Skip to main content
Beantwoord

TV ontvangers starten niet meer op in combinatie met Mikrotik router

• 7 januari 2025
  • 48 reacties
  • 1125 keer bekeken

Toon eerste bericht

48 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 8 januari 2025

Ik heb de alternatieve subnet aangepast zoals devnull aangaf. Echter nog steeds hetzelfde probleem. Devnull, waar kan je zien dat subnet veranderd was?

Daarna nog terug naar fabrieksinstellingen gedaan. Maar dit loste het probleem ook niet op.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 8 januari 2025

Ik krijg trouwens aan eind van reset de foutcode 563.

wjb
Superuser
  • 74478 reacties
  • 8 januari 2025
Paulvwo schreef:

Ik heb de alternatieve subnet aangepast zoals devnull aangaf. Echter nog steeds hetzelfde probleem. Devnull, waar kan je zien dat subnet veranderd was?

Het subnet waar jouw router binnen valt kan ook compleet anders zijn als die van ​@devnull.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 8 januari 2025

Het lijkt wel iets van nieuwe firmware te zijn.  De tweede box die normaal uitstaat heeft gisteren nog even gedaan, alleen na een tijdje kreeg deze ook een update deed het daarna ook niet meer.

Inmiddels de experiabox weer aangesloten en beide ontvangers doen het weer. Heb daarna de netwerk kabels weer naar mijn openwrt router gezet en deze weer opgestart.  De beide ontvangers bleven het gewoon doen.

Als laatste test heb ik een van beide ontvangers helemaal uit gezet. Na het opstarten blijft deze weer staan op Opstarten 85%, Configuratie is geactiveerd.  Het lijkt er net op of hij ergens wat instellingen probeert op te halen waar mijn router niet bij kan.

wjb
Superuser
  • 74478 reacties
  • 8 januari 2025

Ik heb zojuist mijn 5202 even gecontroleerd en ook die blijkt al geupgrade te zijn naar NMC versie 9.205_1 en HTML versie 6.205.202.

Ik heb niet eens gemerkt dat deze geupgrade was. 

Ik gebruik overigens een EdgeRouter 4.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 8 januari 2025

Na een aantal malen een complete restart te hebben gedaan (‘frisse start’), bleef ik ook foutcode 563 houden bij 80%.
Toen de cache van de dhcp client geleegd (en 10.16.0.0/16 als altnet in de igmpproxy config opgevoerd) en inderdaad kreeg ik een ander IP adres toegewezen en is er nu beeld.

wjb
Superuser
  • 74478 reacties
  • Antwoord
  • 8 januari 2025
Naradla schreef:

Toen de cache van de dhcp client geleegd (en 10.16.0.0/16 als altnet in de igmpproxy config opgevoerd) en inderdaad kreeg ik een ander IP adres toegewezen en is er nu beeld.

Weet je dat ik gewoon alt-subnet 0.0.0.0/0 in de upstream interface van mijn IGMP proxy server heb staan?

Er zijn immers toch geen IGMP multicasts die vanaf Internet (vlan 6) komen.

Dan heb je dus ook nooit problemen als het IP adres eens een keer wijzigt.

• 246 reacties
  • 8 januari 2025
wjb schreef:
Naradla schreef:

Weet je dat ik gewoon alt-subnet 0.0.0.0/0 in de upstream interface van mijn IGMP proxy server heb staan?

Er zijn immers toch geen IGMP multicast die vanaf Internet (vlan 6} komen.

Dan heb je dus ook nooit problemen als het IP adres eens een keer wijzigt.

Inderdaad de beste ontwerp keuze die je kunt maken, om de wijzigingen van KPN minimale impact/geen impact te laten hebben. 

DannyK_
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img
  • KPN medewerker
  • 26 reacties
  • 9 januari 2025

@Paulvwo  Lijkt er inderdaad op dat je geconfigureerde subnets voor de IGMP Proxy niet meer volstaan.
Zoals @wjb al opmerkte kun je ook rustig een 0.0.0.0/0 opgeven, dan heb je er geen omkijken meer naar.

Zelf heb ik een OPNsense bakje staan, en daar heb ik 0.0.0.0/1, 128.0.0.0/1 opgegeven aangezien hij 0.0.0.0/0 niet accepteerde.
Gisteravond heb ik als test dan ook mijn VIP5202's een herstart gegeven en starten zonder problemen op, met de laatste software. 🙂

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 9 januari 2025

Bij mij (OpenWRT) loste het toevoegen van alt-subnet 0.0.0.0/0 het opstartprobleem ook op. Blijkbaar heeft KPN nieuwe netwerk ranges toegevoegd.

