Skip to main content
Antwoord

Kan ik al het geluid van de TV via de Soundbox laten lopen?

• July 13, 2025
  • 12 reacties
  • 177 keer bekeken

Ik wil graag het geluid van mijn tv ook via dit nieuwe kastje doen, want op mijn tv gebruik ik ook veel de smart-omgeving. Ik wil dan geen kpn-tv kijken maar andere dingen in de smart-omgeving van mijn tv. Maar is het ook mogelijk om via de bose box van kpn het geluid van alleen mijn tv af te spelen, zonder dat ik tv van kpn aan heb? Heeft iemand hier ervaring mee?

Beste antwoord door ikheetjeff

​@Nogmaals Waardeloos KPN ​@IkbenErik 
Ik heb voor de zekerheid even (overdreven) onze LG TV én Soundbox gereset naar fabrieksinstellingen. Ik heb het vervolgens opnieuw werkend kunnen krijgen: het geluid van Youtube op de Smart TV zelf, loopt via de speakers van de Soundbox.

Om dit te doen, moet je onderstaande stappen instellen:

1. Gebruik de juiste HDMI eARC ingang op je TV
    Ik weet niet hoeveel verschil er inzit, maar als jouw TV eARC ondersteunt heeft deze één poort voor eARC. In mijn geval (LG) is dat poort 2, dus is de Soundbox op HDMI 2 aangesloten.

2. Zet op de Soundbox HDMI-CEC én eARC aan
    Standaard staat dit uit. Hiervoor ga je naar Instellingen > Beeld > HDMI CEC instellingen. Vervolgens vink je alles aan, maar belangrijkste is HDMI CEC én eARC (helemaal onderaan)

3. Schakel HDMI-CEC ook op jouw TV zelf in
    Elke tv-fabrikant noemt HDMI-CEC weer anders. Voor LG is het SimpLink en dit kan je vinden in Instellingen > Algemeen > Externe apparaten > HDMI-instellingen

Door HDMI-CEC merk je al dat de TV en Soundbox beter met elkaar kunnen samenwerken en heb je bijvoorbeeld maar één afstandbediening nodig en gaan dingen gezamenlijk uit. Ook merk je als het goed is dat als je naar de homepagina van je TV gaat, de Soundbox uitspringt. 

Het rode LED-lampje van de Soundbox zal gaan branden. Vergis je alleen niet, want de Soundbox staat niet volledig uit. Wanneer je nu bijvoorbeeld de Youtube app op WebOS start, zal het geluid via de Soundbox lopen. Op LG herken je dat ook aan de aangepaste volume bar aan de rechterkant:

Mocht je TV niet automatisch op de eARC geluidsbron zijn gesprongen, moet je dat misschien handmatig nog selecteren. Ik heb dat 1 keer moeten doen. Dit kan je makkelijk via zijpaneel doen: (Of via Instellingen > Geluid, zoals je iets verder onderaan ook kan zien bij Switch)

Ander HDMI device, bijvoorbeeld Nintendo Switch geluid via Soundbox?
Geen enkel probleem! De Nintendo Switch zit aangesloten op HDMI poort 3 en de Soundbox op poort 2. Volgens mij staat in de Nintendo Switch standaard HDMI-CEC al aan. Het geluid liep daardoor meteen via de Soundbox. 

Ik heb ook een KPN DIW7022 aangesloten op een andere HDMI poort, en ook dat geluid kreeg ik vervolgens via Soundbox te horen. 

12 reacties

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • July 14, 2025

Hoi ​@IkbenErik dit is helaas niet mogelijk.

Je kan alleen geluid uit de box krijgen met apps van de box zelf.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi Erik! Welkom op de KPN Community, Menno heeft gelijk. Zou het installeren van de betreffende apps op de Soundbox dan geen optie kunnen zijn voor je?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 16, 2025

Zou moeten kunnen, de soundbox ondersteunt HDMI ARC.

Zie ook dit topic:

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • July 16, 2025

Zou moeten kunnen, de soundbox ondersteunt HDMI ARC.

Zie ook dit topic:

Dit werkt volgens mij niet in het topic wat jij meer stuurt werkte het uiteindelijk bij diegene ook niet

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 16, 2025

Ik had hieruit begrepen dat het uiteindelijk wel werkte:

https://community.kpn.com/kpn%2Dtv%2D11/kan%2Dhet%2Dgeluid%2Dvan%2Dapple%2Dtv%2Dvia%2Dde%2Dsoundbox%2Di%2Dp%2Dv%2Dde%2Dtelevisie%2D634360?postid=2114825#post2114825

(Caveat: ik heb zelf geen Soundbox dus kan het niet uittesten…)

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • July 16, 2025

Maar de topic starter wil ze tv niet aan hebben en dat het werkte was met TV aan.

Maar goed een apple tv over de soundbox laten lopen is ook zonde 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 16, 2025

Ik lees blijkbaar iets anders dan jij, nl. dat hij smart tv functies van de tv zelf wil gebruiken, dus dat is per definitie met tv aan toch?

(en tv van kpn uit, ofwel soundbox op standby lijkt me.)

