Skip to main content

Tip om de universele afstandsbediening Becsy UC500 te koppelen aan de TV+ Box

• 20 december 2024
  • 26 reacties
  • 347 keer bekeken

Ik heb de Universele Afstandsbediening Becsy UC500 gekocht (kan ook met de Becsy UC100 of de Becsu UC200). Deze werkt met bluetooth en met infrarood. Becsy heeft de Sagemcom DIW7022 in hun database van te bedienen apparaten staan. De afstandsbediening doet het uitstekend op de KPN+ Box. Ook kan hij uitstekend de apps op de KPN+ Box bedienen. De database bevat verder duizenden andere met infrarood te bedienen apparaten. Onder anderen geluidsinstallaties, DVD spelers, aico's,  etc. Bovendien is de Becsy 500 zelflerend voor alle infrarood signalen. Dus als je afstandsbediening niet in de database staat kun je hem toch eenvoudig overnemen door de infrarood signalen over te nemen van je huidige afstandsbediening naar je Becsy UC500.

26 reacties

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16111 reacties
  • 24 december 2024

Welkom op de community ​@Raoul1952, ik ben niet bekend met dat merk maar zoals je het beschrijft klinkt het heel makkelijk om die afstandsbediening te gebruiken. Mogelijk kan jouw tip andere helpen die een universele afstandsbediening overwegen 🙂

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 24 december 2024

Hoi Jasper,

Ik ben in contact geweest met Becsy in Z. Korea om te vragen of ze de Sagemcom DIW7022 in hun database konden opnemen. Twee weken later hebben ze dat gedaan. Daarna hebben ze op mijn verzoek nog een paar veranderingen aangebracht in de bluetooth code set. Nu werkt alles perfect behalve de "Gids" knop. Overigens is dat makkelijk te omzeilen met een macro functie.

Ik kan nu met mijn Becsy UC500 mijn KPN+ Box, mijn Home Theatre Set, mijn TV, en camcorder en mijn Digitale Media Speler bedienen.

Becsy zou graag een KPN+ Box willen hebben mer een afstandsbediening om de bluetooth code set helemaal perfect te maken. Misschien iets voor KPN?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3383 reacties
  • 24 december 2024

Voor de half van de prijs van een Becsy kan men een Sofabaton U2 kopen met alle nodige functies.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16111 reacties
  • 25 december 2024

Dat heb je mooi geregeld dan ​@Raoul1952 🙂 Ik weet niet of het mogelijk is om ze een TV+ Box te geven, ik geef de suggestie door. Ik krijg daar vermoedelijk geen terugkoppeling van.

@TDN er zijn meerdere opties inderdaad, iedereen kan kiezen wat ze zelf fijn vinden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3383 reacties
  • 25 december 2024

@Jasper van KPN Men hoeft geen TV+Box om voor de AB te programmeren. De keycodes zijn standaard gedefinieerd in Android. Maar KPN gebruikt afwijkende toetsten voor standaard-knopen, dat moet men weten.

B.v. KPN-toetst is geen Power-knop maar F12 (142), Netflix - TV_Satellite_Service (240), 

Disney - Media_Previous (88), Search - F6 (136), Radio - Nes_Smarthome_Arm_Stay (386)

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 25 december 2024

Het leuke van de Becsy UC500  is het mooie aanraakdisplay waarop de apparaten meteen zijn aan te klikken. Verder kan je een volledig nieuwe persoonlijke afstandsbediening ervan maken door een apparaat toe te voegen dat je "Afstandsbediening" noemt waaronder je vervolgens een combinatie van macro acties, van infraroodbedieningen en van bluetooth commando's kunt plaatsen in het display of door de harde drukknoppen te benoemen.

Verder kun je de programmatuur van de Becsy als backup file op je PC opslaan en in geval van storing weer op je Becsy downloaden.

Ook werkt de Becsy zonder dat je er een telefoon of cloud bij nodig hebt.