• 246 reacties
  • 9 januari 2025

@DannyK_ nice KPN medewerkers met custom routers, loving it!

Als ik mij niet vergis is in de latere OPNsense updates 0.0.0.0/0 wel toegestaan. Ik draai het zelf al even niet meer nu UniFi van die mooie stappen maakt met hardware offloading en nieuwe features in de compacte modellen.

DannyK_
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img
  • KPN medewerker
  • 26 reacties
  • 9 januari 2025
Wopper schreef:

@DannyK_ nice KPN medewerkers met custom routers, loving it!

Als ik mij niet vergis is in de latere OPNsense updates 0.0.0.0/0 wel toegestaan. Ik draai het zelf al even niet meer nu UniFi van die mooie stappen maakt met hardware offloading en nieuwe features in de compacte modellen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet heb getest in de latere versies.
Nu werkt het sinds dag 1 en anders krijg ik “de directie” op m'n dak als het misgaat 😋

En ja, ze hebben inderdaad erg mooie stappen gemaakt, ben ook met een schuin oog aan het kijken naar een gateway (zonder cloud, heb al een controller op een vps draaien) van ze, liefst rack mountable zodat het mooier bij elkaar past 😎

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 9 januari 2025

Bij mij werkt de 0.0.0.0/0 als alt-subnet ook goed. Bedankt ​@wjb .

wjb
Superuser
  • 74478 reacties
  • 9 januari 2025
jheling schreef:

Bij mij werkt de 0.0.0.0/0 als alt-subnet ook goed. Bedankt ​@wjb .

Pas als je een tweede upstream interface zou hebben binnen de IGMP proxy server hoef je te gaan denken aan het definiëren van specifieke subnetten maar dat zal waarschijnlijk nooit gaan gebeuren.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 9 januari 2025

@wjb Dank, dit lost mijn probleem ook op

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 9 januari 2025

Dankjewel, subnet 0.0.0.0/0 lost mijn probleem ook op.

• Helper
  • 32 reacties
  • 10 januari 2025

Ik had ook problemen met mijn KPN VIP5202 TV ontvanger i.c.m. mijn Mikrotik RB5009 router sinds de recente firmware upgrade was geïnstalleerd. Toen de TV ontvanger opnieuw opstartte bleef deze ook hangen op 80%. .

Ik had bij de IGMP upstream proxy instellingen de volgende subnetten ingesteld:
- 217.166.0.0/16
- 213.75.0.0/16
- 10.29.0.0/18

Toen ik bovenstaande subnetten bij de IGMP upstream proxy instelling wijzigde in het subnet 0.0.0.0/0 startte mijn ontvanger weer gewoon op.

Bij de IGMP proxy MFC status info zag ik een nieuw source adres staan wat niet voorkwam in de eerdere ingesteld drie subnetten. Dit adres was 195.121.94.xx

Ik had nog een tweede KPN VIP5202 ontvanger die een tijd had uitgestaan en nog op de vorige firmware stond. Ik heb toen eerst mijn eerste KPN VIP5202 ontvanger uitgeschakeld en toen mijn tweede KPN TV ontvanger ingeschakeld.  Toen deze was ingeschakeld kreeg ik een melding dat er een firmware update beschikbaar was. Ik koos toen om de update uit te stellen. Ik zag bij de IGMP proxy MFC status info toen de tweede ontvanger was ingeschakeld twee source adressen waarvan ene in het 217.166.0.0/16 subnet zat en de andere in het 213.75.0.0/16 subnet zat. Ik heb hierna ook de tweede TV ontvanger van nieuwe firmware voorzien.

Beide ontvangers startte toen goed op echter ik merkte dat als ik op de eerste TV ontvanger zat te kijken en er op de tweede TV ontvanger snel van kanaal werd gewisseld dat bij de eerste TV ontvanger het beeld en geluid enkele seconde vastliep.

