Skip to main content
Beantwoord

KPN TV+ en dementie

• October 26, 2025
  • 11 reacties
  • 179 keer bekeken

Dag,

Vorige week overgestapt naar KPN TV+. Mijn vrouw heeft dementie en voor haar geeft de overstap veel problemen.

Hebben jullie tips ?

Andere instellingen?

Andere afstandsbediening

Of voor een toestel ander ontvangstkastje ?

Hoor graag.

Groet

Wim

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Wim Leek jammer om te lezen, aan de decoder valt weinig aan te -passen, behalve dat als deze aangezet wordt vanzelf naar het laatst bekeken programma gaat.

Stel, je keek naar NPO!, je zet alles uit en de volgende dag bij aanzetten zie je meteen weer NPO1.

Verder bestaat er een eenvoudige versie van de afstandsbediening die je via onderstaande link bij KPN kunt bestellen:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/3893776/comfort-voor-tv-afstandsbediening/

Succes

P.S. misschien ook in de lokale KPN winkel te koop, maar dat weet ik niet zeker.

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 26, 2025

Beste ​@Wim Leek jammer om te lezen, aan de decoder valt weinig aan te -passen, behalve dat als deze aangezet wordt vanzelf naar het laatst bekeken programma gaat.

Stel, je keek naar NPO!, je zet alles uit en de volgende dag bij aanzetten zie je meteen weer NPO1.

Verder bestaat er een eenvoudige versie van de afstandsbediening die je via onderstaande link bij KPN kunt bestellen:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/3893776/comfort-voor-tv-afstandsbediening/

Succes

P.S. misschien ook in de lokale KPN winkel te koop, maar dat weet ik niet zeker.

• Auteur
  • Topper
  • October 26, 2025

Dag JanD,

Dank voor de reactie..en het advies.

Ik mis in de eenvoudige afstandsbediening een functie op het programma stil te zetten, klopt dat ?

Groet,

Wim

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Dag JanD,

Dank voor de reactie..en het advies.

Ik mis in de eenvoudige afstandsbediening een functie op het programma stil te zetten, klopt dat ?

Groet,

Wim

Je kunt in de afstandsbediening met de pijltjestoets naar het pauzesymbool in de virtuele voorgangsbalk op het scherm gaan, en daar op OK drukken. Dan pauzeert de uitzending. Zowel bij live als terugkijken. ​@Wim Leek.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 26, 2025

Gebruik de instelling "starten met laatste zender" (Opstartscherm onder menu weergave na tandwiel)

Daar staat ook favoriete zenders. Stel die in en ook alleen favoriete zenders tonen om het zappen te beperken. 

Dan zal het al wat makkelijker zijn denk ik. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

Ik mis in de eenvoudige afstandsbediening een functie op het programma stil te zetten

Er missen nog wel wat meer knoppen. Maar mocht je die pauze/afspelen-knop vooral voor jezelf willen: je kunt tegelijk met de zwarte Comfort+ ook een (één) witte standaardafstandsbediening koppelen aan de TV+ Box ontvanger. Jijzelf kunt de huidige afstandsbediening dus blijven gebruiken.

En bij de Comfort+ kun je een (één) knop programmeren met wat je maar wilt.

Overigens heb je bij die eenvoudige afstandsbediening ook nog steeds dezelfde verborgen functies als bij de standaard afstandsbediening, als je een knop wat langer ingedrukt houdt. Best verwarrend, vind ik. Eigenlijk vind ik alleen de fysieke knoppen (en de extra “tv” knop om direct naar televisiekijken te gaan) beter op die Comfort+, de bediening niet echt.

Ik zou ook het zogenaamde “HDMI CEC” aanzetten, in zowel de televisie (kan daar anders heten) als in de TV+ Box (verborgen in de beeldinstellingen). Zodat de televisie (hopelijk) vanzelf aangaat en op de goede HDMI-ingang gezet wordt zodra je de ontvanger aanzet.

Bij het startscherm kun je voor de zekerheid ook de dingen weghalen die niet in je abonnement zitten.

Misschien de eco-modus uitzetten zodat opstarten wat sneller gaat.

En alvast een keer de “5” een tijdje ingedrukt houden zodat je in de popup die dan verschijnt de zogenaamde “TalkBack” meteen uit kunt zetten. (Dat werkt misschien hoe dan ook niet als je de “zender” 5555 niet in je favoriete zenders hebt staan die PeterG noemde. En als het ooit toch aanstaat, dan even zoeken naar de optie om ‘t weer uit te zetten.)

Vorige week overgestapt naar KPN TV+. Mijn vrouw heeft dementie en voor haar geeft de overstap veel problemen.

Als je hiervoor een andere KPN-ontvanger had: je kunt niet terug. En als je bij Ziggo vandaan komt, met een oudere ontvanger, dan krijg je bij teruggaan naar Ziggo ook de nieuwste ontvanger, heb ik wel eens gehoord.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

En ik zou bij een Comfort+ in ieder geval iets onder die “eigen keuzeknop” a.k.a. “meer opties knop” a.k.a “meer-optiesknop” instellen. Desnoods “Programma Informatie”. Want anders geeft de eerste keer indrukken het keuzemenu.

En dan maar hopen dat de gebruiker die knop niet te lang ingedrukt houdt. Want:

En bij de Comfort+ kun je een (één) knop programmeren met wat je maar wilt.

Overigens heb je bij die eenvoudige afstandsbediening ook nog steeds dezelfde verborgen functies als bij de standaard afstandsbediening, als je een knop wat langer ingedrukt houdt.

...zoals sinds januari ineens ook het programmeren van die meer-optiesknop als je die te lang indrukt, ook als er al een functie is toegewezen. Ik was laatst bij iemand die daar per ongeluk ondertiteling aan/uit ingesteld had, én die knop blijkbaar nogal vaak per ongeluk indrukt. Ik snap echt de doelgroep van die Comfort+ niet, maar dan val ik in herhaling. 🤓

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

....maar nu worden er weer extra functies voorgesteld, terwijl de bedoeling van de Comfort+ nu juist is dat-ie zo eenvoudig mogelijk is (blijft), ​@Arjan van B.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

@Ratonesque, welke extra functies bedoel je? Het vooraf kiezen van een instelling voor die “meer opties knop” voorkomt juist dat de gebruiker ineens de keuze moet maken bij eerste keer (per ongeluk) indrukken van die knop. Er is geen optie om die knop uit te zetten. Uit de kennisbank:

De eigen keuzeknop instellen

De eigen keuzeknop is de knop met de 3 puntjes, in het midden van de afstandsbediening. We noemen deze de Meer optiesknop.

Standaard is er nog geen functie ingesteld. Bij de eerste keer dat je de knop indrukt krijg je de vraag welke functie je wilt instellen. Met pijltoetsen kun je een keuze maken, bevestig dit met OK.

Wil je dit later aanpassen? Druk de Meer optiesknop dan wat langer in (longpress). Je krijgt dan gelijk het keuzemenu om je optie te kiezen.

terwijl de bedoeling van de Comfort+ nu juist is dat-ie zo eenvoudig mogelijk is (blijft)

Ja, ik ken genoeg mensen die willen dat de Comfort+ simpeler is, maar dat is het ding gewoonweg niet met die verborgen opties bij langer indrukken van knoppen. En die update in januari heeft weer een extra paasei toegevoegd, die het alleen maar moeilijker maakt.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

Ja, dat ben ik wel met je eens...heel veel verschil met de reguliere afstandsbediening is er niet. Als bejaarde/geinvalideerde kun je hier waarschijnlijk ook niet mee overweg...maar die boxjes hebben zoveel mogelijkheden dat het ook lastig is om het nóg eenvoudiger te maken. ​@Arjan van B.

• Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Dank voor de uitvoerige reacties etc......ga hiermee wat dingen uitproberen, het zal letterlijk en figuurlijk wel zoeken blijven realiseer ik me.

Groet,

Wim

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Wim Leek, welkom op onze community, wat een lastige situatie zo. Ik zie dat er al goed meegedacht wordt, ik hoop dat jullie er zo uit komen. Mochten jullie nog verdere vragen hebben dan denken we natuurlijk altijd graag mee. 
Succes!