Skip to main content

Earth Hour 2025: mag het licht uit? Samen maken we het verschil!

• 19 maart 2025
  • 36 reacties
  • 502 keer bekeken
Earth Hour 2025: mag het licht uit? Samen maken we het verschil!
Toon eerste bericht

36 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1873 reacties
  • 24 maart 2025
ikheetjeff schreef:
Roy74 schreef:

Ik ben niet zo thuis in batterijen maar wat is een stekkerbatterij t.o.v. een thuisbatterij?

@Roy74 Een stekkerbatterij is ook een thuisbatterij, maar heeft een stekker. Kan je dus in stopcontact doen en je bent klaar. Een thuisbatterij zonder stekker sluit je rechtstreeks op een groep in je meterkast aan en vereist dus professionele montage. - Maar kan je dus ook meer stroom opslaan.

Dit is bijvoorbeeld een stekkerbatterij (2,7kWh) https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/

Dit is een “reguliere” thuisbatterij https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij

Wist niet dat die oplossingen op de markt zijn. Nu begrijp ik ook de maximale teruglevering van 800 watt. Mijn inductieplaat zou hier dus niet volledig voorzien kunnen worden in de wintermaanden. Ik heb overigens geen panelen dus voor mij toch al niet interessant.

Wel interessant om jullie oplossingen te lezen. Rekenen jullie zelf jullie capaciteit panelen en batterij door of winnen jullie advies in van de leverancier? Ik blijf het lastig vinden om de balans te vinden, zeker met een overheid die spelregels tussendoor wijzigt. En dan kan je eigen situatie ook nog eens veranderen zoals een EV of niet. Of andere gezinssamenstelling.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 24 maart 2025

@ikheetjeff, Ik zou je willen adviseren om deze uitzending van Radar te bekijken.

Ik denk niet dat het zinvol is om een batterij aan te schaffen met een grotere capaciteit dan dat je zelf in een etmaal verbruikt want je gaat het echt niet terugverdienen als je niet ook de belastingen en energietoeslag opstrijkt en dat doe je dus alleen met de kWh-tjes die je zelf verstookt.

De onbalansmarkt zal naar mijn mening steeds oninteressanter worden naarmate er meer "slimme" laders/ontladers gaan komen die de onbalans verkleinen.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 24 maart 2025
ikheetjeff schreef:
wjb schreef:

Als ik naar jouw verbruik kijk dan ben ik erg benieuwd wat voor een apparaten dat enorme verbruik veroorzaken in die drie pieken.

Heel eerlijk ben ik al maanden “onzeker” over ons verbruik, het voelt te hoog aan. Alleen echt sluipverbruikers kunnen we niet vinden. Op internet zijn de getallen voor een 5 persoonshuishouden echt lager, maar ja, na advies gevraagd te hebben bij de energieleverancier, lijken onze getallen niet buitensporig hoog te zijn. Gewoon een actief gezin en ik werk veel vanuit huis enzovoort.

Tijdens de drie pieken lijkt de wasmachine de boosdoener te zijn geweest. In de ochtend sprong de piek één kwartiertje naar de 4000 watt. Wellicht deed iemand net de waterkoker aan, samen met de TV enz.

De middag piek is te volledig de wasmachine én de avondpiek van ~3000 watt komt omdat ook mijn PC vanaf 16.00 uur aanstond (~230watt), NAS+server (~60w) en dan nog gebruikelijke dingen als lampen, TV etc. Lijkt mij dus te verklaren, al heb ik wel even goed moeten kijken hoe dat nu zit.

Ik weet niet wat voor een programma's die wasmachine draait maar jullie wasmachine draait wel veel langer dan die van ons en ik denk dat daar heel wat te besparen is door eens goed naar het gebruikte programma te kijken.

De piek van een verbruik van 2000 watt 's avonds vind ik ook heel fors en ik kan me ook niet voorstellen dat die 2000 watt door PC, NAS, televisie en wat lampen verbruikt worden. Bij mij thuis staan 24x7 twee Synology NASsen, zeven switches, vier wifi accesspoints en het een en ander aan IoT apparatuur te draaien en wordt er 's avonds ook TV gekeken maar het verbruik is nooit zo hoog. Op dit moment staat naast de bovenstaande apparatuur ook één PC aan en wordt er inderdaad televisie gekeken. Er branden 14 lampen in de woonkamer (uiteraard allemaal led) en de HomeWizard app geeft aan dat er zo’n 350 watt verbruikt wordt. 

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22
wjb schreef:

@ikheetjeff, Ik zou je willen adviseren om deze uitzending van Radar te bekijken.

Ik denk niet dat het zinvol is om een batterij aan te schaffen met een grotere capaciteit.

Ik heb vrijdag maar 2% gebruikt van het stroomnet. De rest heeft op de zonnepanelen/batterij gedraaid, ook zware apparaten (Vaatwasser, koffiezetapparaat en inductieplaat)

En dit is de zaterdag:

Ook maar 2% van het stroomnet afgenomen. 
Dit zijn de cijfers van Essent: (vr t/m zo)

@wjb begrijp niet dat je het afraadt, Ik heb 3 dagen op de Thuisbatterij gedraaid. 😉

Bij het aanschaffen van de Thuisbatterij en een nieuwe omvormer van de zonnepanelen (16 stuks) heb ik in totaal € 8510,- betaald. Die zonnepanelen lagen al op dak, die had ik in 2018 gekocht. 

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1873 reacties
  • 25 maart 2025

@Dennis Overbeek ik denk dat hij wilt zeggen dat als je batterijcapaciteit in verhouding te groot is, je batterij niet echt leeg raakt en daarmee verlies je een stuk buffercapaciteit als de panelen fors leveren in de zomer. Je moet dan direct veel verbruiken want anders ga je aan het net leveren (kosten)

Daarnaast  is meer capaciteit ook meer aanschafkosten.

Balans lijkt mij ontzettend lastig om te vinden omdat situaties kunnen veranderen.

Neemt niet weg dat het wel gaaf is om je plaatjes te zien en dito resultaat.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 25 maart 2025

Dennis Overbeek schreef:

@wjb begrijp niet dat je het afraadt, Ik heb 3 dagen op de Thuisbatterij gedraaid. 😉

Bij het aanschaffen van de Thuisbatterij en een nieuwe omvormer van de zonnepanelen (16 stuks) heb ik in totaal € 8510,- betaald.

Ik raad het niet af, ik geef alleen aan dat je de gemaakte kosten waarschijnlijk niet terug gaat verdienen binnen de economische termijn die daarvoor acceptabel is. 

Met een gemiddelde stroomprijs van €0,30 moet je dus bijna 28500kWh bespaard hebben om het breakeven point te bereiken en dan heb ik het verlies voor het omvormen van gelijkstroom naar wisselstroom nog niet meegenomen want dan moet je er nog zo'n 10% bij optellen.

Ik denk eind 2026 zo'n €2500,- te gaan investeren in twee thuisbatterijen van elk zo'n 2.7kWh. De prijs per kWh opslagcapaciteit ligt daarbij dus een heel stuk lager en daarmee is de terugverdientijd een heel stuk korter.

Maar zolang de salderingsregeling er is en ik geen terugleverkosten heb levert een thuisbatterij mij €0,- op en dus is het voor nu nog onzinnig om daar geld aan uit te geven.

Ik zie overigens dat jouw 16 panelen afgelopen vrijdag 8,18kWh geproduceerd hebben en dat is nog minder dan mijn 8 panelen.

Het is jammer dat jouw panelen pas rond het middaguur gaan produceren.

Liggen jouw zonnepanelen op het westen of liggen ze 's ochtends vol in de schaduw?