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1115 reacties
  • 27 december 2024
TDN schreef:

​De keycodes zijn standaard gedefinieerd in Android. Maar KPN gebruikt afwijkende toetsten voor standaard-knopen, dat moet men weten.

Ik kan het niet testen, maar ik vermoed dat als je de code weet, je dan ook de “TV” knop van de Comfort+ (niet die linksboven, maar die naast de “radio” knop) kunt toevoegen. Ook als de afstandsbediening dus niet als Comfort+ gekoppeld is.

En misschien zelfs de programmeerbare knop van die Comfort+, als je die  in de instellingen van de TV+ Box een functie geeft terwijl er een echte Comfort+ gekoppeld is, waarna je de Comfort+ misschien weer kunt ontkoppelen. 🤓

TDN schreef:

​B.v. KPN-toetst is geen Power-knop maar F12 (142), Netflix - TV_Satellite_Service (240), Disney - Media_Previous (88), Search - F6 (136), Radio - Nes_Smarthome_Arm_Stay (386)

Raar trouwens!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3383 reacties
  • 27 december 2024

@Arjan van B Je kan Buton Mapper installeren en bij add button de TV-knop van de Comfort+ drukken dan moet je zien welke keycode deze heeft. Indien Button Mapper het niet kan detecteren, moet je ontwikkelaar optie en ADB debug activeren en vanuit een PC

adb connect IP_Adress_Van_KPN_TV_Box

adb shell getevent

Je kan zien op PC welke keycodes gebruikt wordt bij het drukken van een bepaalde knop.

De keycodes kan je hier zien

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1115 reacties
  • 27 december 2024
Raoul1952 schreef:

Nu werkt alles perfect behalve de "Gids" knop. Overigens is dat makkelijk te omzeilen met een macro functie.

@Raoul1952, goede tip van TDN hierboven. Dan zou ook “gids” moeten lukken? Dat laat bij mij in Button Mapper “guide” (172) zien. Dat lijkt me trouwens wel een standaard mapping.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 27 december 2024

Ik heb het in mijn topic over "De niet-werkende Gids-knop"  over een bluetooth code. Ik neem aan dat de bovengenoemde codes, zoals (172), allemaal infrarood codes betreffen?

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1115 reacties
  • 28 december 2024

@Raoul1952, Button Mapper (als geïnstalleerd op een TV+ Box) laat de codes zien die Android via bluetooth ontvangt. (De TV+ Box heeft immers geen infraroodontvanger.) Dus die “guide” (172 of KEYCODE_GUIDE) is wel degelijk de code die Android krijgt na indrukken van “gids” op de KPN bluetooth afstandsbediening.

Ik weet niet welke codes jouw Becsy UC500 nodig heeft in de instellingen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 31 december 2024

Dank zij de tip over de Button Mapper app heb ik bijna alle knoppen van mijn T4H afstandsbediening van KPN van de KPN+ Box (Sagemcom DIW7022) kunnen analyseren.

Het blijkt dat er voor de Gids knop bluetooth key code 198 wordt gebruikt.

De  bluetooth key code van de KPN knop (voor het standby zetten van de KPN+ Box) heb ik niet kunnen analyseren omdat dan de KPN+ Box ovenblikkelijk uitschakelt.

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1115 reacties
  • 31 december 2024
Raoul1952 schreef:

Het blijkt dat er voor de Gids knop bluetooth key code 198 wordt gebruikt.

Interessant. Want zonet nog een keer gecontroleerd met de standaard (witte) afstandsbediening van de TV+ Box, met Button Mapper op een Chromecast met Google TV. En net als ​@TDN  elders ook al schreef voor de TV+ Box: dan zie ik de standaard “GUIDE” met code 172. En die “gids” knop kan ik ook prima een andere functie geven dan. 🤔

(Via een webbrowser en, bijvoorbeeld, https://www.toptal.com/developers/keycode zie ik trouwens 151 als ik “gids” druk. Maar goed, dan zit je al in de JavaScript-wereld.)

