Skip to main content
Beantwoord

Geen display meer op TV+ Box, kan dit opgelost worden?

• 8 augustus 2025
  • 14 reacties
  • 169 keer bekeken

per 28 mei dit jaar zijn wij opnieuw abonnee van KPN geworden zeer tot onze tevredenheid. een dingetje vinden wij jammer. Voorheen hadden we een tv-modem dat de zendernummer vermeldde. nu moeten wij de tv aanzetten om te zien welke zender er op staat. Jammer en onhandig vinden wij. 

zijn de ‘oude’ tv modems nog te krijgen of heeft KPN er een andere oplossing?

Beste antwoord door joop2011

@Henk2304 en ​@Egbert12345 

Zoals ik al schreef, de fabrikanten maken het niet meer.

Dus KPN kan er helemaal niets aan doen.

Heeft niets met Android te maken, ook de Next van Ziggo en de Arris 5202 (Linux) hebben geen display.

Verder wil ik er geen woorden aan vuil maken, omdat jullie vinden dat ik (wij) ongelijk hebben en jullie het juist hebben.😣

Bekijk origineel

14 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11253 reacties
  • 8 augustus 2025

Beste ​@Egbert12345 tv-decoders met display zijn definittief voorbij sinds de introductie van de 5202 en de DIW7022 en de Soundbox.

Het is even wennen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 8 augustus 2025

JanD dank voor uw reactie.  Vernieuwing is nog geen verbetering gaat veelal op; geldt dus ook bij KPN. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11253 reacties
  • 8 augustus 2025

Beste ​@Egbert12345 in  dit geval is verniewing wèl een verbetering, het apparaat verbruikt nu veel minder stroom en de huidige generatie decoders kun je zelfs in een soort spaarstand zetten, waardoor nog minder stroomverbruik, alleen het opstartern duurt dan een paar seconden langer.

Alles voor het milieu😎

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38576 reacties
  • 8 augustus 2025

Hallo ​@Egbert12345 ,

Egbert12345 schreef:

nu moeten wij de tv aanzetten om te zien welke zender er op staat. Jammer en onhandig vinden wij. 

Het gaat jullie kennelijk om radiozenders. 

Persoonlijk luister ik nooit naar een radiozender via een TV-ontvanger. Er zijn voor redelijke prijzen mooie DAB+-ontvangers te koop eventueel in combinatie met internetradio). Daarop kun je de zendernaam zien en vaak ook nog informatie over het programma en de artiest die je hoort. 

Mijn advies is om zo'n gecombineerde DAB+/Internet-radio te kopen. 

Bijkomend voordeel : Je hebt dan meteen alle mogelijke radiozenders die er zijn. Dus ook zenders die KPN niet doorgeeft zoals JOE en KINK!.  

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 13986 reacties
  • 8 augustus 2025
Egbert12345 schreef:

JanD dank voor uw reactie.  Vernieuwing is nog geen verbetering gaat veelal op; geldt dus ook bij KPN. 

KPN is geen fabrikant.

Met Display worden niet meer gemaakt en kan KPN ze dus ook niet inkopen.

Maar om eerlijk te zijn, ik mis het niet. Hij staat bij ons in de kast (mooie van Bleutooth ab) en we zien hem dus helemaal niet)

@Noordzee 

Wij hebben de JBL Charge 5 Wifi box en casten vanaf mobiel of tablet naar de box.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 8 augustus 2025

Fijn zulk meeleven. En heel goed bedoeld allemaal. Een dab radio hebben juist weggedaan (blikkerig geluid) omdat we KPN-tv  zouden ontvangen en wisten van het handig venstertje op de settopbox. hebben we geen extra apparatuur aangeschaft hoe minder hoe beter vinden wij. Wij waren dan ook teleurgesteld a omdat Android nu de boventoon voert en b geen vermelding van zender kennelijk omdat Android goedkopere tv-modems heeft. Juist dit modem hebben wij nu via een glasvezelkabel naar onze geluidsinstallatie verbonden. Geluid zoals wij wensen met zelf gekozen speaker op onze geluidsinstallatie. Ontbreekt dus het zendergegeven. Dank voor uw reactie en leggen ons erbij neer. je kunt niet alles hebben.

• 13795 reacties
  • 8 augustus 2025
Noordzee schreef:

Hallo ​@Egbert12345 ,

Egbert12345 schreef:

nu moeten wij de tv aanzetten om te zien welke zender er op staat. Jammer en onhandig vinden wij. 

Het gaat jullie kennelijk om radiozenders. 

Persoonlijk luister ik nooit naar een radiozender via een TV-ontvanger. Er zijn voor redelijke prijzen mooie DAB+-ontvangers te koop eventueel in combinatie met internetradio). Daarop kun je de zendernaam zien en vaak ook nog informatie over het programma en de artiest die je hoort. 

Mijn advies is om zo'n gecombineerde DAB+/Internet-radio te kopen. 

