Skip to main content
Vraag

Feedback na verlenging: KPN TV+-kastje bevalt niet goed

• April 19, 2026
  • 2 reacties
  • 57 keer bekeken

Hallo,

Praktisch hetzelfde onderwerp als een andere gebruiker in topic Nieuwe TV ontvanger bevalt niet, maar ik kan niet terug | KPN Community

Maar omdat ik niet zijn topic wilde kapen, toch maar een nieuwe aangemaakt.

Ik heb na een verlenging 2 nieuwe tv-kastjes gekregen. Een kleine 2 jaar geleden heb ik die ook al even gezien en hoe ze werkten beviel me toen niet.
Dus voordat ik deze kastjes opnieuw ging uitproberen, heb ik klantenservice gebeld met de vraag of de traagheid, fouten en ongemak er inmiddels uit waren. Zeker: ze werkten inmiddels wel prettig. Gewoon proberen dus.

Bij binnenkomst heb ik 1 kastje aangesloten en liep vrij snel tegen verschillende bugs aan. Een nieuw telefoontje met de klantenservice leert me dat ik pech heb er nu al eentje te hebben aangesloten, want daarmee is het KPN+-abonnement ingegaan en ben ik voorgoed m'n Interactieve tv kwijt.
1 oud kastje heb ik nog niet verwisseld, dus die doet het nog. Maar ik heb begrepen dat dat slechts tijdelijk zal zijn. 

In de paar dagen dat ik dit kastje nu heb, ben ik meerdere bugs tegengekomen, dingen waarvan ik vind dat ze echt onhandig/gebruiksonvriendelijk werken en enkele functies waarvan ik het jammer (maar niet onoverkomelijk) vind dat die bij TV+ niet meer kunnen. Zie onderstaand.

Bugs:

• Als je bij een lopend programma hebt gekozen voor terugkijken en dat vervolgens halverwege stopt om even iets ander te kijken… En daarna dat nog steeds lopende programma weer verder wilt terugkijken, dan begint de opname weer van voor af aan.
  •  Bij het starten van het kastje wordt de laatst bekeken zender gestart: top. Druk je vervolgens op de gids, dan springt de zender eerst naar NPO1. irritant.
  • Tijdens het terugkijken van een programma dat overliep in een volgend programma, herstartte het kastje op het moment dat de titel van het ene programma versprong naar het volgende. Zo was ik kwijt wat ik aan het kijken was.
  • Meermaals heb ik gezien dat als ik in de gids eerst naar links bewoog en daarna terug naar rechts, dat ik niet verder kwam in de tijd. (Klinkt vaag. Ik bedoel iets als vogt: er was bijvoorbeeld een blokje "19.00 Journaal”, "19.30 Weer” en "19.40 Talkshow” in beeld. Als je dan naar rechts navigeert, dan sprong de selectie van Journaal → Weer→ Talkshow → Journaal→ Weer, enz… Hij ging dus niet naar het nieuwe scherm, waar “20.30 Spelletje” zichtbaar was.)
  • Bij terugkijken van een programma en een aantal keer vooruit of achteruit springen, dan gebeuren er heel vaak één van deze twee problemen: Of beeld en geluid lopen niet meer synchroon. Daar kan makkelijk 4 seconden verschil in komen. Of beeld stopt volledig, terwijl geluid wel doorloopt. 
  • Bij veel scrollen door de gids loopt deze op een gegeven moment vast met de melding dat de gegevens worden ingeladen. Die melding gaat dan niet meer weg.
  • Ik heb twee keer gezien -nadat ik heb gekeken voor een programma terugkijken- dat er een donkere overlay over het scherm bleef hangen, alsof er nog ergens een popup in beeld stond. Dit kan ik niet reproduceren 

Onhandig (als jullie hier tips hebben, dan heel graag. Blijft dan wel dat onderstaande punten gebruiksonvriendelijk zijn, want niet intuïtief):

• Doorspoelen gaat meteen ×8. Dat is voor een klein stukje terug of vooruit veel te hard.
  • Ik mis het extra infoscherm als je bij een programma in de gids op OK drukt. Dat vond ik op de Interactieve TV gebruiksvriendelijker, omdat OK dan zowel bij live tv als bij overige programma hetzelfde doet: een info-scherm tonen. Nu is dat wisselend; bij live TV ga je direct naar het programma, maar bij voorbije of toekomstige programma's krijg je extra opties.
  • Ik kan de gids niet verlaten zonder een programma te selecteren. In veel gevallen wil ik gewoon even rondbladeren, om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik gewoon blijf kijken wat er op dat moment op staat. De gids verdwijnt dan niet met de knop ‘Terug’. Wel na 3 keer op de knop "gids” te hebben gedrukt, maar dan blijft de bovenbalk continu in beeld. 
  • Als je in de gids een aantal pagina's naar beneden bent gegaan en vervolgens naar het menu bovenaan wilt navigeren… Hoe doe je dat? Het lijkt erop dat je dan eerst helemaal naar NPO1 moet gaan om vervolgens met pijl omhoog bij die menu's te komen.
  • De gids heeft geen vaste intervallen. Als je je selectie op een programma hebt staan dat heel lang duurt en je drukt op naar Rechts, dan spring je naar het volgende programma op die zender. Dat is heel irritant als je in de gids rond wilt kijken naar wat er allemaal op tv is, want het kan zo zijn dat je op die manier programma's op andere zenders compleet mist. Ik heb liever een vast interval van bijvoorbeeld 2,5 uur in beeld. Als je buiten dat interval navigeert, dan wordt het volgende interval van 2,5 uur getoond. Zo zie je ook op andere zenders wat er allemaal aangeboden wordt.