Ik heb hierna bij de IGMP upstream proxy instellingen het subnet 0.0.0.0/0 gewijzigd in de volgende subnetten:

- 217.166.0.0/16
- 213.75.0.0/16
- 195.121.0.0/16
- 10.29.0.0/18

De instelling van het subnet 195.121.0.0/16 is voorlopig een wilde gok. Met de vier bovenstaande IGMP upstream proxy subnetten instellingen starten beide TV ontvangers gewoon op, kan ik live TV kijken, kan ik opnames en kan ik eerdere programma's uit de gids zonder problemen terugkijken. Met deze instelling heb ik ook geen last meer dat het beeld en geluid op de eerste TV ontvanger vastloopt als ik op de tweede TV ontvanger snel van kanaal wissel.

Wat duidelijk is dat sinds de firmware update van mijn VIP5202 ontvangers KPN nu een nieuwe subnet via de  IGMP proxy gebruikt en wel in 195.121.xx.xx subnet. Ik zou graag van KPN willen weten welk subnet dit precies is. Misschien kan de KPN moderator Jeroen of KPN medewerker DannyK dit voor ons navragen.

wjb
Superuser
  • 74478 reacties
  • 10 januari 2025

Je kunt beter het alt-subnet op de upstream interface van de IGMP proxy server op 0.0.0.0/0 laten staan, dan heb je er nooit meer omkijken naar.

• Helper
  • 32 reacties
  • 10 januari 2025
wjb schreef:

Je kunt beter het alt-subnet op de upstream interface van de IGMP proxy server op 0.0.0.0/0 laten staan, dan heb je er nooit meer omkijken naar.

Dat heb ik geprobeerd maar dan bevriest het beeld en geluid op de eerste TV ontvanger als er op de tweede TV ontvanger snel van kanaal wordt gewisseld. Dat heb ik hiervoor nooit gehad. Vandaar dat ik het instellen van de subnetten bij de IGMP proxy prefereer i.p.v. alleen maar 0.0.0.0/0 in te stellen.

wjb
Superuser
  • 74478 reacties
  • 10 januari 2025
Wavestar schreef:
wjb schreef:

Dat heb ik geprobeerd maar dan bevriest het beeld en geluid op de eerste TV ontvanger als er op de tweede TV ontvanger snel van kanaal wordt gewisseld. Dat heb ik hiervoor nooit gehad. Vandaar dat ik het instellen van de subnetten bij de IGMP proxy prefereer i.p.v. alleen maar 0.0.0.0/0 in te stellen.

Het alt-subnet op 0.0.0.0/0 kan eigenlijk niet de oorzaak zijn van het bevriezen van die tweede TV ontvanger. Ik zit dan veel eerder te denken aan de quickleave instelling voor IGMP. Die moet wel enabled zijn.

• Helper
  • 32 reacties
  • 10 januari 2025
wjb schreef:
Wavestar schreef:
wjb schreef:

Het alt-subnet op O.0.0.0/0 kan eigenlijk niet de oorzaak zijn van het bevriezen van die tweede TV ontvanger. Ik zit dan veel eerder te denken aan de quickleave instelling voor IGMP. Die moet wel enabled zijn.

Quickleave instelling voor IGMP proxy staat aan.

Op mijn Zyxel GS1200 switch waren de volgende zaken bij IGMP snooping ingeschakeld
- Enable IGMP Snooping: ingeschakeld
- Unknown Multicast Drop:  ingeschakeld

Ik heb op mijn switch bij IGMP snooping, Unknown Multicast Drop: uitgeschakeld. Ik heb hierna het alt-subnet van de IGMP proxy weer op 0.0.0.0/0 ingesteld. Na deze wijzigingen heb ik geen problemen meer dat het beeld en geluid de eerste TV ontvanger bevriest als ik tegelijkertijd op de tweede TV ontvanger snel heen en weer zap.

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28343 reacties
  • 10 januari 2025

We hebben dit nagevraagd bij het tv team, en zij geven aan niet expliciet iets gewijzigd te hebben hierin. Het enige wat gewijzigd is, is het SAP announcement kanaal. Die is gegaan van 224.3.2.6 naar 224.0.250.64. 

De bevinding van Wavestar lijkt iets anders te suggeren. Ik heb dat doorgegeven. Maar, in het algemeen is ook vanuit het team het advies om 0.0.0.0 in te stellen bij IGMP proxy subnet. Dan loop je sowieso niet tegen dit soort problemen aan.

• Helper
  • 32 reacties
  • 10 januari 2025

Beste Eric van KPN,

Dank voor de update en navraag.

Reageer