Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 29 december 2020
Erik_ schreef:

Hallo allen! Het is weer tijd voor een iTV update. We zijn met deze al een poosje aan het testen, dus het kan zijn dat je hem al van daaruit al hebt. We gaan nu echter van start met de grote uitrol.

Welke ontvangers krijgen de update

De Arris VIP5202, Arcadyan HMB2260, Arris VIP2952, ZTE ZXV8001 en de Motorola VIP1853 gaan naar (minimaal) versienummer 8.0.95_2. In de loop van deze uitrol kan het zijn dat er kleinere updates worden gedaan die alleen onder water dingen verbeteren. Hier maken we dan geen topic over. Het kan dan ook zijn dat tegen de tijd dat jij deze update krijgt, het versienummer hoger is.

Heb je een ouder model, zoals de Motorola VIP1903 of VIP1963? Dan wordt deze update niet beschikbaar. Je kunt, met deze servicetool, je ontvanger(s) omwisselen voor nieuwere exemplaren. Doe je dit niet zelf, dan wordt je daar dit jaar door ons voor benaderd. 

Wanneer komt de update

De uitrol van de update wordt in verschillende fases gedaan.

Op dit moment zijn we klaar met de uitrol bij klanten die alleen ZTE 8001, Arris 5202, Arris 2952 en de Arcadyan 2260 hebben (of een combinatie van dezen). 

Voor klanten met Motorola 1853's (eventueel in combinatie met een van de bovenstaande types) zullen we zoals het er nu uitziet deze maand (oktober) gaan beginnen met de uitrol. Klanten met oudere Motorola's worden benaderd en krijgen in de komende maanden nieuwe ontvanger(s) daarvoor. 

De uitrol wordt op basis van het abonnementsnummer gedaan, alle ontvangers die je hebt staan worden tegelijkertijd bijgewerkt. Je hoeft hier zelf niets voor te doen, de ontvanger zal ’s nachts worden bijgewerkt. Mocht dit onverhoopt niet pakken krijg je vanzelf een pop-up met het verzoek om de update handmatig te starten. Voordat elke fase start wordt er eerst een willekeurige testgroep omgezet, om te kijken of alles goed werkt.

Wat verandert er

Deze update draait eigenlijk volledig om het nieuwe menu.  Meer info over wat de verschillende onderdelen in het menu doen, en hoe dit (soms) anders werkt dan nu lees je hieronder. Klik op de subtitels om naar de reactie te gaan waarin dit wordt beschreven en uitgelegd.

Het nieuwe menu

Aanvullende, kleinere, updates

Tussentijds worden er regelmatig kleinere updates uitgerold die problemen oplossen of een functie toevoegen/herstellen. Deze updates vermelden we in het topic. Maar omdat het topic veel verkeer ziet, vallen die berichten ook makkelijk weg. Vandaar dat we ze nu hier ook even toevoegen.

Ter verduidelijking: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat meestal niet nodig. 

NMC 8.0.107_1 

Heb je minimaal deze NMC versie dan kun je via Menu > Instellingen > TV Menu weer instellen dat je live beeld te zien krijgt in de gids (Picture in Picture), en dat je vanuit de gids met 1 druk op de OK knop naar een programma gaat in plaats van eerst de pop-up te zien te krijgen.

2 & 3/12: NMC release 8.0.110_1901

• Oplossing voor het spontaan herstarten van de ontvanger

10/12: HTML release 4.111.212 > teruggedraaid 11/12! 

De update tegen de traagheid van de tv-ontvanger waar iedereen op zit te wachten zal dit jaar (2020) niet meer worden uitgerold. Dit zal nu in januari 2021 gaan plaatsvinden. De precieze datum is nog niet bekend. Zodra we die wel weten zullen we dat hier natuurlijk melden.

• Wijzigingen (onder water) in de gids om de snelheid daarvan te verbeteren
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. Dit hebben we ook vorige maand in een release gedaan, maar doen we nu nog een keer om te zorgen dat zo veel mogelijk mensen goed weten dat dit weer kan.

Voor eerdere updates, klik op Toon Inhoud

Toon inhoud

29/10: HTML release 4.108.208

• Terugkeer van de sectie Films op TV. Deze is te vinden via Menu > Films en dan is het de 2e optie van boven. Standaardview is alle films in een lange lijst, en je kunt aan de zijkant sorteren op genre.
  • Herstel van de bug die ervoor zorgt dat je soms, na het stoppen van een opname, op een andere opname terugkomt. 
  • HTML, NMC en DBL/RBL zijn nu ook de termen die we actief laten zien in Instellingen > Informatie.
  • Zoeken binnen Netflix kan nu ook als je Netflix nog niet hebt gebruikt op je ontvanger.

