Skip to main content
Vraag

Slechte geluid, slecht beeld. Niet blij met Soundbox

• 26 juli 2025
  • 22 reacties
  • 327 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+4

Ik heb nu 2weken de soundbox waarvan 1week door vakantie niet gebruikt.

Ik heb hetvolgende grote probleem:

Tijdens tv kijken ,zelfs tijdens hoofdscherm of apps enz.) wordt beeld zwart en daarna komt beeld terug . Soms blijft geluid soms ook niet.

Hetvolgende al gedaan:

Box volledig hardware reset.en ook spanningsvrij alle apparaten enz.

Van multicast op unicast. Hielp met vastlooend beeld (blokjes) 

Eerst automatisch beste kwaliteit 4k60hz. 

Dan handmatig 60hz 4k. Toen 50h 4k.

Alles blijft. Hetzelfde effect.

Tv opnieuw ingesteld. 

Receiver opnieuw ingesteld.

Kabel rechtsstreeks op tv , wat niet een optie is wegens dan geen beeld van de receiver)

Originele kabel 50euro kabel. Enz.

Nu wil ik het kastje omruilen heb de diw7022 nieuw al klaar liggen.

Iemand nog meer een suggestie om sit knipperend beeld aan te passen?

Bijnkpn krijg ik niet meer de service+ degene aan de lijn weet het ook niet.  

Maar dan krijg ik weer haperend beeld door de verouderde android.(Dat is de oorzaak namelijk)

Dan het instellen naar audio naar hdmi is bagger. Je moet complete menu,s doorlooen dat is niet makkelijk. Zet deze optie bijnde mute knop in of een andere knop als functie.

De box is Erg slecht afgestemd kwa geluid. 

Je mist heel veel midden en hoog geluid.die zijn zo ver op de achtergrond dat je zelfs een bekken niet hoort die er wel hoort te zijn.

Zodra de soundbox goed werkt en ik alle audio op hdmi out zet is het een top box maar niet met deze kinderziektes. 

Vreemd dat dit zo op de markt wordt gezet.

Oudere mensen horen de hogere tonen al slechter en dan worden deze gedempt weergegeven. Niet handig.

Harman kardon is een top merk die heeft beter geluid dan wat er nu uit komt. 

Ook als de box uit staat gaat de remote niet het geluid van de tv bedienen , dan kan ik dus niet de game console volume bedienen via de cec.

De remote had de cec moeten bedienen van de tv(master) en via cec dan de soundbox. Dan is dat ook weer opgelost.

En laatate wat heeft eARC voor nut ?

22 reacties

• 6929 reacties
  • 26 juli 2025

Stuur dat ding gewoon terug en gebruik de 7022. De Soundbox is duidelijk niets voor jou.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 716 reacties
  • 26 juli 2025
Marlon92 schreef:

Stuur dat ding gewoon terug en gebruik de 7022. De Soundbox is duidelijk niets voor jou.

7022 is slechter over het algemeen…

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11470 reacties
  • 26 juli 2025

Met de DIW7022 is niks mis meer ​@steffen1 , is tegenwoordig gewoon een goede en stabiele decoder, zeker als deze bekabeld aangesloten is.

Forum|alt.badge.img+2
JanD schreef:

Met de DIW7022 is niks mis meer ​@steffen1 , is tegenwoordig gewoon een goede en stabiele decoder, zeker als deze bekabeld aangesloten is.

Niet mee eens!

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 716 reacties
  • 26 juli 2025
Martijn en Lies schreef:
JanD schreef:

Niet mee eens!

Nope. Is algemeen bekend dat de 7022 haperend beeld geeft doordat er android 11 op staat. Meeste mensen geven daar niets om . Ik heb er last van. Pa ik ben vanaf dag 1 bezig de fouten uit sie box te laten halen. De eerste was het volume verschil tussen apps en de tv+ ,app, in de box. Het probleem wat er nu nog is is een android kwestie.  

Maar goed antwoord op mijn vraag: iemand nog een suggestie om die box goed werkend te krijgen? Anders via kpn weer retour. Maar liever deze box

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 716 reacties
  • 26 juli 2025

Even discussie beter slechter sluiten vraag wat is er nu nog voor optie ivm het knipperen van beeld. Dus uitvallen en weer aangaan..

Wat is de oorzaak waar is het probleem hoe kan dit waarom bij mij en een buurman heeft het niet... Maar vele anderen weer wel enz.

Forum|alt.badge.img+2

Knipperend beeld herken ik dan niet...

• 1438 reacties
  • 27 juli 2025
steffen1 schreef:

Wat is de oorzaak waar is het probleem hoe kan dit waarom bij mij en een buurman heeft het niet... Maar vele anderen weer wel enz.

Dat is een kwestie van oorzaken elimineren door te kijken naar overeenkomsten  en vooral verschillen  zoals welk merk of model televisie heeft jouw buurman hoe is alles aangesloten?

Tijdens tv kijken ,zelfs tijdens hoofdscherm of apps enz.) wordt beeld zwart en daarna komt beeld terug . Soms blijft geluid soms ook niet.

Zoals ik het lees is dit een HDCP communicatie probleem daar heeft jouw omschrijving de meeste kenmerken van.

eArc heeft nut voor televisies die dit ondersteunen. eARC heeft een hogere bandbreedte dan ARC, waardoor het meer audioformaten en hogere audiospecificaties kan ondersteunen. 

Een TV kan de audio van een extern aangesloten blu-ray speler dan in de beste kwaliteit doorgegeven aan de soundbox. Of de audio van de apps in de TV zelf.

De hele arc/eArc ondersteuning is wezenlijk niet nodig met deze box, behalve voor de weergave van andere op een tv aangesloten apparaten.

We weten dat ARC staat voor Audio Return Channel je zou met de Soundbox verwachten dat er geen geluid terug gaat naar de box maar dat dit intern wordt verwerkt. De box hoeft wezenlijk alleen beeld informatie naar een tv te sturen.

Forum|alt.badge.img+2

Geluid wat pas na een seconde of 5 bij het beeld kom herken ik wel maar dat is pas sinds een maand of 2. Opnieuw opstarten en het is weer weg. En omdat we toch elke dag opnieuw opstarten (om andere redenen) lost het zo zich toch dagelijks weer op. Maar waarom dat ineens optreed is ons een raadsel. Net als alle andere problemen met TV-.....

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 716 reacties
  • 28 juli 2025
Martijn en Lies schreef:

Geluid wat pas na een seconde of 5 bij het beeld kom herken ik wel maar dat is pas sinds een maand of 2. Opnieuw opstarten en het is weer weg. En omdat we toch elke dag opnieuw opstarten (om andere redenen) lost het zo zich toch dagelijks weer op. Maar waarom dat ineens optreed is ons een raadsel. Net als alle andere problemen met TV-.....

Nu eindelijk werkend.

Alles gereset. Zelfde effect.

Nu alle kabels op de tv dus ook de nintendo switch en de earc naar de onkyo toe. Ps tv heeft earc op 1hdmi .

Beeld blijft nu goed.  Storingen niet meer gehad.

Wel blijft het een uitdaging omde reomte het geluid van de tv te laten verEtten als ik de nintendo aan heb. Dus graag de remote via cec de soundbox laten regelen. 

Maar ..…

De soundbox doet kwa geluid niet veel beter als de tv. Al helemaal niet als vv voor een hifi installatie.

De box heeft leuk ,bas, geluid. Mist midden tonen en vooral in het hoog mist hij enorm veel.

Bij muziek met bekkens bv hoor je de bekkens niet eens.

Mijn receiver heeft helaas geen earc maar het verhaal gaat niet geheel op want ik heb wel dolby atmos op de receiver ongecromprimeerd…

Ok niet interresant hij is als stereo aangesloten.

De pluspunten die ik ervaar zijn:

Geen stilstaande beelden door de android 12.

7022 android 11. Mist hybride frequentie.

Scherper beeld betere verzadiging.  Tov 7022

Sneller en soepeler. Tov 7022

Zodra de 7022 de android 12 of 14 heeft gaat de soundbox retour.

De box is niet een aanrader als je een goede tv hebt en een goede geluidsinstallatie.

Op het moment wel ivm de stabielere werking.

Ps het is een zoekwerk maar ergens in het forum staat het omschreven over die hybride beeldfrequentie. En ook duidelijk bevestiging hierover is ook te vinden. Maar het forum is een beetje vol om nog te zoeken.

• 1438 reacties
  • 28 juli 2025

Wat je bedoeld is waarschijnlijk Dynamische frame rate in combinatie met Adaptieve refresh rate.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2665 reacties
  • 29 juli 2025

Hoi ​@steffen1. Als ik je goed begrijp heb je na wat resets en spelen met instellingen het voor mekaar dat het knipperen naar zwart beeld tot het verleden behoort. Dat is goed om te lezen. Voor de rest heb je nog een paar frustraties gedeeld en deze heb ik even op een rijtje gezet. Daaronder heb ik in cursief wat opmerkingen of vragen bij geplaatst.

• De geluidskwaliteit is ondermaats: vooral midden- en hoge tonen ontbreken, wat het luisteren onaangenaam maakt. Zelfs een bekken (cymbaal) is niet hoorbaar.
    Als je de mute-knop ingedrukt houdt kun je verschillende geluidsmodi proberen. Misschien dat een andere modus al een betere geluidsweergave geeft. Verder zijn we bezig om te kijken of we iets van een equalizer kunnen maken. Houd daarvoor de Product Updates in de gaten.

• Instellen van audio via HDMI is omslachtig; je moet door meerdere menu’s heen.
    Nemen we mee als feedback. Wie weet is dat in de toekomst makkelijker te vinden

• De CEC-functionaliteit werkt niet zoals gewenst: als de Soundbox uit staat, kan hij het volume van de tv of gameconsole niet bedienen.
    Dit begrijp ik nog niet helemaal denk ik. Je wilt dus het geluid van de gameconsole via de Soundbox laten lopen? En met welke afstandsbediening wil je dan het geluid bedienen?

• Je mist een goede implementatie van eARC.
    Rowi heeft hierin wat uitleg gegeven. Kun je daar wat mee of zit je nog met wat vragen? 

• Je merkt op dat de Soundbox wel dynamische refresh rate ondersteunt, maar dat de KPN TV+ box (DIW7022) dit mist vanwege Android TV 11
    Er gaan verhalen rond dat we de TV+ en de Soundbox op den duur gaan overzetten naar Android TV 14. Deze verhalen kloppen :) Maar hoe en wanneer is nog niet bekend. Dat zou ook moeten helpen met de refresh rate issues op de TV+ box.

Kijk maar even of je nog zaken wil toelichten of mijn vragen wilt beantwoorden. In ieder geval bedankt voor de feedback op de Soundbox die je al hebt gegeven. Dit hebben we doorgespeeld aan de ontwikkelaars. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 716 reacties
  • 29 juli 2025
Arjan van KPN schreef:

Hoi ​@steffen1. Als ik je goed begrijp heb je na wat resets en spelen met instellingen het voor mekaar dat het knipperen naar zwart beeld tot het verleden behoort. Dat is goed om te lezen. Voor de rest heb je nog een paar frustraties gedeeld en deze heb ik even op een rijtje gezet. Daaronder heb ik in cursief wat opmerkingen of vragen bij geplaatst.

• De geluidskwaliteit is ondermaats: vooral midden- en hoge tonen ontbreken, wat het luisteren onaangenaam maakt. Zelfs een bekken (cymbaal) is niet hoorbaar.
    Als je de mute-knop ingedrukt houdt kun je verschillende geluidsmodi proberen. Misschien dat een andere modus al een betere geluidsweergave geeft. Verder zijn we bezig om te kijken of we iets van een equalizer kunnen maken. Houd daarvoor de Product Updates in de gaten.

