Skip to main content
update

KPN TV+ Box & Soundbox: Update naar launcher versie 1.217.3

Categorie:TV+ BoxKPN TV+ Soundbox
  • February 23, 2026
  • 73 reacties
  • 4025 keer bekeken
Toon eerste bericht

73 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • February 28, 2026

Vandaag update gekregen en nog geen probleem live tv. Zal morgen ook TV terugkijken

• Nieuwkomer
  • February 28, 2026

Vooruitspoelen is er absoluut niet beter op geworden!

> Veelal gebeurd er bij 1x drukken helemaal niks behalve het beeld wat bevriest en daar blijft het dan ook bij.
> Meermaals op de knop drukken levert het balkje op en begint dan ook heel hard te spoelen. Soms krijg je daarin beeld in het zwarte blokje, maar veelal is deze zwart zoals bij Sebas14.

Ik mis even de toegevoegde waarde van het vierkante blokje. Voorheen kon je op het gehele scherm zien waar je was waardoor je niet zo hoeft te turen op een klein vierkantje. Ok, als je ver moet spoelen, dan ben je lang onderweg. Maar kan je dan niet beter het kleine scherm tonen bij supersnel spoelen en anders het grote scherm houden?

• Topper
  • February 28, 2026

Wat een drama. Traag en waardeloos. Graag terug naar de vorige versie. Ook de gids is waardeloos. Als deze verspringt naar de volgende dag dan geeft deze aan " wacht op ...." Dit alles is een irritant geheel. Als iets goed werkt laat het dan zo. Ben al niet zo'n fan van het Android platform maar goed, kan je niet meer omheen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • February 28, 2026

Bedankt voor jullie feedback, John en Ron. We nemen dit mee!

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

Hoi ​@Jocola . Mijn moeder (87) slaat de reclame altijd over met een tijdsprong. 

Typ bijvoorbeeld tijdens het kijken van een opname 700 in voor 7 minuten. Vervolgens op ⏩ drukken. Terwijl ze één keer met haar ogen knippert is de reclame overgeslagen. 

@PeterG Wouw! Wat een supertip! Dank. 

• Nieuwkomer
  • March 1, 2026

Ook hier bij mij is de "verbetering" eerder  "verschrikking". Het is allemaal al gezegd maar zeg het nog maar een keer: Alleen stapvoets vooruitspoelen is enigszins werkbaar. Als de de vooruitspoel knop ingedrukt houdt krijg je of een zwart blok te zien in het preview schermpje of je ziet een scène die niet klopt met de positie. Voor deze update had ik al diverse problemen waarschijnlijk te wijten aan de software. Er is bij mij ongeveer 4 maal een monteur thuis geweest maar alle problemen zijn er nog steeds. Enkele keren per week reboot de box. Heel vaak klopt het geluid niet meer. Dan haal ik de voeding eraf en werkt het weer even goed. Heb vele jaren (16 dacht ik) bij een andere provider (zal geen namen noemen) gezeten en vrijwel nooit problemen. In het begin wat haperingen maar daar merkte na een upgrade inderdaad verbetering. Als het zover is ga ik weer terug. Tis mooi geweest. Dit was veel goedkoper maar dat is ook niet meer zo.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 1, 2026

Even over de supertip van ​@PeterG, we zijn nu aan het kijken naar de Net5 serie Law and Order Toronto. Er zitten daar blokjes reclame in van 7’45” tot 7’50”… het is nu een sport geworden om zo dicht mogelijk op het juiste getal te ‘spoelen’…🫢😜

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 1, 2026

Ik herken dit, ​@driemaster 😉👍🙄

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • March 1, 2026

Wilde dit bij RTL4 doen bij terugkijken. Tijdens reclame blok vooruit spoelen uitgeschakeld. Gisteren bij RTL programma kijken 2x beeld zwart. Opnieuw zender nummer op afstandsbediening en weer beeld. 
Problemen gids zie ik ook. Drukte op knop naar links 3x en gids stond van zondag ineens op donderdag, 

• Topper
  • March 1, 2026

Dat gebeurt bij ons ook, aan het eind scrolt het niet meer verder en weet je ook niet waar je bent. Gebeurt ook als je omlaag scrolt. Het is totaal geen verbetering helaas.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dank voor het melden beiden! Jammer dat het niet lekker werkt tot nu toe, maar waardevol om te weten. We nemen het mee.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • March 1, 2026

Als je inderdaad een tijd invult voor doorspoelen (bijv. 7 minuten) en dan steeds kort achter mekaar (niet ingedrukt houden) op pijltje naar rechts of links drukt dan gaat het gehele beeld mee en zie je niet het kleine voorbeeldschermpje. 

