Skip to main content

[REVIEW] KPN SuperWifi

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

109 reacties

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 18 mei 2020

Als je iets wil wat plat tegen de muur of plafond zit, koop dan een TP-Link AEP 225. Ongeveer even duur en kun je wel netjes plat tegen muur of plafond hangen.

wjb
Superuser
  • 74529 reacties
  • 18 mei 2020
Nick83 schreef:

Als je iets wil wat plat tegen de muur of plafond zit, koop dan een TP-Link AEP 225. Ongeveer even duur en alles wat je met de SuperWifi's kan, kan hier ook mee.

Helemaal mee eens. Ik ben sowieso geen voorstander van branded hardware en dat zijn de Experia WiFi's en "super"WiFi's van KPN toch wel.

Ik vind het ook wel een behoorlijke designfout van Arcadyan samen met KPN om geen rekening te houden met plafond of muur bevestiging.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 19 mei 2020

Ze kunnen wel aan de muur. Er zijn ophanggaatjes voor. Zowel op de SuperWifi's als op de Experia WiFi's. Ziet er alleen niet zo mooi uit. Maar zolang de stekkertjes er aan de achterkant recht uit steken, woord het dat nooit. 

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 2 juni 2020

Het is een prima werkende oplossing, maar wat zo jammer is, is dat u nu al verouderde apparatuur krijgt of koopt. Want de wifi standaard is AC. Dat is echt wel heel snel, maar de nieuwste apparaten (bijvoorbeeld nieuwe laptops) kunnen al overweg met de allernieuwste wifi standaard AX (ook wel Wifi 6 genoemd). Heb je een huis met veel gewapend beton, dan heb je aan de standaard geleverde 2 units niet genoeg. Dan moet je units bijkopen. En dat vind ik niet interessant voor een al weer ingehaalde techniek.

• Slimmerik
  • 58 reacties
  • 14 september 2020

In deze review had ik gelezen dat je op de SuperWifi's ook gebruik kon maken van aparte netwerken voor de 2.4GHz en 5GHz. Helaas klopt dat dus niet en heb ik eigenlijk niets aan mijn SuperWifi punten die ik afgelopen zaterdag heb ontvangen. Het WiFi netwerk is veel te langzaam als je voor beide netwerken dezelfde naam en wachtwoord gebruikt.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 47 reacties
  • 15 juni 2021

Heb de drie SuperWifi (mesh) aangeschaft en geïnstalleerd. Fluitje van een cent. De master SuperWifi zit met een kabel aan de Experia modem-router en de andere twee slave SuperWifi zijn niet bekabeld. 

Nu wil ik een van de twee slave SuperWifi verder weg opstellen, maar daar is het signaal niet voldoende. Nu kan ik die slave op afstand ook bekabeld aansluiten en ik neem aan dat dat ook werkt.
Vragen:

• Als ik een van de slaves bekabeld aansluit, heeft dat ook nadelen?
  • Is zo een bekabelde slave sneller? (Je hebt immers geen Wifi nodig voor de backhaul).

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28362 reacties
  • 16 juni 2021

Goede vragen, @Aart5! Je kunt de Superwifi zonder problemen bekabeld aansluiten. Dit heeft geen effect op de wifizelf , maar wel kun je op deze manier (met toevoeging van een switch) apparaten bekabeld aansluiten wat eigenlijk altijd sneller is dan de wifi.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 47 reacties
  • 16 juni 2021
Erik_ schreef:

Goede vragen, @Aart5! Je kunt de SuperWifi zonder problemen bekabeld aansluiten. Dit heeft geen effect op de wifizelf , maar wel kun je op deze manier (met toevoeging van een switch) apparaten bekabeld aansluiten wat eigenlijk altijd sneller is dan de wifi.

Dank je wel voor je reactie! Maar bekabeld aansluiten heeft toch wel invloed op de Wifi van de SuperWifi slaves?
Draadloos wordt een stuk wifi bandbreedte gebruikt voor de "backhaul”, i.e. de verbinding tussen de SuperWifi master en de SuperWifi slaves. Dan blijft er minder bandbreedte over voor de verbinding tussen de SuperWifi slaves en de cliënten, i.e. smartphone, tablet, etc..

Dus bekabeld aansluiten van de SuperWifi slaves heeft twee voordelen: sneller en je kunt de SuperWifi slaves overal neerzetten bv verder van de SuperWifi slaves master.

Het draadloos aansluiten van de SuperWifi slaves heeft als voordeel geen gedoe met bekabeling, maar je moet de aansluiten van de SuperWifi slave niet te ver van de aansluiten van de SuperWifi master zetten.

Beide bekabeld en draadloos hebben alle voordelen van mesh (=SuperWifi slaves). De cliënt hoeft niet te schakelen tussen de SuperWifi toegangspunten (master en slaves), maar dat doet de SuperWifi voor je. Dat voorkomt veel praktische problemen en werkt comfortabel.

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28362 reacties
  • 22 juni 2021

Klopt, als je ze op deze manier bekabeld aansluit dan zal de backhaul inderdaad op die manier gaan. Maar de communicatie tussen de Superwifi onderling gebruikt niet zodanig veel bandbreedte dat het in de regel een hele grote invloed heeft op de wifi die overblijft voor algemeen gebruik. Behalve als je bandbreedte in het algemeen al aan de lage kant is, dan kun je een merkbare verbetering ervaren door beide bekabeld aan te sluiten.