Skip to main content

Ik zou verwachten dat de Comfort+ gewoon gekoppeld blijft als je de standaard afstandsbediening vervangt. Maar: nee dus. Dat lijkt me een bug.

Details:

Gisteren bij iemand een vervangende TV+ L8 afstandsbediening gekoppeld, volgens de instructies in de bijgevoegde leaflet. Dus: de stand-by knop op de ontvanger 7 seconden ingedrukt en de instructies gevolgd. Dat ging goed, en er volgde ook een softwareupdate. Bediening van de televisie was ook meteen goed.

Maar: daarna was de bestaande Comfort+ M3 niet meer gekoppeld. Bij indrukken van TV+ knoppen ging alleen het blauwe lampje knipperen.

De Comfort+ vervolgens ook opnieuw gekoppeld. Niet via de knop op de ontvanger, maar via de instellingen. Daar stond-ie inderdaad niet meer genoemd, maar wel een optie “KPN Afstandsbediening toevoegen”. Na koppelen werd ook voor die (bestaande) Comfort+ trouwens een softwareupdate gevonden. Bediening van de televisie was ook meteen weer goed.

Ik heb niet geprobeerd wat er gebeurd zou zijn met de koppeling van de L8 als ik de Comfort+ volgens de instructies ook via de knop op de ontvanger gekoppeld had.

Dat klopt, deze moet ook op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) bekend gemaakt worden (koppelen).

Anders herkent de DIW7022 de 2de (comfort+ ab) niet. 

Zie ook hier: koppelen afstandsbediening. (de standaard, moet zo wie zo gekoppeld worden, volgens mij).

En zie hier voor het koppelen van de Comfort + afstandsbediening.

Dat klopt

Het zou toch veel logischer zijn als de gekoppelde Comfort+ gewoon gekoppeld blijft? Volgens mij is het gewoon een bug dat die koppeling verloren gaat.

Hi ​@Arjan van B! Goed dat je dit meldt.

We hebben meerdere meldingen binnen gekregen dat de afstandsbediening soms zomaar ontkoppeld raakt van de TV+ Box. Ik vermoed dat wat jij meldt daar ook mee te maken heeft. 

De TV+ Box kan wel aangezet worden door middel van de knop boven op de TV+ Box, je krijgt dan gewoon het startscherm, als daarna de TV+ Box niet reageert op de afstandsbediening, doe dan het volgende:

• Maak de TV+ Box spanningsloos door de stekker aan de achterzijde er uit en er weer in steken.
  • Vervolgens koppel je de afstandsbediening koppelen door de knoppen “7 en 9” tegelijkertijd ingedrukt te houden.

Hoe gaat het dan?

We zijn in elk geval aan het onderzoeken waarom de afstandsbediening spontaan ontkoppeld.

@Sanne van KPN, het gaat hier niet om een afstandsbediening die zomaar spontaan ontkoppeld raakt. Maar om een bestaande TV+ Comfort+ M3 die ontkoppeld wordt tijdens het koppelen van een vervangende TV+ L8, bij het volgen van de instructies in de leaflet die bij de vervangende L8 zit.

En ik heb trouwens geen vraag; het is voor deze mensen allang opgelost door na de vervangende L8 ook de bestaande Comfort+ opnieuw te koppelen.

Kortom: wat mij betreft gewoon een bugmelding.

​een bestaande TV+ Comfort+ M3 die ontkoppeld wordt tijdens het koppelen van een vervangende TV+ L8

Voor wat betreft “tijdens”: dat die M3 niet meer gekoppeld was bleek een kwartiertje na het koppelen van de vervangende L8. Die M3 kán natuurlijk toch spontaan vergeten zijn, ongerelateerd aan het koppelen van de L8. Maar het probleem is daarna niet opnieuw voorgekomen.

Ik kan het niet gemakkelijk nog een keer testen, maar KPN zelf natuurlijk wel.

Zeker bedankt voor het doorgeven van deze bug ​@Arjan van B. De melding is duidelijk en het is doorgegeven aan het TV+ ontwikkelteam. 

Reageer