12/11: HTML release 4.109.212

• Je kunt nu het menu weer gebruiken als je live tv pauzeert.
  • De terugknop werkt weer zoals verwacht ook als je tussendoor naar het menu/gids bent geweest.
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. 
  • Onder Instellingen > TV Menu is een optie toegevoegd om in te stellen of je de gids horizontaal of verticaal wilt gebruiken. Horizontaal is de standaardoptie. Hiermee vervalt het mechanisme dat de ontvanger de gids laat zien zoals je hem het laatst gebruikt hebt. 
  • De ontvanger onthield niet altijd de instellingen rondom een Herinnering, dit is nu hersteld.
  • Als je de gids opent vanaf een niet-live tv kanaal (zoals bijvoorbeeld kanaal 200 voor Netflix) en je hebt Picture in Picture aan staan, dan kreeg je een zwart beeld te zien. Dat is nu niet meer zo.

17-24/11: NMC release 8.0.109_2

• Probleem dat kanaalnummer soms niet zichtbaar was op het display van de Arcadyan 2260, Arris 2952 of ZTE 8001 is verholpen.
  • Tekst van de Zender Niet Beschikbaar foutmelding is aangepast en verbeterd.
  • Sommige nieuw geleverde Arris 5202's hadden Deep Sleep standaard aan staan. Dit is verholpen zodat het nu standaard uit staat.

26/11: HTML release 4.110.207

• Overal vervangen van het woord betaalcode door pincode
  • Aanpassingen in de teksten van verschillende foutcodes.

Veel gestelde vragen

Waar kan ik “Terugkijken” vinden in het menu?
Terugkijken is in de nieuwe versie van het menu samengevoegd met de Gids. 

Waar kan ik “On Demand” vinden in het menu?
On Demand is in de nieuwe versie van het menu opgedeeld in Films en Series. In het menu kan je kiezen of je Films of Series wilt kijken.

Waarom is de menustructuur aangepast?
Op basis van klantonderzoeken hebben we de menustructuur aangepast. Via het nieuwe menu zijn de opties sneller te vinden.

Kan ik ook gebruik blijven maken van de oude menustructuur?
Nee, na het omschakelen naar de nieuwe menustructuur kan je alleen nog gebruik maken van de nieuwe menu structuur. Wel kan je in Zoeken, Films en Series kiezen voor list view i.p.v. de nieuwe lay-out.

Hoe moet ik teletekstondertiteling van een opname/Terugkijken uitzetten zonder de opname/Terugkijken ook te stoppen?

Je kunt de teletekstondertiteling uitzetten door 2x op de teletekstknop te drukken. Dit werkt op dit moment alleen voor de Arris 5202. Na 12 augustus werkt dit ook voor de andere modellen. 

Als ik het menu open, zie ik het beeld niet meer klein, klopt dat (picture-in-picture)?
Dat klopt inderdaad, dit is niet meer standaard bij het nieuwe menu. Je kunt dit heractiveren via Menu > Instellingen > TV Menu mits je minimaal softwareversie 8.0.107_1 hebt.

Klopt het dat ik bij het openen van een menu geen beeld en geluid meer heb?
Op de 1853 wordt beeld en geluid gedeactiveerd bij het openen van overzichten in het menu.

Klopt het dat ik de films / series / zoekresultaten alleen in een lijstweergave kan weergeven?
Op de 1853 is alleen lijstweergave beschikbaar.

Waar kan ik mijn pincode / betaalcode wijzigen?

Met de overgang naar het nieuwe menu is er geen onderscheid meer tussen pin- of betaalcode. Als je voorheen gebruik hebt gemaakt van dezelfde code voor pin- of betaalcode dan zijn deze nu samengevoegd tot één pincode.
Als je verschillende codes gebruikte, kun je die blijven gebruiken. Echter als je de betaal- of pincode wijzigt (via de tv ontvanger of de servicetool) dan wordt het samengevoegd en gebruik je de nieuwe code  zowel als pin- als betaalcode 

Wijzig je het via de tv-ontvanger, dan is de code die je moet invullen je oude betaalcode.

Laatste update: 29/12/2020

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 57 reacties
  • 29 december 2020

Ik denk dat uw timer kapot is, vijf minuten moeten wachten..pff. 

