Skip to main content

Je moet “bron” op de Comfort+ voor TV+ een seconde ingedrukt houden voordat die wat doet:

Waarom moet ik de sourceknop langer ingedrukt houden om van bron te veranderen?

Dit is bewust zodat je minder snel per ongeluk de bron verandert.

 

Maar na die seconde wachttijd wordt vrijwel direct de auto-repeat actief. 🤯

Vandaag zag ik bij iemand dat die auto-repeat leidt tot openen, sluiten, openen, sluiten, … van een bronkeuze-menu op een televisie. Dus, in plaats van door verschillende bronnen te lopen bij meerdere keren indrukken: die televisie sluit het keuzescherm als je een tweede keer op “bron” drukt. (Vermoedelijk ook met de afstandsbediening van de televisie; niet getest. In plaats van meerdere keren op “bron” drukken, moet je op die televisie na “bron” dus altijd de pijltjesknoppen en OK gebruiken om een keuze te maken; die knoppen worden na drukken van “bron” ook tijdelijk via infrarood naar de televisie gestuurd.)

Daarmee is het gebruik van die knop op die televisie nogal lastig; je moet ‘m maar net loslaten als de bronkeuze van de televisie zichtbaar is.

Maar ook op televisies die wél langs de verschillende bronnen lopen lijkt de snelle auto-repeat me verschrikkelijk? Na een seconde indrukken begint zo’n televisie als een malle langs alle bronnen te gaan, dus snel loslaten, en daarna een paar keer indrukken (of de pijltjes en OK gebruiken, als de televisie dat snapt) om alsnog de goede te kiezen?

Een paar mogelijke oplossingen:

  1. Vertraging voor “bron” optioneel maken.
  2. Weg met de vertraging, maar instelbaar maken (misschien ook bij de reguliere L8 afstandsbediening) of “bron” überhaupt iets moet doen? (Maar wat ga je dan na een update instellen voor bestaande Comfort+ afstandsbedieningen. En hoe zorg je dat die instelling goed staat bij de doelgroep.)
  3. Geen auto-repeat van de bron-knop. (Of pas na loslaten en een tweede keer indrukken, maar zinnig lijkt dat niet.)
  4. De vertraging én de herhaalsnelheid voor alle auto-repeat instelbaar maken? Dat lost meteen een probleem op voor mensen die knopjes onbedoeld langer ingedrukt houden. Ik snap echt niet waarom vasthouden van bijvoorbeeld “2” na een tel feitelijk leidt tot “2222”. Idem voor long-press op home en OK, wat misschien ook gewoon auto-repeat is. Mijn stem gaat naar deze oplossing, en ook voor de standaard L8 afstandsbediening. En ik zou het bij nieuwe installaties meteen wat minder agressief instellen.

 

Trouwens, eerder schreef @SaltyBart al:

Eén kritisch minpunt, waardoor ik 4 van de 5 sterren geef, is dat de source-knop een vertraging heeft van 1 seconden. Ik heb gehoord dat dit zo is ingesteld om te voorkomen dat je de knop per ongeluk indrukt, maar gezien de locatie van de knop vind ik dat een zwak argument.
De knoppen ernaast wordt alleen gebruikt om je TV of Box aan of uit te zetten, en omdat het knopje zo klein is, lijkt het onwaarschijnlijk dat je het per ongeluk zou indrukken. Ik hoop dat dit softwarematig instelbaar wordt in de toekomst.

 

(Philips 55PML9008 uit 2023. Ik weet niet welke IR-code er gebruikt wordt. Voor deze specifieke televisie géén probleem als HDMI CEC gebruikt wordt, omdat de bron-knop dan nooit nodig is. Maar evengoed ter info.)

Bedankt voor jouw feedback en potentiele oplossingen @Arjan van B! Ik koppel ze terug 🙂


Reageer