Skip to main content
Beantwoord

Hopelijk Android 14 in 2026

• January 18, 2026
  • 87 reacties
  • 1998 keer bekeken

Toon eerste bericht

87 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Redenen android 14 opgezocht:

De officiële ondersteuningscyclus voor Android 11 van Google voor beveiligingsupdates eindigde echter in februari 2024 , en de algemene einddatum was 5 februari 2024

Totaal tv:LET OP DE PLAATSDATUM

KPN en Delta zetten decoders over naar Android TV 14

KPN, Odido en Delta gebruiken in Nederland een bruikleendecoder met het Android TV-platform. KPN en Delta kondigen een wijziging aan.

Jarco Kriek

2 mei 2025

Belangrijksre reden voor tegengaan haperingen ed:

Het belangrijkste verschil tussen Android 11 en Android 14 op tv-boxen wat betreft beeld-frequentie is de ondersteuning voor automatische framerate-aanpassing (Auto Frame Rate / AFR). Android 14 biedt systeembrede ondersteuning voor het dynamisch schakelen van vernieuwingsfrequenties (zoals 24Hz, 50Hz, 60Hz), wat zorgt voor vloeiender beeld zonder haperingen (stotteren) bij films en series.

Dit is waarom netflix,videoland, npo en disney problemen hebben met de haperingen. Het lijkt op buffering maar dat is het niet.

Ik heb dit kunnen testen :

Die7022 film wonka constant freeeses ed

Op mijn thomson 260g(android 14) en philips android 14 tv geen problemen.

Reden om niet eigen apparatuur te gebruiken:

Universeel op elke ruimte zodat een leek niet steeds moet wisselen met remote en niet de kpn tv + op moet opstarten. 

Tv box kpn is gelijk opgestart met de kpn tv+

Dus nu de vraag: 

Waarom nog steeds geen android 14 ?

met al deze wijsheid die ik zelf al vind binnen 5 minuten. 

Updates onder android 11 en 12 halen niets meer uit kwa verbeteringen in snelheid of dergelijke. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Toevoeging:

De soundbox wordt  onder andere naam bij de grote concurrent in oa duitsland uitgegeven met de android 14 erop...…

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@steffen1 

Ik denk dat KPN pas wakker wordt, zodra er grote problemen gaan ontstaan op hun beide TV boxen, en veel klachten binnen gaan stromen.
Maar dan is KPN uiteraard al veel te laat!!

KPN had beide TV-boxen allang kunnen voorzien van Android TV 14, zeker nu Google géén beveiligingsupdates meer uitgeeft voor Android TV 11.

Android TV 14 brengt zoveel verbeteringen met zich mee, dat het TV team van KPN deze belangrijke update allang had kunnen uitrollen.

Nogmaals, KPN belooft veel, maar voert het alleen niet uit!!

Gelukkig heb ik Apple TV 4K, die met regelmaat een update vanuit Apple krijgt en de beveiliging keurig op orde heeft.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Ps niet alleen kpn hoor..... De meeste hebben net de boxen uitgebracht waar al een latere android opstaat. 

Probleem nu is dat er steeds punten verbeterd worden die niet nodig zijn met android 14.…

En veel klanten zijn niet diepgaand in software (ook wel leek genoemd) die willen goed werkende apparatuur en weten niet de oorzaak en hoeven dat niet te weten. Daarvoor zijn de experts die het kunnen oppakken.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Die veiligheid kan in android zitten mits je niet te laat bent met android zelf te updaten.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Bij end-of-life van OS beveiligingsupdates zou in elk serieus IT-bedrijf de alarmbellen moeten gaan rinkelen.

Dat wordt ook ruim van tevoren aangekondigd door de leverancier, er is geen enkel excuus om niet vóór die datum te updaten naar een versie die nog wel gesupport wordt.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Er zijn al meerdere topics hierover.

Ook door mij gemaakt.

En ik heb het al in meerdere topics vermeld (waren de moderaters niet blij mee).

Ik denk persoonlijk dat heel veel problemen worden opgelost, als de DIW7022 en de Soundbox eindelijk op Android TV versie 14 draaien.

Ik heb gelezen dat versie 15 wordt overgeslagen en de opvolger voor Android TV versie 14 is 16.

De vraag is ook, waarom wacht KPN zo lang?

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Misschien is het helemaal niet zo eenvoudig om de ontvangers te updaten naar een hogere versie. 

Het zou zo maar kunnen zijn dat Android/Google (net als bijvoorbeeld Microsoft) minimale systeemvereisten voorschrijft waaraan apparatuur moet voldoen. Als dat inderdaad zo is en de huidige ontvangers voldoen daar niet aan, dan rest een roemloos einde richting recycling. Of met pleisters plakken en houtje-touwtje updates proberen de ontvangers nog een tijdje up and running te houden. 

Mogelijk moet de hele kpn schil worden herontwikkeld omdat de huidige versie met een hogere Android versie niet of niet goed functioneert . En wellicht is het ook gewoon een geldkwestie: er wordt elders op de community geschreven dat het er licentiekosten voor de nieuwe Andoid versie moeten worden betaald.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

En ik heb het al in meerdere topics vermeld (waren de moderaters niet blij mee).

Dat klopt. Wanneer dezelfde boodschap meerdere keren (!) in één topic wordt herhaald, zeker als daarbij telkens wordt gesteld dat Android 14 dé oplossing voor alles is, dan vinden we dat niet constructief voor het gesprek.

Verder lezen we in dit topic vooral veel speculaties en aannames. Dat mag natuurlijk besproken worden, maar laten we er geen vaststaande feiten of eigen waarheden van maken.

Misschien is het helemaal niet zo eenvoudig om de ontvangers te updaten naar een hogere versie. 

Misschien is het inderdaad minder eenvoudig dan het op het eerste gezicht lijkt. De exacte afwegingen en technische mogelijkheden liggen bij onze collega’s van het TV team. Zodra daar nieuws over is, delen we dat uiteraard via een aankondiging in een Product Update.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

En Sagemcom, de fabrikant van deze boxen, moet ook een accoord geven.

Ben nu al super benieuwd naar een reactie van een moderater.😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 17, 2026

Die reactie is net gegeven. Tegelijkertijd met jouw vraag, dus mogelijk gemist. ​@joop2011 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Dat klopt. Wanneer dezelfde boodschap meerdere keren (!) in één topic wordt herhaald, zeker als daarbij telkens wordt gesteld dat Android 14 dé oplossing voor alles is, dan vinden we dat niet constructief voor het gesprek.

Shyrin, hartelijk dank voor je reactie.

Ik weet 1 ding 100% zeker, het is zeker niet de oplossing voor alles.

Dat kan ook helemaal niet.

Dat heb ik ook nooit op die manier bedoelt.😉

En beveiligings updates, die versie 11 niet meer heeft, vind ik wel iets wat heel erg belangrijk is.😉