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 29 december 2020

Geachte heer, mevrouw, 

Ook wij ondervinden veel last van de laaste update. Ik heb geprobeerd in contact te komen met een medewerker via de online chat-assistent, maar na ruim 20 minuten in de wacht te hebben gestaan, werd ik uit de chat gegooid. 

Ik vind het jammer dat kpn op deze manier met klanten omgaat, en ik hoop (en verwacht) dat dit volgend jaar verbeterd 

Met vriendelijke groet. 

• Topper
  • 10 reacties
  • 29 december 2020

Gek dat dit probleem niet sneller verholpen wordt. Vanmiddag (na 21 wachtenden voor me, niet 'des kpn') een chat medewerker gesproken die me liet weten dat dit probleem de laatste weken vaker voorkomt. 

Ik betaal grof geld voor mijn abonnement,  zit er serieus aan te denken om over te stappen.  Een kennis van me heeft laatst de nieuwe receivers ontvangen (na lang zeuren). Die werken blijkbaar wel. Als goede klant moet je toch goede service verwachten? Vooral van een bedrijf als kpn. Echt een slechte beurt dit. Je zou verwachten dat ze de klanten financieel tegemoet komen na deze wanprestatie. 

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 29 december 2020

Hier ook al lange tijd problemen, zo ontzettend traag! Ik zou graag terug gaan naar de eerdere versie als dat kon. Werkte perfect!

• 2 reacties
  • 29 december 2020

Wat een drama , die trage gids

Het irriteert me zo erg dat ik overweeg om over te stappen naar een andere provider

Dit duurt nu al weken

gr Herb

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 29 december 2020

Komt er ook nog zo iets als compensatie voor het zo beroerd werken van de decoders VP 2952? Het simpel bekijken van de gids is zwaar onder de maat. Of kan ik beter overstappen naar een ander.

Forum|alt.badge.img+2

Beeld is vanavond ook weer bijzonder slecht. Veel ruis en blokken in het beeld. Som zelfs compleet grijs.

Kan niet snel genoeg weg hier.....

• Topper
  • 10 reacties
  • 29 december 2020

Ik zie de laatste pagina's berichten dat de KPN maar met een tegemoetkoming moet komen….
KEEP ON DREAMING ! Daar zijn ze echt niet van.
Zelfs deze week is mijn Plus-pakket er uitgegooid. Dit omdat ik mijn mobiele abonnement naar een andere provider is gegaan. 
Dus...voordelen allemaal maar meteen ook weg uit het abonnement. Terwijl ik het plus-pakket al had voordat ik met mijn mobiele abonnement naar de KPN toe ging.
Maar ja, dat is opeens niet meer terug te zien.  Ondertussen heeft de KPN de spelregels veranderd en dus maar alle voordelen verwijderd. Ondanks dat ik nog een 3-in-1 pakket heb. 

Fijne club hoor! Ik begin er ondertussen behoorlijk klaar mee te raken. 
Voor de KPN misschien handig om eens een paar nieuwe woorden in het KPN-woordenboek te zetten:
-Klantvriendelijkheid

-Service

-Problemen oplossen

-Klantenbinding

-Communiceren met klanten

Helaas ontbreken deze nu geheel bij de KPN. En nu kunnen we wel zeggen dat het een waardeloos bedrijf is geworden, maar beter te zeggen dat hier waardeloze mensen werken. Die maken (of breken) een bedrijf.

Dank KPN-mensen, droom lekker verder, maar ik ga naar een andere provider. En ik hoop nog vele duizenden met mij. En dan niet later gaan zeiken dat er ontslagen moeten vallen doordat een boel werk is weggevallen….hoe was het ook alweer...oja….eigenschuld, dikke bult !

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • 1869 reacties
  • 29 december 2020

@Sander1965 pluis eerst de algemene voorwaarden eens door waar je wel of geen recht op hebt, als je zonder diensten zit.

• Helper
  • 34 reacties
  • 29 december 2020

Een flinke financiële compensatie zou wel op zijn plaats zijn. Eerst problemen met Netflix die steeds opnieuw ingelogd moest worden een paar keer per avond. Nu problemen met het menu. Het lijkt wel of ze denken dat er geen concurrentie bestaat.

• Topper
  • 10 reacties
  • 29 december 2020

Hier Nu ook het tv beeld erg Blokkerig!!

kpn waar zijn jullie mee bezig om na een Onmeunig Traag menu cq gids nu dit??

Wat is het volgende om mijn geduld echt op te laten raken en over te stappen naar een andere provider??

Verras ons Klanten eens door deze Frusterende Problemen op te lossen, ja.

