Skip to main content
Beantwoord

TP-Link Deco BE65 vertraagd zappen (Multicast)

• October 28, 2025
  • 21 reacties
  • 182 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi,

Ik hep een TP-Link Deco BE65 rechtstreeks aangesloten op de ONT en IPTV/VLAN ingeschakeld. Hierbij heb ik Internet VLAN ingesteld op ID 6 en prioriteit 0.

IPTV VLAN heb ik uitgeschakeld 

Achter de hoofd Deco heb ik een Switch en van daaruit naar KPN TV+ box.

Het zappen gaat nu traag met KPN TV+ box en deze geeft ook Multicast aan.

Enig idee hoe ik dit opgelost krijg ?

Beste antwoord door TDN

@TDN ik dacht het allemaal begrepen te hebben, niet dus..

Ik heb het nu als volgt:

1. Vanuit de ONT naar de Wan poort van het KPN modem
  2. Zowel DMZ als WiFi van het KPN modem uitgeschakeld
  3. Vanuit poort 1 van het KPN modem naar poort 1 van de Hoofd-deco
  4. Vanuit poort 2 van de Hoofd-deco naar de switch
  5. Vanuit poort 2+3 van de Hoofd-deco naar de overige twee deco’s
  6. In de TP-Link app de bewerkingsmodus AP gekozen

Ik hoop dat ik het nu wel goed en veilig heb aangesloten, de KPN TV-box is trouwens op de switch aangesloten en deze zapt weer snel en geeft LIVE aan in hoofdletter. 

@Erikmae Ja, zo is goed. Zo lang de TV+ontvanger per kabel de KPN modem kan bereiken (direct of via deco+switch), is het goed. De 2 slave-deco's kan je ook op de switch aansluiten ipv op de hoofd-deco.

21 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Ondersteunt de switch igmp snooping. Dit is nodig voor iptv 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 29, 2025

Hi ​@Erikmae, welkom op de KPN Community! Leuk TP-Link Deco setje heb je en groot gelijk dat je met deze set het maximale uit je KPN TV+ wilt halen. 

Ik zie in de specificaties dat de Deco BE65 IGMP Snooping en IGMP Proxy ondersteunt. Echter lijkt het niet VLAN's aan de WAN zijde te ondersteunen. Om die reden kan je niet multicast pakketjes ontvangen. 

Je hebt nu een paar opties:

• Je gebruikt de KPN Box (router van KPN) en je set daarachter je deco set in DMZ. Op die manier hoef je niet te stoeien met meerdere firewalls, indien nodig. Ook zet je wifi uit op de KPN Box, waardoor alle apparaten thuis netjes met de deco verbinden zoals nu.

De KPN Box wordt puur een doorgeefluik, maar ook voor de multicast pakketjes. Niet zeker of dit werkt, maar de kans is aanwezig. 
  • Je kijkt naar een andere (eigen) router die wel TV+ Multicast ondersteunt zonder KPN Box, zoals TP-LINK omada of Ubiquiti (en nog veel meer)
  • Je kiest ervoor om TV+ via Unicast te kijken. Hierdoor lever je (volgens de cijfers) qua beeldkwaliteit in, maar als je de box hierop instelt zal het zappen wel weer sneller gaan. Op dit moment staat je box op Multicast, waardoor die eerst multicast probeert te zoeken en na paar seconde terugvalt op unicast: vandaar de vertraging.

Het instellen van unicast is op de DIW7022 (kleine box) en VSB3918 (Soundbox) vrijwel gelijk en doe je onder  Instellingen > Beeld > Videomodus

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 29, 2025

@Maikel Drost Ja ik heb een Managed switch, zojuist IMGP snooping aangevinkt maar het zappen blijft erg traag.

@ikheetjeff Beeldkwaliteit inleveren is natuurlijk minder, zal eens moeten kijken wat het verschil precies is. Zou het jammer vinden dat ik het KPN Box ook moet gaan gebruiken i.v.m. stroomverbruik. Ik weet helaas niet wat DMZ betekend.

Zou dat ook met mijn switch, een Netgear GS324T, opgelost kunnen worden ?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Probeer is je tv+ box rechtstreeks aan te sluiten op de router. Werkt het dan wel 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 29, 2025

Zou het jammer vinden dat ik het KPN Box ook moet gaan gebruiken i.v.m. stroomverbruik.

Volgens mij verbruikt de KPN Box niet veel, maar ik begrijp heel goed dat al het sluipverbruik wat je kan voorkomen, liever voorkomt. Dat is een keuze die alleen jij kan maken. 

​Ik weet helaas niet wat DMZ betekend.

DMZ is een functie op de KPN Box waarmee je een apparaat in “DMZ” zet, aka isolatie. Zie het als een soort isolatie van rest van het netwerk. Hierdoor acteert je Deco vrijwel hetzelfde als dat ‘ie rechtstreeks op ONT aangesloten zit met het bijkomende voordeel dat de KPN Box de multicast pakketjes wel aanvraagt en doorstuurt → wat de deco zelf niet kan. 

​Zou dat ook met mijn switch, een Netgear GS324T, opgelost kunnen worden ?

Ik heb wel eens voorbij zien komen dat je ook een VLAN aware switch aan de ONT kan aansluiten om op die manier alsnog gebruik te maken van multicast. Maar ik moet zeggen dat ik de details ben ontschoten. ​@TDN, weet jij dat wellicht? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 30, 2025

​Zou dat ook met mijn switch, een Netgear GS324T, opgelost kunnen worden ?

Ik heb wel eens voorbij zien komen dat je ook een VLAN aware switch aan de ONT kan aansluiten om op die manier alsnog gebruik te maken van multicast.

Ja men kan een switch tussen ONT en router aansluiten, de VLAN voor WAN als tagged en voor LAN als untagged instellen. Deze oplossing is vooral bedoeld voor router zonder VLAN-ondersteuning. Maar de Deco Be65 ondersteunt VLAN. Het probleem is dat de router moet ook een 2de WAN-verbinding opbouwen voor TV, en dit kan heel weinige merken. Van TP-Link is volgens mij alleen Omada-serie geschikt. Dus theoretisch kan met 2 routers op 2 verschillende porten van de switch werken met VLAN 6 en 4. Maar de router moet ook de option60 en option55 meegeven bij de verbinding opbouw via VLAN=4, en dit kan de Be65 mijn weten niet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 30, 2025

Ik heb elders een keer gelezen op dit forum (weet niet meer waar het staat) dat een CAT7 kabel ook voor dit soort problemen kan zorgen.

Advies voor de KPN tv ontvanger, gebruik een CAT5E kabel.

CAT6 kan ook, die heb ik zelf naar de slaapkamer lopen en werkt bij mij goed.

Wat betreft TP--Link, ik ben persoonlijk (dus persoonlijk) geen fan van TP-Link.

Ja ik weet dat niet iedereen dit met mij eens is en dat mag natuurlijk.😉

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 30, 2025

@Maikel Drost bedankt voor de tip maar dit werkt helaas ook niet.

Ik zie in het menu van de EB65 wel dat ik op een afzonderlijke poort ook nog IPTV VLAN kan instellen maar omdat ik VLAN-ID 6 al gebruik voor internet kan ik VLAN-ID 6 niet gebruiken voor IPTV. Ik neem dat VLAN 6 de enige optie is bij KPN voor IPTV ?

@joop2011 helaas is jouw tip met de CAT5E kabel ook niet de oplossing, ik heb inderdaad CAT7 kabel dus even snel een CAT5E kabel geprobeerd maar ook dat werkt helaas niet.

@TDN weet niet of ik het helemaal begrijp, maar tussen de letters door meen ik te begrijpen dat het zo niet gaat werken en ik dus het KPN modem er nog tussen moet hangen en mijn switch (Netgear GS324T0 niet ingesteld kan worden zodat het wel werkt want in het menu van de switch zie ook dat er VLAn en Multicast etc. ingesteld kan worden per poort?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 30, 2025

Ik zie in het menu van de EB65 wel dat ik op een afzonderlijke poort ook nog IPTV VLAN kan instellen

Nee, deze optie mag je niet activeren. Dat is bridge-itv, voor KPN moet je routed-itv instellen.

Ik neem dat VLAN 6 de enige optie is bij KPN voor IPTV ?

Nee VLAN 6 is voor normale internet (inclusief KPN TV in unicast). Voor KPN TV in multicast moet je een extra DHCP verbinding met VLAN 4 kunnen instellen op WAN. Maar met Deco's kan men geen 2 verbindingen op WAN instellen, daarom is de weergave LIVE voor multicast hoogstwaarschijnlijk foutief.

door meen ik te begrijpen dat het zo niet gaat werken en ik dus het KPN modem er nog tussen moet hangen ? 

Ja zonder mogelijkheid 2 WAN verbinding met 2 verschillende VLAN te realiseren moet je toch de KPN modem gebruiken. Zonder KPN modem kan je met een switch en 2 Deco's proberen. De eerste is b.v. op switch poort LAN2 en de tweede op switch poort LAN3 aangesloten, de eerste LAN poort is op de ONT aangesloten. Dan moet je instellen in switch VLAN 6 en 4 tagged op poort 1, VLAN 6 untagged op poort 2 en VLAN 4 untagged op poort 3. Dan in eerste Deco de WAN verbinding met VLAN 6 en PPPoE, in de tweede Deco de WAN verbinding met VLAN 4 en DHCP. Jouw normale internet loopt via 1ste Deco en TV ontvanger via 2de Deco. Maarvoor KPN IPTV platvorm moet men via DHCP opties nog paar extra parameter meegeven, en dat is met Deco niet mogelijk, daarom twijfel ik of deze constructie wel werkt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 30, 2025

@TDN OK, duidelijk zal eens een poging wagen. Ik ben nu het topic  TP-LINK omada van ​@ikheetjeff aan het lezen, misschien is dat ook wel een oplossing voor mijn probleem. 

Verschil in beeldkwaliteit etc. tussen Multicast en Unicast moet ik ook nog bekijken, anders moet ik de box maar gewoon anders instellen

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 30, 2025

Hey naamgenoot, ​@Erikmae welkom! Inhoudelijk heb ik niet heel veel toe te voegen aan de goede bijdragen van de anderen. Maar ik heb nog wel wat info voor je rondom het eventueel aansluiten van je KPN modem. Ik ga er even vanuit dat het KPN modem dat je hebt een Box 12 is. En dat deze voorzien is van de KPN Software.

Er is dit veel gebruikte topic over het aansluiten van een eigen router achter de KPN Box.

Het kan ook andersom. Dus de KPN Box achter jouw router. Maar daar zit op het moment wat haken en ogen aan. In de meest recente versie van de Software (hier voor de Box 12) zit ook een automatische scan op manier van verbinden.

Na deze update kan heeft de Box 12 een automatisch scan op de manier van verbinden. Dat wil zeggen dat de Box het herkent als hij achter een andere modem/router is aangesloten en niet zelf de PPPoE verbinding kan opzetten. Hij zal dan terugvallen op DHCP client-modus voor het opzetten van een internetverbinding. 

Er zitten nog wel wat haken en ogen aan. De webinterface is hierop nog niet voorbereid, en zal bij internet een rode foutstatus blijven aangeven. Tevens werkt deze internetverbinding dan alleen voor regulier internet. KPN telefonie en multicast live tv (VLAN 4) werken niet voor apparaten dan verbonden met de Box 12. 

Maar zoals je ziet werkt dat alsnog niet met tv. Dus die volgorde van aansluiten zou ik niet direct pakken

Ik denk dat je al met al toch het meest hebt aan de reacties van TDN en Jeff over een ander model eigen router. Tenzij je de unicast kwaliteit verder in orde vindt. Dan zou het instellen van de TV+ Box op unicast de kortste klap zijn.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 31, 2025

@Erikmae 

Zie hier i.v.m. jouw switch NETGEAR GS324

Als ik het goed zie heeft deze geen IGMP Snooping.

Dus als je daar de KPN tv ontvanger achter hebt hangen, dan werkt deze niet of niet goed.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 31, 2025

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 31, 2025

@Erik van KPN bedankt, denk dat ik dan toch maar de router achter de experia box (12) ga gebruiken en stiekem hopen op een betere oplossing die TP-Link of KPN in de toekomst zou kunnen gaan bieden. 

@joop2011 mijn switch heeft, zoals ​@TDN al liet weten, inderdaad wel IGMP Snooping.

Sluit de box 12 maar weer aan en wacht op een TP-Link switch met minimaal 8-poorten en 2.5Gb die wel kan wat ik zou willen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 31, 2025

Even voor de duidelijkheid… want zie door de bomen het bos niet meer vrees ik, het werkt nu wel allemaal (zappen gaat snel en LIVE in hoofdletters) maar zou het even bevestigd willen zien of ik het zo goed en veilig heb aangesloten.

1. Van de ONT naar de Wan van de KPN Box 12  
  2. WiFi van de KPN Box 12 uitgeschakeld
  3. DMZ in het menu van de KPN Box 12 ingeschakeld met als Local host de Deco EB65 Hoofd
  4. In de TP-Link app de bewerkingsmodus Acces point gekozen
  5. Van de KPN box 12 poort 1 naar de EB65 hoofd
  6. Van de Deco EB65 hoofd naar de switch en de twee andere twee Deco EB65

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 31, 2025

@TDN  hartelijk dank voor de aanvulling en de informatie.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 31, 2025

@Erikmae De Deco mag niet in AP-modus in DMZ staan. In AP-modus is firewall niet actief en alle je apparaten achter de Deco's staan zonder bescherming. Of je gebruikt Deco's in router modus en zet de Hoofd-deco in DMZ, of je gebruikt Deco's in AP-modus en sluit de Hoofd-deco op een willekeurig poort van de KPN modem en gebruikt geen DMZ. De TV-ontvanger met multicast zou direct op KPN-modem aangesloten worden.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 31, 2025

Ik heb het nu als volgt:

Ik hoop dat ik het nu wel goed en veilig heb aangesloten, de KPN TV-box is trouwens op de switch aangesloten en deze zapt weer snel en geeft LIVE aan in hoofdletter. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 31, 2025

Er is alleen met 1 tot en met 11, 19 en 51 verschil in beeldkwaliteit. Want die zijn HD+ (14,2 Mb/s) via multicast+beste kwaliteit en ook alleen live.

Overig is HD (bij 7,2 Mb/s). In multicast én unicast.

ESPN is in multicast én unicast 1080P, 14,2 Mb/s .

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • October 31, 2025

Ik heb het nu als volgt:

@Erikmae Ja, zo is goed. Zo lang de TV+ontvanger per kabel de KPN modem kan bereiken (direct of via deco+switch), is het goed. De 2 slave-deco's kan je ook op de switch aansluiten ipv op de hoofd-deco.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 31, 2025

@PeterG dat zijn precies de zenders die ik hier meestal kijk dus liever multicast voor de beste kwaliteit.

@TDN wederom bedankt. Eindelijk goed, wat een opluchting!