• Alle modi,s hebben dit, bepaalde geluiden blijven achter ivm de lagere tonen. Het lijkt alsof er geen tweeter in zit ik ben natuurlijk wel verwend door mijn hifi set, maar muziek zoals dire straits hoor je duidelijk bepaalde gebieden op de achtergrond 

• Instellen van audio via HDMI is omslachtig; je moet door meerdere menu’s heen.
    Nemen we mee als feedback. Wie weet is dat in de toekomst makkelijker te vinden
    Als het mogelijk is zou dit mooi bij de mute knop onder kunnen. Langvaathouden menu
  •  
  • De CEC-functionaliteit werkt niet zoals gewenst: als de Soundbox uit staat, kan hij het volume van de tv of gameconsole niet bedienen.
    Dit begrijp ik nog niet helemaal denk ik. Je wilt dus het geluid van de gameconsole via de Soundbox laten lopen? En met welke afstandsbediening wil je dan het geluid bedienen?

• Hier bedoel ik eigenlijk hetvolgende: de afstandsbediening wordt omgezet om het volume van de soundbox te bedienen. Zet ik nu de nintendo aan kan ik niet met de ab het volume van de tv bedienen. Situatie van bv de 7022 of mijn receiver de remote knoppen tv volume laag hoog en de ingangknop op de kpn remote worden met selctie tv op de tv geprogrameerd. Zodra ik de soundbox eigen volume gebruik wordt de volumeknop omgezet naar de soundbox. Dus laat ik de soundbox uit kan ik het volume niet bedienen via de remote. Mijn idee: laat de remote de rv bedienen op ouderwetse wijze. En via CEc de soundbox volume bedienen
  •  
  • Je mist een goede implementatie van eARC.
    Rowi heeft hierin wat uitleg gegeven. Kun je daar wat mee of zit je nog met wat vragen?
  • Earc heb ik opgezocht: belangrijkste voor mij is de hogere bitrate voor geluid.waarschijnlijk gaat het hier mis omdat de soundbox niet met de onkyo 676e overweg kan. Ik kan in de 676e ook niets instellen kwa ingang met beeldkwaliteit ed. Deze wordt gebruikt als hdmi switch. Nu heb iknhem als een ,soundbox, aangesloten via de arc uitgang van de tv. 
  • Je merkt op dat de Soundbox wel dynamische refresh rate ondersteunt, maar dat de KPN TV+ box (DIW7022) dit mist vanwege Android TV 11
    Er gaan verhalen rond dat we de TV+ en de Soundbox op den duur gaan overzetten naar Android TV 14. Deze verhalen kloppen :) Maar hoe en wanneer is nog niet bekend. Dat zou ook moeten helpen met de refresh rate issues op de TV+ box.
  • Zodra de 7022 naar android 14 gaat heb ik geen soundbox meer nodig. Mijn philips android tv 4k.kan er niet mee overweg die gaat dna steeds korte haperingen krijgen. De oudere tv,s hebben er minder last van. 

Hopelijk kunnen jullie er iets mee. 

De soundbox is perfect als je hem alleen gebruikt , maar met meer aparaten zoals blunray gameconsole ed erbij, wordt het wat lastiger.

Kijk maar even of je nog zaken wil toelichten of mijn vragen wilt beantwoorden. In ieder geval bedankt voor de feedback op de Soundbox die je al hebt gegeven. Dit hebben we doorgespeeld aan de ontwikkelaars. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2665 reacties
  • 31 juli 2025

Dank je voor de toelichting! Met je receiver en Hifi set heb je normaal gesproken de Soundbox ook niet nodig, maar ik begrijp wel waarom je 'm nu gebruikt. Dan is het even wachten op de upgrade van Android TV. 