Het Gekke is dat iedereen die hier zijn Problemen cq Beklag neer legt Absoluut Nooit Iets Hoort of Geschreven ziet van deze Arrogante kpn, ja.

ARROGANTIE ten top, door de klanten Gewoon te laten Verrekken en aan te modderen met deze Geweldige upgrate van het menu.

kpn "SHAME ON YOU" 

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 29 december 2020

Ik lees over traagheid menu inzake tv gids maar ik ervaar dat bijna alles wat onder de menu knop zit traag is. Bij drukken op de menu knop krijg je het menu scherm zoeken dat is bijna het enigste wat snel werkt. Als ik in dit scherm de optie opname kies en daarna weer terug wil gaat dit tergend langzaam. Heb reeds enkele keren de tv ontvanger gereset maar dit mag ook niet baten. Verder bevriest het scherm nog weleens en moei ik opnieuw opstarten. Ik kan niet in de voetsporen van andere treden over de tevredenheid inzake KPN want iedereen beleeft dit anders. anders maar over het algemeen ben ik in die jaren best tevreden. Op het moment is die tevredenheid zeker minder ik erger mij elke keer als ik in het menu moet zijn. Hopelijk komt er snel een oplossing.

• Topper
  • 12 reacties
  • 29 december 2020

Beste moderator Erik,

Wat is nu het laatste nieuws over de verwachte update die schrijnend lang op zich laat wachten?

De teller staat nu op 5344 berichten, vrijwel allemaal klanten (KLANTEN!) die bijzonder gedupeerd zijn.

Daar past toch wel een veel pro-actiever communicatie beleid bij, toch?

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 30 december 2020

ik zie wel dat er al eerder topics geplaatst zijn mbt de trage tv gids maar volgens mij is de meest recente vraag al weer 2 maanden oud dus ik wil het probleem toch nog een keer aankaarten (door mijzelf voor het eerst). Ik wordt af en toe echt  gek van die tv gids zo traag is hij.  Het lijkt wel of hij regelmatig niet of nauwelijks  reageert.

Ik las op het  forum dat dit twee maanden geleden al een oud porbleem was waaraan toen druk gewerkt werd. Maar ik heb het gevoel dat het de afgelopen weken eerder erger is geworden dan minder. Zijn jullie nog steeds zo druk bezig met het oplossen  van dat probeem? Of gaan jullie er inmiddels van uit dat het opgelost is misschien? Ik ben al jaren lid van kpn maar zo langzamerhand wordt ik knap wanhopig  als ik even de gids wil/moet raadplegen!! Hoop dat het nu echt spoedig opgelost wordt.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 30 december 2020

Waarom KPN, duurt een oplossing zo lang?

Nu duurt het opstarten van de TV al minimaal 8 seconden, (in Philips lampen tijd ging dit nog sneller.)

bij het programma opvragen komt daar nog eens minimaal 8 seconden bij evenals het terugschakelen naar het tv programma. Bij elkaar al 24- tot 30 seconden.

Zeker in de tijd van slechte TV aanbiedingen en talloze herhalingen is een optimaal werkend kastje een must. Nu is het terug naar de jaren 70 waarbij je nog net niet naar de TV hoeft te lopen maar wel op je gemak koffie kunt zetten.

Hierover gebeld en krijg te horen dat medewerker zelfs langer moet wachten.

Leuk antwoord maar niet oplossend.

Nu al een maand in deze waardeloze situatie, betaal wel voor een optimale situatie toch? daar hoor ik KPN even niet over. Tijd voor actie.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 30 december 2020
wjb schreef:
Vangolen schreef:
wjb schreef:
Vangolen schreef:

Ik heb het laatste model kastje gekregen omdat de hmb2260 na de update niets meer deed.

Welk type TV ontvanger heb je nu dan?

Sorry, Het is de HMB2260, ik had de VIP2952 V2 en daar heb ik er nog 1 van in de slaapkamer. Beide zo traag als… ach laat maar, je snapt het wel..

Maar je zei dat je het laatste model kastje had gekregen en dat terwijl.de HMB2260 nog eerder op de markt was dan de VIP2952 laat staan de VIP2952 V2. Wie heeft je dan verteld dat dat het laatste model kastje zou zijn?

Ik had 2x een VIP2952 V2, en 1 van die 2 is na de update niet meer online gekomen, de andere heb ik maar in een doos op de slaapkamer gezet. Na mijn beklacht , kon ik een nieuwe krijgen en moest ik de defecte opsturen. De nieuwe zou de laatste zijn. Dat is de HMB2260 geworden.