Jammer, maar niet onoverkomelijk:

• Ik mis de knop "geel” voor zoeken.
  • Ik mis de mogelijkheid om met het ‘ouderwetse sms-toetsenbord’ (2 voor ABC, 3 voor DEF, 4 voor GHIJ, etc) te typen. Dat kon bij de Arris VIP5202 wel en werkte veel sneller dan heen-en-weer moeten bewegen op een on-screen toetsenbord.
  • De laadtijden in de gids vind ik heel jammer. Je ziet dat elk nieuw overzicht ingeladen moet worden zodra je hem opvraagt. Volgens mij zou dat best al van tevoren gedownload moeten kunnen worden.
  • Tijdens het typen van dit bericht (de gids stond open, met een ‘mini-tv’-beeld rechtsboven) schiet het kastje ineens naar een screensaver. Met de schermen van tegenwoordig is een screensaver volgens mij sowieso niet echt belangrijk meer. Dus laat maar lekker doorlopen en houdt het hooguit op automatisch uitschakelen na een uur of 6.

--------------

Met de klantenservice heb ik inmiddels het kastje al een fabrieksherstel gegeven, waarna de medewerker een paar minuten heeft gewacht terwijl ik het terugkijken kon testen. Het vastlopen of niet gelijk lopen van beeld/geluid leek toen over. Maar dat kwam  vrij snel na het gesprek alsnog weer voor.
Het andere kastje aansluiten wil ik liever nog niet proberen, omdat ik dan ook meteen de activatie van mijn nog wel goed werkende Arris VIP kwijt ben.

Het netwerk in huis:
Glasvezel op Fritzbox 7590AX met simpele 8-poorts TP-link switch in de meterkast en eenzelfde 5-poorts-switch in de woonkamer, waar het TV-kastje op aangesloten is.
Ander TV-kastje (Arris VIP5202) staat in de slaapkamer, die is direct op die 8 poorts-switch aangesloten.

Speedtest ​​​​​​.net meet 885 Mbps download- en 915 uploadsnelheid.

---------------

Help, want dit vind ik niet alleen maar een kwestie van wennen. Hier gaat veel fout.
Als het inderdaad zo is dat ik geen andere keus heb dan dit kastje accepteren, kan ik dan in ieder geval bugmeldingen en/of feature requests kwijt hier?

Vriendelijke groet,

Florian

2 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 20, 2026

Hallo ​@FlorianK ,

Je kunt jouw meldingen kwijt in onderstaand topic mochten ze daar al niet eerder gemeld zijn: 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 20, 2026

Hoi ​@FlorianK . Hier wat tips:

• Doorspoelen gaat meteen ×8. Dat is voor een klein stukje terug of vooruit veel te hard.

Dat heb ik precies zo aangegeven bij de laatste product update waar dat in zit.

Echter: met de < en > toetsen in het kompas maak je sprongetjes van 10 seconden. 3× indrukken is dan 30 seconden.

Of je maakt een zelf te bepalen tijdsprong! 30 = 30 seconden. En dan <, <<, >> of > gebruiken. Reclameblokken skippen: 800 (meestal 8 minuten), dan > of >>.

• Ik mis het infoscherm

Met de gele knop roep je de programma informatie op tijdens het kijken 

Zelf had ik bij iTV de tussenstap 'info' voordat live kwam vanuit de gids uitgeschakeld ​​​​​​. Dus net zo als het nu is bij TV+.

• Als je in de gids een aantal pagina's naar beneden bent gegaan en vervolgens naar het menu bovenaan wilt navigeren… Hoe doe je dat? Het lijkt erop dat je dan eerst helemaal naar NPO1 moet gaan om vervolgens met pijl omhoog bij die menu's te komen.

Nee hoor. Niet nodig. Met het terug pijltje of de toets 1 kom je direct bovenin de gids. Daarna ga ik met pijltjes omhoog naar het menu.

GIDS verlaten via de GIDS knop.😉

• Tijdens het typen van dit bericht (de gids stond open, met een ‘mini-tv’-beeld rechtsboven) schiet het kastje ineens naar een screensaver. Met de schermen van tegenwoordig is een screensaver volgens mij sowieso niet echt belangrijk meer.

De standaard tijd is 15 minuten niet bedienen voordat bij een menu scherm de screensaver komt. Daar kun je zelf tot 2 uren van maken. 

OLED en QLED schermen kunnen wel 'inbranden'.

• Ik mis geel voor zoeken

Geel, voor zoeken? Kan me niet herinneren dat het daar die functies had. Wel vergrootglas/zoeken. Maar zonder geel.

• Ik mis de mogelijkheid om met het ‘ouderwetse sms-toetsenbord’ (2 voor ABC, 3 voor DEF, 4 voor GHIJ, etc) te typen. Dat kon bij de Arris VIP5202 wel en werkte veel sneller dan heen-en-weer moeten bewegen op een on-screen toetsenbord.

Inderdaad . Maar. Ik gebruik Google Home op m'n telefoon daarvoor. Heb ik gewoon het letterbord van m'n telefoon om op de ontvanger te typen. Google Remote kan ook.

• De gids heeft geen vaste intervallen (...)

Hier heb je wel een punt. Zeker als je net op een Teleshop programma zit. Maar nu je 't weet…