Het is verre van ideaal op deze manier, maar zo voorkom je wel de zwarte voorbeeldplaatjes.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik had deze update even teruggedraaid of stopgezet. Of er moet op afstand een aanpassing gedaan worden om problemen te verminderen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 2, 2026

Ik mis het keuze schakelaartje. 

Doorspoelen 

Volledig beeld AAN-UIT

Dat schakelaartje zal bij mij dan op AAN gaan. 

Geef klanten de keuze.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Bedankt voor de input mensen, we zullen ook deze feedback meenemen.

Peterpiwi
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • March 3, 2026

Wanneer komt ‘ie?

• Uitrol: 24 februari 2026 tot 12 maart 2026

Nieuwsgierig: geen expliciete preselectie meer? (Nou ja, tweeënhalve week uitrol, dan is er nog altijd een groep eerder dan de rest natuurlijk. 🤓 En ik kan me niet herinneren dat er ooit een uitrol gestopt is na klachten van de preselectie.)

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 3, 2026

In een ander topic heb ik een constatering gemeld die zeker ook in dit topic thuishoort:

Klik hier voor mijn bericht

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Bedankt voor al jullie feedback op de nieuwe launcherversie en dan vooral op het vooruit en achteruit spoelen. De eerste bevindingen hebben we al bij het tv team neer kunnen leggen en zij erkennen dat er nog wat dingen beter kunnen. Zo gaat de thumbnail wat groter gemaakt worden en worden de spoelpijltjes weer vervangen voor 4x, 8x etc. Ook zien ze bij het tv-team dat de thumbnail soms blijft hangen of zwart wordt. Dit moet naarmate meer gebruikers over zijn naar 1.217.x beter gaan worden, omdat er dan meer beeldjes in de cache zitten. 

Sommigen gebruiken ook de pijltjes op de grijze ring om door te spoelen en het klopt dat er nu een handeling aan toegevoegd is om weer af te spelen. In het verleden kon je > gewoon in blijven houden en wanneer je losliet, dan speelde de stream verder. Nu moet je nog even weer op Play of Ok drukken en dat zal even wennen zijn. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Jammer dat je zoveel problemen hebt ​@RealBeuf met de TV+ box. Het ligt zeer waarschijnlijk niet alleen aan de software, want dan zou het hier vol moeten staan met mensen met dezelfde problemen. Er zal waarschijnlijk nog een andere achterliggende oorzaak zijn. We denken daarin graag met je mee om te zien of het op te lossen valt. Zou je daarvoor een eigen topic willen aanmaken, waarin je uitlegt hoe je netwerk eruit ziet? Denk dan aan switches, Wifi versterkers, etc. Het zou zonde zijn dat je tot het einde van je contract met deze problemen blijft zitten. 

En ​@Wil_I_am en ​@Ron_br hebben jullie nog steeds problemen bij het scrollen door de gids? Gebruiken jullie dan de < en > knoppen op de grijze ring? Of merken jullie ook haperingen als je de « en » (spoel)knoppen gebruikt? Zouden jullie nog wat meer kunnen uitdiepen wat er precies gebeurt? 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 3, 2026

Dit moet naarmate meer gebruikers over zijn naar 1.217.x beter gaan worden, omdat er dan meer beeldjes in de cache zitten. 

Nee! Dat betekent immers dat er altijd mensen zullen zijn die deze brakke ervaring hebben? Ook als echt alleen de eersten die spoelen er last van zouden hebben: afhankelijk zijn van cache is nooit een goede aanpak.

Ik heb het zonet bij anderen gezien, en die moesten er bijna echt van huilen hoe slecht het is. Ik maak geen grap. En ook als ze zélf heen en weer gaan, dus als de cache blijkbaar gevuld zou moeten zijn door hun eigen gebruik, blijft het slecht werken. Het is ook niet zo alsof zwarte thumbnails na even wachten wél beeld krijgen. (Wat trouwens ook geen oplossing zou zijn.) Glasvezel, TV+ Box bedraad aan Box 12, unicast (dat laatste altijd natuurlijk, bij spoelen).

