Skip to main content

Ik heb bekabeld glasvezel internet op me pc en dit komt eruit met de speedtest van kpn.

Ook met de wifi is er slecht bereik en valt deze regelmatig weg.

Heb moeite met downloaden van bv games dit zou geen probleem moeten zijn lijkt me met glasvezel.

Het modem is nooit vervangen toen we glasvezel kregen naar dat ik me kan herinneren. Dit is een experiabox v8.

Is er een oplossing om toch goed gebruik van het glasvezel te kunnen maken?

Je hebt alles in 1 instap als ik je goed begrijp. Daar hoort een eenheid bij van 50mbit/s dus dat klopt wel. Welke snelheid haal je via Wi-Fi dan? 


O ik zie nu ineens dat je upload veel sneller is. Heb je het glasvezelkastje al een stroomlloos gemaakt? 2 minuten?


Dit is van de wifi


Nee dat heb ik nog nooit gedaan het stroomloos gemaakt van het glasvezelkastje 

 


Doe dat even. Kijken wat er gebeurt. En doen dan deze speedtest https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm


Heb het even gedaan en dan blijft het hetzelfde 

 


Hallo @TwanBroekkie , wat moet je snelheid zijn volgens je abo, 50/50 of 100/100?

Als het 50/50 is behaal je perfecte waarden.

 


Hoi @JanD, volgens het abo was het 50/50. Dus was idd prima waarden voor dat. Heb inmiddels maar een upgrade van het abo gedaan want betaalde veel voor lage snelheid nu iets meer en veel hogere snelheid. Niet geheel netjes van kpn dat ze ons hierover niet hebben geïnformeerd.

Maar dank je voor jullie hulp probleem is nu wel opgelost door jullie hulp 


@TwanBroekkie Welkom op het forum. Ik zie dat je al geholpen bent door de mede forumgebruikers, ook mooi om te lezen dat het probleem al opgelost is. Mocht je in de toekomst nog vragen hebben dan hoor ik dit natuurlijk graag!


O ik zie nu ineens dat je upload veel sneller is. Heb je het glasvezelkastje al een stroomlloos gemaakt? 2 minuten?

Dat kan want vooral de download wordt "geknepen” overeenkomstig het abo. Vaak zie ik dit echter niet!


Bij ons thuis is ook al vaak drama, regelmatig geen WiFi ook behalen wij niet de volledige glasvezelsnelheid. Via app van KPN kan je zelf heel simpel de Wifi verbeteren, en die gebruiken wij dan wekelijks, omdat het maar tijdelijk is. Maar ja het werk dan wel weer ;-)

Maar ik vraag mij eigenlijk af als je glasvezel internet hebt van 100/10 (alles in 1 standaard) wat mag daarvan de afwijking zijn ?  


Bij Wi-Fi is daar geen staat op te trekken. Dat is zo afhankelijk van omgevingsfactoren zoals, muren, Wi-Fi van buren, magnetrons, vloeren e.d. Voor een betrouwbare snelheidsmeting moet je de pc via een netwerkkabel aansluiten op de ExperiaBox.


@FamW Vervelend om te lezen dat je verbinding niet goed werkt. Heb je inderdaad zoals @Henk2304 zegt al eens een bekabelde snelheidsmeting gedaan? En zou je voor mij je forumprofiel willen invullen? Dan kan ik je gegevens er bij pakken en uitzoeken of er iets is dat ik voor je kan doen. 


Ik heb het glasvezelkastje ruim 10 seconden stroomloos gemaakt, en daarna de snelheid opnieuw gecontroleerd. Het lijkt inderdaad dat de Wifi snelheid nu wel iets beter, maar volgens mij moet het glasvezel toch wel nog wel sneller kunnen.

 


Ik heb het glasvezelkastje ruim 10 seconden stroomloos gemaakt, en daarna de snelheid opnieuw gecontroleerd. Het lijkt inderdaad dat de Wifi snelheid nu wel iets beter, maar volgens mij moet het glasvezel toch wel nog wel sneller kunnen.

 

Meet eerst eens op een bekabeld aangesloten pc of laptop.


Hallo @FamW , het algemene advies is glasvezelkast minimaal 2 minuten van de stroom en alléén bekabeld meten zoals @Nick83  ook schreef.

Bovendien ook de modem even minimaal 30 seconden van de stroom halen.

 


Hallo allemaal, Ik heb zojuist glasvezelkastje en de modem langer dan 2 minuten van de stroom gehaald. En inderdaad het is nu wel beter met de snelheid. (zie afbeelding).

Allen de Wifi 2.4 is verschillend (op zolder en in de woonkamer staan een Wifi versterker DualBand van KPN).  Ik zat te denken op de plaatsen waar de Wifi heel slecht is een draadloze verbindingsset met Wifi te plaatsen. 

Hartelijk dank voor de reactie’s groetjes Alex.

 


Hallo @FamW , waarschijnlijk heb je een V10 Experia modem met 2 zwarte Experia Wi-Fi's waardoor de WiFi binnen het modem zelf wordt uitgeschakeld.

Pas dan het volgende advies toe:

op de ene Experia Wi-Fi zet je voor de 2,4-band een kanaal vast op 1, 6 of 11 met een kanaalbreedte van 20 en niet 40 of 20/40 en dan opslaan.

Op de andere Experia Wi-Fi zet je voor de 2.4-band ook een kanaal vast op 1, 6 of 11, maar NIET hetzelfde kanaal als je op de 1e Experia Wi-Fi hebt vastgezet en ook hier kies je voor een vaste kanaalbreedte van 20 en dan opslaan.

Door de kanaalbreedte vast te zetten op 20 i.p.v. 40 of 20/40 wordt je bereik binnenshuis groter en heb je minder last van de buren.

