bovenaan in het startbericht. 

Beste ​@Alex van KPN , hierin geeft KPN idd aan dat het om willekeurige groepen gaat. Dank voor deze info. 

De vraag van vele hier is: Waarom op deze manier? Daar krijgen de forum leden geen antwoord op.

Er zijn al meerdere voorbeelden gegeven, een mooi voorbeeld was: 1 autoband per X, als ze alle 4 moeten worden gewisseld. 

De logica ontbreekt, dat probeert men hier te begrijpen, daar krijgen dit forum geen antwoord op. 

Het lijkt wel Lotus Notes, alles in  1 database en we doen gewoon een grabbel uit de database en hups we updaten de boel.

Om het misschien wat duidelijker te vragen: Hoe kom je in godsnaam op het idee om 1 SW2 te voorzien van een update en de rest later te doen?

Vooral als SP denk je dat jullie (KPN) juist begrijpen hoe het updaten gaat. 

“Meneer we hebben in uw HA omgeving alleen 1 Firewall voorzien van een update, de andere Firewall stond niet op de lijst, dus die doen wij later.” 🤔

Nogmaals de forum leden proberen de logica te begrijpen. 

• Slimmerik
  • September 9, 2026

Net al mijn superwifi punten handmatig kunnen updaten via de app of webpage van het modem! Nu hopen dat we van het synced—> paired syndroom af zijn!

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

Heee top voor de melding , ik ben er hier mee begonnen,

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 9, 2026

Inmiddels heeft vanacht een 2e SW2 de update gekregen en zie ik dat ik de 3e zelf kan updaten.

Doe er je voordeel mee.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

Ja gelijk mee aan begonnen 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 9, 2026

Zie nu ook dat ik het handmatig kan doen, dus meteen aan de slag.
Laat het weten of het mijn probleem oplost.

Kan in ieder geval updaten zonder een V10/12 er voor te hebben als modem. 😁

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 9, 2026

Nou, de master is gedaan en wat de Wifi module betreft. Geen resultaat:

De andere 2 moeten nog geupdate worden, maar dit geeft te denken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 9, 2026

2 zijn er bij gewerkt, maar tot nu is dit het resultaat op de master:

De slave’s zeggen netjes dat ze bestuurd worden door de Master. Herstart thuisnetwerk helpt niet.
Wacht nog wel even op de derde en dan maar alles uitzetten en morgen volledige reset doen en kijken of de Wifi modules er dan wel bij komen. 😡

In ieder geval nog geen verbetering, alleen maar beroerder.

Dit zie ik nu op de slave die geupdate is, de andere geeft nog niets.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • September 9, 2026

Net al mijn superwifi punten handmatig kunnen updaten via de app of webpage van het modem! Nu hopen dat we van het synced—> paired syndroom af zijn!

Klopt! Dat is zojuist aangezet. 

Je kunt nu via app of webinterface je SuperWifi 2 updaten. We verwachten dat morgen of vrijdag de update ook als preferred wordt gezet. Wat betekent dat hij ook automatisch start bij een herstart of reset van je SuperWifi 2. 

Ik voeg dit toe aan het startbericht.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

Je kunt nu via app of webinterface je SuperWifi 2 updaten. We verwachten dat morgen of vrijdag de update ook als preferred wordt gezet. Wat betekent dat hij ook automatisch start bij een herstart of reset van je SuperWifi 2. 

Ben blij dat C Claassen bij de les was😀

Het bijwerken is hier van leien dakje gegaan, ging dat altijd hier maar zo😉

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 9, 2026

Nou hier dus niet. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

Nou hier dus niet. 

Nee en dat is ook gewon K.. en dat snap ik heel goed.

Ik was vergeten om gisteren een preventieve herstart thuisnetwerk te doen, en tja dat heb ik geweten en mocht 3x het opnieuw doen.

En oww ja voor de geleerden onder ons, alleen modem van stroom afhalen en daarna er weer erop, NIET DOEN!!

Maar goed na een herstart thuisnetwerk kreeg ik de handel weer aan de praat,

Enige waar ik nu op hoop is dat de hele shit hier nu eens langer dan 6 a 7 dagen online mag blijven, maar ik ben bang dat ik hierin een te grote wens heb.

Maar zowel bedraad als draadloos ging de update van de SW punten prima

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • September 9, 2026

Ik heb 1 van de 3 SW2's op de nieuwe software versie zitten, maar nog steeds na 7 dagen het paired and synced issue. Misschien dat het niet meer voorkomt als alle 3 de SW2 op nieuwe versie zitten, maar ik verwacht niet. Ik gok dat het paired/not synced issue in de modem software zit.

We verwachten dat deze update verbetering brengt.

Maar we hebben meldingen gezien van mensen waarbij alle SuperWifi 2 over zijn naar deze versie, en die helaas toch nog paired-not-synced ervaren. Dus het is mogelijk dat het bij jou wel beter wordt als ze allemaal geüpdatete zijn, ​@Mireck, maar het kan ook dat dit niet zo is.

We blijven hiermee verder werken om nog meer verbeteringen te kunnen aanbrengen en hopelijk alles op te lossen.

Beste ​@Alex van KPN , hierin geeft KPN idd aan dat het om willekeurige groepen gaat. Dank voor deze info. 

De vraag van vele hier is: Waarom op deze manier? Daar krijgen de forum leden geen antwoord op.

Dat klopt, dit is namelijk interne bedrijfsvoering. En dat is in de basis niet iets waar we op ingaan. Dat is namelijk over het algemeen voor een klant niet relevant om te weten. Sommige dingen kunnen ook bedrijfsgevoelige informatie bevatten die we überhaupt niet openbaar delen. Als je hier verder over zou willen praten kan dat in dit topic

Om het misschien wat duidelijker te vragen: Hoe kom je in godsnaam op het idee om 1 SW2 te voorzien van een update en de rest later te doen?

Maar voor deze keer: we doen dit op deze manier omdat het de makkelijkste manier is. Pak de hele database met SuperWifi 2 en stuur de update naar de eerste x-aantal die nog niet op 26.04.04 zitten.

Er is geen incompatibiliteit tussen 26.04.04 en vorige versies. Wil zeggen dat een SW2 met 26.04.04 gewoon samenwerkt met een die een lager versienummer heeft. En als je wel iets geks ervaart, dan is het over het algemeen voldoende om je modem een herstart te geven zodat die het thuisnetwerk even opnieuw opbouwt.

2 zijn er bij gewerkt, maar tot nu is dit het resultaat op de master:
De slave’s zeggen netjes dat ze bestuurd worden door de Master. Herstart thuisnetwerk helpt niet.
Wacht nog wel even op de derde en dan maar alles uitzetten en morgen volledige reset doen en kijken of de Wifi modules er dan wel bij komen. 😡

Wacht inderdaad even tot alle SuperWifi punten de update binnen hebben en de tijd hebben gehad om weer goed te verbinden met het hoofdapparaat. Herstart dan alleen het hoofdapparaat eens en kijk of dan van daaruit het netwerk weer goed wordt opgebouwd, ​@supernova.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 9, 2026

Op de laatste SW2 eerst dit te zien:

En paar telen er na, weg…. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • September 9, 2026

Ben blij dat C Claassen bij de les was😀

Even voor de duidelijkheid: wij wisten dit ook. We hebben alleen meer dingen te doen op de Community dan alleen dit topic bijhouden. Daardoor kan het zijn dat dergelijke informatie van ons iets later komt. Ik vind het dan netjes, als een ander forumlid het dan al gemeld heeft, om dat ook even aan te stippen en te bevestigen. 

Verder heb ik een paar reacties gericht op troubleshooten van @supernova's issue verplaatst naar zijn eigen topic

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

Even voor de duidelijkheid: wij wisten dit ook. We hebben alleen meer dingen te doen op de Community dan alleen dit topic bijhouden. Daardoor kan het zijn dat dergelijke informatie van ons iets later komt. Ik vind het dan netjes, als een ander forumlid het dan al gemeld heeft, om dat ook even aan te stippen en te bevestigen. 

Verder heb ik een paar reacties gericht op troubleshooten van @supernova's issue verplaatst naar zijn eigen topic

Helemaal goed hoor 👍👍👍, ik kon de post van c Claassen waarderen.

En verder een pluim voor de mannen en vrouwen van het software ontwikkel team dat de update van leien dakje ging , ben ik ook super blij mee ook drie duimpjes verdiend 👍👍👍

• Topper
  • September 9, 2026

Gisteren weer mijn wekelijks noodzakelijke reset van V10 en thuisnetwerk achter de rug. 

Zojuist mijn superwifi 2’s handmatig geüpdate via de webpagina van het modem.

Het zou heel fijn zijn als deze update dat probleem gaat verhelpen!

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

Gisteren weer mijn wekelijks noodzakelijke reset van V10 en thuisnetwerk achter de rug. 

Zojuist mijn superwifi 2’s handmatig geüpdate via de webpagina van het modem.

Het zou heel fijn zijn als deze update dat probleem gaat verhelpen!

Reactie van Erik:

We verwachten dat deze update verbetering brengt.

Maar we hebben meldingen gezien van mensen waarbij alle SuperWifi 2 over zijn naar deze versie, en die helaas toch nog paired-not-synced ervaren. Dus het is mogelijk dat het bij jou wel beter wordt als ze allemaal geüpdatete zijn, ​@Mireck, maar het kan ook dat dit niet zo is.

We blijven hiermee verder werken om nog meer verbeteringen te kunnen aanbrengen en hopelijk alles op te lossen

JanD
Wijsgeer
  • September 9, 2026

Zojuist handmatig bijgewerkt.

Succesvol verlopen.

Huidige bitrate 4,03/4,03Gbps tussen router en SW#2, perfect.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 9, 2026

Bij thuiskomst zojuist zag ik dat ik mijn overige 2 SW’s handmatig kon updaten, dus gelijk gedaan.
Daarna ook het modem (Box 12) een herstart gegeven zodat alles lekker schoon is.

Nu maar duimen dat het sync-issue bij mij nu wegblijft, hoewel ik daar (na het bericht van Erik) niet veel vertrouwen in heb.

“Dus het is mogelijk dat het bij jou wel beter wordt als ze allemaal geüpdatete zijn, ​@Mireck, maar het kan ook dat dit niet zo is.”

Morgen blijft het droog, maar het kan ook gaan regenen, of niet. Tja, lekker duidelijk weer.

Zo lang KPN niet duidelijk een root-cause heeft gevonden, blijft het trial & error. 

En als blijkt dat het nu niet opgelost is, wanneer wordt het dan wel opgelost ​@Erik van KPN ?
Volgend jaar september?
Tussen deze en de vorige versie zat namelijk ook bijna 1 jaar. En dan zeggen dat er Agile gewerkt wordt in sprints. Misschien moeten jullie developers eens een kijkje gaan nemen bij Apple software developers en leren hoe je echt Agile werkt en ook elke sprint (1, 2 of 3 weken) daadwerkelijk de software oplevert en uitrolt.

Zie bijvoorbeeld de release history van IOS26 versies onderaan dit artikel.
https://en.wikipedia.org/wiki/IOS_26.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

Het zit hem gewoon niet in de software van de SW's

Het zit zowel in de v10 als Box 12 software ( box14 heb ik nooit  mee gewerkt) en dat is er minstens 2 updates geleden in geslopen.

Ik kan alleen analyseren , maar als ik software ontwikkelaar was ging zelf eens 2 stappen terug om te kijken wat er precies getrickerd is.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 9, 2026

Hier hebben beide punten zichzelf geüpdate, ben benieuwd. Over 6 dagen weten we meer...

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 9, 2026

Hier net zelf de update gedaan van drie sw2. Ben benieuwd of ze de zeven dagen overleven 

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Ook als het goed gaat, dan hoor je mij ook. Heb net handmatig de laatste 2 SW2 kunnen updaten. 

Alles is in 1x goed gegaan. 

👌🏼