Skip to main content
Beantwoord

KPN afstandbediening L8 via bluetooth koppelen met tv lukt niet, dit gebeurt via infrarood

• November 16, 2025
  • 3 reacties
  • 48 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hi

Heb kpn+ besteld omdat deze met bluetooth koppelt. Maar ik heb imiddelsde indruk dat dit maar gedeeltelijk waar is. 

Ik kan mijn afstandbediening kpn L8 bluetooth koppelen met de kpn+ TVkastje  vervolgens lukt het koppelen met dezelfde L8 afstand bediening naar mijn samsung oled s93f tv ook. Alleen is deze koppeling infrarood.  Als ik de soundbar voor mijn tv schuif werkt de afstandbediening L8 niet meer voor bediening van het geluid terwijl mijn bijgeleverde samsung afstand bediening wel gewoon werkt. (Deze werkt met bluetooth)  De vraag is nu hoe koppel ik de afstand bediening kpn L8 naar de TV zodanig dat hij met bluetooth werkt. 

Al vast bedankt voor de reacties.

Groet Tom

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hi ​@Waegemakers ,Welkom op De community! Goede vraag, dit werkt namelijk net even anders dan veel mensen verwachten. De afstandsbediening werkt alleen via bluetooth met de TV+ Box zelf. De koppeling met je televisie gebeurt altijd via infrarood, niet via bluetooth. Daarom kun je de TV+ afstandsbediening niet gebruiken om je Samsung-tv via bluetooth te bedienen. Dat verklaart ook waarom je Samsung-afstandsbediening wel blijft werken als er iets voor de tv staat (zoals je soundbar), maar de KPN afstandsbediening niet. Infrarood heeft namelijk altijd zichtlijn nodig. Je kunt de TV+ Box wel uit het zicht plaatsen, omdat díe verbinding via bluetooth loopt. De tv zelf moet wel zichtbaar blijven voor de infraroodbediening.

3 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

Hi ​@Waegemakers ,

Dat is helaas niet mogelijk, de L8 afstandsbediening ondersteund alleen een Bluetooth verbinding met de TV+ box. 

De bediening van een TV, homecinema etc gaat via IR (infrarood).

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

Als alternatief zou je het volume kunnen regelen op de TV+ Box. Dan gaat er dus niet meer een vast volume via de HDMI-kabel naar je televisie.

Je zet de afstandsbediening dan op “uit”, en je televisie juist op een vast volume. Dat is lastig als je je televisie ook voor andere dingen gebruikt.

Je ziet dan voortaan een groen lampje branden als je het volume regelt of “mute” gebruikt, omdat de bediening naar de TV+ Box gaat. (In plaats van rood, als het via infrarood naar je televisie gaat.) En dan werken de “tv” en “bron” knoppen helemaal niet meer. Dat is op te vangen door in je televisie en de TV+ Box het zogenaamde HDMI CEC aan te zetten. (Dat kan anders heten in je televisie.)

Of, als je soundbar zélf een infraroodontvanger heeft: je kunt de KPN afstandsbediening ook instellen om dat ding te bedienen.

In beide gevallen: omdat je je televisie dan helemaal niet meer bedient, moet je ook eventuele energiebesparing in je televisie uitzetten. Anders gaat dat ding waarschijnlijk na een paar uur vanzelf uit.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 18, 2025

Hi ​@Waegemakers ,Welkom op De community! Goede vraag, dit werkt namelijk net even anders dan veel mensen verwachten. De afstandsbediening werkt alleen via bluetooth met de TV+ Box zelf. De koppeling met je televisie gebeurt altijd via infrarood, niet via bluetooth. Daarom kun je de TV+ afstandsbediening niet gebruiken om je Samsung-tv via bluetooth te bedienen. Dat verklaart ook waarom je Samsung-afstandsbediening wel blijft werken als er iets voor de tv staat (zoals je soundbar), maar de KPN afstandsbediening niet. Infrarood heeft namelijk altijd zichtlijn nodig. Je kunt de TV+ Box wel uit het zicht plaatsen, omdat díe verbinding via bluetooth loopt. De tv zelf moet wel zichtbaar blijven voor de infraroodbediening.