Skip to main content

Extra veilig inloggen in MijnKPN: nu ook met een authenticator-app!

• April 23, 2026
  • 11 reacties
  • 111 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Vorig jaar hebben we Multi-Factor Authenticatie verplicht gemaakt voor het inloggen in de MijnKPN omgeving. Daarmee is je account beter beschermd tegen misbruik. Nu voegen we een nieuwe manier toe om je identiteit te verifiëren: via een authenticator-app.

Wat is Multi-Factor Authenticatie (MFA)?

Digitale veiligheid wordt steeds belangrijker. Daarom breiden we tweestapsverificatie voor MijnKPN uit. Je kan nu kiezen uit meer manieren om je account extra te beschermen. Daar vroegen jullie onder andere om in de community. Multi-Factor Authenticatie betekent dat je bij het inloggen meerdere stappen, (of factoren), moet doorlopen. Bij MijnKPN maken we gebruik van tweestapsverificatie, waarbij je twee beveiligingsfactoren combineert: 

1. Iets wat je weet: je gebruikersnaam en wachtwoord
  2. Iets wat je hebt: een unieke code

Zo maken we het een stuk lastiger voor anderen om toegang te krijgen tot jouw account en ben je nog beter beveiligd tegen de online gevaren.

Via sms

De unieke code die je nodig hebt ontvang je per sms op je mobiele telefoon. Dit is hoe het nu al werkt. 

Nieuw: gebruik een authenticator-app

Je kunt nu ook kiezen voor een authenticator-app, zoals Google Authenticator of Microsoft Authenticator. Het voordeel hiervan is dat je zelf kunt kiezen voor de manier die jij het handigst vindt. Met de authenticator-app heb je niet per sé meer een Nederlands mobiel nummer nodig, en kan je ook inloggen als je (bijvoorbeeld vanuit het buitenland) geen toegang hebt tot sms.

Een authenticator-app instellen 

1. Download een authenticator-app in de app store van jouw mobiele toestel (bijvoorbeeld Google Authenticator of Microsoft Authenticator)
  2. Koppel de app aan je MijnKPN account via de onderstaande stappen: 

Authenticator-app koppelen via de MijnKPN App

1. Open de MijnKPN App 
  2. Klik op je profiel (rechtsboven)
  3. Klik op Account
  4. Ga naar Inloggegevens
  5. Klik op Extra veilig inloggen
  6. Kies voor Authenticator-app en volg de stappen 

Authenticator-app koppelen via de MijnKPN webomgeving

1. Ga naar de MijnKPN webomgeving
  2. Kies in het linkermenu voor Jouw gegevens
  3. Klik op Inloggegevens
  4. Klik op Extra veilig inloggen
  5. Kies voor Authenticator-app en volg de stappen die op je scherm verschijnen.

Inloggen met multi-factor authenticatie (MFA)

Na het koppelen kun je zelf kiezen hoe je je code ontvangt: via sms of via je authenticator-app. Log je in met een vertrouwd apparaat? Dan hoef je meestal 30 dagen geen extra code in te voeren. 

Je instellingen aanpassen

Wil je later iets wijzigen, zoals je telefoonnummer of authenticator-app? Ga dan in de MijnKPN app of MijnKPN webomgeving naar:

Inloggegevens → Extra veilig inloggen 

Hier kun je je instellingen bekijken en aanpassen. 

Geen toegang meer tot je verificatie?

Heb je geen toegang meer tot je telefoon of authenticator-app? Maak dan een belafspraak met onze klantenservice. We helpen je om weer toegang te krijgen tot je account. 

Wil je meer weten? Kijk dan op onze website: Tweestapsverificatie bij KPN - Veiligheid voorop.

Heb je vragen of kom je er niet uit? Laat het ons weten. We helpen je graag!

11 reacties

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • April 23, 2026

blij dat deze optie er nu is 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ik heb inmiddels de MFA met de authenticator app geactiveerd op Mijn KPN account.
Ik vind dit persoonlijk gemakkelijker werken, dan een code ontvangen per sms.

Door de toepassen van de authenicator app, kun je altijd en overal inloggen op je Mijn KPN account, óók als je een keer je 06-nummer zou wijzigen om een bepaalde reden.

• Wijsgeer
  • April 23, 2026

Dat werkt goed ! Dezelfde authenticator app werkt mooi synchroon op Android (telefoon) en IOS (iPad)

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 23, 2026

Aangepast van SMS naar AUTH

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • April 23, 2026

Ga nog even uitpluizen welke het beste bij me past de Google of de Microsoft authenticator. Ik denk de laatste want wij gebruiken standaard Outlook e-mailadressen voor allerlei zaken.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • April 23, 2026

Heb ook de aanpassing gedaan. Vraag mij alleen af of het nu nog nodig is dat KPN van die mailtjes stuurt dat er is ingelogd. Mag wat mij betreft wel stoppen.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 23, 2026

Hoi ​@HRJ , wis jij bij afsluiten in de browser standaard de Cookies?

Maak dan een uitzondering voor het domein api.kpn.com    Dat zou dit moeten fixen.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 23, 2026

Hallo ​@RBxx ik wis geen cookies, maar krijg de melding ook per mail.

Ik heb wel altijd standaard cookies van derden blokkeren aan staan.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 23, 2026

Als het goed is krijg je zo'n mail alleen op het moment dat je inlogt met authenticatie. En als je daarna met hetzelfde apparaat inlogt, dan hoef je een bepaalde periode ook niet opnieuw de app of sms te gebruiken. En zou je ook die mail niet moeten krijgen.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 23, 2026

Tja ​@JanD, dat is een keuze, maar dit cookie houdt het bij. Geen cookie = een mailtje.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 23, 2026

Dat klopt helemaal ​@Erik van KPN normaal gesproken krijg ik nooit mail aangaande inlog, alleen deze keer omdat ik overgestapt ben van SMS naar AUTH...