Skip to main content
Vraag

SuperWifi valt steeds terug op paars lampje

• August 21, 2026
  • 16 reacties
  • 132 keer bekeken

Ik heb een superwifi maar krijg het ding met geen mogelijkheid geconfigureerd. Als ik het ding aanzet dan begint de led groen te knipperen. Even daarna gaat de led paars branden. Hij zou dan in de fabriek stand staan. En dan? Hier laat de handleiding steken vallen. Ik heb geen idee hoe verder te gaan.

Ik heb ook de wps knop gebruikt. Na een tijdje brandt de led groen. Schakel ik de superwifi uit en plaat hem op de hobbykamer krijg ik weer wat ik hierboven beschreven heb.

Wat gaat hier mis of wat doe ik verkeerd?

16 reacties

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@pipertje, als deze SuperWifi bekabeld is verbonden met het KPN modem zou die de gegevens zelf op moeten halen en van het paarse lampje afgaan. Maar dat doet die van jou niet blijvend dus.

In de Kennisbank hebben we een artikel die hier tips voor geeft: 

Zou je die stappen stap voor stap kunnen volgen en kijken of het daarmee beter wordt?

• Auteur
  • Helper
  • August 27, 2026

Ik heb het blijkbaar niet goed verwoord.

Ik sluit de SuperWifi aan op de KPN router V10, stekker in het stopcontact, inschakelen en het groene ledje gaat knipperen. Tot dusver. Na een half uur kijk ik en zie dat het groene ledje continue brandt. Ik schakel de superwifi uit neem de utp kabel los en schakel de superwifi weer in. Meteen gaat het roze lampje branden. Zover ik het snap zit het ding dan in de fabrieksmodus.

Dus zeg het maar…...ik weet het niet meer.

Jasper van KPN
Moderator

OP dat moment zou je niet verwachten dat die weer paars wordt inderdaad. Hij zou de configuratie dan overgenomen moeten hebben en groen blijven.

Had je het reset knopje ook gebruikt zoals in dat artikel wordt uitgelegd als het niet lukt op die manier? Dat is de volgende stap.

• Auteur
  • Helper
  • August 28, 2026

Netwerkkabel uit de router gehaald, reset knop ingedrukt gehouden totdat het rode lampje 5 x knipperde. SuperWifi uitgezet en aan de router geknoopt en weer aangezet. Na 5 minuten brandde het groene ledje. De netwerkkabel verwijderd en het paarse lampje ging meteen weer branden. De superWifi ligt inmiddels in het krat om  naar de millieustraat te brengen!

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 28, 2026

Netwerkkabel uit de router gehaald, reset knop ingedrukt gehouden totdat het rode lampje 5 x knipperde. SuperWifi uitgezet en aan de router geknoopt en weer aangezet. Na 5 minuten brandde het groene ledje. De netwerkkabel verwijderd en het paarse lampje ging meteen weer branden. De superWifi ligt inmiddels in het krat om  naar de millieustraat te brengen!

Hoelang gewacht toen het lampke paars ging branden?

• Auteur
  • Helper
  • August 30, 2026

Staat hierboven, als de netwerkkabel uit de router getrokken wordt gaat het paarse lampke meteen branden.

• Auteur
  • Helper
  • August 30, 2026

Zit er verschil tussen de 2 superwifi's?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 30, 2026

De stap die ik nog mis in je verhaal is het resetten van het modem. Sluit de SuperWiFi's met een kabel aan op het modem en reset het modem.  Duurt alles bij elkaar een minuut of tien. Bij mij werkt dat prima er van uitgaande dat je de zwarte superwifi's hebt.

• Auteur
  • Helper
  • August 30, 2026

Pfff, valt niet mee om goed te lezen maar volgens mij staat in een van de voorgaande posts dat ik de resettoets gebruikt heb totdat het RODE lampje 5x knipperde. Dus ja, ik heb de resetprocedure gedaan.

En ik heb de vraag gesteld of er verschil zit tussen de 2 wif’s?. Weet iemand dit?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 30, 2026

Aha bedankt voor de correctie. Ik heb nooit geweten dat de v10 op die manier gereset moest worden.  

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 30, 2026

Witte is sw1 en heeft wifi 5 en op 1-1-2027 stopt ondersteuning en sw2 zijn de zwarte en heeft wifi 6 en 2 utp aansluitingen 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 30, 2026

Ik mis aantal dingen in de hele discussie.

1. Zwarte of witte superwifi. Zwart is versie 2, wit is versie 1

2. Welke software versie staat er op het sw punt.

3. Indien de versie van de software begint met SW. Staat wifi aan op de experiabox. Indien software versie niet begint met sw staat er nog oude software op en gaat het niet werken.

Jasper van KPN
Moderator

Naar aanleiding van de vraag of er verschil tussen de SuperWifi's zit ben ik ook benieuwd naar de eerste vraag die Erwin stelt, kan je dat vertellen ​@pipertje?

Netwerkkabel uit de router gehaald, reset knop ingedrukt gehouden totdat het rode lampje 5 x knipperde. SuperWifi uitgezet en aan de router geknoopt en weer aangezet. Na 5 minuten brandde het groene ledje. De netwerkkabel verwijderd en het paarse lampje ging meteen weer branden.

Had je de netwerkkabel toen direct verwijderd? Als je 'm 30-60 minuten met een kabel aangesloten laad kan dat soms ook helpen om groen te blijven na het loskoppelen.

• Auteur
  • Helper
  • August 31, 2026

Het gaat om de zwarte sw 2.0 Er staat SW2-8FADE0.

Ik heb de netwerkkabel meteen verwijderd. Ik zal het nog een keer proberen. Zal de netwerkkabel er een uur in laten zitten.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 31, 2026

Het gaat om de zwarte sw 2.0 Er staat SW2-8FADE0.

Ik heb de netwerkkabel meteen verwijderd. Ik zal het nog een keer proberen. Zal de netwerkkabel er een uur in laten zitten.

Ja maar wat is de software versie? wat jij aangeeft staat volgens mij achterop dat ding

Jasper van KPN
Moderator

Hoe is het gegaan na 'm een uur aangesloten te laten? Bleef het daarna groen of werd het toch weer paars?

Als het wel weer paars werd ben ik ook benieuwd naar de softwareversie op de SuperWifi.