Skip to main content

Ik heb sinds kort KPN TV+ box. Omdat ik niet zo goed kan horen gebruik ik vaak de ondertiteling.

Dit is echt een drama. Teksten zijn helemaal niet mooi uitgelijnd , teksten staan vaak midden in het beeld en er staat een zwarte achtergrond achter de teksten dat is vervelend. Je kan bij de instellingen van alles aanklikken maar hij brengt nog steeds de zwarte achtergrond naar voren. Mijn vraag luidt: Is hier door de KPN iets aan te doen dmv software aanpassen.

Het is inderdaad héél erg slecht, en nog nooit goed geweest. En sinds begin dit jaar lijkt KPN het opgegeven te hebben want er gebeurt helemaal niks. Daar was eerder deze week nog een discussie over, maar ook daar bevestigt KPN helemaal niks.

Als (tijdelijke?) workaround kun je de videomodus in de beeldinstellingen op “unicast” zetten. Dit is ook wat gebruikt wordt bij terugkijken, of als je eventjes gepauzeerd hebt.

Je krijgt dan een iets lagere beeldkwaliteit, en je krijgt maar één kleur die ook niet per se klopt met (een van) de sprekerskleuren die in de uitzending meegestuurd zijn. En die ene kleur verandert ook vaak na een halve tel. Maar de uitlijning is dan in ieder geval stukken beter, ook fijn voor huisgenoten die de ondertiteling niet nodig hebben. (Als je ooit weer van unicast naar het standaard “multicast” teruggaat, vergeet dan niet ook weer “automatisch beste kwaliteit” aan te zetten, want dat gaat niet vanzelf.)

Met unicast worden ook iets meer instellingen gevolgd. Maar de meeste instellingen worden net zoals in multicast genegeerd, en sommige zie je pas als je de TV+ Box volledig opnieuw opstart. Dat kan weken later ineens een verrassing geven. 🤦‍♂️ En in unicast worden de instellingen voor tekstgrootte alleen gevolgd als je de ondertiteling al aan had staan bij het starten van de TV+ Box, niet als je de ondertiteling pas later aanzet.

en er staat een zwarte achtergrond achter de teksten dat is vervelend

Inderdaad. Wie verzint dat? Dat zie je toch ook niet bij ondertiteling die al wordt toegevoegd door de omroepen, of in de bioscoop? Daar wordt een donker randje of schaduw gebruikt. Dat kan Android TV ook prima, en dat was ook op de TV+ Box ooit (soms) wel goed in te stellen. Maar dat is helaas alleen maar slechter geworden.

Inderdaad het is echt heel slecht. Het moet toch niet hoeven om je TV box op Unicast te schakelen.

Ook geen antwoordt van KPN zelf. Jammer

Goedemorgen Kees. Ik kwam je topic tegen en wilde dit niet zomaar laten passeren. Dit staat zeker wel op de radar maar ik heb op dit moment daar geen alternatief voor. Ik heb dit voor de zekerheid nogmaals teruggekoppeld als feedback en ik adviseer je om de product update van KPN TV+ in de gaten te houden voor de laatste stand van zaken:

Beste Remco

Ik ben blij dat ik van jou een eerlijk antwoordt heb gekregen, dan weet ik tenminste hoe het ervoor staat.

Ik houd de updates in de gaten en dan zal het wel een keer goedkomen denk ik.

Bedankt

Kees

Ja ik zou je echt gezien jou situatie je een alternatief willen bieden want ik kan me de frustratie dan goed voorstellen. Post gerust nog eens een topic als we iets voor je kunnen betekenen in de toekomst!

Reageer