Bijkomend voordeel : Je hebt dan meteen alle mogelijke radiozenders die er zijn. Dus ook zenders die KPN niet doorgeeft zoals JOE en KINK!.  

Dit is allemaal zo'n geweldige kul. Ik heb een ontvanger én een soundbar. Dan ga ik toch zeker niet ook nog een DAB+ kastje aanschaffen. Bovendien laat de ontvangst van DAB+ in delen van ons land nog wel te wensen over, zo merk ik via DAB+ autoradio's en een wekkerradio. Hetzelfde geldt overigens voor Digitenne wat ik ook nog wel eens aanbevolen zie worden als alternatief voor iTV/tv+. In de Randstad zal het allemaal wel goed zijn, maar het grootste deel van Nederland ligt niet in de Randstad of aan de Noordzee.

En ipv zo'n kastje kun je natuurlijk ook nog casten vanaf je telefoon: ook zo'n kuloplossing die ik nog wel eens langs zie komen.

En dan tenslotte het energieverbruik. Dat is verwaarloosbaar klein tov alle andere stroomvreters in een gemiddeld huishouden en al helemaal tov een extra DAB+ kastje. Dat weegt imho niet op tegen het ongemak voor met name reguliere radioluisteraars.

Helaas schijnen er geen ontvangers met display meer gemaakt te worden zo lees ik op dit forum. Jammer. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 8 augustus 2025

Iemand die het begrijpt. Gewoon vergeten of men vond het bij het ontwikkelen maar flauwe kul zo’n led-systeempje op de tv-modem te zetten. Softwarematig is het nummer gewoon aanwezig in het kastje. moet alleen nog zichtbaar worden gemaakt. zo simpel is het.  Bedankt beste mensen voor de moeite om te antwoorden en te reageren.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 13986 reacties
  • Antwoord
  • 9 augustus 2025

@Henk2304 en ​@Egbert12345 

Zoals ik al schreef, de fabrikanten maken het niet meer.

Dus KPN kan er helemaal niets aan doen.

Heeft niets met Android te maken, ook de Next van Ziggo en de Arris 5202 (Linux) hebben geen display.

Verder wil ik er geen woorden aan vuil maken, omdat jullie vinden dat ik (wij) ongelijk hebben en jullie het juist hebben.😣

• 13795 reacties
  • 9 augustus 2025

Het gaat niet over wie er gelijk heeft, maar over klantbeleving. Dat de techniek niet meewerkt is ook maar een keuze van de fabrikant maar ook van de afnemers (kpn, Odido, Ziggo e.d.). Dát kpn cs geen geld willen uitgeven aan ontvangers-met-display is mij wel duidelijk en dan maken fabrikanten ze ook niet meer, kwestie van vraag en aanbod. Dat een aantal (veel?) klanten daar niet blij mee is moge ook duidelijk zijn. 

Imho is de laatste ontvanger met display, de ZXV8001, nog steeds de beste (4k) ontvanger die kpn ooit gehad heeft en dat ondanks de Chinese makelij, waar ik overigens ook een afkeer van heb. Dat ding deed het altijd en hoefde je niet wekelijks een paar keer opnieuw op te starten zoals de DIW7022. 

@joop2011 dat je er geen woorden meer aan vuil wilt maken geeft eerder aan dat het je blijkbaar aan argumenten ontbreekt voor een verdere inhoudelijke discussie. En zoals al gezegd het gaat mij niet om gelijk hebben of niet, maar om klantbeleving versus een aantal wat mij betreft onzinnige alternatieven die ik dit soort topics nog wel eens voorbij zie komen maar waarmee de vraagsteller vaak geen bal opschiet. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 13986 reacties
  • 9 augustus 2025
Henk2304 schreef:

@joop2011 dat je er geen woorden meer aan vuil wilt maken geeft eerder aan dat het je blijkbaar aan argumenten ontbreekt voor een verdere inhoudelijke discussie. 

Nee die opmerking is onjuist ​@Henk2304 

De reden is ervaring.

Voor je het weet heb je een zinloze discussie.

En juist dat wil ik voorkomen.

Maak je niet bezorgt, ik heb ruim voldoende argumenten, want wij missen het display in zijn geheel niet. (maar dat is persoonlijk)

Bedenk ook dat de tv ontvanger steeds kleiner wordt en het display dus ook erg klein zou zijn.

En bij velen staat hij achter de tv of in de kast hebben staan.

En zo kan ik heel veel argumenten aandragen en krijg je zoals ik al aangaf een zinloze discussie.

Van voor- en tegenstanders.

Dat is de reden dat ik vermelde dat ik het er verder bij laat. 

Iedereen mag van mij zijn eigen mening hebben, dat vind ik juist goed.

Iedereen mag zijn eigen voorkeuren hebben, ook dat is juist goed.

Maar om er elke keer weer over te discussiëren, dat vind ik nou juist zinloos.

In de toekomst gaan er nog veel meer dingen veranderen, dat heet vooruitgang.

En daar is niet iedereen blij mee, omdat sommige liefst bij het oude blijven.

Of ik het allemaal meemaakt (ben al ruim 71), dat denk ik niet (wel jammer, ik hou van techniek)

• 13795 reacties
  • 9 augustus 2025

Wat mij betreft schaffen we de hele tv-ontvanger in z'n huidige vorm af. Net als vroeger: een aparte radio én een aparte tv; de wandcontactdoos had destijds zelfs een aparte coax-aansluiting voor radio en voor tv; dat kan nu ook weer maar dan via UTP of Wi-Fi. 

Ik zie de tv-markt langzaam verschuiven naar óf Apple óf Google. Net als bij de markt voor smartphones en tablets al gebeurd is. Alleen de grootste spelers op tv gebied als LG en Samsung houden (tegen beter weten in?) nog vast aan hun eigen systemen (WebOS resp Tizen). 

Het zal toch geen probleem zijn voor kpn om hun tv+ app voor Android tv's net zo goed te maken als die voor Android tv op hun tv+ ontvangers. Odido en Ziggo kunnen dat vast ook en die hebben vaak ook al een app voor Apple. Dat moet kpn ook nog doen, maar ze kunnen de ontwikkeling voor LG en Samsung dan staken. Voor radio heb je dan weer zoiets als een internet-radio nodig, zoals gezegd, net als vroeger. E.e.a. levert tov de huidige situatie geen extra kastje op omdat de tv-ontvanger niet meer nodig is en plaats maakt voor een radio-ontvanger mét displaytje. Net als de internet-tv beschikt ook de internet-radio over eigen luidsprekers maar voor een betere geluidservaring kunnen beiden worden aangesloten op een soundbar of zo. Dit levert ook een oplossing voor mensen die radio en tv gelijktijdig aan willen hebben, b.v. om bij een F1- of voetbalwedstrijd het radiocommentaar bij de tv-beelden te kunnen beluisteren. Ik zie dat soort wensen nog wel eens voorbijkomen. 

Een dergelijke meer modulaire aparatuuropbouw is ooit, maar dan voor de Experiabox en veel gedetailleerder, voorgesteld door wijlen wjb dat hij toen de V11 noemde. Nog steeds een goed idee wat er destijds naar verluidt voor zorgde dat de V10a niet V11 genoemd werd en later werd opgevolgd door de Box12, zodat iedere overeenkomst met wjb's ideeën vermeden kon worden. Voor een deel is de Box14 al een stap in die richting: daar zit geen modem meer in (alleen nodig voor de MOdulatie/DEModulatie van het analoge DSL-signaal). 

• 13795 reacties
  • 9 augustus 2025

En ik kan nog wel even doorgaan met fantaseren. KPN (het TT-deel van de voormalige PTT) zou zich weer kunnen toeleggen op uitsluitend communicatiediensten (internet en mobiele/vaste telefonie). Ook Delta en nog een paar anderen zouden dat kunnen doen.

Voor radio en tv zou je dan de diensten van een aantal providers op dát gebied kunnen gebruiken, zoals Ziggo (van oorsprong een samenvoeging van de vele centrale antennesystemen die ons land vroeger "rijk" was). Die diensten worden dan geleverd via de netwerken van bedrijven als KPN of Delta. VodafoneZiggo zou dan weer gesplitst kunnen worden in Vodafone voor internet/telefonie en Ziggo voor radio/tv

Dus bedrijven als KPN geen radio/tv meer en bedrijven als Ziggo geen internet/telefonie meer; alleen nog hun oorspronkelijke core business. Maar dat zal wel vooral fantasie blijven (en ook nog erg offtopic bovendien). 

• 1426 reacties
  • 9 augustus 2025

Ik begrijp de topicstarter wel, aan de andere kant is het inderdaad wennen.

Wat de onstane discussie betreft, de uitspraak dat er geen settopboxen met display worden gemaakt is niet helemaal correct.  Want op hoeveel en welke fabrikanten is die uitspraak gebaseerd? Er zijn wel degelijk tv ontvangers die met een  display worden gemaakt en geleverd.

Kijken we naar de vrije markt voor DVB-S (satelliet) , DVB-C (kabel) en DVB-T2 (Digitenne)  zijn er wel degelijk fabrikanten die ontvangers met display leveren. Bij de ontvangers voor iptv is het lastiger. Een aantal mij bekende fabrikanten lijken inderdaad minder of zelf geen modellen met display te maken. Als opdrachtgever kan KPN natuurlijk best eisen stellen bij de inkoop van een  bepaalde hoeveelheid nieuwe boxen. Waarbij rekening wordt gehouden met de wensen van alle klanten, en om welke reden dan ook wordt met die wensen geen rekening gehouden. Daar wordt niet eens naar gevraagd.

Reageer