Skip to main content
Beantwoord

Arcadyan dual band versterker zendt alleen 2,4 GHz Wifi-signaal uit

• April 13, 2026
  • 2 reacties
  • 40 keer bekeken

Hallo Allemaal,

Sinds vandaag zijn wij overgestapt van het 100mbps internetabonnement naar het 1gbps internetabonnement.

We hebben een experiabox v10 met een 2,4 ghz netwerk en een 5ghz netwerk. Ik merk dat de hogere snelheden (ongeveer 430 mbps download en upload) alleen beneden bij de modem behaald worden (getest met een iphone 17). Ik ben daarbij verbonden met het 5ghz netwerk.

Op zowel de eerste en de tweede verdieping hebben we een kpn wifiversterker staan (wit vierkant, arcadyan). Deze zijn bedraad aangesloten op de modem. Ik merk echter dat alleen het 2,4 ghz netwerk versterkt wordt. Op de eerste verdieping heb ik nog maar 1 streepje verbinding met het 5ghz netwerk, en op de tweede verdieping is dit hele netwerk niet meer te vinden. Het 2,4 ghz netwerk is wel op alle verdiepingen toegankelijk, maar hiermee kunnen we niet profiteren van het nieuwe abonnement met de snellere verbinding.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de wifiversterkers ook de 5ghz verbinding versterken?

Beste antwoord door JanD

Beste ​@LTD je zou de versterkers een een fabrieks-reset kunnen geven en opnieuw bekabeld aansluiten als nieuw uit de doos.

Deze versterkers zijn echter EOL (End Of Life) en kunnen beter vervangen worden door de SW#2, de ronde zwarte voor een optimale samenwerking (mesh) met de modem/router.

Je kunt deze eerst huren om te proberen en daarna eventueel kopen.

2 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 13, 2026

Beste ​@LTD je zou de versterkers een een fabrieks-reset kunnen geven en opnieuw bekabeld aansluiten als nieuw uit de doos.

Deze versterkers zijn echter EOL (End Of Life) en kunnen beter vervangen worden door de SW#2, de ronde zwarte voor een optimale samenwerking (mesh) met de modem/router.

Je kunt deze eerst huren om te proberen en daarna eventueel kopen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 15, 2026

Goedemiddag ​@LTD , bedankt voorjouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Het type versterker waar je momenteel gebruik van maakt, is inmiddels wel echt een oudje en ik sluit me dan ook aan bij het bovenstaande bericht van ​@JanD. Voordeel van SuperWifi 2 ten opzichte van deze Arcadyan versterker is dat deze ook Mesh en roaming ondersteunen en dat gaat in huis zorgen voor een betere draadloze verbinding. Voor meer informatie over de SuperWifi 2 punten kan ik je adviseren om dit artikel op onze Kennisbank eens door te nemen, hopelijk krijg je op die manier alvast een goed beeld van de voordelen van deze SuperWifi2 punten ten opzichte van je huidige verouderde versterker! Mocht je naar aanleiding hiervan toch nog vragen hebben, laat het dan ook vooral weten 💪🏻