Skip to main content
Beantwoord

Hoe sluit ik mijn radio tuner aan op KPN Box 12?

• April 2, 2026
  • 33 reacties
  • 260 keer bekeken

Toon eerste bericht

33 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 3, 2026

Heb even gebeld naar klantenservice van KPN. Je kan radio luisteren maar dan moet altijd de TV aanstaan.

Nee. De tv kan gewoon uit, ​@Kies een andere naam . Alleen het kleine tv ontvangertje van kpn moet aan. Radiozenders van 801-892 (niet alle nummers in gebruik). Het ontvangertje heeft een optische uitgang (zie pijl bij de bovenste plaatjes) en met een omvormer naar analoog rood / wit tulp kan die gewoon ook op een heel oude versterker. Op AUX, TAPE IN, CD input. Ook op de jouwe.

Met een dipool (ook wel lint)antenne, of andere ether antenne, op de FM 75 Ω aansluiting kun je ook nog beperkt FM gebruiken. Uit de lucht. Als ik niet al een (weggewerkte!) dipool had zou ik die telescoop antenne 'van’ Noordzee nemen. 

Zelf heb ik zo'n 12 jaar de FM tuner in m'n versterker niet gebruikt. Sinds een jaar of 2 wel, maar alleen voor JOE. De overige haal ik van kpn. Via AUX IN (bij mij optische ingang ingesteld, maar kan dus ook analoog rood/wit met de omvormer).

[..] Ik wil alleen Fm radio gaan gebruiken. [..]

Aha ! Dan weten we dat nu ook :-)
Dat maakt het wel wat eenvoudiger

​Je kunt die tuner alleen nog gebruiken voor FM-ontvangst door er een FM-antenne op aan te sluiten. Bv deze voor 2,99:

https://www.onlinekabelshop.nl/fm-dipool-antenne-met-coax-connector-vrouwelijk-1.html

( die overbodige ! reut even weggehaald ! !  )

Daar staat bij :

beschikt over een Coax IEC (vrouwelijk) connector

Let op wat je nodig hebt, op die van de foto past dat niet.
Vaak zit er een pinnetje op de radio, maar niet altijd.
NB een stukje draad van 75cm op de midden pin van een stekkertje werkt ook.

( wat een boel tekst over een eenvoudige kwestie, voor iemand die er in thuis is dan )

Je had toch al eerder deze antenne aanbevolen.? 

Heb even gebeld naar klantenservice van KPN. Je kan radio luisteren maar dan moet altijd de TV aanstaan.

Nee. De tv kan gewoon uit, ​@Kies een andere naam . Alleen het kleine tv ontvangertje van kpn moet aan. Radiozenders van 801-892 (niet alle nummers in gebruik). Het ontvangertje heeft een optische uitgang (zie pijl bij de bovenste plaatjes) en met een omvormer naar analoog rood / wit tulp kan die gewoon ook op een heel oude versterker. Op AUX, TAPE IN, CD input. Ook op de jouwe.

Met een dipool (ook wel lint)antenne, of andere ether antenne, op de FM 75 Ω aansluiting kun je ook nog beperkt FM gebruiken. Uit de lucht. Als ik niet al een (weggewerkte!) dipool had zou ik die telescoop antenne 'van’ Noordzee nemen. 

Zelf heb ik zo'n 12 jaar de FM tuner in m'n versterker niet gebruikt. Sinds een jaar of 2 wel, maar alleen voor JOE. De overige haal ik van kpn. Via AUX IN (bij mij optische ingang ingesteld, maar kan dus ook analoog rood/wit met de omvormer).

Weten ze blijkbaar niet bij KPN, maar bedankt voor de tip.

• April 4, 2026

Wow, heeft de PTT vroeger ook kabel aan huis gebracht? Nooit geweten. 😉

Ik durf te wedden dat er inmiddels al lang geen signaal meer op staat. 

Ptt had inderdaad kabel radio.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DwjE3rl3zNKs&ved=2ahUKEwiAqPDs2NSTAxVshv0HHYYoG-kQtwJ6BAgvEAE&usg=AOvVaw1HmiqbzEg28prgQsXu19aY

Wow, heeft de PTT vroeger ook kabel aan huis gebracht? Nooit geweten. 😉

Ik durf te wedden dat er inmiddels al lang geen signaal meer op staat. 

Ptt had inderdaad kabel radio.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DwjE3rl3zNKs&ved=2ahUKEwiAqPDs2NSTAxVshv0HHYYoG-kQtwJ6BAgvEAE&usg=AOvVaw1HmiqbzEg28prgQsXu19aY

Heel leuk dat er nog een uitleg is wat de PTT vroeger aan geluid leverde via een kabel. Er nog zoveel mensen die hier geen idee van hadden, zijn ze in ieder geval weer beter geïnformeerd. Bedankt voor het plaatsen, heel leuk. Waren trouwens best goede luidspreker, heb daar best lang als tiener mee "gespeeld”

• April 4, 2026

Eerlijk gezegd dacht ik zelf dat je de coax aansluiting van bijvoorbeeld Casema of de andere voorlopers van het huidige VodafoneZiggo bedoelde want kabelradio via ptt is echt iets van de vorige eeuw.

FM radio werdt los van de ether bij mijn weten echt alleen via de kabel providers geleverd. Met als uitzondering de glasvezel providers Lijbrandt, XMS en Concepts ( later Telfort) deze leverenden ook FM via glasvezel. Op dit moment zijn er nog een paar kleinere providers via glasvezel die nog FM doorgeven via glasvezel.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Kies een andere naam, wat een lang (en leuk) topic is dit geworden! 😄 Fijn dat je zoveel advies hebt gekregen, hopelijk lukt het nu om de radio aan de praat te krijgen. 🙂

Mocht je het leuk vinden om over muziek te kletsen hier, we hebben een topic over naar welke muziek je luistert: Naar welke muziek luister jij? | KPN Community

Iemand die graag naar radio luistert heeft vast wat leuke aanraders qua muziek. 😁
We hebben ook een nostalgietopic! Een stukje nostalgie: Ken je deze nog? | KPN Community. Daar zijn ook een hoop radio's/walkmans/discmans e.d. langsgekomen, mocht je het leuk vinden om daar doorheen te snuffelen. 

Heel leuk dat er nog een uitleg is wat de PTT vroeger aan geluid leverde via een kabel. Er nog zoveel mensen die hier geen idee van hadden, zijn ze in ieder geval weer beter geïnformeerd. Bedankt voor het plaatsen, heel leuk. Waren trouwens best goede luidspreker, heb daar best lang als tiener mee "gespeeld”

Dit is voor mij ook weer nieuwe informatie. Ik dacht altijd dat het door de lucht ging. Weer wat geleerd! ​​​

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 4, 2026

Hallo ​@Sanne van KPN , dat heette vroeger, jaren 50 en 60 ptt draadomroep, je had dan een luidspreker en keuzeschakelaar voor geluid en zenders, zie foto: