Skip to main content
Vraag

Dagelijks melding in Thunderbird: mailserver weigert verbinding

• January 23, 2026
  • 72 reacties
  • 338 keer bekeken

Toon eerste bericht

72 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Ik heb het idee dat je ergens software op je computer hebt, dat blijkbaar jouw blokkeert om met de e-mailserver te verbinden.

Maar: het gebeurt maar af en toe.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Direct als het weer gebeurt, dus de hotspot aanzetten en kijken wat er gebeurt.

Je wilt immers weten of het de computer is, of de modem.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Direct als het weer gebeurt, dus de hotspot aanzetten en kijken wat er gebeurt.

Je wilt immers weten of het de computer is, of de modem.

Op moment dat het gebeurt is het te laat, hotspot dan pas aanzetten heeft geen nut. Ik heb adresboek nagekeken en alles wat er dubbel in stond verwijderd en nu alleen nog persoonlijk adresboek over. Compter net bij thuiskomst aangezet en nu geen meldingen van carddav en ook geen melding dat er geen verbinding gemaakt kon worden met imap server.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Dan lijkt het erop dat het aan de computer ligt. Ga eerst eens na of bepaalde software iets blokkeert.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Dan lijkt het erop dat het aan de computer ligt. Ga eerst eens na of bepaalde software iets blokkeert.

Ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten uitzoeken. Heb sinds probleem ontstaan is geen software geinstalleerd.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Ook geen beveiligingssoftware? 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Ook geen beveiligingssoftware? 

Nee

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

En deze

Krijg je (exact) dezelfde melding als je de WiFi op je Mac mini even uitzet?

Zo ja: misschien is er ergens een instelling voor de timeout, zodat je Thunderbird langer kan laten wachten voordat er een foutmelding komt?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

En deze

Krijg je (exact) dezelfde melding als je de WiFi op je Mac mini even uitzet?

Zo ja: misschien is er ergens een instelling voor de timeout, zodat je Thunderbird langer kan laten wachten voordat er een foutmelding komt?

Als ik de wifi uitzet en dan thunderbird open krijg ik zoals verwacht de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de imap server, maar dat is logisch aangezien er geen internet verbinding is.

Ik zou moeten kijken of er ergens in thunderbird een timeout optie is.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Ik krijg regelmatig (dagelijks) een melding dat de mailserver van KPN de verbinding weigert.

Als ik de wifi uitzet en dan thunderbird open krijg ik zoals verwacht de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de imap server

Maar zijn dat wel of niet dezelfde meldingen? Dat “weigeren” klinkt misschien als een actieve actie van de server (bijvoorbeeld: na inloggen wordt de verbinding botweg beëindigd; je zou natuurlijk een specifiekere foutmelding willen), of dingen als firewalls voor die server. Als je de WiFi uitzet dan wordt de server natuurlijk helemaal niks gevraagd.

Als het dezelfde meldingen zijn, dan kan het inderdaad gewoon in je eigen omgeving zitten. Maar als het toch een iets andere melding is, dan hoef je daar niet te zoeken.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Ik krijg regelmatig (dagelijks) een melding dat de mailserver van KPN de verbinding weigert.

Als ik de wifi uitzet en dan thunderbird open krijg ik zoals verwacht de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de imap server

Maar zijn dat wel of niet dezelfde meldingen? Dat “weigeren” klinkt misschien als een actieve actie van de server (bijvoorbeeld: na inloggen wordt de verbinding botweg beëindigd; je zou natuurlijk een specifiekere foutmelding willen), of dingen als firewalls voor die server. Als je de WiFi uitzet dan wordt de server natuurlijk helemaal niks gevraagd.

Als het dezelfde meldingen zijn, dan kan het inderdaad gewoon in je eigen omgeving zitten. Maar als het toch een iets andere melding is, dan hoef je daar niet te zoeken.

Als ik de wifi uitzet en thunderbird start krijg ik de melding dat de verbinding met server imap.kpmmail.nl is mislukt.

Alle andere keren krijg ik de melding dat de verbinding met de mailserver geweigerd wordt.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Voor mij wordt het ook lastig, maar Ik heb even gezocht naar een handmatige oplossing, om uit testen waar het aan ligt. Met ChatGPT kwam ik uit op deze oplossing..…

Voer dit eens in zijn geheel, met juiste gegevens) in op de commandline. 

swaks \

--protocol IMAP \

--server imap.kpnmail.nl \

--port 993 \

--tls \

--auth-user jouwnaam@kpnmail.nl \

--auth-password 'JOUW_WACHTWOORD'

Vooral als Thunderbird weer eens weigert, is het handig om dit eens te proberen. Blijft dit wel werken, dan is er duidelijk iets mis met Thunderbird. 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Voor mij wordt het ook lastig, maar Ik heb even gezocht naar een handmatige oplossing, om uit testen waar het aan ligt. Met ChatGPT kwam ik uit op deze oplossing..…

Voer dit eens in zijn geheel, met juiste gegevens) in op de commandline. 

swaks \

--protocol IMAP \

--server imap.kpnmail.nl \

--port 993 \

--tls \

--auth-user jouwnaam@kpnmail.nl \

--auth-password 'JOUW_WACHTWOORD'

Vooral als Thunderbird weer eens weigert, is het handig om dit eens te proberen. Blijft dit wel werken, dan is er duidelijk iets mis met Thunderbird. 

swaks \ werkt niet, zou ik eerst moeten installeren. Wil even niets anders gaan toevoegen aan MacOS

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Dat moet je dan inderdaad even installeren via brew. 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Dat moet je dan inderdaad even installeren via brew. 

Ik ga op dit moment even niets installeren, zeker niet iets wat ik niet weet wat het is.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Er is geen reden voor onbezorgdheid. Het is een testtool voor SMTP/POP/IMAP verbindingen. 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Er is geen reden voor onbezorgdheid. Het is een testtool voor SMTP-verbindingen. 

Ik hou thunderbird in de gaten en indien nodig zal ik het installeren en proberen. Momenteel na opstarten pxc geen meldingen ontvangen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Fingers crossed! 🤞

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 26, 2026

Ik ben bang dat je altijd te laat bent als je pas gaat debuggen nadat er een foutmelding was.

Je kunt ook logging in Thunderbird aanzetten. Dat is voor IMAP wel ingewikkelder dan voor POP3:

imap logging must be done with Gecko module logging using environment variables.

Dus misschien makkelijker om weer even terug te gaan naar POP3. Of een tweede account in Thunderbird te maken voor hetzelfde e-mailadres, maar dan met POP3. Waarbij de instellingen van KeesYagi slim zijn om te voorkomen dat je dingen kwijtraakt, zeker voor “Leave messages on server”. (Had je ook op je telefoon al IMAP ingesteld trouwens? Dat is natuurlijk het grote voordeel, dat alle apparaten en de webmail in sync blijven. Maar lost je probleem niet op.)

Over die logging een boel details op hun wiki: MailNews:Logging. (Dat ziet er oud uit, maar de laatste wijziging is van november. Dus volgens mij officiële documentatie. Ik heb niet enorm lang gezocht.)

Momenteel na opstarten pxc geen meldingen ontvangen.

Je had op zich niks veranderd, toch? (Sinds je POP3 veranderd had in IMAP, waar je de foutmelding ook al weer gezien hebt.)

Er is geen reden voor onbezorgdheid.

Mooie dubbele ontkenning. 😅

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 26, 2026

@Arjan van B Scherp! 😉

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 26, 2026

Ik ben bang dat je altijd te laat bent als je pas gaat debuggen nadat er een foutmelding was.

Je kunt ook logging in Thunderbird aanzetten. Dat is voor IMAP wel ingewikkelder dan voor POP3:

imap logging must be done with Gecko module logging using environment variables.

Dus misschien makkelijker om weer even terug te gaan naar POP3. Of een tweede account in Thunderbird te maken voor hetzelfde e-mailadres, maar dan met POP3. Waarbij de instellingen van KeesYagi slim zijn om te voorkomen dat je dingen kwijtraakt, zeker voor “Leave messages on server”. (Had je ook op je telefoon al IMAP ingesteld trouwens? Dat is natuurlijk het grote voordeel, dat alle apparaten en de webmail in sync blijven. Maar lost je probleem niet op.)

Over die logging een boel details op hun wiki: MailNews:Logging. (Dat ziet er oud uit, maar de laatste wijziging is van november. Dus volgens mij officiële documentatie. Ik heb niet enorm lang gezocht.)

Momenteel na opstarten pxc geen meldingen ontvangen.

Je had op zich niks veranderd, toch? (Sinds je POP3 veranderd had in IMAP, waar je de foutmelding ook al weer gezien hebt.)

Het enigste wat ik veranderd heb is het verwijderen van enkele ongebruikte adresboeken in Thunderbird nav de melding dat ik wachtwoord moest op geven voor carddav.kpnmail 

Heb de computer nu paar keer uitgezet en opnieuw opgestart en tot nu toe geen melding ontvangen over geweigerde verbinding of wachtwoord voor carddav.kpnmail .

Op mijn telefoon had ik al Imap ingesteld. Daar nooit een melding ontvangen.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@TMG1961, er is inmiddels flink wat hulp geboden lees ik. Laten we hopen dat de meldingen behoren tot het verleden.