Skip to main content

Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

774 reacties

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+8
  • 2823 reacties
  • 11 juni 2021

Wel raar dat het nu opeens wel haarscherp is allemaal zat hem Gewoon in de uitzending aangezien Ziggo ook geen goed beeld had

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 11 juni 2021
Herbertje schreef:

Zet in het menu van je KPN-ontvanger bij → instellingen → beeldscherm → HDR Mode  → Auto (ipv op ‘aan’)

Dan zijn de kleuren zonder de instellingen van je tv overhoop te halen wel ineens zoals het hoort. 

Dat staat hij sowieso al.

• 0 reacties
  • 11 juni 2021

Als ik dit lees ben ik maar blij dat KPN dit allemaal niet beschikbaar stelt aan door KPN minder gekwalificeerde mensen zoals ik en alleen aan een select gezelschap. Het lijkt  best moeilijk te zijn om een KPN product te gebruiiken. 

JanR1981
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 340 reacties
  • 11 juni 2021

Door de HDR mode op Auto te zetten, is het beeld op mijn SONY UHD tv nu wel beter. Maar ik vind het beeld van Love Nature HD  mooier. Zie ook niet zoveel verschil tussen 661 en 690. De studio beelden zijn wel wat meer in detail en  de kleuren zijn wat natuurlijker.

Heb ook de nieuwste Apple TV met Apple TV+ abo. 4K beeld daarvan is nog veel beter, ook nog beter dan wat Netflix biedt. Bitrate van Apple TV+ is een stuk hoger dan bij Netflix en Amazon Prime.

• Helper
  • 42 reacties
  • 11 juni 2021
ruudforsthovel schreef:

Vanavond eerste wedstrijd EK  op kanaal 690 gekeken - NPO 1

Als ik de beeldkwaliteit vergelijk met kanaal 661 valt mij op dat het 4K kanaal een bleek c.a. bleker van kleur is.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik ben teruggeschakeld naar 661

Idem dito, kanalen 109 en 690 zijn bleker en donkerder. Terug naar 661 (helaas)!

Gisteren en eergisteren wél helder (test)beeld.

Laupies
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 11 juni 2021

690 is bij ons geen succes geweest. Lijkt wel alsof er een grijze filter over het beeld zit, kon het verschil voornamelijk zien bij de kleur van het gras. 661 was een stuk meer levendiger. Heb een Sony kd49 4k hdr tv. HDR settings staan zowel op tv en op de ontvanger op auto. Hoor graag jullie bevindingen op de Sony bravias.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 11 juni 2021
Laupies schreef:

Hoor graag jullie bevindingen op de Sony bravias.

Idem, KD-43XD8305: waardeloze beeldkwaliteit, flets, grijze waas.

• 0 reacties
  • 11 juni 2021
wjb schreef:
Laupies schreef:

Je maakt me verdrietig dat ik een inwoner van Nedrland ben en er blijkbaar geen alternatieven beschikbaar zijn. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 41 reacties
  • 11 juni 2021
wjb schreef:
Laupies schreef:

Idem op KD-43XE8005: Kwalitatief Uitermate Teleurstellend beeld. Wel scherp, maar fletse kleuren (uitgezonderd NOS logo).

Forum|alt.badge.img

Wat een aanfluiting van de NOS en NPO. Donker en grijs beeld. 

Dan liever gewoon SDR in UHD.

JanR1981
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 340 reacties
  • 11 juni 2021

Heb een SONY KD-49XF8505 uit 2018. Na het aanpassen van de HDR instelling naar Auto heb ik niet meer die fletse kleuren / grijze waas. Vind het UHD beeld niet slecht, maar ook niet spectaculair.

De Apple TV heb ik met een vrij dure HDMI kabel van Belkin aangesloten. De KPN ontvanger met de kabel die in het installatiepakket zat. Daar zou ook nog wat verschil in kunnen zitten. En live UHD is altijd mindere beeldkwaliteit dan niet live. 
Lees dit artikel ook maar eens: https://www.totaaltv.nl/nieuws/mag-espn-kanaal-met-betere-beeldkwaliteit-ultra-hd-noemen/

Gaat over ESPN, maar ik denk dat het bij NPO1 UHD niet veel anders is.

Laupies
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 11 juni 2021

Tja, dank voor de reacties. Vind het erg jammer.. ik zie wel duidelijk dat het UHD is op 690.

Het zal wel aan de NPO liggen dan, want love nature ziet er wel gewoon goed uit in HDR. Denk daarom ook niet dat het aan de hdmi kabel ligt.

Morgen maar proberen HDR uit te zetten en de wedstrijden dan maar gewoon in 4k zien:confounded:

Wedstrijd via 690 op een LG C9 gekeken, beeld was qua kleuren en scherpheid gewoon heel goed. 
Geluid was beetje irritant als je er erg op ging letten, en hoop dat ze het scoreboard er vanaf morgen gewoon bijzetten. 

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 11 juni 2021
Laupies schreef:

Tja, dank voor de reacties. Vind het erg jammer.. ik zie wel duidelijk dat het UHD is op 690.

Het zal wel aan de NPO liggen dan, want love nature ziet er wel gewoon goed uit in HDR. Denk daarom ook niet dat het aan de hdmi kabel ligt.

Morgen maar proberen HDR uit te zetten en de wedstrijden dan maar gewoon in 4k zien:confounded:

Nogmaals: Zet in het menu van je KPN-ontvanger bij → instellingen → beeldscherm → HDR Mode  → Auto (ipv op ‘aan’)

Nicolala
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 11 juni 2021

Love Nature is niet in HDR

cornelis48
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1840 reacties
  • 12 juni 2021
Bartjepa schreef:
ruudforsthovel schreef:

Vanavond eerste wedstrijd EK  op kanaal 690 gekeken - NPO 1

Als ik de beeldkwaliteit vergelijk met kanaal 661 valt mij op dat het 4K kanaal een bleek c.a. bleker van kleur is.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik ben teruggeschakeld naar 661

Idem dito, kanalen 109 en 690 zijn bleker en donkerder. Terug naar 661 (helaas)!

Gisteren en eergisteren wél helder (test)beeld.

Ikzelf ben daar helemaal mee eens. het is niet wat ik verwacht had ook terug naar HD 661 misschien straks wel goed. Jammer. 🤔.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 12 juni 2021
Herbertje schreef:

Nogmaals: Zet in het menu van je KPN-ontvanger bij → instellingen → beeldscherm → HDR Mode  → Auto (ipv op ‘aan’)

Nogmaals, dat geeft geen verbetering.

• 2237 reacties
  • 12 juni 2021

Hoge verwachtingen van dat 4K maar gisteren na 5 minuten kijken al overgeschakeld op 109. Als het dit is ga ik daar geen abo voor afsluiten.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 12 juni 2021
HansaanZet schreef:

Hoge verwachtingen van dat 4K maar gisteren na 5 minuten kijken al overgeschakeld op 109. Als het dit is ga ik daar geen abo voor afsluiten.

Wat was er mis met kanaal 690?

Waarom dan naar 109 en niet naar 661 of 1?

Overigens lijkt de contentprovider weinig geleerd te hebben van de 4K test tijdens de WK van 2018, ook toen was het beeld niet om aan te zien. Het lijkt echt een herhaling van zetten.

• 2237 reacties
  • 12 juni 2021
wjb schreef:
HansaanZet schreef:

Wat was er mis met kanaal 690?

Waarom dan naar 109 en niet naar 661 of 1?

Overigens lijkt de contentprovider weinig geleerd te hebben van de 4K test tijdens de WK van 2018, ook toen was het beeld niet om aan te zien. Het lijkt echt een herhaling van zetten.

Niets mis alleen geen verbetering van de bestaande NPO 1 kanalen, waar je dat wel verwacht.

Verder gekeken via laptop op 109 omdat 661 daar niet beschikbaar is. :wink:

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 12 juni 2021
HansaanZet schreef:

Maar 109 is ook niet beschikbaar op de laptop.

En als de kleuren van kanaal 690 wel goed waren dan had je toch echt een grote verbetering moeten kunnen ervaren. Ik neem aan dat je op de TV ontvanger de beeldkwaliteit op Automatisch of UHD@50 hebt staan, klopt dat?

• 2237 reacties
  • 12 juni 2021
wjb schreef:
HansaanZet schreef:

Maar 109 is ook niet beschikbaar op de laptop.

En als de kleuren van kanaal 690 wel goed waren dan had je toch echt een grote verbetering moeten kunnen ervaren. Ik neem aan dat je op de TV ontvanger de beeldkwaliteit op Automatisch of UHD@50 hebt staan, klopt dat?

Ja instellingen staan goed. Wat ik zeg, ik zie geen verbetering. In ieder geval niet tijdens een voetbalwedstrijd, misschien met andere uitzendingen wel.

Ik gebruik de VP5202 beeldkwaliteit op Automatisch icm Sony KD65AG9 en beide kanalen 109&690werken goed maar missen alleen de klok en scorebord links boven in beeld terwijl deze op het gewone HD kanaal wel word weergegeven, beeld van ver is flets, gras is b.v. heel licht groen, maar de close up beelden zijn super scherp, o,a de opening met het vuurwerk prachtig, geen haperingen waargenomen op kanaal 690 met 100Mb glas aansluiting en alles bekabeld aangesloten met originele kabels.

Het gemis van het scorebord links boven in beeld is wel vervelend.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 41 reacties
  • 12 juni 2021
Japio2001 schreef:
wjb schreef:
Laupies schreef:

Idem op KD-43XE8005: Kwalitatief Uitermate Teleurstellend beeld. Wel scherp, maar fletse kleuren (uitgezonderd NOS logo).

EK verder maar lekker kijken via de App. Die is nu eindelijk ook beschikbaar voor Android toestellen. Lekker synchroniseren met de Hue lampen. 1 bak mooie felle kleuren! 😃

Nicolala
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 12 juni 2021

Zou het nog goedkomen voordat Nederland gaat spelen? 

Ik neem aan nu deze klachten zowel bij Ziggo als KPN veelvuldig worden geuit, dat ze in Hilversum nu crisis overleg hebben over deze technische aanfluiting.