Skip to main content
Sticky

Glasvezel aan? Koper uit!

  • 8 May 2024
  • 92 reacties
  • 3079 keer bekeken
Glasvezel aan? Koper uit!

Om ervoor te zorgen dat Nederland ook in de toekomst digitaal vooroploopt, vervangen wij overal ons kopernetwerk door glasvezel. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over Koper uit.

 

Koper gaat uit, wat betekent dit?

KPN wil Nederland het best verbonden land in de wereld maken. Dit doen we door internet van goede en stabiele kwaliteit voor iedereen beschikbaar te maken. Daarom sluiten we iedere dag meer huishoudens aan op het glasvezelnetwerk! Glasvezel is namelijk zo snel als het licht en biedt meer stabiliteit, betrouwbaarheid en nog hogere snelheden. Ons doel is om in 2026 80% van de Nederlands huishouden aangesloten te hebben op glasvezel. Maar ook daarna gaan we natuurlijk door met het aanleggen van glasvezel.

Op de plekken waar een glasvezelnetwerk ligt, is een koperverbinding niet meer nodig. En dus zetten we op deze plekken koper uit. Zo hoeven we daarna niet langer 2 netwerken tegelijk actief te houden. Ruim 3 jaar geleden begon KPN met een pilot: het uitzetten van de koperverbinding in 6 regio's met glasvezel. En op dit moment is bij 3 miljoen huishoudens de koperverbinding uitgezet en zitten zij compleet op glasvezel.

Ligt er glasvezel bij jou in de regio? Dan willen we graag dat je de overstap maakt. Maar je wilt natuurlijk wel graag eerst weten wat je daarvoor koopt. Dat leggen we je graag uit!

 

Voordelen glasvezel

Overstappen van koper naar glasvezel kost jou niets extra. Wij regelen de aanleg. En je kunt het abonnement dat je nu hebt gewoon houden. Waarom dan toch overstappen? Omdat glasvezel veel voordelen heeft! We zetten ze hieronder op een rij.

 

Altijd een stabiele verbinding
Glasvezel Internet komt zonder onderbrekingen direct bij jou thuis. Hierdoor is het internet altijd stabiel, zelfs tijdens noodweer. Dit komt omdat er licht in plaats van stroom door kabels loopt.

Hoge snelheden mogelijk
Met glasvezel van KPN is een snelheid tot 4 Gbit/s mogelijk! Download een film, stream een Netflix-serie in de beste kwaliteit, en luister naar muziek. Allemaal tegelijk.

Download en upload even snel
Met KPN Glasvezel gaat uploaden net zo snel als downloaden. Of je nu een HD-film binnenhaalt of grote bestanden met collega’s deelt. Glasvezel is altijd even snel.

Energiezuinig
Doordat er licht in plaats van stroom door de kabels loopt, is glasvezel energiezuiniger dan koper. Dat is weer beter voor een duurzame toekomst!

Minder ruimte
Voor glasvezel zijn geen grote telefooncentrales meer nodig. In plaats daarvan is een (glasvezel)straatkast van slechts enkele vierkante meters of een PoP (Point of Presence) van 15 vierkante meter voldoende. Het gebruikte vloeroppervlak vermindert hiermee met ruim 98%.

 

Samengevat: glasvezel is een upgrade van jouw verbinding. En voor jou als KPN klant zijn er geen extra kosten aan verbonden als je overgaat op glasvezel. Een win-win dus.

 

Hoe werkt het uitzetten van koper?

Wees gerust. We willen niet dat jij zonder internet komt te zitten. We zetten de koperverbinding daarom pas uit als de nieuwe glasvezelverbinding aan staat.

En dit begint natuurlijk met de aanleg van het glasvezelnetwerk per regio. In het artikel Glasvezelaanleg bij KPN: Hoe werkt het? leggen we je uit hoe dit precies in zijn werk gaat en wat jij kan verwachten.

Daarna is het tijd om het kopernetwerk af te sluiten. We beginnen hiermee op adres-niveau. Met de aanleg van glasvezel, wordt voor nieuwe klanten de koperverbinding niet langer beschikbaar. Bestaande klanten kunnen de koperverbinding nog 3 jaar gebruiken. Maar we hopen natuurlijk dat je de overstap al eerder maakt. Als een huishouden is aangesloten op glasvezel, trekken wij (letterlijk) de stekker uit de koperverbinding. Dit gebeurt door de stroom eraf te halen of de verbinding los te halen van de hoofdverdeler in de centrale.

