Skip to main content
Beantwoord

Problemen met de KPN Soundbox nadat Philips tv upgrade naar Android 14 heeft gehad

• August 25, 2025
  • 13 reacties
  • 116 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+5

Sinds kort heeft mijn tv )philips) de update naar android 14 gehad.

Nu heeft de soundbox hier moeite mee.

Mojn opstelling en aansluitigen die perfect waren :

Onkyo tx nr676e 

Sounbox aangesloten via de onkyo 

Nintendo switch via onkyo.

Na de update kan de soundbox het niet aan.

Hetvolgende gebeurd:

Aanzetten soundbox zet spontaan de onkyo aan( staat ingesteld als hdmi passthrough) mag sus niet aan gaan.

Tv gaat aan soundbox gaat uit aan en dan uit. 

Tv en onkyo blijven aan.

De soundbox heeft ook een update gehad merk ik in het menu . Nu bij hdmi cec kan ik zeggen:

Gebruik cec voor volume.

Automatisch tv uitschakelen

Zet e arc aan.

Ik heb alles gereset naar fabrieksinstellingen.

Maar dit probleem blijft.

Nu de vraag voor experts:

Welk aparaat heeft de leiding in de CEC?

Waarom geen instelling automatisch tv inschakelen op de soundbox

Waarom geen instelling op soundbox welk apparaat mag inschakelen met aanzetten soundbox.

Ik wil wel weer terug naar de 7022 helaas krijg ik dan slechter beeld en haperende audio en synch audio problemen.

Dit geld ook voor kennissen die hetzelfde als ons hebben gedaan de 7022 omgeruild voor de soundbox. Dus het is niet alleen bij mij dat het beeld ed slechter werkt via de 7022 tov de soundbox. 

Beste antwoord door steffen1

Update :

Alles.nu op de tv aangesloten. 

De hdmi switch van de tv heeft dan de leiding in de CEC (easylink) 

Dat lost voor nu problemen op alleen alles moet via de receiver aangesloten zijn ivm mijn opstelling.

Ps tv instellingen easylink staat bij audio via arc automatisch inschakelen. Hierdoor kan ik zorgen dat de audio automatisch via hifi gaat.

ps soundbox geluid heb ik uit . Tv geluid is beter en helderder(al gemeld bij kpn) 

13 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • August 25, 2025

Update :

Alles.nu op de tv aangesloten. 

De hdmi switch van de tv heeft dan de leiding in de CEC (easylink) 

Dat lost voor nu problemen op alleen alles moet via de receiver aangesloten zijn ivm mijn opstelling.

Ps tv instellingen easylink staat bij audio via arc automatisch inschakelen. Hierdoor kan ik zorgen dat de audio automatisch via hifi gaat.

ps soundbox geluid heb ik uit . Tv geluid is beter en helderder(al gemeld bij kpn) 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 25, 2025

Mijn ervaring is dat de beeldkwaliteit van de TV+ en de TV+SB gelijkwaardig zijn.

Het enigste belangrijke verschil tussen de 2 apparaten is dat de TV+SB ingebouwde luidsprekers heeft.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

Mijn ervaring is dat de beeldkwaliteit van de TV+ en de TV+SB gelijkwaardig zijn.

Het enigste belangrijke verschil tussen de 2 apparaten is dat de TV+SB ingebouwde luidsprekers heeft.

Helaas is dit een feit.  Beeldkwaliteit is beter door de hardware . De 7022 heeft geen earc.. dat zegt al genoeg. Ps earc weet ik dat het voor geluid is . Maar daaraan kan je zien dat de hardware beter is. En als ik de enige ben die dit merkte zou het aan mij liggen, ik heb dus kennissen en ook anderen gesproken die het ervaren.  

En niet technisch ja soundbox heeft ingebouwde speakers. 

Ik heb iets meer onderbouwde technische kennis dat ik inmiddels eea heb uitgeOcht en weet dat de hardware beter is in de soundbox als in de 7022. 

En natuurlijk het probleem met de android versie van de 7022 ( oa hybride freq.)

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • August 26, 2025

Hi ​@steffen1, wat jammer dat deze update jou zo aan het werk heeft gezet 😬Is alles voor jou nu weer in orde nadat je deze aanpassingen hebt gedaan?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025

De Soundbar heeft AndroidTV 12 en de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) heeft AndroidTV 11.