 


@JanD dat kan niet. Je kunt maar op 1 van de Experia WiFi's inloggen. Als je probeert in te loggen op de andere, dan stuurt deze je door naar de eerste. Instellingen voor wifi zijn ook automatisch voor alle 2 (of meerdere) experia WiFi's en / of SuperWifi's als je die hebt hetzelfde.


Precies, de EW's vormen tegenwoordig een Wi-Fi-mesh netwerk, met één SSID en één kanaalinstelling, waarbij de Wi-Fi van de V10 uitgeschakeld wordt. Een V10a zou in het mesh-netwerk meedoen en er één geheel mee.vormen, de V10 niet dus, evenmin trouwens als de oorspronkelijke WiFi Versterker DualBand.

En nogmaals, Wi-Fi is onderhevig aan allerlei omgevingsfactoren die over de dag verspreid ook nog eens kunnen fluctueren. 


Precies, de EW's vormen tegenwoordig een Wi-Fi-mesh netwerk, met één SSID en één kanaalinstelling, waarbij de Wi-Fi van de V10 uitgeschakeld wordt. Een V10a zou in het mesh-netwerk meedoen en er één geheel mee.vormen, de V10 niet dus, evenmin trouwens als de oorspronkelijke WiFi Versterker DualBand.

En nogmaals, Wi-Fi is onderhevig aan allerlei omgevingsfactoren die over de dag verspreid ook nog eens kunnen fluctueren. 

Toch kan ik dit niet echt een Mesh netwerk noemen. "Mesh" is wat mij betreft echt weer zo'n hype begrip puur bedoeld om consument weer wat extra geld uit zijn portemonnee te peuteren. Voor mij zijn de Experia WiFi's niets anders dan wifi accesspoints die smart/fast roaming ondersteunen. Daarmee hebben ze één van de twee eigenschappen van een mesh netwerk. Wat ze ontberen is een dedicated wifi antenne voor de communicatie met de andere nodes uit het mesh netwerk. De "super"WiFi's hebben die dus wel waardoor een node simultaan kan communiceren met zowel de cliënt (mobiel apparaat) als het netwerk (primaire "super"WiFi die bekabeld aangesloten is). Nu is een eigenschap van een mesh netwerk dat de nodes onderling vaststellen wat het snelste pad is om met het netwerk te communiceren. Zo zou een draadloze node de éne keer met de bekabeld aangesloten node in de woonkamer kunnen communiceren terwijl hij de volgende keer communiceert met bijvoorbeeld de bekabeld aangesloten node in de studeerkamer. Dit werkt natuurlijk alleen als er minstens één node draadloos aangesloten is en er minstens twee nodes zijn waarmee die node zou kunnen communiceren.

Nee, voor mij geen mesh. Geef mij maar bekabeld aangesloten wifi accesspoints met smart/fast roaming.


En zolang je 2 SuperWifi's hebt, waarbij er maar 1 draadloos functioneert, is dat gewoon een repeater. Daar is volgens mij ook nog niets "mesh" aan.

Het word volgens pas mesh wanneer je meerdere draadloze wifi punten hebt die met elkaar samenwerken en daarbij het verkeer evenredig over elkaar verdelen. Wat in een thuis situatie eigenlijk nooit voor komt. 

Maar goed. Plak er "mesh" op en het verkoopt. Want heel veel mensen denken dat mesh zorgt voor beter / verder bereik. Wat niet klopt. Mesh heeft niets te maken met het bereik. 


En zolang je 2 SuperWifi's hebt, waarbij er maar 1 draadloos functioneert, is dat gewoon een repeater. Daar is volgens mij ook nog niets "mesh" aan.

Er is inderdaad nog niets mesh aan. Het enige voordeel t.o.v. een "gewone" repeater is dat de communicatie onderling via een dedicated wifi verbinding gaat waardoor er geen halvering meer is van de maximaal haalbare snelheid. Noem het dus maar een "veredelde" repeater. :wink:


Hallo @FamW , waarschijnlijk heb je een V10 Experia modem met 2 zwarte Experia Wi-Fi's waardoor de WiFi binnen het modem zelf wordt uitgeschakeld.

Pas dan het volgende advies toe:

op de ene Experia Wi-Fi zet je voor de 2,4-band een kanaal vast op 1, 6 of 11 met een kanaalbreedte van 20 en niet 40 of 20/40 en dan opslaan.

Op de andere Experia Wi-Fi zet je voor de 2.4-band ook een kanaal vast op 1, 6 of 11, maar NIET hetzelfde kanaal als je op de 1e Experia Wi-Fi hebt vastgezet en ook hier kies je voor een vaste kanaalbreedte van 20 en dan opslaan.

Door de kanaalbreedte vast te zetten op 20 i.p.v. 40 of 20/40 wordt je bereik binnenshuis groter en heb je minder last van de buren.

 

Hallo @FamW , vergeet dan de opmerking over de 2e Experia Wi-Fi, ik wist niet (meer) dat je die 2e niet apart kunt benaderen.

 


Hallo allemaal, iedereen hartelijk dank voor de reacties.
Op deze forum heb ik veel tips gelezen, en de eventuele oorzaken van de trage WiFi.

Ik zit nu echt te denken om een kabel te trekken vanuit mijn meterkast (daar staat mijn V10 router) naar 1e etage.  

We hebben jaren geleden op de 1e etage een muurtje verplaatst deze heeft van die aluminium profielen. Maar wij hebben ook van die grote Ikea kledingkasten met grote spiegels aan de deuren. Nu vermoed ik dat dit alles eventueel de grote boos doener zou kunnen zijn van de trage- zware Wifi signaal.

Dus ik ga toch maar kabels trekken.

 

Groet,

Alex