Skip to main content
Beantwoord

TV+ Box zappen en TV-gids laden is traag

• September 20, 2025
  • 13 reacties
  • 171 keer bekeken

Sinds vandaag ben ik overgestapt op TV+, omdat KPN dat voor zo’n 12 euro per maand minder aanbiedt dan het vorige hussel. Het zappen echter gaat merkbaar traag, tussen de 2.5 en 3 seconden. Het geluid is er eerst, en dan even stilstaand beeld, en dan pas na uiteindelijk 3 seconden bewegend beeld. Als ik de box op unicast zet, gaat het zappen sneller, iets meer dan een seconde.

De volgende pagina van de TV-gids laden duurt ongeveer een seconde. De TV-gids opent snel, maar alles knippert en verspringt na ongeveer en seconde. Het uitzetten van de tv-gids en teruggaan naar live-tv beeld is traag (snelheid varieert), via de gids knop, en lijkt via de ok-knop net wat sneller. Via unicast is de TV-gids net zo langzaam. 

Het KPN TV+ doosje is met een kabel aangesloten via een switch die IGMP-snooping ondersteunt, een Netgear G308S. Daar was ook de vorige Arris-box op aangesloten, en dat werkte prima. Ik heb de nieuwe box ook direct aangesloten op de experia box V10 geprobeerd, poort 1. Dat maakt geen verschil.

Het maakt niet uit of ik zap via de gids of via de P+ of P- knoppen.

Mijn vragen:

• Is dit zoals het hoort? 
  • Heeft de TV+ box ergens een informatie-pagina waar ik kan zien of multicast goed werkt? Ik kan dit nergens vinden
  • Is dit te versnellen?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Interessante zaken die je aanhaalt ​@Arjan van B. Kan ook zeker meespelen en goed om te checken voor de topicstarter. 

Het blijft dus wel een multicast stream na 3 seconde wachten, want je ziet wel LIVE staan. Op één of andere manier duurt het alleen langer dat de stream geladen wordt. Waar dat aan ligt, vind ik lastig te zeggen. Ik heb nog twee opties die je kunt proberen: 

• De KPN TV+ launcher/app resetten. Dit doe je door te gaan naar Instellingen (tandwieltje) → Apparaat → Apps → KPN TV+ → Gegevens wissen → Ok. 
  • Reset ook eens je Experia Box naar de fabrieksinstellingen met behulp van onze Kennisbank-pagina. Mogelijk heeft dat ook nog een positief effect. 

Ik merk trouwens hier ook wel dat het terugkeren vanuit de tv-gids naar live beeld wat langer duurt. Dat zou ik als normaal willen bestempelen. Het navigeren in de gids gaat hier wel duidelijker sneller dan de 1 seconde die jij noemt. 

Hopelijk kun je het met de bovenstaande opties nog wat versnellen. 

13 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 22, 2025

Hoi ​@Pieter_. Dacht je even een goede deal gemaakt te hebben door over te stappen op KPN Internet en TV+. Je gaat minder betalen en krijgt er ook nog de nieuwste tv-ontvangers toegestuurd. Maar qua kijkervaring pakt het helaas toch even anders uit begrijp ik. 

Nu heb ik toch even geprobeerd de specificaties van de switch erbij te zoeken (ik denk dat je de GS308 bedoelt) en dan constateer ik dat deze geen IGMP-snooping ondersteunt. Het is zijn broer de GS308E die dat wel doet. Zou het dan toch niet daar aan kunnen liggen? 

Normaal gesproken zou het zappen zo'n 1 tot 2 seconde moeten duren als je een directe kabel tussen ontvanger en modem hebt lopen. Je kunt het nog een keer testen of het toch aan de switch ligt door die tijdelijk te verwijderen uit je netwerk en de tv ontvanger en modem nog even 30 secondes stroomloos te maken voordat je ze weer aanzet.

Ik ben benieuwd of dan toch duidelijk wordt waar het aan ligt :) 

• Auteur
  • Topper
  • September 22, 2025

Je hebt gelijk, ik typte per ongeluk S, maar het is inderdaad de G308E. Maar zoals gezegd is er geen verschil zonder de switch er tussen, met alleen een kabel tussen de Experia box v10 en het kastje. Ik heb ook gecontroleerd dat IGMP-snooping aan staat, zonder vlan-nummer.

Binnen 2 seconden is er wel een stilstaand beeld. Voordat er bewegend beeld én geluid is, is het 3. Geen enorm probleem overigens, wel een beetje traag.

De TV-gids die een seconde duurt voor de volgende pagina is wel echt knullig.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 23, 2025

Het klinkt alsof je een managed switch hebt, maar de GS308E is een unmanaged switch. Of heb je nog andere netwerkapparatuur in je netwerk waar je netwerkinstellingen kunt wijzigen? Dat kan allemaal invloed hebben op hoe IPTV functioneert binnen je netwerk. 

Edit - Ik zit fout en de GS308E is wel een managed switch, dus IGMP snooping en VLAN settings kun je goed checken in je switch. Maar het lijkt er wel op dat multicast verkeer in je netwerk verstoort wordt. Vandaar dat ik vroeg om je modem en tv ontvanger te even te herstarten nadat je de switch (en alle andere netwerkapparatuur) uit je netwerk hebt verwijderd. 

• Auteur
  • Topper
  • September 23, 2025

Dit is inderdaad echt een managed switch, met een web-interface. Er zit elders in het netwerk nog een unmanaged switch, maar die zit niet tussen de experia-box en de TV+, via een andere poort van de experia box.

Ik zal het eens proberen om te resetten en de stroom er echt even af te halen. Overigens vind ik hier op het forum dat LIVE onder het tv-beeld multicast betekent, en Live dat het kastje terugschakelt naar unicast. De zenders geven keurig LIVE, in hoofdletters, als ik het kastje op multicast zet. ik zie op het forum ook meer mensen die een vergelijkbare ervaring als ik hebben. ..

• Auteur
  • Topper
  • September 24, 2025

Direct verbonden, overal meer dan een minuut de stroom er af: exact hetzelfde. Nog steeds LIVE, nog steeds 3 seconden, gids een seconde. Dit is duidelijk het niveau van dienstverlening hier.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 24, 2025

Er zit een speedtest verstopt onder het helpmenu in de TV+ Box. Misschien dat die iets verklapt?

(Ik weet dat dezelfde opstelling goed werkte met je vorige KPN ontvanger. En je hebt “LIVE” versus “Live” ook al ontdekt, en het lijkt dus wel degelijk multicast te zijn. En het is niet sneller in unicast schrijf je ook al, en rechtstreeks op modem helpt ook al niet. Dan heb je wel zo’n beetje alles getest wat je zelf kunt testen? 😒)

Trouwens, voor later: na terugzetten op multicast moet je ook nog zelf de optie “Automatisch beste kwaliteit” aanzetten. Maar dat lost je huidige probleem niet op.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 24, 2025

Oh, heb je alle updates al gehad?

(Ik denk dat de laatste update wel geïnstalleerd wordt bij eerste installatie?)

En voor de kenners, maakt het volgende nog uit? (Hoe dan ook niet voor de gids, zou ik denken.)

Er zit elders in het netwerk nog een unmanaged switch, maar die zit niet tussen de experia-box en de TV+, via een andere poort van de experia box.

• Auteur
  • Topper
  • September 24, 2025

Bij unicast gaat zappen sneller. De TV-gids niet. Speed test is in orde - 84mbit down, 96 up, 4ms ping 1ms jitter

Ik zie in de handleiding nu ook staan dat er pas een probleem is als het zappen langer dan drie seconden duurt. Het is ongeveer 3 seconden, dus blijkbaar binnen de norm?

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

Heb je het trouwens bij alle multicastkanalen? In september 2024 schreef KPN:

Kanalen 692 en 693 gaat in principe niets fout. Multicast doet het ‘gewoon’, maar het grote verschil met andere multicast kanalen is de zapp-snelheid (dat je beeld ziet). Dat is de normale tijd van een join op multicast (pak 'm beet 5 sec). We hebben al 15 jaar daar een truc voor waardoor dat ~1 sec lijkt. Die truc staat echter niet aan voor 4K kanalen en voorlopig gaat dat ook nog niet gebeuren. Dat zal t.z.t. wel gebeuren als 4K écht gemeengoed wordt in live broadcast (of er is dan een andere methodiek/oplossing). Tot die tijd, zal het zappen naar echte 4K kanalen nog even secondenwerk blijven, wat een stuk langer lijkt dan normale kanalen. 

Misschien dat bovenstaande alleen gaat over echt “zappen”, dus over gebruik van P+/P-. (Stel dat die geheimzinnige truc is dat er altijd alvast een multicast-verbinding voorbereid wordt voor het vorige en volgende kanaal, misschien rekening houdend met favoriete zenders?) En misschien geldt die truc niet bij intikken van een zendernummer, of bij gebruik van de “terug”-knop om naar de vorige zender te gaan. En misschien ook niet bij snel herhalen van P+/P- voor meer dan één kanaal.

In het TV+ menu, bij de informatie over de softwareversies enzovoort, staat ook een server endpoint URL, iets met aws.kpn.com. Ik heb geen idee of die voor iedereen hetzelfde is? Sommige storingen gelden niet voor alle gebruikers.

(Ik hoop dat bovenstaande helpt, excuus als het alleen maar ruis is. Ik ken alleen TV+ Boxen die voor de ondertiteling altijd op unicast staan, maar zelfs daar is het volgens mij niet een hele seconde. Misschien is de trage gids wel belangrijker om de oorzaak van het probleem te vinden, dan het verschil tussen unicast en multicast.)

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

Misschien is de trage gids wel belangrijker om de oorzaak van het probleem te vinden

Ik denk niet je al op je eerste dag gekke apps geïnstalleerd hebt, die op de een of andere manier de hele TV+ Box vertragen? Ofwel: ik neem aan dat de TV+ Box verder niet traag lijkt?

Eventuele WiFi-instellingen zouden trouwens ook geen probleem mogen zijn:

KPN TV+ Box: Update februari 2025

• De TV+ Box schakelt wifi nu automatisch uit zodra er een ethernetkabel is aangesloten. Dit zorgt voor een stabielere verbinding.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

Ben ik weer, sorry 🤓

En voor de kenners, maakt het volgende nog uit? (Hoe dan ook niet voor de gids, zou ik denken.)

Er zit elders in het netwerk nog een unmanaged switch, maar die zit niet tussen de experia-box en de TV+, via een andere poort van de experia box.

Ooit even geprobeerd zonder dat ding in je netwerk? Want:

Bij multicast distributie wordt een volgend datapakketje pas verzonden als alle op die multicast geabonneerde apparaten teruggemeld hebben dat ze het voorgaande datapakketje ontvangen hebben. Als daar een traag apparaat tussen zit dan krijg je dus haperingen op de TV ontvanger(s). Veel computers zetten hun LAN adapter op 10Mbps als ze standby- of uitgezet worden en dan heb je zonder IGMP snooping dus direct haperingen te pakken. Als alle op de switch aangesloten apparaten een LAN adapter hebben van minimaal 100Mbps en er geen wifi accesspoint op die switch is aangesloten die geen "multicast-to-unicast" ondersteunt dan hoeft IGMP snooping ook niet aan te staan.

Technisch gezien moet elk apparaat waar de multicast naar verzonden is terugmelden dat de datapakketjes ontvangen zijn. Als er geen IGMP snooping actief is wordt de multicast doorgestuurd naar alle aangesloten apparaten.

Ik denk dat bovenstaande niks met je probleem te maken heeft, want multicast is bij jou oké als je eenmaal beeld hebt. En het heeft denk ik al helemaal niks met de trage gids te maken. Maar, wie weet... 🤓 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 25, 2025

Interessante zaken die je aanhaalt ​@Arjan van B. Kan ook zeker meespelen en goed om te checken voor de topicstarter. 

Het blijft dus wel een multicast stream na 3 seconde wachten, want je ziet wel LIVE staan. Op één of andere manier duurt het alleen langer dat de stream geladen wordt. Waar dat aan ligt, vind ik lastig te zeggen. Ik heb nog twee opties die je kunt proberen: 

• De KPN TV+ launcher/app resetten. Dit doe je door te gaan naar Instellingen (tandwieltje) → Apparaat → Apps → KPN TV+ → Gegevens wissen → Ok. 
  • Reset ook eens je Experia Box naar de fabrieksinstellingen met behulp van onze Kennisbank-pagina. Mogelijk heeft dat ook nog een positief effect. 

Ik merk trouwens hier ook wel dat het terugkeren vanuit de tv-gids naar live beeld wat langer duurt. Dat zou ik als normaal willen bestempelen. Het navigeren in de gids gaat hier wel duidelijker sneller dan de 1 seconde die jij noemt. 

Hopelijk kun je het met de bovenstaande opties nog wat versnellen. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 13, 2025

Het zappen echter gaat merkbaar traag, tussen de 2.5 en 3 seconden. Het geluid is er eerst, en dan even stilstaand beeld, en dan pas na uiteindelijk 3 seconden bewegend beeld. Als ik de box op unicast zet, gaat het zappen sneller, iets meer dan een seconde.

In een ander topic beschrijft ​@TDN een mogelijke oorzaak:

Bij multicast duurt het langer als unicast indien men geen audio-passthrough instelling gebruikt. Bij Auto wordt alles geconverteerd naar DD+ (ook Stereo → DD+ 2.0) en bij omzetting naar DD+ wordt alles geconverteerd naar DD (ook Stereo → DD 2.0). Dus eigenlijk foutieve gedrag van de TV+Box. Zonder conversatie gaat ongeveer 2s sneller.

Dus: wat staat er in de geluidsinstellingen bij audiokwaliteit? Standaard staat dat op stereo. Wat als je die op passthrough zet?