Dat kan de reden van verschil zijn.

Als ik het goed heb begrepen, gaan beide dit jaar naar AndroidTV versie 14.

En ​@steffen1 

Niet erg netjes van het Chinese merk Philips om je zo aan het werk te zetten.

Hopelijk werkt alles nu goed.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025

De Soundbar heeft AndroidTV 12 en de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) heeft AndroidTV 11.

Dat kan de reden van verschil zijn.

Als ik het goed heb begrepen, gaan beide dit jaar naar AndroidTV versie 14.

En ​@steffen1 

Niet erg netjes van het Chinese merk Philips om je zo aan het werk te zetten.

Hopelijk werkt alles nu goed.

Ps philips is niet chinees... Deze tv komt daar niet vandaan😁 wel uit die richting. Ps alles komt vanuit die kant.

Ja dat is het grootste probleem android 11 geen hybride freq. Android 12 wel. Maar..... De audiouitgang van de soundbox is beter ook Onder gebruik Earc. Mooie van onkyo die geeft weer welk signaal binnen komt.

Door die hunr. Freq. Is de audio sync ook beter, vraag me niet waarom, het is merkbaar.

En ja ik wacht al 3kwart jaar op de update naar android 14, toen is het al bekend gemaakt via totaal tv. Zelfse als de belifte 3 jaar geleden dat hier glasvezel snel komt, die niet komt... Helaas duren bepaalde dingen langer bij kpn. Maar soms ook weer te snel(introductie 7022 met alleen maar bugs🤪. Daarintegen is kpn wel de meest stabiele provider hier... Niet alleen maar klachten ....

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025

Hi ​@steffen1, wat jammer dat deze update jou zo aan het werk heeft gezet 😬Is alles voor jou nu weer in orde nadat je deze aanpassingen hebt gedaan?

Het werkt nu super , maar ivm bediening van de onkyo via tv zou ik juist alles via de Onkyo willen laten gaan.  Maar goed het werkt nu goed. Ik hoop dat de android 14 update er snel aan komt bij kpn. zou veel schelen om alles gelijk te hebben kwa besturingssysteem. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • August 28, 2025

Het werkt nu super , maar ivm bediening van de onkyo via tv zou ik juist alles via de Onkyo willen laten gaan.  Maar goed het werkt nu goed. Ik hoop dat de android 14 update er snel aan komt bij kpn. zou veel schelen om alles gelijk te hebben kwa besturingssysteem. 

Ah dat snap ik helemaal, zou inderdaad fijner zijn als het allemaal gelijk zou zijn. Er valt nog niks concreets te melden over de Android 14 update, zodra dat wel het geval is lees je dat in onze Product Updates!

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

Ah dat snap ik helemaal, zou inderdaad fijner zijn als het allemaal gelijk zou zijn. Er valt nog niks concreets te melden over de Android 14 update, zodra dat wel het geval is lees je dat in onze Product Updates!

Update: soundbox is retour naar kpn.  Merk wel weer verschil in beeld en synchronisatie. De 7022 werkt minder goed als de soundbox met mijn nieuwe apparatuur. De oude televisies werken inmiddels goed

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 5, 2025

Dank voor je update ​@steffen1, terugsturen was uiteraard ook een optie. Je kunt 'm altijd opnieuw bestellen als de upgrade naar Android 14 uit is gevoerd!

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

Dank voor je update ​@steffen1, terugsturen was uiteraard ook een optie. Je kunt 'm altijd opnieuw bestellen als de upgrade naar Android 14 uit is gevoerd!

als de 7022 android14 heeft hou ik die, de soundbox klinkt slecht, mist alle hoge tonen dus ook de dynamiek. Hierdoor ook slechter verstaanbaar. sinds dat ik hem heb heb ik het geluid uit staan , alles via de tv of de hifi. Ik hoop dat kpn snel een vervangende box uitbrengt voor de 7022, die weer meekan kwa hardware. de software overzetten van de ene android box naar de andere is peanuts.

android 14 maakt het makkelijker die is beter hardware compatible.

maar goed nu hopen op een snelle android 14 update. De Philips tv was binnen 2weken naar aankondiging, kpn nu ¾ jaar later…….

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

ps is WJB geheel gestopt met het forum?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 5, 2025

ps is WJB geheel gestopt met het forum?

Hij is helaas niet meer onder ons: