Skip to main content

In het grootste deel van Helmond is recent glasvezel aangelegd en wij hebben een glasvezel-aansluiting tot in de meterkast. Onze voorkeur voor provider gaat uit naar KPN. Maar helaas, KPN biedt in dit deel van Helmond geen glasvezelverbinding aan, dus we zitten nog steeds met ADSL. Waarom is dit? Als ik stroom wil, kan ik elke willekeurige aanbieder kiezen, omdat het netwerk toegang geeft voor alle stroomleveranciers en ik bij de afname van stroom ook betaal voor het netwerk. Maar bij internet is dit opens niet het geval. Wat is dit voor zotte situatie?  

In nederland zijn er meerdere partijen die een glasvezelnetwerk aanleggen. Zo legt KPN ook zelf een netwerk aan. In sommige gevallen werkt KPN samen met andere netwerkbeheerders maar vaak niet. Vaak heeft het niet samenwerken met de huurprijs van de lijn of met de kwaliteit van de apparatuur te maken. Het is zoals het is. Overigens is glasvezel gewoon een vervanging van de koperkabel. Het signaal is hetzelfde maar er zijn hogere snelheden mogelijk.


Als ik stroom wil, kan ik elke willekeurige aanbieder kiezen, 

Zo werkt het voor stroom. En water, gas. Maar niet bij glasvezel.

Er zijn meerdere partijen die glasvezel aanleggen. En in principe is het volgens mij bij alle partijen zo dat ze een "open netwerk" hebben. Wat inhoud dat iedereen daar over zou mogen leveren. Maar dat wil nog niet zeggen dat da ook gebeurt.

KPN wil helemaal niet leveren over andere netwerken. Op een paar uitzonderingen na. KPN legt zelf een netwerk aan. En in gebieden waar KPN zelf nog geen glasvezel heeft blijft het gewoon over koper leveren.

 


Dank je Joep. Het bevestigt wat ik al bij geruchte had vernomen: dat KPN er de voorkeur aan geeft zelf een netwerk aan te leggen. Maar dat is toch van de zotte: terwijl er al een netwerk ligt, gaan de stoepen weer open om naast het bestaande netwerk een tweede netwerk aan te leggen, omdat KPN niet van het aanwezige netwerk gebruik wil maken. Lijkt mij enorme verspilling van middelen. Of: het kan natuurlijk ook dat KPN besluit om hier ter plaatse géén netwerk  aan te leggen, waardoor wij dus, als we bij KPN zouden willen blijven, geen gebruik zouden kunnen maken van een glasvezelverbinding. Kan iemand mij duidelijk maken hoe redelijke en verstandige mensen dit kunnen bedenken? En kom me niet aan met verhalen over de kwaliteit van het netwerk, want dat is hier gewoon goed - ik mag toch veronderstellen dat er eisen zijn aan glasvezelnetwerken waar bedrijven zich aan moeten houden, of althans dat bedrijven geen prulwerk leveren.


Het is ook verspilling wat mij betreft maar we zullen er mee moeten leven. Maar echt bijzonder is het niet. Als je bij AH iets thuis laat bezorgen doen ze dan met hun eigen bezorgdienst en niet via de bezorgdienst van de Jumbo die misschien ook net op dezelfde tijd in de straat rijd. 


omdat KPN niet van het aanwezige netwerk gebruik wil maken.

Nee. Omdat KPN voor iedereen dezelfde prijs wil kunnen rekenen zoals op de site vermeld.

Bij Odido betaal je alleen de prijs op de website via glasvezel van ODF.

Via glasvezel van Glaspoort, KPN Netwerk en Delta Fiber rekent Odido 10 euro per maand toeslag. KPN wil en gaat dat niet doen.


Hoi @Jacques_Helmond 

Helmond heeft zijn eigen lokale glasvezel provider, die daar het glasvezelnetwerk beheerd en waar je ook als inwoner van Helmond een glasvezel internet abonnement kunt afsluiten.
Maar ook een Alles-in-1 pakket, Internet + Televisie of een andere combinatie.
Dus zou je graag een glasvezel internet abonnement willen afsluiten, dan kan dat bij Breedband Helmond.

