Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.26.04.04

Categorie:SuperWifi 2
  • August 31, 2026
  • 310 reacties
  • 9918 keer bekeken
Toon eerste bericht

310 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 2, 2026

Het zou toch te gek voor woorden zijn dat de SW2 punten gesloopt worden door een software-update en dat we ze dan maar uitzetten of een Fritzbox aanschaffen tot dat er een oplossing is.

Ongekend dit, nooit eerder meegemaakt. Ik snap niet dat er geen rollback uitgerold wordt naar de vorige softwareversie.

Zou beter zijn als ze gewoon de software van de fabrikant weer terug zetten en of die laten gebruiken. 

Josje92
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • October 2, 2026

Hi allemaal,

Ik sluit mij ook graag even aan bij dit draadje:

• Sinds begin september viel op sommige apparaten een minuut of 10 uit. Dit gebeurde steeds vaker in de week, tot het vorige week meerdere keren per dag gebeurde.
  • Donderdag 24 september KPN gebeld, probleem uitgelegd.
    Router herstart en afgesproken weer te bellen als het probleem weer voorkwam.
  • Tot 1 oktober heeft alles naar behoren gewerkt, toen ging het weer mis.
  • Ik ging naar mijn routeradres en zonder in te loggen stond daar een rood knipperend icon rechtsonder de afbeelding van de V12 router. Daar klikte ik op, en zag mijn 2 wifipunten. Wifipunt A en B. A (draadloos) stond bij 'Accessible'. B (bedraad) stond bij 'Problem'.
  • Opnieuw KPN gebeld.
    Samen wifipunt B gereset (paperclip-gat) en afgesproken dat ik een nieuwe zou krijgen als dit probleem opnieuw optrad.
  • 2 oktober (1 dag later) zelfde issue, maar nu stond er 'Problem' bij Wifipunt A.
    KPN Gebeld. Ook deze gereset. 1 uur draadloos aan de router gehangen, toen terug op z'n plaats.
  • Uur later viel de verbinding weer weg, alleen nu was de router (192.168.2.254) nu niet bereikbaar, dus kon geen "Problem" zien.
    Rechtstreeks benaderen van Wifipunt A (192.168.2.40) werkte niet.
    Rechtstreeks benaderen van Wifipunt B (192.168.2.5) werkte wel.
  • Opnieuw KPN gebeld, en de collega aan de telefoon gaf mij aan dat reageren op dit forum mijn beste kansen had, omdat hij ook niet alles kon zien.
    Interessant is wel dat hij een ander subnet aan adressen ziet, namelijk 192.168.1.* ipv 2.*.
    Onderstaande stuurde hij mij door, om mee te nemen in dit bericht:

KPN Super Wifipunt IPv4: 192.168.1.254 Aangesloten op netwerkpoort 3 van de Experiabox V12  Id / MAC Address 84:90:0A:94:59:83 DisplayName WE620242s ConnectionType Wired Interface LAN3 ProductClass WE620242 HardwareVersion 1 SoftwareVersion SW2.C.26.04.04 ModelName SuperWiFi2.0 Manufacturer Arcadyan ManufacturerCode Arcadyan SerialNumber JD0102BB7A IPAddressV4 192.168.1.254 IPAddressV6 fe80::8690:aff:fe94:5983 UpTime 23 uur 48 minuten LastContactTime 2026-10-02 15:17:49

Of het heeft wat te maken met de firmware van de Superwifi's, of van ex EBv12 zelf.

In de logs in het modem staan helaas geen indicaties van wat "Problem" zou inhouden.

Is hier een fix voor, of is bovenstaande minstens een goeie usecase om aan Claude te geven bij het schrijven van nieuwe firmware?

Als er meer info nodig is hoor ik het wel.

Erwin1976
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 2, 2026

​@D1990K Ze zullen nooit toegeven dat ze er een puinhoop van gemaakt hebben en maken het gat waar ze in zitten alleen maar dieper. Ze zijn al twee jaar aan het prutsen en het is van de regen in drup.

De moderators hier zullen zeggen dat het steeds beter gaat en dat er minder meldingen binnen komen. Wie dat nog geloofd....…

Maar goed ik heb ook heel lang gezegd, ik ga geen nieuwe dingen kopen omdat kpn in al hun hoogmoed, arrogantie en onkunde mijn stabiele netwerk van een V10 en 2 sw1 heeft gesloopt. Uiteindelijk ben ik wel overstag gegaan en heb een Fritz 4630 en twee 1200ax repeaters gekocht. Dit als voorbereiding op de overstap naar een andere provider zodat ik nu altijd bij elk provider mijn eigen router kan blijven gebruiken. En die overstap was een fluitje van een cent.

Ze zullen het pas echt gaan snappen wanneer iedereen met zijn portemonnee stemt en vertrekt naar een andere provider. Zelf de rommel die kpn heeft gecreëerd oplossen door eigen spullen te kopen zou ik hooguit doen als nieuwe klant en een PlayStation bij je abonnement hebt gekregen, maar als zittende klant zou ik zo snel mogelijk vertrekken. Dus mocht ik ooit nog terugkomen bij kpn dan neem ik de PlayStation of ander dik kado graag in ontvangst en zet de bij behorende experiabox ergens ver weg in de kelder om nooit gebruikt te worden.

Ik zag ergens ook nog iemand wat over conformiteit zeggen, daar trekken ze zich echt niks van aan. De sw1, die allemaal eigendom zijn van de klant, hebben ze verminkt door de eigen interface uit de software te slopen omdat die teveel ruimte in nam voor hun eigen knutselwerkje. Die kun je nu dus niet meer gebruiken bij een andere provider of achter eigen router. Wat ooit een standalone product was is nu alleen nog een ordinaire slave van een experiabox. Was voor de veiligheid omdat de sw1 zonder nieuwe software geen update meer kreeg was het excuus. Alles voor het het ene kpn platform om over alles te heersen. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • October 2, 2026

​@Erwin1976 , het is precies zoals je het hier weer verwoord , geen speld tussen te krijgen.

Ik heb klacht ingediend en daar is intussen op gereageerd en is nu nog afwachten waar kpn mee gaat komen.

Als oplossing iets wordt waarin ik mij niet kan vinden, dan neem ik contact op met mijn rechtsbijstand verzekering.

Want als klant heb ik de plicht op tijd te betalen, maar kpn heeft de plicht iets te leveren wat normaal werkt 

• Topper
  • October 2, 2026

Wij hebben het probleem inmiddels onderzocht op meerdere locaties om zelf meer duidelijkheid te krijgen dat het geen hardware issue  is. Hiervoor hebben we telkens modems van het type KPN Box 12 gebruikt die draaien op de officiële, door KPN zelf ontwikkelde firmware (KPN Software V12.C) gekoppeld aan meerdere sw2.

Aangezien de firmware op al deze onafhankelijke locaties uiteindelijk crashte is er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid sprake van een kritieke bug in de netwerk-afhandeling van de kpn software. (Box v12 en of sw2)

Een eventueel argument vanuit uw zijde 'it works on my machine' kan hiermee definitief ontkracht worden. De huidige gepushed software functioneert niet deugdelijk op de standaard Nederlandse consumenten-infrastructuur. Het zou sportief en professioneel zijn wanneer kpn deze bug zou erkennen en met een software-update zou komen. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • October 2, 2026

Wij hebben het probleem inmiddels onderzocht op meerdere locaties om zelf meer duidelijkheid te krijgen dat het geen hardware issue  is. Hiervoor hebben we telkens modems van het type KPN Box 12 gebruikt die draaien op de officiële, door KPN zelf ontwikkelde firmware (KPN Software V12.C) gekoppeld aan meerdere sw2.

Aangezien de firmware op al deze onafhankelijke locaties uiteindelijk crashte is er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid sprake van een kritieke bug in de netwerk-afhandeling van de kpn software. (Box v12 en of sw2)

Een eventueel argument vanuit uw zijde 'it works on my machine' kan hiermee definitief ontkracht worden. De huidige gepushed software functioneert niet deugdelijk op de standaard Nederlandse consumenten-infrastructuur. Het zou sportief en professioneel zijn wanneer kpn deze bug zou erkennen en met een software-update zou komen. 

De berichten hier over zullen hoog waarschijnlijk wel weer gewist worden. Want je alles is zo goed bij hun 

• Deelnemer
  • October 3, 2026

Hier ook weer hetzelfde liedje van wegvallende verbindingen. Wij zitten al 20 jaar bij kpn en dit nog nooit meegemaakt. Mijn dochter (die op kamers gaat) geloofde me zelfs niet toen ik vandaag haar aanraadde dat ze nu beter ziggo kan nemen totdat kpn het heeft opgelost. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • October 3, 2026

Hier ook weer hetzelfde liedje van wegvallende verbindingen. Wij zitten al 20 jaar bij kpn en dit nog nooit meegemaakt. Mijn dochter (die op kamers gaat) geloofde me zelfs niet toen ik vandaag haar aanraadde dat ze nu beter ziggo kan nemen totdat kpn het heeft opgelost. 

Ik zelf heb nog nooit iemand ziggo aangeraden en altijd kpn aangeraden, maar op dit moment doe ik dat ook niet meer.

Je wordt onderhand blij als je een dag niks geks hebt met je internet verbinding, het wordt gewoon een diep triest verhaal

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 3, 2026

Nou wat ziggo betreft, daar heb ik jaren last van gehad. Elke keer alles weg en maar weg zeggen dat het aan mij ligt, terwijl het in de wijkkast zat. Die hoeft van mij dus ook niet meer. Maar geen elke provider is zonder rotzooi, dat heb ik ook vaak genoeg mee gemaakt en moet zeggen dat het glasvezel netwerk van KPN erg stabiel is, vanaf het begin nog nooit problemen mee gehad. Het is eigenlijk nu sinds ze hun eigen software hebben ontwikkeld en gebruiken.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • October 3, 2026

Daar heb je ook weer gelijk in