Skip to main content
Beantwoord

Waarom blijft één SuperWifi 2 op een oudere firmware draaien?

• August 16, 2025
  • 11 reacties
  • 118 keer bekeken

Firmware SuperWifi 2, waarom blijft 1 van mijn 2 SuperWifi punten op een ouder firmware versie draaien? 

KPNBOX 12b Firmware versie: V12.C.25.06.06

SuperWiFi2.0 (1) Firmware versie: SW2.C.25.05.06

SuperWiFi2.0 (2) Firmware versie: SW2.C.24.07.04

Ook als ik dit punt reset en terugzet naar de fabrieks instelling (paars lampje) en daarna op nieuw aanmeld blijft deze op de oude firmware?

Tevens vallen de SuperWifi punten best geregeld uit, helemaal als je de Wifi kanalen aanpast van auto naar een zelf gekozen kanaal bv. 2.4 ghz op 11 / 20mhz en 5ghz op 100 / 80mhz. Kan dit komen door de verschilende firmware versies?

Beste antwoord door Flitsend

Goedenavond, als je inlogt op je superwifi ,met de gegevens aan de achterzijde van het wifipunt, zou je onder de instellingen bij systeem een beschikbare software update ook moeten kunnen forceren. Heb je dat al geprobeerd, of geeft hij aan dat er geen updates beschikbaar zijn?

Voor de volledige instructie qua inloggen kun je dit topic lezen: 

KPN SuperWifi: van specificaties tot instellingen | KPN Community

11 reacties

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • Antwoord
  • August 16, 2025

Goedenavond, als je inlogt op je superwifi ,met de gegevens aan de achterzijde van het wifipunt, zou je onder de instellingen bij systeem een beschikbare software update ook moeten kunnen forceren. Heb je dat al geprobeerd, of geeft hij aan dat er geen updates beschikbaar zijn?

Voor de volledige instructie qua inloggen kun je dit topic lezen: 

KPN SuperWifi: van specificaties tot instellingen | KPN Community

Besten, bedankt voor het advies. Ik had al direct ingelogt op de SuperWifi punten, die met de oude firmware heeft de update button hellaas nog niet die krijgt hij pas na deze firmware update!  

Oude firmware:

Nieuwe firmware:

Groet

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 16, 2025

@BravoZeroSierra Oei, dat is niet zo praktisch. Daar had ik even niet aan gedacht. Ik lees dat je het desbetreffende SuperWifi punt al hebt gereset, maar in dit geval zou ik een compleet schone installatie proberen. Hier zit wel een beetje tijd in, maar het heeft in mijn geval alle problemen verholpen en vooral software gerelateerde problemen na de nieuwe updates. In dit proces pak je niet alleen je “foutieve” wifipunt mee, maar het hele netwerk zodat alles weer op 1 lijn draait. Hieronder de stappen zoals ik ze eerder op het forum heb gepost. Ik ben benieuwd of dit werkt! 

• Zet alle superwifi punten uit en haal de ethernet kabels eruit.
  • Log in op het modem via mijnmodem.kpn, ga naar instellingen en dan naar systeem. Bij reset wifi klik je op “Zet terug naar fabrieksinstellingen.” Al je wifi gegevens gaan dan verloren (SSID, wifiwachtwoord, etc.). Deze kun je later weer wijzigen. 
  • Geef je modem een fabrieksreset. (Met een puntig voorwerp in het reset gaatje aan de achterkant tot alle lampjes uitgaan en het power lampje rood wordt.)
  • Hierna doe je het eerste wifi punt in het stopcontact en laat je deze helemaal opstarten. (Geen ethernet kabels in het wifipunt!) 
  • Als deze constant 1 kleur aangeeft een fabrieksreset geven. (Pinnetje er in tot deze 5 keer rood knippert.) En dan wachten tot het lampje paars is. 
  • Als het lampje paars is verbind je het wifipunt bekabeld met het modem voor (volgens klantenservice) 60 minuten zodat het wifipunt de software correct in kan laden. 
  • Na die 60 minuten begin je met het volgende wifipunt. Het schijnt belangrijk te zijn om de wifipunten 1 voor 1 te doen en ze niet tegelijk te bekabelen. Je moet dus per wifipunt 60 minuten wachten zodat ze de volledige software op kunnen halen. De truc zat hem bij mij denk ik in de wifi gegevens wissen. 

Succes!

Pffft, dat is niet echt “Flitsend”. Klinkt niet echt als een klusje voor Zaterdagavond met 3 gamende Pubers! 🤣 

Ik zal het eerdaags wel eens proberen, bedankt voor de tip ! Mocht het niet lukken dan ik neem ik wel even contact op met de helpdesk!

Wordt vervolgt,…………………...

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 16, 2025

Pffft, dat is niet echt “Flitsend”. Klinkt niet echt als een klusje voor Zaterdagavond met 3 gamende Pubers! 🤣 

Ik zal het eerdaags wel eens proberen, bedankt voor de tip ! Mocht het niet lukken dan ik neem ik wel even contact op met de helpdesk!

Wordt vervolgt,…………………...

Is een mooi klusje voor een regenachtige Zondagmiddag. ;) De reden dat het op deze manier moet is omdat de software via je modem naar je wifipunten gezet wordt. Daarom moet je alles in 1x doen zodat alles gelijk loopt. 

Ik ben benieuwd of het werkt! We gaan het zien! 

@BravoZeroSierra Oei, dat is niet zo praktisch. Daar had ik even niet aan gedacht. Ik lees dat je het desbetreffende SuperWifi punt al hebt gereset, maar in dit geval zou ik een compleet schone installatie proberen. Hier zit wel een beetje tijd in, maar het heeft in mijn geval alle problemen verholpen en vooral software gerelateerde problemen na de nieuwe updates. In dit proces pak je niet alleen je “foutieve” wifipunt mee, maar het hele netwerk zodat alles weer op 1 lijn draait. Hieronder de stappen zoals ik ze eerder op het forum heb gepost. Ik ben benieuwd of dit werkt! 

• Zet alle superwifi punten uit en haal de ethernet kabels eruit.
  • Log in op het modem via mijnmodem.kpn, ga naar instellingen en dan naar systeem. Bij reset wifi klik je op “Zet terug naar fabrieksinstellingen.” Al je wifi gegevens gaan dan verloren (SSID, wifiwachtwoord, etc.). Deze kun je later weer wijzigen. 
  • Geef je modem een fabrieksreset. (Met een puntig voorwerp in het reset gaatje aan de achterkant tot alle lampjes uitgaan en het power lampje rood wordt.)
  • Hierna doe je het eerste wifi punt in het stopcontact en laat je deze helemaal opstarten. (Geen ethernet kabels in het wifipunt!) 
  • Als deze constant 1 kleur aangeeft een fabrieksreset geven. (Pinnetje er in tot deze 5 keer rood knippert.) En dan wachten tot het lampje paars is. 
  • Als het lampje paars is verbind je het wifipunt bekabeld met het modem voor (volgens klantenservice) 60 minuten zodat het wifipunt de software correct in kan laden. 
  • Na die 60 minuten begin je met het volgende wifipunt. Het schijnt belangrijk te zijn om de wifipunten 1 voor 1 te doen en ze niet tegelijk te bekabelen. Je moet dus per wifipunt 60 minuten wachten zodat ze de volledige software op kunnen halen. De truc zat hem bij mij denk ik in de wifi gegevens wissen. 

Succes!

Bovenstaande door lopen, hellaas geen firmware update voor het SuperWifi punt?!

Alles werkt nu wel weer dus laat ik het even met rust (alleen 1 SuperWifi 2 draait nu dus op de oude firmware). 

Ik heb het SuperWifipunt welke niet wil update nu 4x terug gezet naar de fabrieks instellingen en daarna een uur aan de kpnbox gehangen met een kabel, hellaas. 

Alles staat nu op auto in de wifi instellingen, ben benieuwd wanneer er weer iets uitvalt.

MTF

Update

Na terugkomst van vakantie (mid-weekje) werkt het superwifi punt met de oude firmware helaas niet meer. Gisteren contact opgenomen met de helpdesk, omdat onze superwifi 2,5 jaar geleden gekocht is, wordt deze niet meer geruild. Wat moet ik hier nu van vinden... KPN heeft nieuwe firmware gepushed en nu werkt het niet meer.

Ons probleem is doorgezet; we krijgen binnen 3 dagen tot 2 weken antwoord. Wachten maar weer!

Ik heb nu alles draaiend met 1 wifi punt. De defecte heb ik er tussen uit gehaald. Dit geeft geen perfecte dekking, maar je moet toch wat!

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 23, 2025

@BravoZeroSierra Ik hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad!

Fijn dat er in elk geval actie ondernomen wordt. Mijn ervaring met KPN is dat als het niet meer werkt door een update KPN dit netjes voor je gaat oplossen. Even afwachten dus. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@BravoZeroSierra, welkom op onze community! Dit topic was mij even ontschoten. Is het nog gelukt je superwifipunten te updaten? In principe moet het met resetten en (een half uur) bekabelen kunnen werken.

Nee is niet gelukt! Meerdere keren met de helpdesk contact gehad om het defecte Superwifi punt te ruilen. Deze hebben ons ook nog met dat ding naar de KPN winkel gestuurd maar daar willen ze hem ook niet ruilen. 

Het probleem is dat wij het punt 2 jaar en x maanden geleden hebben gekocht, en dus valt deze buiten de garantie. De rest van het systeem is wel naar de nieuwe firmware KPNBOX en 1 Superwifi punt, en 1 Superwifi wil gewoon niet updaten naar de nieuwe firmware. 

Als ik alles aansluit met verschillende firmware dan vallen de Superwifi punten na een paar dagen uit / er verbinden geen clients meer op de deze punten. Hierdoor gaat alles via de KPNBOX dus slechte wifi boven.

Wij hebben het inmiddels opgegeven, het enige voorstel wat we kregen van KPN was met korting een nieuw Superwifi punt kopen of huren. Aangezien ons contract al verlopen was zijn we op gestapt bij KPN. We hebben nu freedom internet (gaat wel via het glasvezel van KPN) met een FritzBox 5590 fiber en ik heb zelf een  FRITZ!Mesh Set 4200 3-pack gekocht. Maar even kijken hoe dat bevalt!

Blijf het raar vinden dat als KPN firmware pushed waardoor het bij mij thuis niet meer werkt dat ik dan opdraai voor de kosten.

Deze kan op slot.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah dat is niet helemaal de uitkomst die ik had gehoopt maar ik kan me ook wel voorstellen dat je er op een gegeven moment genoeg van hebt. Als ze inderdaad defect waren buiten garantie is daar ook niet echt een andere oplossing voor. Die Fritzbox en mesh set zijn mooie apparaten.

Mocht je ons ooit toch weer een kans willen geven zitten we hier voor je klaar!