Voor meer informatie, kijk op hun website: Breedband Helmond

Voor informatie over het glasvezelnetwerk in Helmond: Glasvezel Helmond

Op dit glasvezelnetwerk zitten nog niet de grote (landelijke) providers zoals Odido en KPN, alleen enkele kleinere providers waarvan Breedband Helmond de grootste is.


Ook hier in mijn dorp wordt momenteel, naast het al 2 jaar oude glasvezelnetwerk van FiberFlevo/Delta (voorheen glasvoornop.nl), door Glaspoort een tweede glasvezelnetwerk aangelegd. Een flink aantal dorpsgenoten vindt 't wel best en geeft geen toestemming. Daar wordt de glasvezel gelegd tot de erfgrens, bij de overigen tot de gevel en dan later tot in huis. Overigens duurt het volgens MijnKPN nog ruim een jaar voordat de aansluiting ook echt gebruikt kan worden.

Saillant detail: in de buitengebieden en in 3 van de 10 dorpen in onze gemeente levert kpn wel over FiberFlevo (daar dus ook geen Glaspoort). In de overige 7 dorpen, waaronder dus het mijne, niet. 


En in principe is het volgens mij bij alle partijen zo dat ze een "open netwerk" hebben. Wat inhoud dat iedereen daar over zou mogen leveren.

Was/is het ook niet zo dat sommige providers een jaar lang alleenrecht hebben op netwerken waarvan ze de aanleg (mee-)betalen? Bijvoorbeeld alleenrecht KPN op glasvezel van KPN Netwerk, maar niet op glasvezel van Glaspoort? Of Odido waar voormalig T-Mobile bijvoorbeeld in Haarlem alleenrecht had op het netwerk van Open Dutch Fiber (what’s in a name)?

(Geldt misschien niet voor Helmond, als er überhaupt nog steeds alleenrecht bestaat op glasvezelneterken.)


@Arjan van B Odido heeft nog steed het alleenrecht op ODF in eerste jaar na aanleg. Dat exclusief recht kom doordat ODF was opgericht van KKR en Deutsche Telekom (moederbedrijf van T-Mobile)


En in principe is het volgens mij bij alle partijen zo dat ze een "open netwerk" hebben. Wat inhoud dat iedereen daar over zou mogen leveren.

Was/is het ook niet zo dat sommige providers een jaar lang alleenrecht hebben op netwerken waarvan ze de aanleg (mee-)betalen? Bijvoorbeeld alleenrecht KPN op glasvezel van KPN Netwerk, maar niet op glasvezel van Glaspoort? Of Odido waar voormalig T-Mobile bijvoorbeeld in Haarlem alleenrecht had op het netwerk van Open Dutch Fiber (what’s in a name)?

(Geldt misschien niet voor Helmond, als er überhaupt nog steeds alleenrecht bestaat op glasvezelneterken.)

Klopt, providers nemen zoiets als een licentie en zijn dan de exclusieve aanbieders. Wij hadden dan voor Fiber gekozen, in de veronderstelling dat het allemaal niet zoveel zou uitmaken wie je zou kiezen. Maar we waren daar niet tevreden over (gebruiksonvriendelijke interface, hele jaar door zelfde abonnementskosten terwijl meeste aanbieders, als je een subscriptie neemt, de eerste zes maanden 50% korting geven, geen Eurosport). En het contract was voor minstens 1 jaar. Maar toen de abonnementskosten tussendoor verhoogd werden, mochten we tussentijds opzeggen :)


Uit een bericht op de site van het Eindhovens Dagblad, 27.02.2024:

In de grond komen steeds meer glasvezelkabels te liggen. Afgelopen weken ploften [Sec] op verschillende deurmatten een brief met de mededeling dat dit keer KPN in de straat komt graven en glasvezel aanlegt, terwijl er al een glasvezelnetwerk ligt. Zoals in de omgeving Den Haag en in enkele Brabantse woonplaatsen. Het leidt tot ergernis bij bewoners. Straten moeten meerdere keren open. En het gevolg? Een aantal identieke kabels naast elkaar.

