Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik verzonden items op mijn mac binnenhalen

• 8 augustus 2025
  • 18 reacties
  • 78 keer bekeken

hoe kan ik mijn verzonden planet mail op mijn mac binnenhalen?

18 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11265 reacties
  • 8 augustus 2025

Beste ​@Xvandermeer je hebt waarschijnlijk de mail nu als POP geconfigureerd.

Als je de mail volgens IMAP protocol configureert zie je ook de verzonden items staan.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 3769 reacties
  • 8 augustus 2025

@Xvandermeer 

Dan moet je een EXTRA emailaccount instellen dat met POP werkt. Op die manier blijft de email die je vanaf nu verstuurt op de MAC staan.

Als je m.b.v. het POP account alle email hebt binnengehaald, moet je die email tijdelijk naar een andere map verplaatsen. Dan verplaats je met het IMAP account alle verzonden email naar “Postvak In”, haal daarna met het POP account de email binnen en verplaats die email dan naar "Verzonden Items” in het POP account.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 8 augustus 2025

Probleem is dat de Mac er standaard een Pop account van maakt. Er komt dus geen keuze menu. Heeft het wellicht met het feit te maken dat het een Planet account is?

net een nieuwe kpnmail aangemaakt en daar kan ik wel kiezen imap/pop??

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2941 reacties
  • 8 augustus 2025

Je kan lokaal in je e-mailprogramma een account niet omzetten van POP naar IMAP.  Je zult dus een nieuwe moeten maken in je mailprogramma, en alle mails overkopieren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 8 augustus 2025

Klopt. Dus Planet account verwijderd. Bij aanmaken van een account voor de Planet mail maakt de Mac er direct een POP van. Er is dus geen keuze!

terwijl bij aanmaken van kpnmail account ik die keuze we kreeg. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2941 reacties
  • 8 augustus 2025

Apart, maar Planet bestaat al tijden niet meer. Maak gewoon een KPN account aan, en gebruik je Planet mailadres. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 8 augustus 2025

Tuurlijk is het planet account uiteindelijk een kpn account.

Eerste watje doet op de Mac is het e-mail adres opgeven ……@planet.nl en dan je ww. Wanneer je dan op volgende drukt maakt hij direct een pop aan. Verder geen keuze en ook alles is automatisch ingesteld. Lekker makkelijk maar wel onhandig nu als je een imap wilt 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11265 reacties
  • 8 augustus 2025

Beste ​@Xvandermeer dan gewoon de webmail gebruiken, staat alles meteen automatisch goed.

https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2941 reacties
  • 8 augustus 2025
Xvandermeer schreef:

Tuurlijk is het planet account uiteindelijk een kpn account.

Eerste watje doet op de Mac is het e-mail adres opgeven ……@planet.nl en dan je ww. Wanneer je dan op volgende drukt maakt hij direct een pop aan. Verder geen keuze en ook alles is automatisch ingesteld. Lekker makkelijk maar wel onhandig nu als je een imap wilt 

Kan je niet handmatig in je e-mailprogramma bepalen of je een IMAP of POP wilt aanmaken?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 8 augustus 2025

Beste Jan, Kan, maar niet altijd handig 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 8 augustus 2025

Beste Arien, in dit geval dus niet. Daarom mijn zoektocht,

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 3769 reacties
  • 8 augustus 2025

@Xvandermeer 

Je moet dan bijv. “IMAP.planet.nl” intikken waar de MAC “POP.planet.nl” voorstelt.

Als je POP gebruikt, zou ik verwachten dat alle verzonden email gewoon op jouw MAC staat en niet meer op de KPN emailserver(s). Staan er emails in de map “Verzonden Items” als je de KPN webmail ( https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp ) opent ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 8 augustus 2025

Beste WMG

probleem is dat de Mac direct een pop aanmaakt, wat je dan dus niet meer kan wijzigen  

ja er staan zeker mails op verzonden in de webmail. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 3769 reacties
  • 8 augustus 2025

@Xvandermeer 

Heel raar en heel verwarrend. Het lijkt erop dat het emailprogramma ALTIJD een kopie van alle email op de KPN emailservers laat staan. Klopt dat ?

Verstuur vanuit de webmail eens een email naar jouwzelf. Komt die dan ook binnen op de MAC en de KPN webmail ? En staat die email ook in de map "Verzonden mails" zowel op de KPN webmail en op de MAC ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 8 augustus 2025

Klopt dat de mail op kpn server blijft staan. 
Mail vanuit webmail verzonden, staat dus niet in verzonden items op de Mac. 
nooit gemerkt. Gebruik webmail ook (bijna) nooit. 

HeidiV
Topper
  • 233 reacties
  • 8 augustus 2025

Hi ​@Xvandermeer 

Wat je kan proberen is of het op onderstaande manier lukt:

Als het planet.nl account een hoofd account is maak dan eerst een kpnmail.nl alias (extra e-mailadres) aan onder het planet.nl account en gebruik dat  account om een IMAP account toe te voegen op je mac.
Als het hoofdaccount al kpnmail.nl is en je planet.nl account een alias is dan kan je het via het hoofdaccount instellen.

Als dat werkt verander je bij de accountinstellingen op de mac het e-mailadres in die van je planet.nl account, de overige instellingen laat je dan ongewijzigd.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 8 augustus 2025

Hoi Heid

ga ik proberen!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 8 augustus 2025

Gelukt!!! Bedankt. 
de kpnmail alias pakt nu gewoon alle Planet mail, met imap instellingen. Heb in mijn Mac gewoon de werknaam aangepast. Dus voor de rest van de familie veranderd er niks. 

Reageer