Skip to main content
Beantwoord

Hoe verbeter ik m’n Wifi signaal sterkte in 3 gebouwen?

• September 11, 2026
  • 4 reacties
  • 57 keer bekeken

Goedendag slimmerikken!

Ik heb een (voor mij!) lastig probleem: ik heb V10 modem en 2 EW’s. Ik heb ook zonnepanelen, SolarEdge, een camera systeem met 3 Blink Sync Modules, een KAKU ICS en nog wat andere zaken. Ook een woning (traditionele bouw) en twee schuren (Houtskeletbouw), binnen een straal van ongeveer 15-20 meter. Ik had bedacht om het wifi signaal verder te versterken met een mesh systeem.

Ik heb met klantenservice gesproken en die adviseerde 1 Superwifi. Dat testen en werkt het niet dan terugsturen. Dat werkte niet samen met de EW’s. KS weer gebeld (2x) en kreeg toen het advies om nieuw modem (Box 12/14?) en 3 Superwifi punten te installeren. Nieuw modem krijg ik niet … de V10 hangt er ongeveer sinds begin 2018.

Dat vind ik nogal wat … behalve aanzienlijke extra kosten ook nogal wat hardware wijzigingen. 

Zou de lezer (of lezers) mij als KPN gebruiker gedurende een halve eeuw ongeveer, wat adviezen kunnen geven? Bij voorbaat dank!

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@watergeus. Welkom op de community! Ik snap heel goed dat je niet zomaar je modem en meerdere wifi-punten wilt vervangen. Zeker als je V10 het al jaren goed doet en je inmiddels aardig wat apparaten hebt aangesloten.

Omdat je schuren op 15 tot 20 meter staan, zou ik het vooral bekabeld oplossen. Als het mogelijk is, trek dan een netwerkkabel naar beide schuren en plaats daar een bekabeld wifipunt. Een van je huidige EW's kan daar voorlopig prima voor gebruikt worden. Dat is stabieler en toekomstbestendiger dan proberen het wifi signaal steeds verder draadloos uit te breiden. De EW's zullen op termijn wel vervangen moeten worden omdat ze geen updates meer krijgen, maar dat hoeft niet allemaal tegelijk.

Zo houd je de kosten en de wijzigingen voorlopig beperkt. 

4 reacties

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 14, 2026

Hoi ​@watergeus. Welkom op de community! Ik snap heel goed dat je niet zomaar je modem en meerdere wifi-punten wilt vervangen. Zeker als je V10 het al jaren goed doet en je inmiddels aardig wat apparaten hebt aangesloten.

Omdat je schuren op 15 tot 20 meter staan, zou ik het vooral bekabeld oplossen. Als het mogelijk is, trek dan een netwerkkabel naar beide schuren en plaats daar een bekabeld wifipunt. Een van je huidige EW's kan daar voorlopig prima voor gebruikt worden. Dat is stabieler en toekomstbestendiger dan proberen het wifi signaal steeds verder draadloos uit te breiden. De EW's zullen op termijn wel vervangen moeten worden omdat ze geen updates meer krijgen, maar dat hoeft niet allemaal tegelijk.

Zo houd je de kosten en de wijzigingen voorlopig beperkt. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 14, 2026

Beste Vikash, dank voor het duidelijke antwoord. Hier kan ik wèl wat mee. De ontvangen SuperWifi gaat retour. Duidelijk en veel beter advies op deze manier. Zal ik onthouden voor een volgende keer.

Met vriendelijke groet, Wim

• September 14, 2026

Puur ter informatie.

Als je geen kabel kan/wil trekken dan zijn er voor dergelijke afstanden nog point to point oplossingen maar dat is een hogere investering dan een rol netwerkkabel.

https://www.routershop.nl/wifi/point-to-point-wifi

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • September 14, 2026