Raoul1952 schreef:

De  bluetooth key code van de KPN knop (voor het standby zetten van de KPN+ Box) heb ik niet kunnen analyseren omdat dan de KPN+ Box ovenblikkelijk uitschakelt.

En het volgende werkt niet?

TDN schreef:

​KPN-toetst is geen Power-knop maar F12 (142)

Overigens schakelt mijn Chromecast ook uit als ik die KPN-knop indruk. Dus die KPN-knop lijkt in die Google TV omgeving dan toch een standaard power-knop te zijn? Raar! (Dat is dan misschien keycode 26.)

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 31 december 2024

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1115 reacties
  • 31 december 2024
Raoul1952 schreef:

Mapping volume en mute voor Becsy UC500

Ter info: je kunt via de TV+ Box instellingen (de optie “uit” bij “Bedien je tv met de KPN afstandsbediening”) het volume ook via de TV+ Box laten regelen. Bij die instelling heb je voor deze drie knoppen ook een bluetooth code nodig.

(En dan werken de “TV” en “bron” knoppen niet meer.)

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 82 reacties
  • 6 januari 2025

Beste ​@TDN 

Is de Sofabaton U2 met bovenstaande codes te programmeren voor de TV+? Dus inclusief gids en p+ en p-? En kan dat gewoon via de app van de sofabaton?

Ik overweeg deze aan te schaffen ivm HDMI CEC problemen met mijn receiver en tv. 

Hoor het graag!

Alvast dank en groet

Daniel 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3383 reacties
  • 6 januari 2025

@Danielthuis Ik heb de U2 en vind een prima AB, heeft ergonomische design en ligt goed in de hand. Maar de programmering is niet volledig, sommige toetsten ontbreken of hebben de foute codes.

Het is ook makkelijk met de App de codes te overzetten naar de AB, maar de codebase bevat ook fouten. In de app kan je een bestaande AB kiezen, of op basis van AndroidTV of AndroidBox een standaard programmering nemen en de ontbrekende toetsten met gewenste codes/toetst toewijzen.

Ik neem het profiel KPN als basis, omdat het is het enige profiel met gedefinieerd  kleur-toetsten (Rood, Groen, Blauw, Geel). Het profiel van Nvidia Shield of Sony TV is ook goed als basis maar dan zonder de kleur-toetsten. Omdat deze kleur-toetsten ook niet in de codebase staan, kan je niet achteraf toewijzen.

Paar punten om op te letten.

• De kanalen toetsten is nog niet geprogrammeerd en deze moet je met Page+/Page- toewijzen. Channel+/Channel- werken niet
  • De volume toetsten en media toetsten (Play, Pause, Forward, Rewind, Record, Stop...) zijn niet geprogrammeerd. Maar deze kan je makkelijk toewijzen met de gelijknamige toetsten in codebase
  • De Home toetst is geprogrammeerd als Nummerblok 7 (Home op PC toetsenbord), dus het is fout en moet omgeprogrammeerd naar Home/Homepage
  • De Info toetst is niet toegewezen, deze is ook niet in database te vinden, ik heb Help toegewezen en met TVQuickActions ommappen naar Info
  • De Menu toetst is toegewezen als App-Menu (rechtse muisklik op PC), deze heeft geen functie bij TV+ontvanger, dus ik heb omgeprogrammeerd naar Gids. Maar de AB hangt bij code overdragen dus je kan het niet opslaan als Gids. Ik laat het bij Menu en wijzig de Mapping met de app TVQuickActions binnen de Android Box.
  • De Power toets is als Power geprogrammeerd en werkt ook, maar bij KPN AB is het KPN-toets=F12  en kan de Poweroff-Menu activeren met lang gedrukt houden van KPN-toetst. Ik heb daarom ok gewijzigd in F12 om te laten werken op dezelfde manier.
  • De TV aan/uit is de enige toetst, de alleen met infrarood werkt, deze kan je laten leren van jouw TV AB. De anderen toetsten kan je of als Bluetooth of IR laten functioneren.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 82 reacties
  • 6 januari 2025

Beste ​@TDN 

Dank voor het uitgebreide antwoord, heel behulpzaam!

Nog 1 vraag, is het nu wel mogelijk om los van de numerieke cijfers met de + en - knop te 'zappen'? Of is dit dus te programmeren?

Alvast dank en groet

Daniel 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3383 reacties
  • 6 januari 2025
Danielthuis schreef:

Nog 1 vraag, is het nu wel mogelijk om los van de numerieke cijfers met de + en - knop te 'zappen'? Of is dit dus te programmeren?

Ja, deze kan je programmeren met Page+/Page- en daarmee zappen. Met de toewijzing Channel+/Channel- werken ze niet (waarschijnlijk een fout in codebase)

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 82 reacties
  • 6 januari 2025

Superfijn, heb hem net besteld :) dank!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3383 reacties
  • 6 januari 2025
Danielthuis schreef:

Ik heb van amazon https://www.amazon.nl/dp/B0BYJ1QQWX, en niet direct van Sofabaton, schelt wachttijd en douane gedoe.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 82 reacties
  • 6 januari 2025

Top heb ik ook gedaan, dank

TDN schreef:
Danielthuis schreef:

Ik heb van amazon https://www.amazon.nl/dp/B0BYJ1QQWX, en niet direct van Sofabaton, schelt wachttijd en douane gedoe.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 82 reacties
  • 9 januari 2025

Hoi ​@TDN 

Dank voor de fijne tips van de Sofabaton U2, ik heb hem via Amazon en het werkt prima! Ik zie dat hij nu al 10 euro duurder is, vast door dynamic pricing en meerderen die de link aanklikten :)

Postieve ervaring en 1 aandachtspunt handmatig inleren receiver Denon:

De codebase leek trouwens voor het KPN (TV+ profiel) al wat te zijn aangepast. De mediacontrols werkten al en power toggle long press powermenu herstarten/uitschakelen ook. Alleen heb ik zelf nog zappen p+ en p- aangepast maar dat werkte daarna direct. En natuurlijk receiver en tv toegevoegd inclusief volumebediening via Denon receiver. De volumeknoppen reageerder via de IR codebase van Sofabaton traag: regeling ging tergend langzaam. Door handmatig via originele afstandsbediening te leren in 1x supersnel en makkelijk.

De bovenste tv powerknop nu als macro ingesteld om alles in en uit te schakelen in 1x en op juiste ingang, werkt goed! Alleen jammer maar max 4 stappen in de macro maar gaat net.

Enige wat nog niet werkt is de gids:

Ik heb dat TVQuickActions geprobeerd om gids te realiseren, dat is als enige niet gelukt. Ik heb de app geinstalleerd op de TV+ box zelf, maar loop dan vast om het werkend te krijgen. En handmatig codes die juist zijn op de sofabaton zetten lukt niet he?

Welke stappen in menu van die app TVQuickActions moet ik doorlopen als ik vragen mag? Ik weet in menu van de app na add button niet goed welke vervolgstappen te zetten om goed vast te leggen. Of is de afstandsbediening zelf toch te programmeren op andere manier? Kan je dat  alsjeblieft nog toelichten? Zou super zijn, alvast veel dank!

Groet

Daniel

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 9 januari 2025

Op de Becsy UC500 heb ik de Gids knop via een macro ingesteld. Een 2-staps macro: met de navigator 1 stap naar het boven-menu en op ok drukken.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 82 reacties
  • 9 januari 2025

Dank ​@Raoul1952 

Dat is natuurlijk heel logisch en snel te regelen, ook met de sofabaton u2. Heb het gedaan en het werkt, top bedankt!

De U2 is daarme3 volledig functioneel voor de TV+ box en alle andere apparaten heel goed te bedienen, aanrader!

*