Skip to main content
Beantwoord

Klacht over VIP5202. Ik kreeg deze week 3 keer een update!

• 14 maart 2025
  • 18 reacties
  • 223 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 274 reacties

De laatste week kwam het driemaal voor dat er eerst minstens vijf minuten software moest worden gedownload, voor dat de ontvanger beeld doorgeeft, uiterst irritant.

Wat is hiertegen te doen?

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@JRe. Welkom op de community! Dat is vervelend! Een update zou niet zo vaak en lang moeten duren. Probeer de ontvanger eens te resetten Op de onderstaande pagina lees je hoe je dit kan doen. 

Bekijk origineel

18 reacties

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

@JRe dat is inderdaad vreemd, wordt deze volledig van het stroom afgehaald als deze uit gaat of staat deze dan op standby? En blijft hij wel werken als hij eenmaal klaar is en aan staat?

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 274 reacties
  • 14 maart 2025

@Dave van Toer Hij blijft onder spanning staan, gaat op stand-by in de eco-stand. Als hij eenmaal “op stoom” is blijft hij wel werken.

Als aanvulling de ontvanger is met een kabel aangesloten op mijn eigen Fritz7590.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Hmmz helaas heb ik daar geen goed antwoord waarom deze dit blijft doen, mogelijk dat iemand van KPN of iemand met ervaring hiermee met de extra info je verder kan helpen :-)

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 16411 reacties
  • Antwoord
  • 17 maart 2025

Hoi ​@JRe. Welkom op de community! Dat is vervelend! Een update zou niet zo vaak en lang moeten duren. Probeer de ontvanger eens te resetten Op de onderstaande pagina lees je hoe je dit kan doen. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 274 reacties
  • 17 maart 2025

@Vikash van KPN De ontvanger is twee weken terug, ook bij een update al een keer gereset, daarom laat ik het daar nu bij. Als er binnenkort weer een update wordt aangekondigd, zal ik hem eerst resetten.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1011 reacties
  • 17 maart 2025
JRe schreef:

@Vikash van KPN De ontvanger is twee weken terug, ook bij een update al een keer gereset, daarom laat ik het daar nu bij. Als er binnenkort weer een update wordt aangekondigd, zal ik hem eerst resetten.

Als je ontvanger ‘s nachts op stand-by staat gaat een update toch vanzelf en ongemerkt? (als je geen nachtkijker bent tenminste 😉) Gaat dit niet ongemerkt zal er iets met je ontvanger aan de hand- of ‘s nachts helemaal spanningsloos zijn. Heb ook een Arris VIP5202 (ook in combi met een FB7590) en heb niets van welke update dan ook gemerkt. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 274 reacties
  • 18 maart 2025

@Vikash van KPN We hoefden niet lang te wachten, gisteravond was het weer raak. Vanmorgen de ontvanger gereset zoals aangegeven in de link. Benieuwd hoe lang hij het nu uithoudt.

@Berrie_Kaas We krijgen regelmatig een melding dat er nieuwe software is, met de vraag of je wil uitstellen of direct installeren, en daar reageren wij dan op. Dus het zou goed moeten werken, maar de laatste tijd kregen we wel veel meldingen. Helaas noemt KPN in de update-meldingen geen type-nummers, ik zie alleen meldingen voor een TV+ box, en die heb ik volgens mij niet.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2692 reacties
  • 18 maart 2025

Weet je zeker dat het een melding van de kpn-ontvanger is? Is het misschien een melding van de tv zelf?

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1011 reacties
  • 18 maart 2025
JRe schreef:

@Vikash van KPN We hoefden niet lang te wachten, gisteravond was het weer raak. Vanmorgen de ontvanger gereset zoals aangegeven in de link. Benieuwd hoe lang hij het nu uithoudt.

@Berrie_Kaas We krijgen regelmatig een melding dat er nieuwe software is, met de vraag of je wil uitstellen of direct installeren, en daar reageren wij dan op. Dus het zou goed moeten werken, maar de laatste tijd kregen we wel veel meldingen. Helaas noemt KPN in de update-meldingen geen type-nummers, ik zie alleen meldingen voor een TV+ box, en die heb ik volgens mij niet.

De Arris VIP5202 is zeker geen TV+box.

Hier vind je alle updates voor de TV ontvangers als de Aris Vip 5202 en de HMB2260.

De laatste update dateert van 4 februari ‘25, geen idee waarom jij veel vaker updates aangeboden krijgt voor de VIP5202 ​@JRe .

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2692 reacties
  • 18 maart 2025

De melding die ​@JRe beschrijft, lijkt heel erg op de melding die ik hier af en op mijn tv voorbij zie komen. En dat is dus een melding van mijn Samsung-tv zelf.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 274 reacties
  • 19 maart 2025

@Vikash van KPN Even een terugkoppeling over de laatste updates.

Al een tijdje is het zo dat de ontvanger na opstarten naar het laagste zendernummer van de niet verborgen zenders gaat; liever zou ik hebben dat de laatst bekeken zender wordt weergegeven. Het schijnt te maken hebben met de Eco-stand. Dat houdt in dat men de Eco-stand gaat uitschakelen.

Gelukkig bleek dat de instellingen gehandhaafd bleven, maar de Eco-stand werd uitgeschakeld. Dat is niet handig en ook niet milieu-vriendelijk.

• 784 reacties
  • 19 maart 2025

@JRe ook met de Eco stand blijft de laatst bekeken kanaal behouden. Maar het op starten op kanaal 1 lijkt vaker voor te komen. Hier hebben wij dat met onze vip5202 ook al een paar keer ondervonden. En deze staat momenteel niet in de Eco stand.

PeterG
Superuser
  • 61131 reacties
  • 20 maart 2025

Is de 5202 direct met het modem verbonden?

Vooral via DVS of via SuperWiFi kan deze laatste update mogelijk niet helemaal goed doorgekomen zijn. Dan gaat ie steeds opnieuw updaten. 

De ECO stand geeft op individuele basis niet veel besparing. Alleen 's nachts uit en overdag (radio) en 's avonds aan geeft ECO een besparing van slecht € 4 elektriciteit per jaar. Als je puur uitgaat van de nachtprijs van stroom kom je op ongeveer € 1,60 in een jaar.

Heb je zonnepanelen dan zie ik het voordeel van ECO niet.

Op dit moment starten de Arris ontvangers vanuit ECO op de laagste positie. Bij de meesten dus 1 NPO 1. Daar is de Arris die hier staat met ECO heel consequent in.☹️

Met ECO uit merk je niets van updates. Start ie ook heel snel en op de laatst gebruikte zender. 

De laatste update voor de iTV ontvangers heeft ​@Berrie_Kaas gelinkt. Daarvan was 4 februari de laatste uitrol. Sindsdien zijn er geen updates meer geweest. En die komen voorlopig ook niet voor die ontvangers. 

Dit zijn alle updates voor de iTV ontvanger (geweest) de laatste tijd. Bij die (aankondiging) van 2 december 2024 was de laatste uitrol 4 februari 2025.

Wat geeft je ontvanger bij NMC en HTML?

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2692 reacties
  • 20 maart 2025

Misschien zijn het meldingen van de tv zelf? Zie mijn berichten hierboven.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 274 reacties
  • 20 maart 2025

@Katana321 Het is geen melding van het TV-toestel, die ziet er heel anders uit.

@Rowi. De ontvanger gaat in de Eco-stand sinds enige tijd na uitschakeling altijd naar het laagst beschikbare zendernummer, bij ons is dat nr. 19 Viaplay en sinds een paar dagen blijkbaar weer iets met SBS.
Dat is ook zo bij de andere ontvanger, een HMB2260.

@PeterG De ontvanger is met een kabel van 1 meter verbonden met de Fritzbox.
Wij gebruiken de ontvanger niet voor radio, en besparen met de Eco-stand volgens de opgave op het opstartscherm ongeveer 80 Wh per dag (20 uur à 4 W), dat is op jaarbasis 30 kWh, ongeveer € 10.
Dat is in relatie tot het totaalverbruik verwaarloosbaar, en we hebben zonnepanelen, maar elke kWh die ik niet zelf verbruik maar aan het openbare net lever, hoeft niet meer elders te worden opgewekt, daarom doe ik toch  de Eco-stand.

NMC 9.0.208_1255, HTML 6.205.202.
Toen ik die waarden opzocht op het scherm zag ik ook vermeld: Niet verbonden met Bluetooth.
Ik dacht dat het standaard wel was verbonden, dat lijkt mij ook makkelijker. Hoe kan je dat instellen?

PeterG
Superuser
  • 61131 reacties
  • 20 maart 2025

elke kWh die ik niet zelf verbruik maar aan het openbare net lever, hoeft niet meer elders te worden opgewekt, daarom doe ik toch  de Eco-stand.

Daar krijg je nauwelijks wat voor dus niet de moeite. Elke kWh die je vervolgens weer terug verbruikt betaal je veel meer voor dan je krijgt. En volgend jaar stopt de saldering.

(20 uur à 4 W)

Staat ie bij jouw twintig uur per dag uit?

Je bespaart maar 1 kWh per 288 uur…. Die 30 kWh ga je zelfs als ie nooit meer aan staat niet halen.

Zoals vermeld: als ie na 4 februari nog steeds het scherm geeft dat ie updates haalt is niet goed. Overigens zijn we al vaker tegengekomen dat sommige updates niet goed gaan via een Fritzbox. Dan is de FB net niet helemaal juist geconfigureerd. Sluit dan even de Experiabox aan, haal de update op, en weer terug wisselen.

Volgende gevonden over de afstandsbediening koppelen met bluetooth.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1011 reacties
  • 20 maart 2025

Toch nog een paar vragen ​@JRe : Je schrijft: We krijgen regelmatig een melding dat er nieuwe software is, met de vraag of je wil uitstellen of direct installeren, en daar reageren wij dan op. 

Hoe komt deze melding bij je binnen? op je TV scherm of anders. Misschien kun je de FB eens resetten. Is je FB wel up-to-date? Fritz!OS is nu 8.02 (sinds 01-2025) zie ook https://www.router-faq.de/?id=fbinfo&hwf=fb7590#fb7590 . Kun je de TV-ontvanger(s) aansluiten op een andere vrije poort van de FB?  Zomaar een paar suggesties …… 😉. 

Hier werkt de zelfde combi feilloos en heb nog nooit de vraag gehad of ik een update direct wil installeren of uitstellen, maar dat zou met mijn instellingen te maken kunnen hebben.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 274 reacties
  • 20 maart 2025

@Berrie_Kaas De melding komt binnen op het TV-scherm, en is duidelijk te herkennen als een KPN-melding.
De FB wordt regelmatig gereset, en voorzien van FRITZ!OS 8.02. Ook de aansluitingen zijn al eens omgezet.

Ik wacht nu een tijdje af of de melding weer terugkomt.

Reageer