Skip to main content
Antwoord

Longpress "Meer opties" op Comfort+ voor TV+ is veel te kort

• October 28, 2025
  • 4 reacties
  • 57 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+8

In een update van januari is het volgende toegevoegd:

Comfort+ afstandsbediening meer-optiesknop

Voor de Comfort+ afstandsbediening hebben we het makkelijker gemaakt om de Meer-optiesknop (...) te kunnen instellen. Je krijgt nu met een longpress (langer ingedrukt houden) op deze knop direct het keuzemenu om de functie in te kunnen stellen.

Maar die longpress is niet eens anderhalve tel. Dat is véél te kort, zeker als er een actie is ingesteld waarbij de gebruiker iets op het scherm zou moeten zien, zoals bij de optie “Programma Informatie”. Dan houd ikzelf de knop ook ingedrukt tot ik iets zie. Maar dan verwacht ik natuurlijk niet het instellingenscherm.

Twee oplossingen:

1. Draai deze verandering terug!
    • De doelgroep voor deze afstandsbediening moet je niet lastigvallen met dit soort verborgen functies.
    • Of als ik de doelgroep niet begrijp: voor de wat handigere gebruikers die de Comfort+ vanwege de betere knoppen of de looks willen, is het best jammer dat een longpress nu het instellingenmenu laat zien. Zou je de longpress niet liever willen benutten om direct een keuze te maken voor iets dat je op dat moment wilt doen? (Dus de knop indirect voor meerdere dingen kunt gebruiken, er missen immers best wat knoppen.) Ondoordachte en ongevraagde wijziging, vind ik.
  1. Maak de tijd voor een longpress minstens drie seconden, liefst nog langer.

Mijn stem gaat naar keuze 1. 😎

Achtergrond:

Ik heb een softwareupdate voor de M3 opgehaald (nu 0383.03.02, geen idee wat het was), en geen verandering.

Ik heb bij een gebruiker nu twee keer gezien dat er onbedoeld de keuze “Ondertiteling aan/uit” was ingesteld voor deze knop. Ik neem aan dat die gebruiker, na per ongeluk indrukken, het instellingenmenu voor de knop te zien kreeg. En geen idee had wat te kiezen. Ik kon het vanavond ook niet uitleggen aan die gebruiker; het is een moeilijk scherm dat onverwachts te zien is. En de optie “Ondertiteling aan/uit” leek dan de beste keuze? Deze gebruiker wil de ondertiteling altijd aan, maar snapt niet goed wat de functie van het instellingenmenu is.

Ik vind trouwens dat het lastig is om weer uit het instellingenmenu terug bij televisiekijken te komen. De terugknop werkt bijvoorbeeld ook niet.

En ik zou voor de doelgroep ook nog wel een optie “niets” willen kunnen instellen bij die knop.

Beste antwoord door Arjan van KPN

De Comfort+ afstandsbediening heb ik hier niet helaas, maar de ontwikkelaars wel. En die geven aan dat de longpress-tijd voor de optieknop wel wat aan de korte kant is. Daar wordt eerst naar gekeken of dat wat verlengd kan worden. Hopelijk lost dat ook het probleem op dat dan ineens de functie van de optieknop veranderd. 

Maar gelukkig ontdekt dat drukken van “tv” op de Comfort+ (de knop naast “radio”, niet de knop linksboven) je wel terugbrengt op de (live) zender waar je vandaan kwam. Dus maar een foto van dat menu gemaakt met de instructie om dan altijd “tv” te drukken. 🤞

Dit is wel top. Ik heb zelf wat minder ervaring met de Comfort+ afstandsbediening, dus voor mij ook fijn om te weten! 

Welke andere menu-onderdelen bedoel je? Er is maar één programmeerbare knop. Die je blijkbaar moet programmeren als je ‘m ooit indrukt.

Ik snap wat je bedoelt. Eerst gaan we even kijken of we de longpress-actie kunnen verlengen en dan moeten we eventueel eens gaan kijken of er een optie bijkomt om er weer makkelijk uit het menu te geraken zonder iets aan te passen. 

4 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Arjan van B. Ik ben het met je eens dat 1,5 seconde wel wat kort klinkt, maar dat is denk ik wel de standaardtijd voor de longpress functie. Als ik op de KPN TV+ box van de longpress functie gebruik maak met de witte afstandsbediening, dan is dat ook (give or take) 1,5 seconde. De Comfort+ afstandsbediening wordt vaker gebruikt door het seniorendeel van ons klantenbestand, dus ik begrijp dat het wellicht enige aanpassing vereist. We gaan het eens meenemen als feedback :) Ook je suggesties zijn interessant en gaan we eens voorleggen aan de ontwikkelaars. 

Om uit het instellingen menu te geraken, is altijd aan te raden om de Home-knop te gebruiken. In andere menu-onderdelen is er ook geen optie ‘Niets’, dus ik weet niet of dat toe te voegen is. Wat denk ik het meeste zal helpen is om voor de Comfort+ afstandsbediening de longpress-tijd te verlengen. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 30, 2025

Ik sluit me volledig aan bij wat ​@Arjan van B schrijft. Hopelijk doet KPN er iets mee🙂

Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Ik ben het met je eens dat 1,5 seconde wel wat kort klinkt

@Arjan van KPN, het is niet eens anderhalve seconde. Probeer het zelf maar eens. Stel als optie in “Programma informatie” en kijk hoe gemakkelijk je te lang drukt en dan in die instellingen komt in plaats van dat je die informatie te zien krijgt.

Om uit het instellingen menu te geraken, is altijd aan te raden om de Home-knop te gebruiken.

Ik was vanmiddag weer bij die gebruiker. Die trouwens wéér de instelling had veranderd in “Ondertiteling aan/uit”, maar ook al aangaf “dat er dan niks gebeurt” en de boel dan vaak maar helemaal uitzet. Maar ook al lijkt er bij maken van een nieuwe keuze niks te gebeuren, de keuze wordt wel degelijk opgeslagen. (En daarna heeft kort indrukken ineens onzichtbaar effect op de ondertiteling.) Voor de volledigheid: zelfs na drukken van OK blijft je in die instellingen. (Probeer dat ook alsjeblieft even uit: het is zo énorm onlogisch allemaal!)

Als je op Home drukt, dan kom je daarna zelfs na longpress op “terug” niet terug bij de zender waar je vandaan kwam. (Je komt altijd op NPO 1, wat de zender is die na drukken van Home actief is als je uit de instellingen komt.)

Maar gelukkig ontdekt dat drukken van “tv” op de Comfort+ (de knop naast “radio”, niet de knop linksboven) je wel terugbrengt op de (live) zender waar je vandaan kwam. Dus maar een foto van dat menu gemaakt met de instructie om dan altijd “tv” te drukken. 🤞

In andere menu-onderdelen is er ook geen optie ‘Niets’, dus ik weet niet of dat toe te voegen is.

Welke andere menu-onderdelen bedoel je? Er is maar één programmeerbare knop. Die je blijkbaar moet programmeren als je ‘m ooit indrukt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 4, 2025

De Comfort+ afstandsbediening heb ik hier niet helaas, maar de ontwikkelaars wel. En die geven aan dat de longpress-tijd voor de optieknop wel wat aan de korte kant is. Daar wordt eerst naar gekeken of dat wat verlengd kan worden. Hopelijk lost dat ook het probleem op dat dan ineens de functie van de optieknop veranderd. 

Dit is wel top. Ik heb zelf wat minder ervaring met de Comfort+ afstandsbediening, dus voor mij ook fijn om te weten! 

Ik snap wat je bedoelt. Eerst gaan we even kijken of we de longpress-actie kunnen verlengen en dan moeten we eventueel eens gaan kijken of er een optie bijkomt om er weer makkelijk uit het menu te geraken zonder iets aan te passen.