Skip to main content
Vraag

Topologie geeft niet al mijn SuperWifi punten goed weer

• January 20, 2026
  • 6 reacties
  • 46 keer bekeken

@Erik van KPN, ​@Arjan van KPN 

Zaterdag 10 januari dit hele stappenplan doorlopen en daarna elke dag even ingelogd om te controleren. Helaas, vanmorgen (20 januari) is het weer mis. 

De UI geeft wel aan dat er 4 extenders zijn maar in de topologie laat hij er 1 groen zien, 1 rood met weer de fabrieksnaam en de andere 2 laat hij helemaal niet zien. Alle 4 de SW2 punten hebben wel gewoon een solid green led. 2 van de 4 SW2 punten hebben ook een apparaat met kabel verbonden en die apparaten hebben wel internet. Maar nu dus totaal geen overzicht van, en inzicht in, mijn netwerk!! 

Het kan toch niet zo zijn dat je elke ±10 dagen de hele boel moet resetten en opnieuw moet instellen en aansluiten om ervoor te zorgen dat je het netwerk en de aangesloten apparaten en dergelijke kun blijven bekijken en monitoren? 

Dit is echt niet best van deze apparatuur hoor. 

Is er iets wat gedaan kan worden om dit eens en voor altijd definitief op te lossen en ervoor te zorgen dat er stabiele apparatuur en een stabiele interface is? 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

6 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Roosmans. Het is natuurlijk wat vervelend dat het overzicht van je netwerk helemaal in de war is na zoveel dagen. Het belangrijkste is echter wel of je Wifi en verbonden apparatuur naar behoren blijft werken. Dat is de primaire taak van de Wifi apparatuur en de topologie komt toch op een tweede plaats. Maar dat willen we natuurlijk ook helemaal op orde hebben, want we snappen heel goed dat klanten dit gebruiken om hun netwerk te monitoren en in te richten. Dus daar zijn we ook druk mee bezig om dat met elke update verder te optimaliseren en te verbeteren. Dat geldt trouwens ook voor de stabiliteit en de onderlinge connecties tussen de Wifi punten. Voor nu is het advies, wanneer de topologie in de war is of als je Wifi punten op ‘paired’ ziet staan, om een herstart uit te voeren van je thuisnetwerk. Dan hoef je niet helemaal te resetten, maar enkel een knopje in te drukken via de webinterface. 

Ga daarvoor naar http://mijnmodem.kpn en log in. Ga vervolgens naar Instellingen en dan Systeem. Daar kun je een herstart van je thuisnetwerk uitvoeren. Als je dan 5 minuten geduld hebt, is alles weer opnieuw opgestart en moet je netwerk weer in orde zijn. 

• Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

De reset heeft opgeleverd dat ik nu 3 van de 4 wifipunten groen zie en 1 nog steeds rood met de fabrieksnaam. Van de 3 groene hebben er 2 ook weer de fabrieksnaam. Laat de UI nu de verkeerde naam zien of heeft het wifipunt daadwerkelijk weer de fabrieksnaam? Want dan zit er toch ook iets niet goed in de software van de wifipunten? En wat is dan de reden dat er zomaar wijzigingen worden doorgevoerd op het wifipunt? 

Maar goed, tot er een update van de software komt zal ik wel regelmatig blijven resetten en/of opnieuw installeren. Dat is mega irritant en zeer tijdrovend, maar het is kennelijk niet anders met deze apparatuur . . . 

Maar omdat ik niets kan zien in de User Interface kan ik eigenlijk niet vaststellen of de Wifi-apparatuur en de wifi het verder wél goed doen. Ik kan vaststellen dat de apparaten die met een kabel aan een Wifipunt verbonden zijn wel internet hebben maar voor hetzelfde geld is er niet één apparaat via wifi met de wifipunten verbonden . . . Dat kan ik namelijk niet zien! Ik weet dus ook helemaal niet of de wifi op die wifipunten het wel of niet (goed) doet.

Ik hoop dat er echt heel snel een oplossing komt of een update in de software waarmee dit allemaal goed werkt. Want ik zit nu bijna een jaar bij KPN en ik ben zeer ernstig aan het twijfelen of ik wel moet verlengen of dat ik niet opzoek moet naar andere apparatuur (lees: andere provider). 

Misschien is het mogelijk dat je probeert te achterhalen wanneer de volgende software update komt of wanneer (in welke update) deze issue verholpen worden?

NB: Weten jullie of er een KPN communicatiekanaal is waar ik een formele klacht in kan dienen en waar er ook daadwerkelijk geluisterd wordt naar mijn klacht? Jullie doen je uiterste best om me te helpen en tips te geven (en dat waardeer ik enorm!), maar ik wil eigenlijk dat er echt vanuit KPN iets aan gedaan wordt. En de helpdesk bellen heft geen zin, daar hebben ze geen idee wat het probleem is of wat ze moeten doen. Daar krijg ik van die standaard helpdeskantwoorden. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 23, 2026

Maar omdat ik niets kan zien in de User Interface kan ik eigenlijk niet vaststellen of de Wifi-apparatuur en de wifi het verder wél goed doen. Ik kan vaststellen dat de apparaten die met een kabel aan een Wifipunt verbonden zijn wel internet hebben maar voor hetzelfde geldt is er niet één apparaat via wifi met de wifipunten verbonden . . . Dat kan ik namelijk niet zien! Ik weet dus ook helemaal niet of de wifi op die wifipunten het wel of niet (goed) doet.

Hallo ​@Roosmans ,

Je kunt dit op deze manier zien in de MijnKPN-app:

Kies linksboven Mijn wifinetwerk

Kies Apparaten

Klik op een WiFiversterker en je ziet dan welke apparaten daarop aangesloten zijn. 

• Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

Hallo ​@Roosmans ,

Je kunt dit op deze manier zien in de MijnKPN-app:

Kies linksboven Mijn wifinetwerk

Kies Apparaten

Klik op een WiFiversterker en je ziet dan welke apparaten daar op aangesloten zijn. 

Ik heb in de app gekeken maar dan zijn er geen apparaten aan de wifipunten verbonden. Dan doen die apparaten het dus ook niet (goed) . . .  Ik heb naast de KPN BOX 12, 4 wifi2 punten staan, 2 daarvan waren in de aanbieding van KPN en 2 heb ik erbij gekocht. Al met al een duur grapje waarvan niets het goed doet!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 23, 2026

Dan adviseer ik jou om de SuperWifi-punten één voor één te resetten:

Sluit het punt rechtstreek bekabeld aan op je modem, zonder andere apparatuur ertussen (switch, draadloze verbindingsset, etc.) 

1. Druk 10-12 seconden op het resetknopje achterop het SuperWifi punt tot hij 5x rood knippert
  2. Het SuperWifi punt start nu opnieuw op en zal groen gaan knipperen. Zet dan het Superwifi punt uit met de aan/uitknop
  3. Sluit je SuperWifi punt (weer) rechtstreeks bekabeld aan op je modem.
  4. Zet hem weer aan en wacht ongeveer vijf minuten. Het lampje van het SuperWifi punt zal achter elkaar verschillende kleuren laten zien, eindigend met stabiel groen.
  5. Hierna is het SuperWifi punt weer werkzaam en kan, als je dat wilt, losgemaakt worden van het modem om ergens anders in huis neergezet te worden

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

De reset heeft opgeleverd dat ik nu 3 van de 4 wifipunten groen zie en 1 nog steeds rood met de fabrieksnaam. Van de 3 groene hebben er 2 ook weer de fabrieksnaam. Laat de UI nu de verkeerde naam zien of heeft het wifipunt daadwerkelijk weer de fabrieksnaam? Want dan zit er toch ook iets niet goed in de software van de wifipunten? En wat is dan de reden dat er zomaar wijzigingen worden doorgevoerd op het wifipunt? 

Wel vervelend dat de naam van het Wifi punt zo ineens wijzigt. We zien dat helaas af en toe voorkomen en we werken er nog aan om dat te verhelpen met nieuwe updates. Hoe dat precies komt, dat durf ik niet te zeggen. Hopelijk blijven de gegevens een tijd lang behouden als je het nu weer aanpast. 

Maar omdat ik niets kan zien in de User Interface kan ik eigenlijk niet vaststellen of de Wifi-apparatuur en de wifi het verder wél goed doen. Ik kan vaststellen dat de apparaten die met een kabel aan een Wifipunt verbonden zijn wel internet hebben maar voor hetzelfde geld is er niet één apparaat via wifi met de wifipunten verbonden . . . Dat kan ik namelijk niet zien! Ik weet dus ook helemaal niet of de wifi op die wifipunten het wel of niet (goed) doet.

Als je bij het dagelijkse gebruik van je draadloze apparaten niet zoveel problemen hebt, dan weet je dat op de achtergrond wel goed zit qua verbinding. Dat is de belangrijkste graadmeter. Als je daar toch problemen bij hebt, dan is het wel zo prettig dat je kunt zien wat er precies misgaat. Maar dat is nu dus nog niet 100% betrouwbaar. 

Ik hoop dat er echt heel snel een oplossing komt of een update in de software waarmee dit allemaal goed werkt. Want ik zit nu bijna een jaar bij KPN en ik ben zeer ernstig aan het twijfelen of ik wel moet verlengen of dat ik niet opzoek moet naar andere apparatuur (lees: andere provider). 
Misschien is het mogelijk dat je probeert te achterhalen wanneer de volgende software update komt of wanneer (in welke update) deze issue verholpen worden?

NB: Weten jullie of er een KPN communicatiekanaal is waar ik een formele klacht in kan dienen en waar er ook daadwerkelijk geluisterd wordt naar mijn klacht? Jullie doen je uiterste best om me te helpen en tips te geven (en dat waardeer ik enorm!), maar ik wil eigenlijk dat er echt vanuit KPN iets aan gedaan wordt. En de helpdesk bellen heft geen zin, daar hebben ze geen idee wat het probleem is of wat ze moeten doen. Daar krijg ik van die standaard helpdeskantwoorden. 

We doen ons best en met elke update gaat het weer wat beter. En als je eens in de zoveel tijd je thuisnetwerk herstart via de webinterface, dan wordt je topologie overzicht over het algemeen ook weer goed ververst. 

Een paar dagen geleden is er een nieuwe update uitgebracht voor de SuperWifi 2 punten. Normaal kun je die dan zelf ophalen als je inlogt op de webinterface van het Wifi punt, maar dat is nu nog even niet mogelijk. Maar je kunt al even checken of je deze versie al hebt en anders zal dat binnenkort wel gebeuren. In deze update zitten weer veel verbeteringen op het vlak van de onderlinge connecties binnen het thuisnetwerk. 

Je bent er natuurlijk vrij in om een klacht in te dienen om je verhaal te doen, maar ik wil je wel aangeven dat de collega's van de klachtenafdeling geen mogelijkheden hebben om jouw connectieproblemen te verhelpen. Dan ben je beter uit bij de mensen van de helpdesk of hier op de Community. Met je Box 12 en SuperWifi 2 punten ben je al het beste uit en goed voorbereid op de toekomst. Als je toch een klacht wilt indienen, dan kan dat via het online formulier