Skip to main content

Super simpel, de Simpel afstandsbediening

• January 15, 2026
  • 28 reacties
  • 449 keer bekeken

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Hij is vandaag in een kennisartikel aangekondigd, de simpel afstandsbediening. En aangezien dat geen plek is voor discussies open ik bij deze dan maar dit topic. 

Wat vinden we van de nieuwste afstandsbediening? Het is een nog eenvoudigere afstandsbediening dan de comfort+, met maar 6 knoppen kan er natuurlijk weinig fout gaan.

Meer info:

https://community.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-167/de-simpel-afstandsbediening-voor-kpn-tv-en-soundbox-643886?tid=643886&fid=167

28 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 15, 2026

Er kan weinig fout, maar dat kan wel.

Een blinde dame gebruikt een dergelijk zappertje in combinatie met haar Samsung televisie. Ik moet "om de haverklap" langs omdat ze weer niet weet welke zender ze aan heeft. Vaak is ie dan flink doorgeschoten omdat ze p+ of p- te lang indrukt.

Naar mijn mening dus niet aan te bevelen voor (zeer) slechtziende personen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 15, 2026

Ik vind het een perfecte oplossing voor mensen die uitsluitend met een simpele AB willen of noodgedwongen uitsluitend met een simpele AB kunnen werken.

In het openingstopic reageerde iemand met de opmerking: waarom zit er geen Netflixknop op, tja, dan doe je het woord Simpel geen eer aan en moet je de standaard AB blijven gebruiken.

Maar die reacties zijn, om begrijpelijke redenen, verwijderd. omdat het een kennisbankartikel is.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 15, 2026

Een blinde dame gebruikt een dergelijk zappertje in combinatie met haar Samsung televisie. Ik moet "om de haverklap" langs omdat ze weer niet weet welke zender ze aan heeft. Vaak is ie dan flink doorgeschoten omdat ze p+ of p- te lang indrukt.

Dan zou KPN er braille-puntjes op aan moeten laten brengen, maar of de service zo ver gaat.

• January 15, 2026

Kan het koordje apart vervangen worden? Of er af gehaald worden?

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • January 15, 2026

Doet met denken aan de controller van de Wii

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

Nieuwsgierig 🤓:

Gaat de “TV” knop via bluetooth naar de TV+ Box, of via infrarood naar de televisie? (Aangezien HDMI CEC noodzakelijk is, denk ik dat de knop niet allebei tegelijk doet. Dat zou ook lastig in-sync te houden zijn.) Als de knop naar de TV+ Box gaat: wat als je een longpress doet? (De KPN-knop op de L8 geeft dan het menu voor standby/herstart.)

Wat als je een longpress op de mute-knop doet bij een gebruik op een Soundbox? (Bij gebruik van de L8 opent dat de instellingen voor geluidsmodus.)

Kun je meerdere van deze dingen aan dezelfde TV+ Box koppelen? Kun je de Comfort+ ook blijven gebruiken?

Heeft P+/P- een auto-repeat?

Volgt het ding automatisch latere wijzigingen voor de afstemming op de televisie? Of moet je ‘m na zulke wijzigingen (bij een nieuwe televisie) even verwijderen en weer koppelen?

En is het ding ook te gebruiken bij een DIW7022 van KPN EEN MKB? (Verzorgingshuizen, etc. Daar staat in ieder geval deels andere software op.)

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • January 15, 2026

Het koordje kan helaas niet los worden afgehaald of apart worden vervangen.

Nieuwsgierig 🤓:

Gaat de “TV” knop via bluetooth naar de TV+ Box, of via infrarood naar de televisie? (Aangezien HDMI CEC noodzakelijk is, denk ik dat de knop niet allebei tegelijk doet. Dat zou ook lastig in-sync te houden zijn.) Als de knop naar de TV+ Box gaat: wat als je een longpress doet? (De KPN-knop op de L8 geeft dan het menu voor standby/herstart.)

De “TV” knop gaat via Bluetooth naar de TV+ Box. De TV+ Box schakelt vervolgens de televisie aan via HDMI-CEC. Het longpress-gedrag blijft hetzelfde als bij de KPN-knop op de L8

Wat als je een longpress op de mute-knop doet bij een gebruik op een Soundbox? (Bij gebruik van de L8 opent dat de instellingen voor geluidsmodus.)

Bij een longpress op de mute-knop bij gebruik op een Soundbox opent ook de geluidsmodus. Om een selectie te maken en te bevestigen is de standaard afstandsbediening nodig.

Kun je meerdere van deze dingen aan dezelfde TV+ Box koppelen? Kun je de Comfort+ ook blijven gebruiken?

Er zijn drie verschillende modellen, en deze kunnen gelijktijdig aan dezelfde TV+ Box gekoppeld zijn. Per model kan er maximaal één afstandsbediening gekoppeld worden, dus in totaal maximaal drie afstandsbedieningen.

Heeft P+/P- een auto-repeat?

Ik weet niet zeker wat precies met “auto-repeat” bedoeld wordt, maar als je de P+/P‑knop ingedrukt houdt, zapt hij automatisch verder.

Volgt het ding automatisch latere wijzigingen voor de afstemming op de televisie? Of moet je ‘m na zulke wijzigingen (bij een nieuwe televisie) even verwijderen en weer koppelen?

De Simpel afstandsbediening neemt automatisch de instellingen van de standaard afstandsbediening over.

En is het ding ook te gebruiken bij een DIW7022 van KPN EEN MKB? (Verzorgingshuizen, etc. Daar staat in ieder geval deels andere software op.)

Op deze laatste vraag kom ik nog op terug!

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • January 15, 2026

Mijn Oma heeft altijd gelazer met de SOURCE knop. Dit is voor haar toch een fantastisch product zeg. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

Dan zou KPN er braille-puntjes op aan moeten laten brengen, maar of de service zo ver gaat.

Functie met spraak. 
Beetje zoals de nvidia shield afstandsbediening.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 16, 2026

fixnix schrijft: Functie met spraak

Dat kan wel maar niet met dit zappertje. 

De standaard afstandsbediening en de Comfort+ hebben dat wel. ​@fixnix .

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

fixnix schrijft: Functie met spraak

Dat kan wel maar niet met dit zappertje. 

De standaard afstandsbediening en de Comfort+ hebben dat wel. ​@fixnix .

Cool! 
Kun je ook via je telefoon zappen? Zeg maar via een app of zo? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 16, 2026

Ja, ​@fixnix . Ik gebruik Google Home → afstandsbediening op m'n telefoon. Zeker makkelijk bij intypen voor de zoekfunctie van de ontvanger.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

Hi,

Even een vraagje: is deze afstandsbediening ook bij de monteur te koop? 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • January 16, 2026

Hoi ​@Lvd91!

Nee, deze afstandsbediening is niet bij onze monteurs te koop.
In ons Kennisbank-artikel staat precies hoe je de afstandsbediening kunt krijgen:

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

@Shyrin van KPN Ok duidelijk. Misschien zou dat wel een idee zijn?..😉 Bijv. als de monteur uitleg geeft aan een nieuwe klant en merkt dat de bediening toch wat moeizaam gaat met de standaard/Comfort+ AB, is het wel zo handig dat hij/zij meteen de zapper kan aanbieden. :)

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Kun je ook via je telefoon zappen? Zeg maar via een app of zo? 

@fixnix, zoals PeterG al aangeeft: ja. Maar daarmee kun je het geluid niet regelen. Tenzij je de bediening van de televisie via de afstandsbediening op “uit” zet en nog wat andere dingen instelt. (Dat kan in ieder geval met de standaard witte L8 afstandsbediening; ik weet niet of deze nieuwe dat ook overneemt. Gaat de doelgroep ook wel voorbij, denk ik.)

Functie met spraak.

En zoals ook al aangegeven: dat kan wel met de andere afstandsbedieningen. Maar ook met de TV+ Soundbox, die altijd luistert naar “Hey Google”. Maar in alle gevallen is de spraakbediening beperkt en geeft vaak onverwachte resultaten, zoals het starten van YouTube of TuneIn. Dus ook geen oplossing voor de doelgroep van de Simpel, denk ik.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • January 17, 2026

Een (paar) extra knop(pen) zou dan nog wel makkelijk zijn om een soort “home” knop in te kunnen stellen om bijvoorbeeld direct te schakelen naar NPO1.
Zo heb ik dat bijvoorbeeld gedaan met de bekende SEKI afstandsbedieningen bij Ziggo CI+ TV gebruikers. 
Maar deze afstandsbedieningen zijn helaas niet meer compatibel met de nieuwe generatie boxen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

een soort “home” knop in te kunnen stellen om bijvoorbeeld direct te schakelen naar NPO1.

Of een nieuwe keuze bij Opstartscherm in de instellingen van de TV+ Box, om bij opstarten met live televisiekijken niet de laatste zender te laten zien/horen, maar de eerste zender.

Maar deze afstandsbedieningen zijn helaas niet meer compatibel met de nieuwe generatie boxen.

@Dooman, misschien wel met een losse infraroodontvanger, maar dan dwalen we af.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Ik denk ook wel dat hier een markt voor is.

Maar alleen als je tv kijkt.

Verder kan hij helemaal niets zo te zien.

Cijfertoetsen waren toch wel handig geweest, denk ik.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Een (paar) extra knop(pen) zou dan nog wel makkelijk zijn om een soort “home” knop in te kunnen stellen om bijvoorbeeld direct te schakelen naar NPO1.
Zo heb ik dat bijvoorbeeld gedaan met de bekende SEKI afstandsbedieningen bij Ziggo CI+ TV gebruikers. 

Misschien is in dat geval deze ab iets voor jou.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Ik zie dat beide ab's € 15,-- per stuk zijn.

Deze, zie hier.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Jawel, ze zijn beide (zie mijn eerdere reactie van de 2 speciale ab's) gemaakt voor de KPN TV + box (Sagemcom DIW7022) en de KPN TV+ Soundbox.

En dat zijn de nieuwste generatie boxen die KPN momenteel levert. 

Ik ga er ook van uit dat beide via BlueTooth werken.

Of bedoel je iets anders?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Mijn Oma heeft altijd gelazer met de SOURCE knop. Dit is voor haar toch een fantastisch product zeg. 

Ook met de originele ab, kan je de Sagemcom DIW7022 CEC aanzetten. 

Bij deze moet dat zelfs.

En dan kan je met de originele ab of de Comfort ab of deze nieuwe ab met 1 toets beide aanzetten en automatisch op het juiste HDMI kanaal.

P.S.

Op de tv moet CEC ook aan staan, bij de meeste tv's is dat standaard aan.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • January 17, 2026

Ik doelde op de  SEKI afstandsbedieningen, deze werken alleen met infrarood.
De laatste recente TV die ik hiermee had geprogrammeerd had naast Bluetooth gelukkig ook nog gewoon infrarood ondersteuning. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

Ik doelde op de  SEKI afstandsbedieningen, deze werken alleen met infrarood.
De laatste recente TV die ik hiermee had geprogrammeerd had naast Bluetooth gelukkig ook nog gewoon infrarood ondersteuning. 

Daar gaat deze topic niet over.

Deze topic gaat over de nieuwe KPN TV+ afstandsbediening met heel erg weinig knopjes.😉