Na 3 jaar is het dan echt tijd om het kopernetwerk in de hele regio af te sluiten. Je krijgt van ons dan bericht dat we de koperverbinding definitief gaan stoppen. Je moet nu dus over op glasvezel. Op de pagina Glas aan, koper uit leggen we uit hoe dat werkt.

 

Wil je meer weten over de techniek achter glasvezel? Neem dan een kijkje in dit artikel:

 

Veelgestelde vragen

Wordt mijn abonnement duurder?

Nee, in de basis blijft jouw abonnement hetzelfde. Je internet wordt alleen sneller en stabieler. Win-win: tegen dezelfde prijs zorgen wij voor een betere verbinding van onze klanten!

 

Ik ga verhuizen. Welke verbinding krijg ik dan?

Dit hangt af van het netwerk dat beschikbaar is. Is er in jouw nieuwe regio glasvezel beschikbaar? Dan zal je op glasvezel aangesloten worden. Heb je nu nog internet via de koperverbinding? Dan zal jouw abonnement (zonder extra kosten) omgezet worden naar glasvezel.

 

Ik heb nu glasvezel en ga verhuizen naar een regio zonder glasvezel. Wat nu?

Geen zorgen! Je hoeft niet zonder internet te komen zitten. In de gebieden waar nog geen glasvezel beschikbaar is, word je gewoon op de koperverbinding gezet. Tenminste, als er een koperverbinding ligt, natuurlijk. Als je glasvezel gewend bent, kan dit wel even wennen zijn. Want je mist namelijk de voordelen van glasvezel. Maar je komt niet zonder internet te zitten.

 

Ik ben nieuwe klant. Krijg ik dan automatisch glasvezel?

Is er in jouw regio glasvezel beschikbaar? Dan krijg je inderdaad automatisch glasvezel. Ook als koper nog actief is. We willen namelijk dat jij aangesloten wordt op het beste en betrouwbaarste netwerk. En dat is glasvezel.

 

Mijn buren zijn aangesloten, maar ik nog niet. Wat moet ik doen?

Zolang jij nog niet aangesloten bent, zal je echt niet zomaar afgesloten worden. Iedereen in de buurt wordt één voor één aangesloten op het glasvezelnetwerk. Hier lees je hoe dat in zijn werk gaat: Glasvezel aansluiten in huis.

Heb je geen uitnodiging gehad en is glasvezel volgens de glasvezelstatus op netwerk.kpn.com/ beschikbaar? Dan kan je contact met ons opnemen via 0800 0402 om de overstap alvast in gang te zetten. We sluiten je dan zo snel mogelijk aan.

Afsluiten doen we pas als je 3 jaar na de aanleg van glasvezel nog steeds op koper zit. En zelfs dan zullen wij je helpen bij het maken van de overstap naar glasvezel voor we je definitief afsluiten. Dus je komt echt niet zomaar zonder internet te zitten.

 

Glasvezel ligt voor de deur, maar ik heb geen stopcontact in de meterkast. Wat nu?

Bij nieuwe aansluitingen geldt dat je deze zelf kunt aansluiten. Hiervoor is wel een stopcontact nodig. Heb je deze niet in de buurt van het glasvezelkastje? Geen nood! Een KPN monteur kan deze (gratis) voor je aanleggen. Bel 0800 0402 voor het maken van een afspraak met de monteur.

Blijkt nou dat de monteur die langs komt geen stopcontact kan aanleggen? Dan zorgt de monteur ervoor dat er een andere monteur langs komt die dit wel kan.

Wil jij of de pandeigenaar niet dat de monteur een stopcontact aanlegt? Dan krijg je 3 maanden de tijd om zelf een stopcontact aan te leggen. Lukt dit niet? Dan kunnen wij de overstap naar glasvezel niet door laten gaan en zullen wij het abonnement stoppen.

 

Ik wil geen glasvezel. Kan ik op koper blijven?

Nee. Uiteindelijk willen we dat iedereen overstapt op glasvezel. Dus ook jij zal de overstap moeten maken. Wel geven we je even de tijd. Vanaf het moment dat glasvezel aangelegd is, moet je binnen 3 jaar zijn overgestapt. Maar hier geldt: hoe eerder, hoe beter. Stap je niet over? Dan zal je uiteindelijk worden afgesloten.

 

Kan ik de glasvezelaansluiting laten verplaatsen?

Je kunt via mijnaansluiting.nl een aanvraag doen voor het verplaatsen van de glasvezelaansluiting. Maak een account aan en vul de gegevens in om de aanvraag in gang te zetten. De kosten voor het verplaatsen van de glasvezelaansluiting zijn voor eigen rekening.

 

Wat gebeurt er met het kopernetwerk als het uitgezet is?

Uiteindelijk willen de koperverbinding natuurlijk uit de grond halen. Maar dat doen we niet direct. We willen de overlast voor bewoners namelijk zoveel mogelijk beperken.

Samen met andere netbeheerders en gemeenten hebben we afspraken gemaakt om samen te werken bij graafwerkzaamheden. Als er ergens werkzaamheden plaatsvinden, bijvoorbeeld voor riolering of elektriciteit, dan krijgen wij en andere netbeheerders een seintje. Wij kunnen dan tijdens de werkzaamheden de onnodige kabels en leidingen verwijderen. Dit voorkomt overlast voor bewoners en bespaart kosten voor de netbeheerders.

Door de aanleg van glasvezel ontstaan er ook interessante (en gave) mogelijkheden. Zo zijn er eerder twintig telefooncentrales ontmanteld en overgedragen aan de nieuwe eigenaren. Daarbij zijn zoveel mogelijk materialen hergebruikt, in lijn met onze circulaire ambities. Lees er meer over in het artikel: KPN verruilt telefooncentrales voor straatkasten.

 

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Stel ze gerust hieronder!

Bij https://netwerk.kpn.com/glas-aan-koper-uit/ ook abonneren op een gratis nieuwsbrief @Els34 , dan word je steeds op de hoogte gehouden omtrent de ontwikkelingen op jouw adres.

 


Hallo KPN,

Als KPN-klant verbaas ik me wel een beetje over de gang van zaken rond glasvezel in mijn woonplaats Warmond.

APK Telecom (voor Delta Netwerk en Glaspoort) en BAM Telecom (voor Glaspoort) hebben hier in het afgelopen jaar gelijktijdig twee glasvezelnetwerken aangelegd. Delta heeft het eigen glasvezelnetwerk onlangs in gebruik genomen, en KPN liet eerder weten dat het via Glaspoort signaal zou gaan leveren in het vierde kwartaal van dit jaar. Bij de meeste woningen steekt de oranje glasvezelkabel van Glaspoort nog uit de straat, dus de huisaansluitingen moeten nog worden gemaakt.

Bij toeval kwam ik er op de website van KPN achter dat de ingebruikname van het Glaspoort-netwerk is uitgesteld naar maart/april volgend jaar. De huidige klanten van KPN en degenen die zich hadden aangemeld voor een aansluiting van Glaspoort hebben echter niets vernomen over het uitstellen van de levering van KPN via het glasvezelnetwerk van Glaspoort. Zij blijven dus nog een tijdje afhankelijk van het kopernetwerk.

Weten jullie hoe dit komt?

Piet.


@Piet van der Vooren Hi Piet, de datum die je ziet op de website is meestal een globale schatting. Het is van veel factoren afhankelijk wanneer de daadwerkelijke aansluiting gebeurt. Lang verhaal kort, zo gauw de planning bekend is en vaststaat krijg je bericht, als je aangegeven hebt dat je de aansluiting wilt krijgen. Voor de details kan je contact opnemen met Netwerk, zij kunnen verder voor je nakijken wat nu de status is.


Bij https://netwerk.kpn.com/glas-aan-koper-uit/ ook abonneren op een gratis nieuwsbrief @Els34 , dan word je steeds op de hoogte gehouden omtrent de ontwikkelingen op jouw adres.

Een nieuwsbrief heeft KPN niet. 

 


Bij https://netwerk.kpn.com/glas-aan-koper-uit/ ook abonneren op een gratis nieuwsbrief @Els34 , dan word je steeds op de hoogte gehouden omtrent de ontwikkelingen op jouw adres.

Een nieuwsbrief heeft KPN niet. 

 

Jazeker wel @Els34 , zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/bijna-glasvezelwekker.htm


Hallo, ik woon in Zoetermeer en heb deze week al twee (niet KPN) providers (ODF en Giganet (Vodafone Ziggo) aan de deur gehad die bij mij glasvezel willen komen aanleggen. Ik ben al ruim 40 jaar klant van KPN en heb er zelf bijna 47 jaar gewerkt. Ik heb die providers afgewimpeld (zijn best agressief in hun benadering) met de mededeling dat ik wacht op een KPN glasvezel aansluiting. Alleen heb ik geen idee hoe lang ik daar nog op moet wachten en op de site(s) van KPN kan ik daar geen enkele informatie over vinden. Wel aangemeld voor de glasvezelwekker, maar ook daar vandaan is het oorverdovend stil. 

Kunnen jullie hierover een tipje van de sluier oplichten


Glasvezel op zich gewoon aan laten leggen, kost in principe niets, je hoeft geen abo te nemen bij de providers die over die glasnetwerken leveren, maar heb je wel mooi een glasvezelaansluiting in huis, hoe meer keuze hoe beter @RobFl 


Alleen gaan die providers (vooralsnog) geen KPN toelaten op hun netwerk en ik wil niet overstappen. 

Ook geen zin in 3 aansluitingen in mijn huis 😏


Alleen gaan die providers (vooralsnog) geen KPN toelaten op hun netwerk en ik wil niet overstappen. 

Ook geen zin in 3 aansluitingen in mijn huis 😏

Niks moet. alles mag. Alleen heb je kans dat als alles in je straat verglaasd is door die andere netwerkbeheerders en besluit dan alsnog een aansluiting aan te laten leggen je veel geld moet betalen.

Als het een eigen huis is verhoogt het ook de meerwaarde van je huis bij eventuele verkoop. @RobFl 

 


Als het een eigen huis is verhoogt het ook de meerwaarde van je huis bij eventuele verkoop. @RobFl 

 

Vooral dit ook. Als het goed is komt elke aansluiting die er zal zijn in de meterkast te zitten, dus het zal niet snel voorkomen dat ze in de weg zitten.

 


Als het een eigen huis is verhoogt het ook de meerwaarde van je huis bij eventuele verkoop. @RobFl 

 

Vooral dit ook. Als het goed is komt elke aansluiting die er zal zijn in de meterkast te zitten, dus het zal niet snel voorkomen dat ze in de weg zitten.

 

Dat verschil toch echt per meterkast. En het blijft gewoon kapitaal verspilling. Soms 3 fysieke glasvezel netwerken in 1 dorp. 

Er zullen weinig consumenten via beide netwerken een abonnement afnemen als failsave, kortom elke niet gebruikte huisaansluiting levert niets op voor de netwerkbeheerder en de investeerders.

 

Hier is het koper al uitgezet maar wie verwijderd de nu nutteloze isra?


Uit interesse: Wat is het nut van het verwijderen van het kopernetwerk nadat het is uitgezet? Die kabels liggen toch niet in de weg onder de grond?


@Sebazzz Het zal er ook niet direct allemaal uitgehaald worden maar in principe is het, als het geen functie meer heeft, een soort van vervuiling.  Koper gaat ook oxideren. En er zit vaak kunststof omheen. 

Ik kan me voorstellen dat we het ook gaan recyclen .  Misschien kan @Ward_ ons hier meer over vertellen.  


Als de straat toch open gaat om bijvoorbeeld de riolering te vervangen, dan kan het gebeuren dat een onderaannemer van KPN de koperkabels weg komt halen. Anders blijft het lekker onder de grond zitten.


Uit interesse: Wat is het nut van het verwijderen van het kopernetwerk nadat het is uitgezet? Die kabels liggen toch niet in de weg onder de grond?

Het is natuurlijk bodemverontreiniging hoe je het ook went of keert. En het koper kan natuurlijk goed worden herbruikt als grondstof, alleen het kunstof wat er om heen zit is lastig voor herverwerking.

 € 2,25 per kilo voor koper  pvc zonder stekkers is de moeite. Bron


Als de straat toch open gaat om bijvoorbeeld de riolering te vervangen, dan kan het gebeuren dat een onderaannemer van KPN de koperkabels weg komt halen. Anders blijft het lekker onder de grond zitten.

Gemeenten en beheerders van kabelnetten hebben daar al een tijdje geleden afspraken over gemaakt. Straat open = kabels verwijderen.

Piet.


Als de straat toch open gaat om bijvoorbeeld de riolering te vervangen, dan kan het gebeuren dat een onderaannemer van KPN de koperkabels weg komt halen. Anders blijft het lekker onder de grond zitten.

Gemeenten en beheerders van kabelnetten hebben daar al een tijdje geleden afspraken over gemaakt. Straat open = kabels verwijderen.

Piet.

Dat geldt alleen voor kabels die meer dan 10 jaar niet in dienst zijn. En dan ook geheel niet in dienst. Dus geen enkele ader meer (in het geval van KPN dan).

Ik kan er verder niet zoveel meer over zeggen. Graven om alleen te verwijderen kost veel geld (en levert te weinig op qua koperprijs) en zou ook nog eens heel veel extra overlast voor aanwonenden geven. Tijdens het leggen van glas moet koper nog functioneren dus kan je het niet weghalen op dat moment. Dus inderdaad als er een verzoek komt van een gemeente, of bij reconstructie werkzaamheden waarbij we kunnen zorgen dat bepaalde kabels niet verlegd hoeven te worden (of terug gelegd), kunnen we het koper eventueel weg (laten) halen. 


Reageer