Skip to main content
Beantwoord

Kan er een optie komen om alle seizoenen tegelijk op te nemen, zodat handmatig controleren en dubbele opnames worden voorkomen?

• October 25, 2025
  • 26 reacties
  • 224 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

In de product updates heb ik een aantal van deze dingen al eens genoemd maar ik wil die topics niet (verder) vervuilen.

In mijn voorbeeld ga ik uit van "Aircrash Investigation" op National Geographic. Maar het zal vast ook gelden voor andere series en zenders. 

Voor de (her)invoering van meerdere seizoenen kunnen inplannen, had ik al vele seizoenen ingesteld voor serie-opname. Dat wil ik voor nu zo enige tijd zo laten omdat er momenteel geen lage seizoensnummers worden uitgezonden. Die kan ik dus ook niet gebruiken om vanaf daar alles op te nemen.

Helaas mis ik de optie om bij het plannen van opnames voor "alle seizoenen" te kunnen kiezen. Nu moet ik dus hopen dat ik seizoen 1 opmerk wanneer die weer wordt uitgezonden. Omdat elk hoger seizoen alleen maar zorgt dat vanaf dat seizoen alles wordt opgenomen. Daar heb ik dus niet veel aan.

Nu moet ik elke week minimaal één keer door de gids 'lopen' om te checken of er A: Seizoen 1 in voorkomt en B: kijken/controleren of er een seizoen is wat ik nog niet heb aangemerkt voor opname.

Om dat laatste te kunnen doen druk ik OK op de AB. Voorheen kon ik dan meteen zien of die gepland stond of niet. Helaas krijg ik nu alleen een optie om op te nemen of een melding in te stellen. Pas na het kiezen voor 'opnemen' kan ik zien of het seizoen al is gepland. 

Als ik vervolgens met de "Back" toets terugga zonder verder iets te hebben gedaan verschijnt de melding: "xxx wordt opgenomen." En het rare is dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. Dus heb ik een aantal dubbele opnamen.

Nu iets anders: als ik in de gids naar het verleden ga, gisteren of zo, en dan op een aflevering "OK' druk, krijg ik een keurige optie om de serieopname te maken of te annuleren of het programma te bekijken.

Alles annuleren en een laag seizoen instellen gaat nu (dus) niet want die zijn er even niet.

Eigenlijk is mijn vraag dus simpel: kan er een mogelijkheid komen om op ieder moment "Alle seizoenen¨ te kunnen kiezen bij het plannen? Dan hebben we er nooit geen omkijken meer naar.

Nog even wat foto's ter illustratie:

Vanuit de gids (in de toekomst) op OK drukken geeft bovenstaande

Vanuit de gids (in het verleden) op OK drukken geeft bovenstaande

Een dubbele opname ten gevolge van 'Opnemen' kiezen om te controleren of een seizoen al gepland is.

Beste antwoord door Vikash van KPN

@Arjan van B Dank je wel voor je duidelijke uitleg en goede ideeën!

Ik snap wat je bedoelt. Het zou handig zijn als je zelf kunt kiezen vanaf welk seizoen een serieopname doorgaat, en dat later ook kunt aanpassen. Zo voorkom je dat bij jouw voorbeeld South Park er veel herhalingen worden opgenomen, maar mis je de nieuwe afleveringen niet. Je voorstel om dit als optie toe te voegen klinkt logisch. Dan kan iedereen zelf kiezen wat het beste werkt.

Over je vragen: opnames volgen inderdaad de zender waarop je de serieopname hebt ingesteld. En wat je zegt over de specials klopt, dat verschilt per aanbieder. Dat hangt vaak af van hoe de uitzendingen in de gids worden herkend.

We geven jouw feedback door aan het tv-team. Bedankt voor het meedenken! Dat helpt ons om de opnamefunctie beter te maken.

26 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 25, 2025

Daaraan gerelateerd, voor programma’s waarbij oude seizoenen herhaald worden: ik denk dat een deel van de abonnees die dit jaar een serieopname gepland hebben (en daarmee sinds medio september dus ook alle toekomstige seizoenen) na start van een volgend seizoen die bestaande serieopname opnieuw willen plannen vanaf dat volgende seizoen. Om zo herhalingen van dit seizoen niet ook weer op te nemen.

Dus: misschien is een keuze om ook bij bestaande opnames te kunnen instellen/veranderen wat het eerste gewenste seizoen is, best fijn?

kan er een mogelijkheid komen om op ieder moment "Alle seizoenen¨ te kunnen kiezen bij het plannen?

Heb je vast wel bedacht, maar voor de zekerheid: dat betekent dat je bij opgenomen uitzendingen dus steeds moet besluiten of je iets al gezien hebt. En zodra je een opname verwijdert, wordt een herhaling gewoon steeds weer opnieuw opgenomen. (Tenminste, dat is hoe het nu zou werken. Omdat er niet wordt bijgehouden wat je ooit al gezien/verwijderd hebt.)

