Skip to main content
Vraag

Het geluid van de Soundbox valt me tegen

• May 9, 2026
  • 23 reacties
  • 39 keer bekeken

Ik heb de TV+ Soundbox ontvangen maar het geluid valt tegen, ook het apparaat die op mijn tv is aangesloten om te kunnen horen met mijn hoortoestel werkt niet meer.

Ik begrijp met de antwoorden dat ik een maand moet wachten voordat ik deze kan omruilen voor een TV+ box standaard en dat ik dat kan doen via Mijn KPN.

Is dit correct ?

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je vraag aangemaakt

23 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 9, 2026

Hoi ​@Rudolf43 . Jammer dat je niet juist bent voorgelicht over de Soundbox. Het geluid komt, in principe, alleen uit de interne speakers. Daar is ie op ontworpen. In de FAQ staat ook dat ie niet geschikt is in combinatie met een gehoorapparaat. Staat wel wat verderop in de FAQ.

Voor nu kun je het geluid wel uit de tv (hdmi) laten komen. Ook je op de tv aangesloten zender voor je gehoorapparaat krijgt dan weer geluid. 

Maar zo is het wel zonde van de extra € 6. Dan is het handig om volgende maand deze eerste ontvanger weer om te zetten naar een gratis TV+ Box.

http://kpn.com/soundbox

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

Beste is inderdaad de KPN Soundbox omruilen voor de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en een losse soundbar met subwoofer kopen (heb je zo wie zo een veel en veel beter en mooier geluid)

Scheelt ook nog eens € 6 per maand.

• Auteur
  • Helper
  • May 9, 2026

Ik heb ook voor de tweede tv een DIS7022 maar ik krijg de Sonos arc niet aan de gang . 
Bij  de kpn HD ontvanger had ik geen probleem daarmee maar nu met de nieuwe ontvanger krijg ik alleen maar geluid via de tv.

indien ik deze luidsprekers uitschakel dan totaal geen geluid meer.

• Auteur
  • Helper
  • May 9, 2026

Nog even ter info

Ik heb de Dis7022 op de eerste hdmi arc aangesloten en de Sonos arc op de tweede HDMI arc , verder heb ik de luidsprekers op de tv uitgeschakeld maar geen geluid op mijn Sonos.

met de Arris HD ontvanger van kpn werkte het prima.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

Hallo ​@Rudolf43, hoe is die Sonos verbonden? Via de tv met HDMI, of rechtstreeks met een optische kabel vanaf de tv+ box?

Als je optisch hebt verbonden, zorg dat de optische uitgang van de tv+ box ook aan staat.

Als het via de tv gaat, kun je proberen om de geluidsinstelling op de tv+ box op Stereo te zetten, en heb je dan nog steeds geen geluid?

Misschien heeft je tv ook nog geluidsinstellingen die met doorgeven van geluid naar de soundbox te maken hebben?

Update: ik zie dat je laatste reactie de mijne heeft gekruisd. Kun je proberen om de tv+ box op een niet-ARC HDMI ingang van je tv aan te sluiten? (ARC heeft geen zin richting de tv+ box, misschien raakt je tv toch in de war.)

• Auteur
  • Helper
  • May 9, 2026

Ik ga morgen kijken of ik de ontvanger kan aansluiten op een HDMI aansluiting zonder arc.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 9, 2026

Als je de DIW7022 precies zo aansluit als de Arris moet het volgens Bartjes werken. 

De DIW7022 moet echter wel op één niet-ARC aansluiting!

Een tv heeft volgens mij één ARC aansluiting, want je gaat geen 2 soundbars aansluiten. 

• Auteur
  • Helper
  • May 10, 2026

Even een antwoord op PeterG

Ik heb inderdaad gezien dat de Soundbox niet geschikt is in combinatie met een hoorapparaat.

Maar het hoorapparaat is aangesloten via de optische aansluiting van mijn tv het werkte prima maar nu met de soundbox niet .

Wanner ik de DIW7022 aansluit werkt het hoorapparaat wel maar tot nu toe niet met mijn Sonos Arc soundbar.

ik ga het morgen toch weer proberen te laten werken.

Ik heb even gekeken naar de HDMI van mijn tv maar bij alle aansluitingen staat arc , het heeft altijd prima gewerkt met de HD ontvanger van KPN , maar met de nieuwe ontvanger dus niet. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 10, 2026

Hoi ​@Rudolf43 

Maar het hoorapparaat is aangesloten via de optische aansluiting van mijn tv het werkte prima maar nu met de soundbox niet .

Niet geschikt is niet geschikt. Ook niet via een tv. Standaard geeft de Soundbox alleen geluid via z'n eigen speakers. Er gaat via hdmi alléén beeld* naar de tv.

Wanner ik de DIW7022 aansluit werkt het hoorapparaat wel maar tot nu toe niet met mijn Sonos Arc soundbar.

DIW7022 geeft wel geluid via hdmi naar tv. Soundbar op HDMI ARC moet dan werken volgens Bartjes. 

*Zoals ik eerder vermeldde kun je wel geluid via HDMI aanzetten. Maar dan zijn de speakers van de Soundbox zelf uit. En wordt het een dure tv box.

JanD
Superuser
  • May 10, 2026

Er zijn maar zeer weinig merken met hoorapparaten met Bluetooth die rechtstreeks op een tv of ander geluuidsapparaat werken.

Er worden door die merken altijd tussenoplossingen geboden om via hoorapparaten tv te kunnen luisteren via een ringleiding of een interface tussen tv en hoorapparaat is mijn persoonlijke ervaring.

• Auteur
  • Helper
  • May 10, 2026

Ik heb vandaag alles gereset, Sonos Arc van lichtnet gehaald en de DIW7022 ook gereset .

Alles aangesloten maar de soundbar werkt niet. 
Ook via de Sonos app geprobeerd om Sonos te koppelen maar het werkt totaal niet.

Ik weet op dit moment niet meer wat ik kan doen.

• Auteur
  • Helper
  • May 10, 2026

Ik heb deze wel. Wanner ik de DIW ontvanger aansluit werkt het rechtstreeks via Bluetooth naar mijn hoorapparaat.

het apparaat heb ik via de aansluiting digitaal achter mijn tv geplaatst, het heeft altijd gewerkt dus ook met de DIV ontvanger, alleen de Sonos krijg ik niet gekoppeld.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 10, 2026

Staat HDMI CEC wel aan in je televisie? Anders staat ARC ook niet aan. ​@Rudolf43 

• Auteur
  • Helper
  • May 10, 2026

HDMI CEC staat aan ,ik heb het weer geprobeerd maar helaas niet gelukt. 
Ik geef de moed maar op dat het goed komt het probleem is dan wel dat ik niet meer via mijn hoortoestel het nieuws kan volgen .

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 10, 2026

Kan het zijn dat je tv standaard geen geluid uitvoert via hdmi als ie ook optisch is aangesloten? Is daar een instelling voor om geluid uit beide tegelijk te krijgen?

En weet je zeker dat de Sonos is aangesloten op een hdmi-ARC poort? Desnoods de gebruiksaanwijzing van de tv uit het stof halen 😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 10, 2026

Ik zou het van afstand met de Sonos (hdmi arc) niet weten. ​@Rudolf43 

Met geluid op je gehoorapparaat ( tv optisch - BT transmitter) moet gewoon werken. Via DIW7022 en met Soundbox ingesteld op "geluid via hdmi".

• Auteur
  • Helper
  • May 10, 2026

Indien ik de DIW ontvanger installer dan werkt inderdaad mijn hoortoestel ,maar ik heb dan alleen geluid via de tv wat nu niet bepaald goed geluid is.

De Sonos Arc werkt niet en deze zijn hetzelfde aangesloten met de oude HD ontvanger van KPN.

Ik heb alles geprobeerd om de Sonos gekoppeld te krijgen maar dat is niet gelukt, kabels vervangen alles gereset maar het lukt niet. Eind verhaal want ik weet niet meer wat ik nog zou kunnen doen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 10, 2026

Zit er wel een voor (e)ARC geschikte HDMI kabel tussen de tv en Sonos? Dat moet voor eARC minimaal een HDMI 2.0 type zijn.

• Auteur
  • Helper
  • May 10, 2026

Ja het is een goede HDMI kabel ,ik heb ook deze vervangen. Zoals aangegeven het heeft altijd gewerkt. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Rudolf43, welkom op onze community! Inhoudelijk kan ik je er vanuit KPN niet zo goed mee helpen maar ik zie dat er al goed meegedacht wordt door de community. Als ik dit zo lees zou je het geluid via de TV kunnen laten lopen en zou je met een juiste instelling daarop het geluid moeten kunnen routeren naar je hoortoestel. Welke dat precies is of hoe dat precies gaat kan ik je niet zo goed mee helpen. Ben je ondertussen nog iets verder gekomen?

• Auteur
  • Helper
  • May 12, 2026

Ik heb het net opgelost, het probleem zat in de instellingen van mijn tv ontvanger.

Daarnaast was de HDMI kabel defect en ook een HDMI kabel die ik van een vriend kreeg was ook defect.

Deze ochtend heb ik een nieuwe kabel gekocht en nu werkt de Sonos en ook mijn hoortoestel is nu aangesloten.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en oplossing voor mijn probleem.

Blijft nog dat ik niet tevreden ben met de tv box sound en deze zal ik z.s.m omruilen voor de DIW7022 ,ik kan deze pas na een maand omruilen helaas. 
Nogmaals iedereen bedankt.

• Auteur
  • Helper
  • May 13, 2026

Ik vraag mij af of het toch niet mogelijk is om de tv+ Soundbox eerder om te ruilen voor de tv ontvanger DIW 7022.

Mijn vrouw kan er niet mee overweg en indien ik een maand moet wachten dan is het moeilijker aangezien ik dan een oproep verwacht voor opname Ziekenhuis. 

Dat betekend dat ik dan minimaal twee maanden moet wachten voor het omruilen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Het opzeggen van de soundbox kan pas na een maand maar je kunt er waarschijnlijk wel een normale TV+ ontvanger bij bestellen. Dan heb je t nu even dubbel maar kun je na de maand de soundbox weer opzeggen.

Dit kan via je MijnKPN maar je kunt ook even bellen over wat handig is. Je kunt daarvoor online een belafspraak maken.