Skip to main content
Vraag

Ondertiteling KPN TV Box+ werkt niet goed, te groot of onleesbaar klein

• January 6, 2025
  • 6 reacties
  • 214 keer bekeken

De ondertiteling op de KPN TV Box+ werkt niet goed qua grootte.  in de standaard tekst grootte stand zijn de letters iets te groot of het vlak waarbinnen de teksten moeten blijven iets te klein. Ook de schermgrootte aanpassen helpt niet Gevolg, soms 3 of 4 regels als volgt.

Met dit antwoord kom je niet

Ver

Als je er verder niks mee

Doet

Bij het 1 maatje kleiner zetten van de lettergrootte naar Klein wordt het gewoon onleesbaar zo klein,

Soms heb je 2 delen van' verschillende sprekers, dan is het een nog groter zooitje. deel 2 met bv Ja  springt ver naar rechts.

Kom je met dit antwoord ver                      Ja

====================

Hoe lossen we dit op?

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Joshua55, de feedback over de ondertiteling en de kritiek is duidelijk. Is het voor jou ook mogelijk om enkele voorbeeld met afbeelding te delen van bijvoorbeeld de te grote of te kleine ondertiteling? 

• January 9, 2025

Jeroen

Hoe voorbeelden besturen,  wat niet lukt met een url, waarom niet gewoon een normale bijlage toe kunnen voegen. 

Vooral het 4 regelig opsplitsen met tussenin 1 woordje is erg irritant. 

De letters verkleinen resulteert weer in veel te kleine niet leesbare letters   op de foto dichterbij gemaakt kun je deze met je vingers vergroten, maar dat kan i niet doen met mijn outfits op die afstand.

4 regelig

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Het paperclip icoontje kun je gebruiken om bestanden toe te voegen. Links van het papierclipje is om afbeeldingen toe te voegen, die op het apparaat dat je gebruikt staan. 

De feedback is in ieder geval duidelijk en zal worden doorgegeven aan het tv team. 

• January 10, 2025

Dit is een voorbeeld van het kleine lettertype als je dat wel gebruiken wat niet leesbaar is op gewone tv afstand. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 10, 2025

Soms heb je 2 delen van' verschillende sprekers, dan is het een nog groter zooitje. deel 2 met bv Ja  springt ver naar rechts.

Ja, dat is prut, bij live kijken, bij het zogenaamde “multicast”.

Omdat ik niet denk dat KPN hier ooit nog tijd in gaat stoppen (het is nooit goed geweest, en er is al ruim een jaar niks meer veranderd), kun je overwegen je TV+ Box altijd op “unicast” te zetten. Dan heb je wel een lagere beeldkwaliteit, altijd maar één kleur tegelijk in beeld die vaak ook nog fout is (een kleur die bij live kijken niet gebruikt wordt en dus helemaal niet bij een spreker hoort die ondertiteld wordt), en die een halve tel later ineens verandert.

Maar de uitlijning, zowel horizontaal als verticaal, is stukken beter in unicast. Ook erg fijn voor gezinsleden die de ondertiteling niet nodig hebben.

Zie de videomodus in de beeldinstellingen van de TV+ Box. Als je het ooit terugzet naar multicast, vergeet dan niet ook weer “Automatisch beste kwaliteit” aan te zetten. Dat gaat niet vanzelf, ook een bug volgens mij maar ook daar nog geen reactie van KPN. Dus blijf ik het maar steeds herhalen want het gaat toch om de gebruiker wat mij betreft.

KPN TV+ Box: foto slechte ondertiteling van november 2023, meer dan een jaar geleden

in de standaard tekst grootte stand zijn de letters iets te groot of het vlak waarbinnen de teksten moeten blijven iets te klein.

Ja, dat is ook niet nieuw:

KPN TV+ Box: foto extra regel in ondertiteling van september 2024

En het is nog erger bij grote tekst. Daar heeft ​@Oscar Löhmer een paar “mooie” voorbeelden van.

Trouwens, ​@Joshua55: de meeste instellingen voor de ondertiteling worden genegeerd. Maar sommige instellingen worden pas actief na opnieuw starten van de TV+ Box, en de tekstgrootte in unicast werkt alleen als de ondertiteling al actief is bij starten van de TV+ Box. Gekmakend.

De feedback is in ieder geval duidelijk en zal worden doorgegeven aan het tv team. 

Ik geloof daar inmiddels helemaal niks meer van. Er wordt niks nieuws verteld door ​@Joshua55. Wat een minachting en verspilling van de tijd van de gebruikers dat dit niet opgelost wordt.

• January 10, 2025

Dank voor het zeer uitgebreide en heldere antwoord, ga Unicast ondertiteling uitproberen met jouw tips. 

Ps

Te weinig antwoordt krijgen is inderdaad frustrerend, maar heb gisteren 2 onderdelen gelanceerd, en vandaag al een reactie, nog geen oplossing maar het begint met gehoord te worden. 

Ik ga er van uit dat de KPN medewerkers hun best doen, maar ook afhankelijk zijn van  andere technische partijen, de grote hoeveelheid apparaten, configuraties en instellingen die er zijn.

Nogmaals bedankt voor je reactie.