Nu zeg je dat dit een ouder model is, voel ik me nog meer bedrogen door een instantie waar we al eigenlijk te veel aan betalen. Ik bezin me op vervolgstappen als dit echt zo is.

in ieder geval, beide kastjes hebben de nieuwe settings en zijn niet vooruit te branden. 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 30 december 2020

Tot voor kort was ik zeer tevreden over kpn interactieve tv.

Maar nu is de decoder zo traag dat het gewoon niet leuk meer is

Kpn neem jullie verantwoordelijkheid. 

Compenseer jullie vaste klanten. 

Lok niet alleen nieuwe abonnees met kortingen voor 6 maanden.

Geef jullie fout toe en compenseer nu alle klanten met kortingen om de ergenis te verlagen. Veel mensen zitten nu thuis en gebruiken juist meer de tv.

Hierdoor behouden jullie klanten en lopen ze niet weg

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 102 reacties
  • 30 december 2020

Hoop en zou echt fijn zijn als de update in januari toch echt het gewenste resultaat en effect gaat opleveren want tis echt een draak.

Beide hmb2260 zijn niet vooruit te branden.

Ja, met glasvezel ben je voorbereid op de toekomst was toch  ooit het motto van KPN!?

Dat zou je niet zeggen met iTV op dit moment.

Ik mag aannemen dat het menu ook qua snelheid verbetert wordt.

Sinds een maand heb ik Videoland via kpn maar dit is niet fijn kijken.

Indien een aflevering van een serie is afgelopen dan krijg je live tv te zien en vervolgens krijg je na een tijd weer het Videoland menu met de afleveringen te zien.

Dit kan wel 10-20sec duren.

Als dit niet verbetert dan stop ik dit abonnement bij kpn en dan pak ik wel het Videolandabonnement rechtstreeks van Videoland.

Maar dit leek me wel handig via kpn want dan kan ik ook Videoland boven kijken op m’n tv.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 102 reacties
  • 30 december 2020

Ben bang dat kpn geen compensatie gaat geven want in principe krijg je de content waarvoor je betaald.

Alleen tis tergend langzaam.

Daarom zou het kpn sieren dat ze ook iig de optie bieden om 6 maanden korting te geven voor bestaande klanten en niet alleen voor nieuwe klanten.

Heb dat hier al eens op het forum aangegeven maar toen werd ik hier weggezet als een kortingszeurder.

Gezien de situatie van de laatste maanden lijkt het me niet meer dan redelijk om bestaande klanten ook deze aanbieding (6maanden voor €35,-) te geven en zo te proberen om bestaande klanten bij kpn te houden!

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 30 december 2020

Advertenties van de KPN over snel 5G. Ik vind dat de KPN het woord 'snel' niet meer mag gebruiken tot dat deze problemen zijn opgelost.

Dit is gewoon een blunder. Als ze goed getest zouden hebben was naar voren gekomen!

Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • 50 reacties
  • 30 december 2020

Het is alsof je een mooie auto gekocht hebt, maar ineens trekt hij ontzettend langzaam op. Dan ga je ook terug naar de garage en mag je compensatie verwachten.

Gisteren gesproken met een service-medewerker en gevraagd naar compensatie. Daar was nog geen sprake van zei hij (Dennis), mogelijk als de storing opgelost is dat er dan compensatie mogelijk zou zijn.

Waardeloos. Ik overweeg over te stappen.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 30 december 2020

Ik vraag me af hoe dit soort sw door de quality check heen komt.
Betrek je klant eens bij het testen en ontwikkelen KPN!
Tijd voor een lesje Agile product ontwikkeling.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 344 reacties
  • 30 december 2020

Ben zojuist door KPN gebeld naar aanleiding van de zoveelste klacht. Standaard antwoord van we begrijpen uw frustratie en ongemak en ja het boeit ons wel degelijk en we zijn er aan het werken. Maar een update die de problemen verhelpt komt er dit jaar niet.

In de loop van Januari zou de nieuwe update uitgerold worden. Januari is lang en een precieze datum wordt er niet gezegd, kan dus eerste week zijn maar ook 31 januari.

Klanten nu al overzetten naar nieuwe update schijnen ze niet te willen doen. Ze laten klanten met grote problemen liever weglopen door hun gedrag dan dat ze iets doen om ze te helpen.

• Topper
  • 12 reacties
  • 30 december 2020

Waarschijnlijk is het hier al meerdere malen gevraagd, maar waarom kunnen we niet terug naar het "oude" menu totdat het nieuwe wèl goed werkt? Het begint serieus vervelend te worden dat het elke keer lijkt of alles vastloopt