Dus we schaffen een kpn box aan en vervolgens kunnen we geen geluid meer ontvangen via de TV zelf?

lekker dan. . 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Voor de zekerheid: hebt een Smart TV waarop je bijvoorbeeld Videoland hebt geïnstalleerd. Je wilt via die app kijken en het geluid in de Soundbox horen?

Dat kan. Ik heb het zelf werkend gekregen met HDMI (e)ARC. Hierbij is enige voorwaarden dat de TV HDMI (e)ARC ondersteund en je deze goed aansluit. (en ook juiste instellingen in de TV aanzetten)

​@Nogmaals Waardeloos KPN Ook wat jij zegt klopt niet. Als je de Soundbox gebruikt, maar bijvoorbeeld ook een app op je Smart TV wilt gebruiken zal in de basis het geluid dan over de speakers van de TV lopen: zoals het vóór de Soundbox was.

Je kiest de Soundbox ook voor het geluid, dus logisch dat je daar maximaal gebruik van wilt maken. Met HDMI (e)ARC is dit mogelijk. Dus wat je op de TV zelf afspeelt, wordt hoorbaar via de speakers van de box. 

Voor de zekerheid zal ik dit morgen nog eens proberen. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • July 20, 2025

​@Nogmaals Waardeloos KPN ​@IkbenErik 
Ik heb voor de zekerheid even (overdreven) onze LG TV én Soundbox gereset naar fabrieksinstellingen. Ik heb het vervolgens opnieuw werkend kunnen krijgen: het geluid van Youtube op de Smart TV zelf, loopt via de speakers van de Soundbox.

Om dit te doen, moet je onderstaande stappen instellen:

1. Gebruik de juiste HDMI eARC ingang op je TV
    Ik weet niet hoeveel verschil er inzit, maar als jouw TV eARC ondersteunt heeft deze één poort voor eARC. In mijn geval (LG) is dat poort 2, dus is de Soundbox op HDMI 2 aangesloten.

2. Zet op de Soundbox HDMI-CEC én eARC aan
    Standaard staat dit uit. Hiervoor ga je naar Instellingen > Beeld > HDMI CEC instellingen. Vervolgens vink je alles aan, maar belangrijkste is HDMI CEC én eARC (helemaal onderaan)

3. Schakel HDMI-CEC ook op jouw TV zelf in
    Elke tv-fabrikant noemt HDMI-CEC weer anders. Voor LG is het SimpLink en dit kan je vinden in Instellingen > Algemeen > Externe apparaten > HDMI-instellingen

Door HDMI-CEC merk je al dat de TV en Soundbox beter met elkaar kunnen samenwerken en heb je bijvoorbeeld maar één afstandbediening nodig en gaan dingen gezamenlijk uit. Ook merk je als het goed is dat als je naar de homepagina van je TV gaat, de Soundbox uitspringt. 

Het rode LED-lampje van de Soundbox zal gaan branden. Vergis je alleen niet, want de Soundbox staat niet volledig uit. Wanneer je nu bijvoorbeeld de Youtube app op WebOS start, zal het geluid via de Soundbox lopen. Op LG herken je dat ook aan de aangepaste volume bar aan de rechterkant:

Mocht je TV niet automatisch op de eARC geluidsbron zijn gesprongen, moet je dat misschien handmatig nog selecteren. Ik heb dat 1 keer moeten doen. Dit kan je makkelijk via zijpaneel doen: (Of via Instellingen > Geluid, zoals je iets verder onderaan ook kan zien bij Switch)

Ander HDMI device, bijvoorbeeld Nintendo Switch geluid via Soundbox?
Geen enkel probleem! De Nintendo Switch zit aangesloten op HDMI poort 3 en de Soundbox op poort 2. Volgens mij staat in de Nintendo Switch standaard HDMI-CEC al aan. Het geluid liep daardoor meteen via de Soundbox. 

Ik heb ook een KPN DIW7022 aangesloten op een andere HDMI poort, en ook dat geluid kreeg ik vervolgens via Soundbox te horen. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen, zoals Jeff aangeeft is er inderdaad het een en ander aangepast. Dank voor de zeer uitgebreide uitleg. Zie daarvoor ook onze meest recente product update:

Nieuw: geluid via HDMI op een ander apparaat

Goed nieuws! Op verzoek van jullie kun je nu audio via HDMI afspelen op een ander apparaat dan de KPN TV+ Soundbox zelf. Voorheen was dit een ingewikkelde klus, maar met deze update vind je de optie makkelijk terug onder Geluidsinstellingen.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

​@Remco van KPN Om even verwarring te voorkomen: die update die je aanhaalt is dat het geluid van wat je op de Soundbox afspeelt te horen is via de speakers op je TV (of apparaat die dan op eARC poort zit, bijvoorbeeld soundbar)

Mijn uitleg gaat juist dat je de speakers van de Soundbox gebruikt, in plaats van TV of soundbar.

Ondnaks dat beide vergelijkenissen met elkaar hebben, zijn het twee hele andere dingen en werkte eARC al voor deze update, ook zonder ontwikkelaarsmodus. Â