Skip to main content

Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Dat heeft ook invloed op onze kosten. We passen onze prijzen in juli 2023 aan deze inflatie. We gebruiken daarvoor het inflatiepercentage van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat noemen we inflatiecorrectie. Over 2022 is het inflatiepercentage 10.0%. 

 

Wijzigingen voor Internet, TV en Vast Bellen

We doen er alles aan om de prijsstijging zo laag mogelijk te houden voor jou. Daarom veranderen we de prijzen met een lagere inflatiecorrectie van 6.4%. Ook zorgen we ervoor dat de verhoging nooit meer is dan € 4,- per maand per abonnement. 

Als je abonnement vóór 1 april 2023 is ingegaan, dan geldt deze wijziging in 2023 ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hierover in juni informatie in een e-mail, brief of melding op je factuur. 

 

Wil je meer weten over alle wijzigingen per abonnement?

Bekijk dan onderstaande pagina's. Hier vind je alle informatie op veelgestelde vragen.  

 

Wordt jouw loon ook verlaagd als de inflatie daalt?

De mijne niet, maar die wordt ook niet verhoogd als de inflatie stijgt.


Tja, dat is dan in jouw geval een eigen besluit. En je bent wijs genoeg om dit wel overwogen te hebben gemaakt. Maar dat is weer een hele andere discussie.


@Chrizziey, @Noordzee of @wjb ?

Mijn factureringscyclus ligt aan het eind van de maand. Ik heb dus pas laat in juni een klacht in kunnen dienen. KPN heeft niet schriftelijk op mijn klacht gereageerd en mijn klacht inmiddels gesloten zonder terugkoppeling. Hebben anderen ook een formele klacht ingediend en wél reactie ontvangen? Stap naar de GC gemaakt?

 


Nee, ik heb geen klacht ingediend. Dat vind ik te ver gaan. Alhoewel ik nog steeds van mening ben, dat KPN zich niet aan de Algemene Voorwaarden houdt. 

Voor mezelf heb ik het opgelost door al voor 1 juli 2023 over te stappen naar KPN TV+. Hierdoor is mijn maandelijkse abonnementsprijs wat gedaald t.o.v. de aangekondigde verhoging en heb ik als bonus ook nog dubbele internetsnelheid.  

Maar ik ben bang dat KPN volgend jaar dezelfde procedure gaat volgen. In dat geval zal ik daar volgend jaar ook weer tegenin gaan op het forum.

Of zal KPN van de gemaakte fout leren?

 


Ik kon inmiddels uitstel doen via de site.

Maar hoop dat het de volgende keer soepeler gaat. 


Nee, ik heb geen klacht ingediend. Dat vind ik te ver gaan. Alhoewel ik nog steeds van mening ben, dat KPN zich niet aan de Algemene Voorwaarden houdt. 

Voor mezelf heb ik het opgelost door over te stappen naar KPN TV+. Hierdoor is mijn maandelijkse abonnementsprijs weer wat gedaald en heb ik als bonus ook nog dubbele internetsnelheid.  

Maar ik ben bang dat KPN volgend jaar dezelfde procedure gaat volgen. In dat geval zal ik daar volgend jaar ook weer tegenin gaan op het forum.

Of zal KPN van de gemaakte fout leren?

 

Ok, dank voor je terugkoppeling. Naast thuis heb ik ook mobiel. Die zal per 1-10 vast ook geïndexeerd worden en het ligt in lijn der verwachting dat ze daar dezelfde werkwijze zullen hanteren… Het gaat me meer om het principe en de hele weigerachtige houding van de moderators hier dan om die paar tientjes per jaar.


Ik kon inmiddels uitstel doen via de site.

Maar hoop dat het de volgende keer soepeler gaat. 

Uitstel? Uitstel van wat precies en waarom?


Ik kon inmiddels uitstel doen via de site.

Maar hoop dat het de volgende keer soepeler gaat. 

Uitstel? Uitstel van wat precies en waarom?

Uitstel van betaling..waarom? Das privé 


Ik kon inmiddels uitstel doen via de site.

Maar hoop dat het de volgende keer soepeler gaat. 

In verkeerd topic gepost...


Ik kon inmiddels uitstel doen via de site.

Maar hoop dat het de volgende keer soepeler gaat. 

Uitstel? Uitstel van wat precies en waarom?

Uitstel van betaling..waarom? Das privé 

Ah, sorry, je bericht kwam (voor mij) zonder enige context, dus ik nam aan dat jouw bericht op het mijne sloeg. Uiteraard gaat jouw reden voor uitstel van betaling mij niet aan :-)


Nee, ik heb geen klacht ingediend. Dat vind ik te ver gaan. Alhoewel ik nog steeds van mening ben, dat KPN zich niet aan de Algemene Voorwaarden houdt. 

Voor mezelf heb ik het opgelost door over te stappen naar KPN TV+. Hierdoor is mijn maandelijkse abonnementsprijs weer wat gedaald en heb ik als bonus ook nog dubbele internetsnelheid.  

Maar ik ben bang dat KPN volgend jaar dezelfde procedure gaat volgen. In dat geval zal ik daar volgend jaar ook weer tegenin gaan op het forum.

Of zal KPN van de gemaakte fout leren?

 

Ok, dank voor je terugkoppeling. Naast thuis heb ik ook mobiel. Die zal per 1-10 vast ook geïndexeerd worden en het ligt in lijn der verwachting dat ze daar dezelfde werkwijze zullen hanteren… Het gaat me meer om het principe en de hele weigerachtige houding van de moderators hier dan om die paar tientjes per jaar.

Ik heb geen mobiel abonnement, dus ik heb geen ervaring met die verhogingen. Overigens kun je natuurlijk ook gewoon jaarlijks jouw mobiel abonnement verlengen met één jaar. Dan ontloop je ook de inflatiecorrectie. Het handigste is dat bij abonnementen die je tussen 1 juli en 1 oktober afsluit. Want die gaan sowieso niet mee met de inflatiecorrectieronde. 


Ik verwacht niet dat het volgend jaar anders zal gaan. Vanaf 1 juli  wordt op de nieuwe factuur de inflatiecorrectie toegepast. Precies één maand eerder (zoals in de voorwaarden staat), op de factuur in juni, wordt de correctie aangekondigd. Net zoals het al jaren gaat bij de mobiele abonnementen vanaf 1 oktober.


Ik verwacht niet dat het volgend jaar anders zal gaan. Vanaf 1 juli  wordt op de nieuwe factuur de inflatiecorrectie toegepast. Precies één maand eerder (zoals in de voorwaarden staat), op de factuur in juni, wordt de correctie aangekondigd. Net zoals het al jaren gaat bij de mobiele abonnementen vanaf 1 oktober.

En dan ga ik daar volgend jaar weer tegenin. De reden is in dit topic uitgebreid verwoord. 


Ik verwacht niet dat het volgend jaar anders zal gaan. Vanaf 1 juli  wordt op de nieuwe factuur de inflatiecorrectie toegepast. Precies één maand eerder (zoals in de voorwaarden staat), op de factuur in juni, wordt de correctie aangekondigd. Net zoals het al jaren gaat bij de mobiele abonnementen vanaf 1 oktober.

Het hele idee van mijn probleem zit in het woordje ‘per’ en de interpretatie van KPN daarvan. Lees anders de start van het topic.


Nee, ik heb geen klacht ingediend. Dat vind ik te ver gaan. Alhoewel ik nog steeds van mening ben, dat KPN zich niet aan de Algemene Voorwaarden houdt. 

Voor mezelf heb ik het opgelost door over te stappen naar KPN TV+. Hierdoor is mijn maandelijkse abonnementsprijs weer wat gedaald en heb ik als bonus ook nog dubbele internetsnelheid.  

Maar ik ben bang dat KPN volgend jaar dezelfde procedure gaat volgen. In dat geval zal ik daar volgend jaar ook weer tegenin gaan op het forum.

Of zal KPN van de gemaakte fout leren?

 

Ok, dank voor je terugkoppeling. Naast thuis heb ik ook mobiel. Die zal per 1-10 vast ook geïndexeerd worden en het ligt in lijn der verwachting dat ze daar dezelfde werkwijze zullen hanteren… Het gaat me meer om het principe en de hele weigerachtige houding van de moderators hier dan om die paar tientjes per jaar.

Ik heb geen mobiel abonnement, dus ik heb geen ervaring met die verhogingen. Overigens kun je natuurlijk ook gewoon jaarlijks jouw mobiel abonnement verlengen met één jaar. Dan ontloop je ook de inflatiecorrectie. Het handigste is dat bij abonnementen die je tussen 1 juli en 1 oktober afsluit. Want die gaan sowieso niet mee met de inflatiecorrectieronde. 

Ik ben al een tijdje vrij te verlengen, maar verlengen maakt mijn abonnement duurder. Dat schiet dus niet op.


Ik verwacht niet dat het volgend jaar anders zal gaan. Vanaf 1 juli  wordt op de nieuwe factuur de inflatiecorrectie toegepast. Precies één maand eerder (zoals in de voorwaarden staat), op de factuur in juni, wordt de correctie aangekondigd. Net zoals het al jaren gaat bij de mobiele abonnementen vanaf 1 oktober.

Het hele idee van mijn probleem zit in het woordje ‘per’ en de interpretatie van KPN daarvan. Lees anders de start van het topic.

Bij mij ook. En dat gaat ook niet veranderen. 

KPN kan dit heel simpel oplossen door volgend jaar ergens in de maand mei 2024 met een bericht te komen over de verhoging per 1 juli 2024. 

Per is geen medio. En gaat dat ook nooit worden.  


Alles draait hier om het 'verwarwoord' per. Het gebruik van dit woord zou gestopt moeten worden. Duidelijker is ​​​​vanaf.

https://www.schrijfwijzer.nl/taalvragen/verwarwoordenboek/verwarwoord/405/op-per


Precies. Dus als KPN slim is, passen ze het beleid aan OF ze passen de Algemene Voorwaarden weer aan.   


Alles draait hier om het 'verwarwoord' per. Het gebruik van dit woord zou gestopt moeten worden. Duidelijker is ​​​​vanaf.

https://www.schrijfwijzer.nl/taalvragen/verwarwoordenboek/verwarwoord/405/op-per

Het woord ‘vanaf’ maakt het niet duidelijker; als ze mij laten weten dat ik “vanaf 1 juli” meer moet betalen, is dat voor mij niet hetzelfde als met ingang van de 20e (als mijn cyclus per die dag zou lopen).


@Chrizziey of @wjb, hebben jullie nog een klacht ingediend n.a.v. de inflatiecorrectie vanaf x juli?


2 mobiele abonnementen aangepast met de inflatie, waarvan werd gezegd dat die 8,9% maximaal is. Elders staat nog 8,4%...wat is het nu eigenlijk?

Het ene abonnement gaat van € 17,95 naar € 19,88 (dat is 10,8%) en het andere van € 25,00 naar € 27,49 (dat is 10%). Het zijn maar centen maar het één zeggen en het ander doen, is onbehoorlijk!

Ik kan me voorstellen dat met de vele klanten bij KPN dit een aardige extra opbrengst is, maar het is en blijft onfatsoenlijk en dat gaat klanten kosten!

 

Admin: samengevoegd met het centrale topic over dit onderwerp. 

 


2 mobiele abonnementen aangepast met de inflatie, waarvan werd gezegd dat die 8,9% maximaal is. Elders staat nog 8,4%...wat is het nu eigenlijk?

Het ene abonnement gaat van € 17,95 naar € 19,88 (dat is 10,8%) en het andere van € 25,00 naar € 27,49 (dat is 10%). Het zijn maar centen maar het één zeggen en het ander doen, is onbehoorlijk!

Ik kan me voorstellen dat met de vele klanten bij KPN dit een aardige extra opbrengst is, maar het is en blijft onfatsoenlijk en dat gaat klanten kosten!

 

Admin: samengevoegd met het centrale topic over dit onderwerp. 

 

Je haalt 2 dingen door elkaar. De CPI was 8,9%, maar KPN verhoogt ‘slechts’ met 8,4% (en maximaal €2,50).


De inflatiecorrectie wordt toegepast op de (hogere) basisprijs van het abonnement. Pas daarna gaat de eventuele korting (Combivoordeel) er van af. Voor het Unlimited abonnement ziet dat er zo uit.

 


Mogelijk haal ik 2 dingen door elkaar maar dat laat onverlet dat de verhoging 10% en meer is. Dus neemt je reactie mijn twijfel en onbehagen niet weg. Maximaal € 2,50 interpreteer is als “indien de 8,4% meer zou zijn dan € 2.50 dan is € 2,50 het maximale wat erbij komt”. 


Mogelijk haal ik 2 dingen door elkaar maar dat laat onverlet dat de verhoging 10% en meer is. Dus neemt je reactie mijn twijfel en onbehagen niet weg. Maximaal € 2,50 interpreteer is als “indien de 8,4% meer zou zijn dan € 2.50 dan is € 2,50 het maximale wat erbij komt”. 

Zo interpreteer ik het ook. Je nieuwe tarieven kan ik niet plaatsen.

Ik zie dat ze mijn vaste abonnement ook met een te hoog percentage hebben opgeplust. Ik had het nog niet opgemerkt. In de mail staat de absolute verhoging vetgedrukt en daarmee is mijn abonnement verhoogd. Maar die verhoging is meer dan de 6,4% die ze daarop zouden doorvoeren.