Hoeveel stroom wekken die panelen hartje zomer op?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 670 reacties
  • 25 maart 2025
wjb schreef:

Ik weet niet wat voor een programma's die wasmachine draait maar jullie wasmachine draait wel veel langer dan die van ons en ik denk dat daar heel wat te besparen is

Onze wasmachine is niet super nieuw, dus wellicht maakt dat verschil. Gebruik je geen eco stand? Moet wel zeggen dat mijn neus extreem let op overgebleven geurtjes (door snel zweten), wellicht dat we daarom een langer programma gebruiken. 😅

wjb schreef:

De piek van een verbruik van 2000 watt 's avonds vind ik ook heel fors

@wjb Dank, want door jouw kritische blik ben ik er toch even naar gaan kijken. De piek was op 21:45 2.501 watt. De dingen die we meten, gaven deze waardes:

• Diepvries: 46 watt
  • PC: 245 watt
  • Server 1 + mini-server 2 + Synology NAS + Switch + Acces Point (PoE) + Hue Bridge: 73 watt

Wasmachine/droger/Vaatwasser stond uit. We “leven” tijdelijk onder de overkapping, want we krijgen een nieuwe keuken. We denken dat de elektrische kachel aanstond. Die verbruikt op stand één 900 watt en op stand twee 1900 watt. Maar even een Energy stekker tussen gezet om langdurig te meten.

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22

@wjb hierbij wat gegevens:

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 670 reacties
  • 25 maart 2025
wjb schreef:

ik overweeg om eind 2026 twee HomeWizard batterijen aan te schaffen zodat er twee keer 800 watt geladen en teruggeleverd kan worden.

Hou er wel rekening mee dat als je twee batterijen neemt en je wilt beide batterijen 800 watt ontladen (totaal dus 1600 watt), ze op een eigen groep moeten. Wil/kan dat niet, dan is de batterij samen gelimiteerd tot 800.

Roy74 schreef:

Wel interessant om jullie oplossingen te lezen. Rekenen jullie zelf jullie capaciteit panelen en batterij door of winnen jullie advies in van de leverancier? Ik blijf het lastig vinden om de balans te vinden, zeker met een overheid die spelregels tussendoor wijzigt. En dan kan je eigen situatie ook nog eens veranderen zoals een EV of niet. Of andere gezinssamenstelling.

@Roy74 Ik hield mij in 2018 tijdens de plaatsing van zonnepanelen nog niet hiermee bezig. Wij hadden toen drie offertes opgevraagd en eentje gekozen. Achteraf bleek dat ik een oke keuze, wellicht was iets beter geweest om panelen met meer Wp te nemen (en 3-fase niet-chinees ontvormer), maar ja, dat is achteraf. 

Ik zit nu vooral in ontdekkende fase over de thuisbatterij en wellicht ook adviseurs bij serieuze plannen. (na verdwijnen van salderen)

En ja, onbetrouwbaarheid is iets wat je altijd moet meenemen. Zover ik nu heb geleerd is het belangrijk om vooral eigen baas te blijven. Je stroom verkopen is straks te makkelijke keuze. Je moet kijken naar zoveel mogelijk eigen verbruik en/of opslag. Ik denk (en hoop) dat dat nooit belast zal en mag worden, het is tenslotte je “eigen” stroom.

Ik weet verder niet wat in jouw situatie handig is, omdat je (nog) geen zonnepanelen hebt. Je thuisbatterij moet dan wel handelen op de energiemarkt, maar ik denk dat dat ook niet zo winstgevend zal blijven. Een stekkerbatterij van HomeWizard handelt bijvoorbeeld niet op de energiemarkt. Je zou nog met dynamisch contract goedkoop kunnen laden overdag en ontladen in de avond/nacht.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 25 maart 2025

Dat zijn allemaal mooie cijfers ​@Dennis Overbeek maar hoeveel stroom verbruiken jullie gemiddeld op een dag in de zomer en hoeveel wordt er in de zomer per dag gemiddeld opgewekt door de panelen?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 25 maart 2025
ikheetjeff schreef:
wjb schreef:

ik overweeg om eind 2026 twee HomeWizard batterijen aan te schaffen zodat er twee keer 800 watt geladen en teruggeleverd kan worden.

Hou er wel rekening mee dat als je twee batterijen neemt en je wilt beide batterijen 800 watt ontladen (totaal dus 1600 watt), ze op een eigen groep moeten. Wil/kan dat niet, dan is de batterij samen gelimiteerd tot 800.

Klopt en dat is ook geen enkel probleem, groepen zat.

Reageer