Je moet natuurlijk helemaal niets! 😂
Voor 'Deco M4' kan je ook andere mesh wifi aparatuur lezen, deze heb ik toevallig en werken zeer goed bij mij. Er zijn nog andere goede merken, maar ook andere types van TPlink. Ik heb de deco's wel als access point ingesteld, wat betekent dat de router van KPN (V10 in mijn geval) de routering van het verkeer en het uitdelen van IP-adressen blijft verzorgen. Daarmee verlies je volgens mij ook wat opties die ingebouwd zitten, zoals het instellen van maximale onlinetijden (handig voor kinderen of partners die te lang internetten 😜). Voor mij was dat allemaal niet zo belangrijk.
Technisch werkt het inderdaad bijna hetzelfde als wat je nu hebt, met als verschil dat in plaats van de stroomkabel in de muur, de 2 mesh boxen draadloos verbinding hebben met elkaar. Hou dus rekening met de afstand en de diktes van muren tussen de beide kastjes, dat gaat namelijk onherroepellijk voor wat snelheidsverlies zorgen. Als je het alleen wilt gebruiken voor het aansluiten van je omvormer zal dat waarschijnlijk geen probleem opleveren. Als je de wifi mogelijkheid ook wil gaan gebruiken om in de rest van het huis jouw apparaten te verbinden, iets meer. Door de verschillende boxen op de juiste plekken te plaatsen, kan je wat spelen met de sterkte van de connecties onderling en dus de maximale snelheden. Ik heb overigens een 1 gb/s, dan is wat (wifi) snelheidsverlies minder belangrijk dan dat je 10 Mb/s hebt natuurlijk. Denk daarbij ook na over wat je doet met een draadloos apparaat. Als dat een telefoon is waarom je een beetje internet of mail leest, heb je minder snelheid nodig dan 4k streamen vanaf netflix….. Zoals gezegd zit alles bij mij bekabeld aangesloten, omdat die er toch al lagen. Daardoor heb ik helemaal geen snelheidsverlies met wifi verbindingen.