Skip to main content
Vraag

Zwart Genexis kastje vervangen door een wit explemplaar

Hallo, bij mij is deze week een nieuw glasvezelaansluitpunt geplaatst. Dit Genexis NT kastje is in het zwart uitgevoerd maar ik wil graag een wit kastje op mijn witte muur. Wie bij KPN kan ik hiervoor benaderen? Waar kan ik een wit kastje bestellen? Bij voorbaat dank.

13 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17608 reacties
  • 28 maart 2025

Hallo ​@ARKLIJN , welk kastje heb je gekregen? De Genexis XGS-PON ONT?
Die is er alleen in zwart (gerecycled plastic), net als het alternatief: de Nokia XGS-PON ONT.

Mogelijk kan je er iets voor/omheen plaatsen. Dan zie je ook die kerstboom van lampjes niet meer. Daarom hangt die bij mij gelukkig in de meterkast (rechter foto).

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 28 maart 2025

Hallo Ruud, dank voor je antwoord. Ik heb het linker kastje op de foto. Jammer dat die niet in het wit beschikbaar is. Ik zal het maar moeten accepteren.

• 3362 reacties
  • 28 maart 2025

1 van de redenen waarom ik persoonlijk vind dat zo'n kastje gewoon in de meterkast moet zitten...

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8386 reacties
  • 28 maart 2025

Beste ​@ARKLIJN is er toentertijd geen overleg met jou geweest dan over de plaats van de glasvezel, of ben je later in dit huis komen wonen.

Je kunt via https://www.mijnaansluiting.nl/home eventueel een offerte vragen voor het verplaatsen van de aansluiting naar de meterkast.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 28 maart 2025

Dat was helaas niet mogelijk. De draad zat in de grond bij mijn woonkamer en ik heb geen kruipruimte.

• 3362 reacties
  • 28 maart 2025

Hier gelukkig wel. Glasvezel komt onder de woonkamer in de kruipruimte binnen omdat we voor de voordeur een verhard plateau hebben van ongeveer 80 cm. Ze hadden geen zin om daar onderdoor te graven. Dan gaat het eerst naar de meterkast en van meterkast loopt er weer een kabel naar de tv in de woonkamer. Alle kastjes met knipperende ledjes en veel snoeren zitten dus lekker weggewerkt in de meterkast. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8386 reacties
  • 28 maart 2025
ARKLIJN schreef:

Dat was helaas niet mogelijk. De draad zat in de grond bij mijn woonkamer en ik heb geen kruipruimte.

Er is dus niet met jou overlegd waar je je glasvezelaansluiting wilt hebben?

Zoals ik eerder schreef, je kunt een offerte voor verplaatsing vragen ​@ARKLIJN 

• 3362 reacties
  • 28 maart 2025
JanD schreef:
ARKLIJN schreef:

Er is dus niet met jou overlegd waar je je glasvezelaansluiting wilt hebben?

Zoals ik eerder schreef, je kunt een offerte voor verplaatsing vragen ​@ARKLIJN 

Maar als er dan weer een kabel vanaf meterkast naar tv in de woonkamer gelegd moet worden lukt dat ook niet zonder kruipruimte. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 28 maart 2025

JanD, dank voor de suggestie. Er was kort overleg maar de aansluiting moest in de woonkamer. Ik dacht een wit kastje te krijgen. Op de website van KPN staat een kort filmpje met een wit kastje, maar dat is het binnenwerk en daar komt die zwarte kap overheen. Dat lieten ze niet zien in het filmpje.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8386 reacties
  • 28 maart 2025

Dat witte vierkante doosje is de basis glasvezelaansluiting. Om die aansluiting actief te maken, dient daar nog een glasvezelkast overheen geschoven te worden, die via een LAN-kabel verbinding kan maken met je router. KPN levert deze apparatuur vooralsnog alleen in het zwart, omdat ze dat van de fabrikant van de apparatuur ook zo aangeleverd krijgen.

​@ARKLIJN 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 28 maart 2025

OK, dank. Dan is het maar zo. Het zal wel wennen.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 110 reacties
  • 28 maart 2025

Ik heb het dan zo maar opgelost in de woonkamer 

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@ARKLIJN, het glasvezelkastje is er inderdaad alleen in het zwart. Ik ken jouw huis natuurlijk niet, mogelijk kan het aansluitpunt een beetje verstopt worden met een kast ernaast.

JanD schreef:

Je kunt via https://www.mijnaansluiting.nl/home eventueel een offerte vragen voor het verplaatsen van de aansluiting naar de meterkast.

Op deze pagina wordt daar meer uitleg over gegeven: Het verplaatsen van de glasvezel aansluiting. Vanwege de prijs die daar wordt genoemd raad ik dat liever niet aan als het anders opgelost kan worden.

Reageer