Amai, wanneer gaat KPN dingen eens testen voordat het uitgerold wordt. (Looking at you, ondertiteling die nog nooit goed geweest is!) Jullie klanten zijn niet jullie testpersonen.

En waarom stoppen jullie deze update niet na zoveel klachten?! Sterker nog, draai ‘m terug.

😡

• Topper
  • March 3, 2026

Nog steeds het probleem met de tv gids. Aan het eind van "tv scherm" zou deze moet door scrollen maar de witte balkje die meegaat verdwijnt buiten het tv scherm en gids blijft stilstaan. (Gebeurt als deze verspringt na 0.00 uur) Vaak lukt het niet als je weer terug scrolt en ook gebeurt het dat het ineens 24 uur terug springt. Dit is sowieso niet met de laatste update opgelost helaas. Ik gebruik de zilveren schijf om te scrollen per item. De spoel toets alleen als je 24 uur door gaat om te kijken voor een programma op te nemen bijvoorbeeld.

Het vooruit spoelen vond ik in de vorige versie vele malen prettiger. Gewoon met de spoel toets en het scherm ging gewoon mee.  Nu met die kleine thumbnails vind ik niet prettig en geen toegevoegde waarde. 

Peterpiwi
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • March 3, 2026

Nog steeds het probleem met de tv gids. Aan het eind van "tv scherm" zou deze moet door scrollen maar de witte balkje die meegaat verdwijnt buiten het tv scherm en gids blijft stilstaan. (Gebeurt als deze verspringt na 0.00 uur) Vaak lukt het niet als je weer terug scrolt en ook gebeurt het dat het ineens 24 uur terug springt. Dit is sowieso niet met de laatste update opgelost helaas. Ik gebruik de zilveren schijf om te scrollen per item. De spoel toets alleen als je 24 uur door gaat om te kijken voor een programma op te nemen bijvoorbeeld.

Het vooruit spoelen vond ik in de vorige versie vele malen prettiger. Gewoon met de spoel toets en het scherm ging gewoon mee.  Nu met die kleine thumbnails vind ik niet prettig en geen toegevoegde waarde. 

Dat is inderdaad al lang met de tv gids 

• Helper
  • March 3, 2026

De tv gids is sws een puinhoop, na een jaar nog steeds zeer weinig info bij films.

Wat er staat over de omschrijving lijkt wel door iemand in elkaar geflanst te zijn, is dit wel het origineel?

De afbeelding is ook vaak vreemd, lijkt wel een shot tijdens het afspelen en niet een film poster bv.

Ik zag dat er vandaag voetbal is op nederland 3, in de omschrijving las ik oefenwedstrijd voor het wk in 2027. 2027? we hebben dit jaar toch al een wk...het blijkt hier om de vrouwen te gaan, maar dat zie je nergens in de omschrijving.

Daarna komt de nabeschouwing van die wedstrijd en zie je je een afbeelding van Virgil van Dijk!

Die speelt bij de heren!!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ik begrijp je punt, ​@Arjan van B en we waarderen het echt dat je zo uitgebreid feedback geeft. Dat helpt ons om scherp te blijven.

Tegelijkertijd is het goed om het geheel in perspectief te zien. De belangrijkste basis van de dienst is dat live tv, opnames en Terugkijken stabiel en in goede kwaliteit werken. Dat staat gelukkig nog steeds stevig. De manier van spoelen en de weergave van thumbnails is zeker belangrijk voor de gebruikservaring, en juist daarom zijn we daar ook direct mee aan de slag gegaan. We blijven de dienst continu doorontwikkelen. Daarbij kan het soms voorkomen dat na een uitrol nog niet alles direct optimaal werkt. Dat is een onderdeel van het blijven verbeteren en verfijnen van het platform.

Dat neemt niet weg dat het vervelend is als je zwarte of vastlopende thumbnails tegenkomt. Die signalen nemen we serieus en zijn ook gedeeld met het tv-team. Er wordt actief gekeken naar verbeteringen. Op dit moment is er echter geen aanleiding om de volledige update terug te draaien, omdat de kern van de dienst stabiel functioneert.