• 1438 reacties
  • 31 juli 2025

​@steffen1 

"Hier bedoel ik eigenlijk het volgende: de afstandsbediening wordt omgezet om het volume van de soundbox te bedienen"

Over welke afstandsbediening heb je het hier? Want bij mijn weten kan de afstandsbediening van de 7022'niet worden omgezet. Die stuurt echt alleen de soundbox aan.

Als de Soundbox uit staat lijkt het mij vanzelfsprekend dat je de afstandsbediening van je audio systeem (Onkyo)  gebruikt.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 716 reacties
  • 31 juli 2025
Rowi. schreef:

​@steffen1 

"Hier bedoel ik eigenlijk het volgende: de afstandsbediening wordt omgezet om het volume van de soundbox te bedienen"

Over welke afstandsbediening heb je het hier? Want bij mijn weten kan de afstandsbediening van de 7022'niet worden omgezet. Die stuurt echt alleen de soundbox aan.

Als de Soundbox uit staat lijkt het mij vanzelfsprekend dat je de afstandsbediening van je audio systeem (Onkyo)  gebruikt.

Nee ik gebruik de remote om de tv te bedienen zoals het werkt met de 7022.  Dat kan niet met de soundbox.  Die bediend volume van soundbox. Dus de volumeknoppen in de remote worden geprogrameerd op de soundbox en niet de tv. De vip7022 kan. Niet anders dan de knoppen op de tv hebben.

Ik wil 1 ab gebruiken voor alles. 

• 1438 reacties
  • 31 juli 2025

Het begint me nu i3ts duidelijker te worden.

De KPN remotes zijn gewoonweg niet universeel zo eenvoudig is het ook die van de 7022 is niet universeel meer dan  de tv uit en aan de volume regelen of een bron kiezen lukt niet. Ik kan niet de apps op mijn tv zelf starten of in het instellingen menu komen.

1 ding heb ik nu net getest met de 7022 in standby kan de afstandsbediening inderdaad de volume van de tv regelen. Dat zal naar ik verwacht via infrarood gaan niet via HDMI CeC.

Dat de bij de Soundbox geleverde afstandsbediening anders is geprogrammeerd lijkt mij eigenlijk logisch. Want het is een Soundbar met een ingebouwde mediastreamer.

Als je 1 afstandsbediening voor alles wil gebruiken moet je geen apparaten nemen met Bluetooth aansturing. Ik heb nu weinig  aan mijn Logitech Harmony 650.

Of je moet alles via Alexa en dergelijke willen bedienen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 716 reacties
  • 1 augustus 2025
Rowi. schreef:

Het begint me nu i3ts duidelijker te worden.

De KPN remotes zijn gewoonweg niet universeel zo eenvoudig is het ook die van de 7022 is niet universeel meer dan  de tv uit en aan de volume regelen of een bron kiezen lukt niet. Ik kan niet de apps op mijn tv zelf starten of in het instellingen menu komen.

1 ding heb ik nu net getest met de 7022 in standby kan de afstandsbediening inderdaad de volume van de tv regelen. Dat zal naar ik verwacht via infrarood gaan niet via HDMI CeC. Zeker via if. o zou dat bijnde spundbox ook moeten gaan. Ps 7022 aan gaat het wel weer via bleutooth cec...

Dat de bij de Soundbox geleverde afstandsbediening anders is geprogrammeerd lijkt mij eigenlijk logisch. Want het is een Soundbar met een ingebouwde mediastreamer. Hoeft dus niet zie antwoord hierboven

Als je 1 afstandsbediening voor alles wil gebruiken moet je geen apparaten nemen met Bluetooth aansturing. Ik heb nu weinig  aan mijn Logitech Harmony 650.

Harmony is helaas niet echt gangbaar meer.

De kpn remote is op zich best goed. 

Of je moet alles via Alexa en dergelijke willen bedienen.