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • October 25, 2025

Daar heb ik inderdaad aan gedacht. In het voorbeeld wat ik gebruik wil ik dat ook steeds "verlopen" seizoenen weer worden opgenomen. Daarom verwijder ik ze ook niet. Op die manier houd ik mijn 'verzameling' een beetje op peil.

Deze serie kijk ik al jaren en de afleveringen hoeven, in tegenstelling tot series als b.v. GTST niet per se op een vaste volgorde worden bekeken.

De wijze waarop ik het voor me zie is iets als: opnemen > keuze uit: 'deze aflevering' / 'dit seizoen en volgende' / 'alle seizoenen'.

Dat een verwijderde opname opnieuw wordt opgenomen is inherent aan het systeem van serieopname. En dus nu ook al het geval.

Of, en hoe dat voor belangstellenden kan worden gewijzigd weet ik niet. Veel populaire series op andere zenders worden sowieso niet zo snel herhaald. Soms wel de volgende ochtend maar dan is de voorgaande aflevering waarschijnlijk toch nog niet verwijderd. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • October 25, 2025

Dus: misschien is een keuze om ook bij bestaande opnames te kunnen instellen/veranderen wat het eerste gewenste seizoen is, best fijn?

Even niet helemaal goed gelezen door mij.. 

Inderdaad! Dat zou een ideale oplossing zijn. 👍 

Een 'random' aflevering "OK-en" en dan selecteren vanaf welk seizoen. Geweldig idee.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Sinds de update van ongeveer een maand geleden is het mogelijk om in één keer alle seizoenen van een serie opnemen op de KPN TV+ Box & Soundbox. Nieuwe afleveringen van toekomstige seizoenen worden automatisch toegevoegd. 

Of begrijp ik het verkeerd en is dit niet wat je bedoelt? 🤔

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

@Vikash van KPN, dat neemt het seizoen op dat je plant, plus alle seizoenen daarna. Dus niet alle seizoenen.

Als je in de gids bijvoorbeeld een serieopname plant (of al had gepland) bij een willekeurige aflevering van seizoen 5, dan worden alle afleveringen van seizoen 5 en latere seizoenen opgenomen (mits die afleveringen nog worden uitgezonden). Maar afleveringen van seizoen 1 tot en met 4 niet.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • October 27, 2025

Inderdaad ​@Vikash van KPN . Zoals ​@Arjan van B zegt is het.

Het zou voor mij en waarschijnlijk ook anderen, fijn zijn om ook te kunnen kiezen om daadwerkelijk alle seizoenen te kunnen opnemen.

Dat is vooral fijn bij programma's die je niet per se op volgorde hoeft te bekijken. En die, zoals Air Crash Investigation, qua seizoen heel erg door elkaar worden uitgezonden.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Goede uitleg, bedankt daarvoor!

Het klopt inderdaad dat als je een serieopname plant bij bijvoorbeeld seizoen 5, dan neemt het systeem seizoen 5 en alle latere seizoenen op (zolang die nog worden uitgezonden). De eerdere seizoenen worden niet automatisch opgenomen.

Ik begrijp dat het handig zou zijn als ook oudere seizoenen of afleveringen meteen meegenomen worden. We geven jouw feedback hierover door aan het tv-team! Bedankt dat je dit laat weten.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

Ik begrijp dat het handig zou zijn als ook oudere seizoenen of afleveringen meteen meegenomen worden.

@Vikash van KPN, maar wel optioneel, want anders word je gek bij bijvoorbeeld South Park, waarvan héél veel herhaald wordt.

En vooruitdenkend over bestaande opnames: misschien willen mensen het “startseizoen” ook vooruit kunnen schuiven, zodat juist alleen vanaf het huidige seizoen wordt opgenomen?

Bijvoorbeeld weer voor South Park: als je daar ooit seizoen 25 ingepland had, dan worden sinds september ook 26 tot en met het huidige 28 opgenomen. Maar South Park wordt dus enorm vaak herhaald, en de nieuwe afleveringen komen juist redelijk willekeurig. Dan wil je misschien de “25” kunnen veranderen in “28”. Nu moet je op zoek naar een uitzending van seizoen 28, de oude serieopname die je gepland had vanaf 25 annuleren, en vanaf 28 een nieuwe inplannen. En volgend seizoen weer opnieuw.

Hetzelfde misschien voor de Slimste Mens, dat soms herhaald wordt op NPO Extra. (Nu nieuwsgierig: kijken opnames alleen naar de favoriete zenders? 🤔)

Maar omdat uitleggen al lastig is, is een goede gebruikersinteractie misschien ook niet eenvoudig. 🤓

Trouwens, ik las elders nog een verschil tussen KPN en Ziggo, wat ook met de keuze van seizoenen te maken lijkt te hebben: een special binnen een serie heeft soms toch geen seizoensnummer. Bij Ziggo schijnt zo’n special dan wel opgenomen te worden als de serieopname gepland is. Die gaan misschien uit van een jaartal (wat op zich niet correct is).

Forum|alt.badge.img+5

@Vikash van KPN ​@Arjan van B 

Klopt het dat serie opname alleen op de set top box werkt ?

Ik heb net via ziggogo.tv een “serie” opname gepland  voor murdoch mysteries op bbc first

S8 vanmiddag. Maar S9 morgen middag word niet opgenomen

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

​Ik heb net via ziggogo.tv een “serie” opname gepland

Ik neem aan dat je tv.kpn.com bedoelt 😎

Misschien duurt het even voordat de planning bijgewerkt is? Ik heb nooit gehoord dat het alleen via de ontvangers zou werken. Maar ik heb geen KPN televisie.

(En inderdaad, 14:05 uur is seizoen 8, en 15:00 uur is seizoen 9. In de technische data is “seriesId” wel anders. 🤔 Donderdag 14:05 is ook seizoen 9, met dezelfde seriesId 212425 als morgen 15:00 uur. Idem donderdag 15:00 uur. Maar seizoen 8 van morgen heeft series id 208873. Ik heb geen idee of dat iets betekent. Iemand kan bij andere series kijken of “seriesId” bij verschillende seizoenen hetzelfde blijft. Eerst maar eens afwachten of je iets ziet veranderen als je even wacht?)

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

Voorlopig werkt het nieuwe “deze en volgende seizoenen” serie opnemen alleen in de tv+ ontvangers. De tv+ app, tv.kpn.com en de oude tv ontvangers werken vooralsnog met het oude “één seizoen” serie opnemen.

Hopelijk wordt dat snel bijgewerkt in komende updates.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 28, 2025

@Arjan van B Dank je wel voor je duidelijke uitleg en goede ideeën!

Ik snap wat je bedoelt. Het zou handig zijn als je zelf kunt kiezen vanaf welk seizoen een serieopname doorgaat, en dat later ook kunt aanpassen. Zo voorkom je dat bij jouw voorbeeld South Park er veel herhalingen worden opgenomen, maar mis je de nieuwe afleveringen niet. Je voorstel om dit als optie toe te voegen klinkt logisch. Dan kan iedereen zelf kiezen wat het beste werkt.

Over je vragen: opnames volgen inderdaad de zender waarop je de serieopname hebt ingesteld. En wat je zegt over de specials klopt, dat verschilt per aanbieder. Dat hangt vaak af van hoe de uitzendingen in de gids worden herkend.

We geven jouw feedback door aan het tv-team. Bedankt voor het meedenken! Dat helpt ons om de opnamefunctie beter te maken.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

Voorlopig werkt het nieuwe “deze en volgende seizoenen” serie opnemen alleen in de tv+ ontvangers. De tv+ app, tv.kpn.com en de oude tv ontvangers werken vooralsnog met het oude “één seizoen” serie opnemen.

Je hebt vast gelijk, maar heb je daar een bron voor?

Want ik vind dat best raar: opnames werken ook als je de ontvanger helemaal uitzet. En bestaande opnames nemen zonder daar iets aan te veranderen sinds september ook de latere seizoenen op. Dus het is iets dat in de cloud draait. En dan vind ik het verrassend als het uitmaakt of je plant via de website, app of de ontvanger. 🤔

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

Dus het is iets dat in de cloud draait.

Of (de leverancier van) KPN bewaart alles een jaar. En dan is het de ontvanger die bepaalt wat je als opname mag zien, pas zodra je naar je opnames gaat? In dat geval: ​@matthijs peters, zie je die andere seizoenen wel gepland staan als je op de ontvanger kijkt?

Forum|alt.badge.img+5

@Arjan van B  Ik bedoelde natuurlijk kpn.tv

Gebruik ziggogo.tv nog steeds voor controles  maar ben geen abonnee bij ziggo.

Seizoen 9 werd pas opgenomen nadat ik de opname van kpn.tv had verwijderd en opnieuw een serie opname plande via de settop box en toen werden seizoenen 8,9 en 11 opgenomen.

Dat de 2 verschillende interfaces zich anders gedragen zal tot verwarring leiden

kpn.tv zegt wel dat het een serie opname inplant maar dat deed het ook al voor de laatste aanpassing

Ik zie ook geen onderscheid tussen de geplande opnames via kpn.tv en de set top box

Dus kan ik op een of andere manier als eindgebruiker zien of ik een seizoen opname of een serie opname heb.

Bij murdoch mysteries is het simpel omdat er in 1 week tijd 3 seizoenen worden uitgezonden maar dat geld niet voor de meeste series.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

@matthijs peters, dan ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als je de serieopname van “Murdoch Mysteries” verwijdert, en opnieuw inplant via de ontvanger. Blijkbaar kan het resultaat dan anders zijn, maar evengoed nieuwsgierig of je dat inderdaad ziet… 🤓

(Ik ben vooral nieuwsgierig hoe KPN weet dat het dezelfde serie is, ook als “seriesId” misschien anders mag zijn. Maar de technische data die wij kunnen zien is misschien niet alles wat KPN weet.)

Forum|alt.badge.img+5

@Arjan van B  ​@Vikash van KPN 

zie vorig antwoord (dat ik aangepast had)

dus ja serie opname via sert top box is compleet anders dan via kpn.tv

NB niet in woorden (beide zeggen alleen “serie opname inplannen” maar wel in effect van wat opgenomen word

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

@Arjan van B , ik heb niet echt een bron dat het meerdere seizoenen serie opnemen nog niet werkt in de andere kanalen dan de tv+ ontvangers, alleen mijn eigen ervaring met series inplannen in bijv. de mobiele tv+ app. Bijvoorbeeld “Flikken” S4 (VRT 1) liep vanaf 9 okt t/m woensdag 29 okt, S5 vanaf donderdag 30 okt werd bij mij niet automatisch opgenomen en moest ik dus nieuw inplannen.

Het meerdere seizoenen serie opnemen werd tot dusver alleen aangekondigd in een product update voor tv+ box en soundbox, dus zo te zien was daar toch ook een software update op de tv ontvangers voor nodig. (Ik vermoed om een nieuw vinkje te zetten bij het serie opname record in het backend).

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

@Vikash van KPN, kunnen jullie de Kennisbank aanpassen? Daar staat niks over de beperking dat je blijkbaar moet inplannen via de ontvanger:

Informatie over serie opnames

Per de update naar 1.201.4 (18 september 2025) wordt bij een serie opname nu daadwerkelijk de hele serie opgenomen, en niet meer alleen dat specifieke seizoen.

Je kunt natuurlijk zeggen dat de uitleg in de Kennisbank zich beperkt tot de ontvanger, maar het levert duidelijk verwarring op. (En de spatie in “serieopnames” mag ook meteen weg. 🤓) Misschien hier ook nog even iets bijzetten:

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • October 29, 2025

Voorlopig heb ik de reactie van ​@Vikash van KPN als beste antwoord aangegeven.

Het echt beste antwoord zou zijn dat het werkelijk is/wordt geïmplementeerd.

Het is inderdaad zo dat de interface op tv.kpn.com nog afwijkt bij "Opgeslagen". Er zijn geen mappen met de seizoenen erin bijvoorbeeld.

Trouwens, op dat vlak doet de tv+ ontvanger ook een beetje gek. Seizoen 25 van Air Crash Investigation is vorige week ineens uit de map gesprongen bij ons. Er stonden sowieso nog een tweetal naast maar dat was al zo.

En ​@Arjan van B , dank voor de veel betere uitleg en hulp bij de omschrijving. Alsmede de ideeën.

Forum|alt.badge.img+5

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 31, 2025

@Vikash van KPN ​@Arjan van B 

Klopt het dat serie opname alleen op de set top box werkt ?

Dit klopt inderdaad. 

We zullen dat even expliciet maken in de Kennisbank.

@Vikash van KPN, kunnen jullie de Kennisbank aanpassen? Daar staat niks over de beperking dat je blijkbaar moet inplannen via de ontvanger:

Informatie over serie opnames

Per de update naar 1.201.4 (18 september 2025) wordt bij een serie opname nu daadwerkelijk de hele serie opgenomen, en niet meer alleen dat specifieke seizoen.

Forum|alt.badge.img+5

@Erik van KPN 

gaan jullie ook iets doen om bestaande opnames te onderscheiden tussen seizoen en serie opname ?

Gaam jullie bestaande seizoen opnames omzetten naar serie opnames ?

Als op beide vragen het antwoord nee is dan blijft er verwarring en onduidelijkheid

Forum|alt.badge.img+5

serie opname is er niet alleen enkele opname ook geen seizoen/jaartal en foto klopt totaal niet

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Even een terugkoppeling vanuit onze tv-team op de vraag die hier werd gesteld:

We snappen dat het handig zou zijn als ook oudere seizoenen automatisch worden opgenomen. Toch doen we dat op dit moment bewust niet, omdat sommige klanten dan juist seizoenen opnieuw zouden krijgen die ze al hebben gekeken. Oudere seizoenen kun daarom het beste zelf inplannen. Bedankt voor het meedenken, hopelijk wordt dit in een volgende update toch nog eens verbeterd.