Dat zit zo. Voor supersnel internet via glasvezel heb je twee bedrijven nodig: een dat de kabel legt en een dat het abonnement aanbiedt. Soms doet een aanbieder beide, maar kabels kunnen ook verhuurd worden aan een provider. De meeste bedrijven beschikken echter liever over een eigen netwerk met als gevolg dat straten meerdere keren open moeten om kabels te leggen, ook als er al glasvezel ligt.

Bewoners en gemeenten kunnen hier niets tegen doen. In de Telecomwet staat dat elk bedrijf dat aan de voorwaarden voldoet, kabels mag aanleggen. Wel kunnen gemeenten met telecombedrijven afspraken maken om in één keer glasvezel aan te leggen. Zo sloot Amsterdam afgelopen jaar een convenant met KPN en Open Dutch Fiber om de aanleg in het historisch stadscentrum in goede banen te leiden. ,,Wij zijn bezig om ons kopernetwerk te vervangen door glasvezel’’, zegt Hans van Zon van KPN. ,,Het is de bedoeling dat eind 2026 wij 80 procent van ons netwerk hebben verglaasd. Dat betekent inderdaad dat in sommige wijken meerdere glasvezelkabels liggen.’’

Overlast voor bewoners

Het betekent overlast voor de bewoners. ,,Aan de ene kant is het inderdaad vervelend’’, erkent ook Van Zon. ,,De stoep gaat weer open, maar aan de andere kant biedt het ook voordelen. Klanten hebben wat te kiezen en dat is weer gunstig voor de prijs. En met die overlast valt het over het algemeen wel mee. 's Ochtends gaat de stoep open en in de middag is alles weer dicht.’’

Kunnen telecomaanbieders niet gewoon het netwerk van een ander gebruiken, zodat er maar een kabel ligt? Voor KPN is dat geen optie, zegt Van Zon. ,,Het aanleggen en onderhouden van een netwerk is een van onze kernactiviteiten. Wij hebben heel veel klanten op ons kopernetwerk zitten. Zij verwachten een product van KPN op spullen van KPN. Het zou raar zijn om deze klanten weg te geven aan een andere aanbieder. Wel zijn wij voorstander om bij de aanleg samen te werken met andere partijen, maar zij moeten dat ook willen.’’

Ik blijf het zot vinden dat infrastructuur en diensten gekoppeld zijn, en de argumentatie rammelt ook: Als het hetzelfde georganiseerd zou zijn als voor elektra, dan hadden klanten ook iets te kiezen. En de keuze die KPN voorlegt is in feite helemaal niet aantrekkelijk: Ik kan kiezen tussen ofwel glasvezel met een provider die ik niet wil ofwel mijn voorkeursprovider  maar dan met ADSL. Maar het zijn dus de wetgevers die deze zotte situatie in de Telecomwet mogelijk hebben gemaakt. Laat het parlement daar eens iets aan doen.


Ik blijf het zot vinden dat infrastructuur en diensten gekoppeld zijn, en de argumentatie rammelt ook: Als het hetzelfde georganiseerd zou zijn als voor elektra...

Maar dat is het niet en dat kan ook niet. Bij glasvezel heb je te maken met wijkcentrale waar een provider zijn eigen specifieke apparatuur in heeft hangen. Als KPN over het netwerk van Glasvezel Helmond wil leveren, dan moet het zijn eigen apparatuur bij de wijkcentrale van Glasvezel Helmond installeren. Zonder die apparatuur kan KPN geen diensten leveren over het netwerk van Glasvezel Helmond.

Een energiemaatschappij is in principe niets anders dan een kantoortje met medewerkers en klaar. In de meest minimalistische vorm kan je zo een energiemaatschappij hebben. Maar dat is bij een internet provider niet zo.


hele jaar door zelfde abonnementskosten terwijl meeste aanbieders, als je een subscriptie neemt, de eerste zes maanden 50% korting geven...

Dat is ook alleen het eerste jaar, daarna ook niet meer. En 50 % ... nou... dat valt meestal ook wel mee. 


Als KPN over het netwerk van Glasvezel Helmond wil leveren, dan moet het zijn eigen apparatuur bij de wijkcentrale van Glasvezel Helmond installeren.

Toch was dat vroeger, andersom, geen probleem: andere providers moesten dat ook doen in de KPN wijkcentrale om de koperkabel te kunnen gebruiken? En dat deden ze graag.

Maar juist KPN maakt dat onmogelijk door (G)PON uit te rollen?

De keuze van KPN om desondanks de gevraagde toegang niet te verschaffen voor haar GPON (PtMP) footprint, maar wel door te gaan met de GPON-gebaseerde uitrol, is hoogst kwalijk. Daarmee bouwt KPN actief een footprint op welke ze actief niet ter beschikking stelt aan haar toegangszoekers, maar alleen zelf gebruikt. De keuze van ACM om dan ook expliciet op te nemen in het ontwerpbesluit dat ODF-toegang voor enkel de PtP foorprint gegarandeerd moet zijn, is wellicht nog kwalijker.

 

Of zoals Follow the Money in september 2022 schreef (betaalmuur):

Om het in wedstrijdtermen te zeggen: op glasvezelnetten van voor 2020 is het voor providers technisch mogelijk het KPN-aanbod met een eigen voertuig in te halen. In nieuwere gebieden zitten ze naast KPN op het stoeltje van de bijrijder.

...

Jonaz en andere aanbieders merkten in 2021 dat KPN met een nieuwe techniek een stevige portier voor het glasvezelnet had aangenomen.

Overal waar namens KPN (of dochterbedrijf Glaspoort) nieuwe kabels worden neergelegd, gaan ook de verdeelkasten ondergronds. De bijbehorende GPON-techniek maakt het voor andere aanbieders onmogelijk om zelf woningen direct te bereiken: ze moeten toegang kopen tot KPN-apparatuur en mogen niet meer hun eigen spullen in de wijkkast hangen. Het glasvezelnetwerk verandert zo van een open naar een gesloten systeem, met KPN als poortwachter. 

 


@Arjan van B uw reactie geeft precies aan waarom je een glasvezelnetwerk niet kunt vergelijken met het elektriciteitsnetwerk. En waarom providers gewoon liever hun eigen netwerk aanleggen. Dan heb je niets te maken met een gastheer die plotseling een andere techniek gaat gebruiken. Dan kunnen ze dat gewoon zelf bepalen. 

Odido levert over het KPN netwerk. Ook over GPON volgens mij. Maar dat toen GPON kwam, toen heeft het wel even geduurt voordat Odido daar de apparatuur voor had geloof ik.

Delta gebruikt dacht ik ook GPON.


Volgens mij geeft mijn reactie vooral aan dat de ACM er niet voor consumenten is. Die hadden wat mij betreft GPON nooit mogen toestaan, maar het netwerk juist moeten beschouwen zoals elektra, water en gas. 😣


Volgens mij geeft mijn reactie vooral aan dat de ACM er niet voor consumenten is. Die hadden wat mij betreft GPON nooit mogen toestaan, maar het netwerk juist moeten beschouwen zoals elektra, water en gas. 😣

Waarom niet? Het is gewoon een nieuwe techniek. Waarom moet je dat tegenhouden? En zoals ik al schreef: Odido levert er volgens mij gewoon over. En Delta gebruikt het ook.

En als ik een beetje rond Google is het sowieso een achterhaalde discussie. Odido gebruikt op het netwerk van E-fiber ook XGSPON.


Ja, ze moeten wel natuurlijk. Maar Odido, toen nog T-Mobile, was er ook niet blij mee:

Het komt T-Mobile voor dat het KPN primair te doen is om het aanbieden van ontbundelde toegang te voorkomen (strategisch productontwerp) en de differentiatie mogelijkheden (en dus concurrentiemogelijkheden) van toegangszoekers te beperken. Daarbij verschuilt KPN zich ten onrechte achter vermeend technische aspecten: passieve toegang zou bij glasvezelnetwerken op basis van PON technisch en/of economisch niet haalbaar zijn.