Sterker de philips remote(bleutooth) bedient de 7022 wel volledig. Niet de soundbox dus andersom zou ook wel handig zijn ..  nog een punt om bij te werken 

• 1438 reacties
  • 2 augustus 2025

De 7022 is niet veel anders dan de laatste 2 Google streamers met Android tv die worden vanuit de TV inderdaad via hdmi cec aangestuurd.

Waar ik mijn Chromecast met GoogleTV wel met de afstandsbediening van mijn Samsung kan bedienen lukt mij dat met de 7022 vreemd genoeg weer niet. 

Je kan de afstandsbediening van je Soundbox wel gebruiken dan moet je het geluid van je Nintendo via de Soundbox weergeven. Dat je dit niet doet begrijp ik deels wel, al kan ik niet uit eigen ervaring oordelen de hele constructie van dat apparaat is eigenlijk al genoeg om deze te bestempelen als leuk voor een slaapkamer niks voor een woonkamer.

Als we de Android discussie buiten beschouwing laten is dit simpelweg niet de box voor jouw. De Vip5202 was/is dan veel beter. De enige reden dat ik overstag ben gegaan is € 10,00 op mijn maandlasten besparen. Ik blijf bij mijn menig dat een isp gewoon een kastje voor hun eigen tv dienst moet leveren zonder overbodige toeters en bellen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2665 reacties
  • 4 augustus 2025

Bij mij lukt het wel om met de LG afstandsbediening om via HDMI CEC de DIW7022 aan te sturen. Heb dat nog niet getest met de Soundbox. Kan dat nog wel eens testen, want daarop is een Samsung tv aangesloten. Wel is dat een beetje een budget model uit 2018. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 716 reacties
  • 6 augustus 2025
Rowi. schreef:

De 7022 is niet veel anders dan de laatste 2 Google streamers met Android tv die worden vanuit de TV inderdaad via hdmi cec aangestuurd.

Waar ik mijn Chromecast met GoogleTV wel met de afstandsbediening van mijn Samsung kan bedienen lukt mij dat met de 7022 vreemd genoeg weer niet. 

Je kan de afstandsbediening van je Soundbox wel gebruiken dan moet je het geluid van je Nintendo via de Soundbox weergeven. Dat je dit niet doet begrijp ik deels wel, al kan ik niet uit eigen ervaring oordelen de hele constructie van dat apparaat is eigenlijk al genoeg om deze te bestempelen als leuk voor een slaapkamer niks voor een woonkamer.

Ik krijg vanuit tv geen geluid richting de soundbox. En de earc aansluiting moet ik weer voor de receiver gebruiken…

Tzt gaat de soundbox weer weg. Het is net als een bose 123. Gemaakt geluid. Niet verkeerd maar voor een audiofiel merkbaar gemaakt…

Zodra de 7022 overgaat naar een andeoid met hybride frequentie ga ik weer terug.

Als we de Android discussie buiten beschouwing laten is dit simpelweg niet de box voor jouw. De Vip5202 was/is dan veel beter. De enige reden dat ik overstag ben gegaan is € 10,00 op mijn maandlasten besparen. Ik blijf bij mijn menig dat een isp gewoon een kastje voor hun eigen tv dienst moet leveren zonder overbodige toeters en bellen. 

Net als je vroeger via ziggo een insteeklaart in de tv deed. Dat is het makkelijkst. 

• 1438 reacties
  • 6 augustus 2025

Die insteekkaarten worden nog steeds gebruikt ook voor Digitenne gewoon direct via de TV blijft het handigst een smartcard voor IPTV zal wel een droom blijven. Maar daar hebben we de apps voor.

Als je de ARC aansluiting gebruikt voor je receiver dan is het redelijk logisch dat de soundbox geen tv geluid doorgeeft.

Ik hoop voor je dat dit upgrade naar een volgende AndroidTV/GoogleTV snel gebeurd.

Zelf merk ik er weinig van maar dat zal zijn omdat ik de streamapps niet via mijn 7022 gebruik, voor de reguliere tv kanalen zal Dynamische framerate weinig verbetering geven.

Reageer

✕

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic