Skip to main content
Vraag

Vaak STB-NMC-400 melding op TV

• February 22, 2026
  • 9 reacties
  • 103 keer bekeken

Ik haak hier even op in. Wij hebben sinds een maand hetzelfde probleem namelijk, geregeld deze melding op de tv. We hebben ook alles wat hierboven staat al geprobeerd en het enige wat helpt is het stroomloos maken van het glasvezelpunt. Er gaat blijkbaar ergens iets flink mis bij KPN.

Wij hebben overigens geen Fritzbox, maar een KPN modem. Glasvezel 1Gbit.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

9 reacties

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+8

Hoi ​@P. Bruins, welkom op de community en leuk dat je ons hebt gevonden! Vervelend dat jullie deze melding ook regelmatig krijgen. De foutmelding STB-NMC-400 wijst meestal op een verbindingsprobleem tussen de tv-ontvanger en het netwerk. Dat het tijdelijk opgelost is na het stroomloos maken van het glasvezelpunt geeft aan dat de verbinding ergens opnieuw wordt opgebouwd.

Om gerichter mee te kunnen denken heb ik een paar vragen:

• Welke tv-ontvanger gebruiken jullie?
  • Hoe is de tv-ontvanger aangesloten op het modem? Is dat rechtstreeks bekabeld of via andere apparatuur?
  • Valt internet op andere apparaten op dat moment ook weg of blijft dat stabiel?
  • Welke modem hebben jullie precies?

Ik ben trouwens ook heel benieuwd wat er uit onze TV servicetool komt! Als je bovenstaande vragen kunt beantwoorden, kunnen we gerichter kijken waar het mis kan gaan! 😊

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 24, 2026

Sorry hoor, maar ik heb dit hele riedeltje al gedaan, samen met de helpdesk. Het maakt niet uit hoe ik hem aansluit, alleen het stroomloos maken van het glasvezelkastje helpt.

Modem stroomloos maken werkt niet.

TV-kastje resetten werkt niet.

Nieuw tv-kastje werkt niet.

Alle kabels uit het modem, behalve die van de tv-ontvanger werkt niet.

Rechtstreeks aansluiten werkt niet (hij gaat normaal gesproken via een kabel naar de muur vanwaaruit een CAT7E kabel naar het modem gaat).

Het tv-kastje heeft een hele nacht rechtstreeks aan het modem gehangen om te updaten, echter werkte dat ook niet. Hij blijft op 80% hangen.

Het glasvezelkastje resetten werkt wel… totdat het weer opnieuw begint en ik weer het glasvezelkastje moet resetten. Het zit dus OF in de wijkkast, OF in het glasvezelkastje in huis.

Internet valt overigens ook weg, maar het modem geeft geen foutmelding. Alle lampjes zijn groen. De lampjes op het glasvezelkastje zijn ook gewoon groen, echter is er geen internet op dat moment. Draadloos en bekabeld niet.

We hebben een Aris tv-kastje en een Experia Box V10.

Het probleem is een week of vier terug begonnen (volgens mij is er rond die tijd onderhoud geweest bij de wijkkast) en ik heb nu al drie keer het glasvezelkastje moeten resetten. 🤷‍♂️

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 24, 2026

Lijkt er zo te lezen op dat het glasvezel modem niet goed werkt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 24, 2026

Dan zou een reset van het modem ook moeten werken, echter werkt dat dus niet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 24, 2026

Dan zou een reset van het modem ook moeten werken, echter werkt dat dus niet.

Wat bedoel je?

Je schrijft dat als je het Glasvezel modem reset, alles weer werkt?

En dat een reset van de router en de tv ontvanger niet helpt.

Glasvezelmodem is het kastje waar de glasvezel kabel op binnenkomt en het signaal omzet naar UTP.

Als je hier de spanning van af haalt en naar 2 minuten er weer opzet (resetten dus), dan werkt alles weer begrijp ik uit je verhaal.

Of lees ik je verhaal verkeert?

Ik hoor het graag.

Heb je ook al contact met KPN gehad via het gratis nummer 0800-0402?

Cat7 kabel zou ik persoonlijk niet voor gaan.

Heb ik al meerdere problemen over gelezen op dit forum.

En CAT7 is pure overkill.😉

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 24, 2026

Mijn hele huis is verbonden dmv CAT7. Nooit problemen mee. Daar ligt het niet aan.

Ik heb volgens mij vrij duidelijk omschreven dat een modem reset niet werkt, maar het van de stroom halen van het glasvezelkastje wel. Glasvezelkastje, oftewel het FTU. Dat is geen modem. Het zorgt ervoor dat er een bruikbaar internetsignaal voor het modem is, welke je daar dus op aansluit. Het is dat grijze of witte kastje waar je modem op aangesloten zit.

Ik waardeer je hulp echt hoor 👍🏼, maar ik heb echt alles wat binnen mijn mogelijkheden ligt al geprobeerd inmiddels. Ben echt technisch onderlegd als het gaat over computers en randapparatuur (ik ben zo’n mafkees die zijn eigen gamepc’s bouwt en ik heb jarenlang computers en randapparatuur verkocht in een speciaalzaak), maar dit ligt volgens mij niet aan iets wat ik zelf op kan lossen, aangezien ik er vrij zeker van ben dat het het glasvezelkastje (FTU) is (of eventueel iets in de wijkkast of iets anders bij KPN, maar ik gok op het FTU).

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 24, 2026

Nog even ter aanvulling, de TV servicetool is nutteloos in dit geval. Komt uiteindelijk uit bij het omruilen van het tv-kastje, iets wat al is gebeurt, mede doordat ik die TV servicetool eind januari al heb gebruikt. Zoals te lezen is het omruilen dus niet de oplossing geweest. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 25, 2026

@P. Bruins 

Helemaal duidelijk.

Even voor de duidelijk.

Het glasvezelkastje, de FTU, dat is een modem.

Deze zet het glasvezel (licht) signaal om naar UTP (electrische signalen)

Daarna ga je met een kabel naar de router (die noemt jij modem denk ik (doen er meer😉)

Deze verdeelt het signaal naar de eindbronnen of een switch (tussenbron).

Daarna de KPN tv ontvanger.

Het beste kan je (ook al heb je dat al een paar keer gedaan) gratis 0800-0402 bellen.

En zeg er dan duidelijk bij dat het aan het glasvezel modem (FTU) ligt. 

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+8

Hoi ​@P. Bruins, bedankt voor het uittesten van alles! Inderdaad, een nieuwe tv-ontvanger zou het niet oplossen, maar alsnog goed dat je de servicetool hebt doorlopen. Dan weet ik nu wat daaruit is gekomen. Wat ik inderdaad aanraad, is om een belafspraak te maken en te vragen of zij een lijnmeting kunnen doen. Nu alles is uitgesloten, lijkt het inderdaad op een FTU-probleem. Goed om dat ook zo aan te geven. Laat je weten wat daaruit komt? 😊