Skip to main content

Wanneer komt er voor ouderen/dementie afstandbediening?

Hallo @Jaza KPN heeft de Comfort+ afstandbediening: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/233229/comfort-afstandsbediening-voor-interactieve-tv/

Is dat wat je bedoelt?

Dank voor je reactie

Deze bedoel ik niet. Die had ik al gezien. Er zijn nog eenvoudiger afstandsbedieningen op de markt alleen blijkbaar niet bij KPN met bijvoorbeeld met 4 of 5 knoppen

@Jaza 

1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Met maar 5 knoppen, die heeft KPN niet.

@Jaza let er ook op dat je niet zomaar een universele senioren afstandsbediening aanschaft: die zijn vaak alleen geschikt voor infrarood. De nieuwste kastjes van KPN gebruiken een radiosignaal ipv infrarood (als erbij staat dat het niet voor Ziggo geschikt is, is het ook niet meer geschikt voor de tv+ kastjes van KPN).

Bedankt voor jullie hulp. Mijn vraag is wanneer KPN met zoiets (misschien in samenwerking met andere providers) komt. Zodat het voor mensen die het niet meer (goed) weten en eigenlijk als enig tijdverdrijf misschien TV kijken hebben ook voor hen toegankelijk is. Ik denk dat de vraag al groot is. En dat zal in de toekomst alleen maar toenemen. 

Dank voor je reactie

Deze bedoel ik niet. Die had ik al gezien. Er zijn nog eenvoudiger afstandsbedieningen op de markt alleen blijkbaar niet bij KPN met bijvoorbeeld met 4 of 5 knoppen

Tja ... maar de kastjes van KPN hebben zoveel functionaliteit, dat ga je bijna niet redden om dat met 4 of 5 knoppen te bedienen.

En als je dat toch probeert, dan komt het er op neer dat je 1 knop meerderen functies gaat geven enzo. Daar word het alleen maar ingewikkelder van.

Chromecast heeft wel een afstandsbediening met heel weinig knoppen. 

Daar kun je de teevee+ app van KPN op installeren. Dan heb je nagenoeg hetzelfde als de teevee ontvanger van KPN. Maar ik betwijfel of dat een succes zal zijn.

Bedankt voor jullie hulp. Mijn vraag is wanneer KPN met zoiets (misschien in samenwerking met andere providers) komt. Zodat het voor mensen die het niet meer (goed) weten en eigenlijk als enig tijdverdrijf misschien TV kijken hebben ook voor hen toegankelijk is. Ik denk dat de vraag al groot is. En dat zal in de toekomst alleen maar toenemen. 

Welke KPN tv ontvanger heb je?

Maar ik betwijfel of dat een succes zal zijn.

Ik weet wel zeker dat dat geen succes zal zijn.

Die afstandsbediening van chromecast heeft geen zap toetsen en ook geen cijfers. Zeg dus maar gerust... een ellende met tv apps. Niet alleen die van kpn. 

Dit is de meest eenvoudige die kpn heeft voor de TV+ DIW7022 box.

Vraagje, ik zie dat iedereen ervan uit gaat dat @Jaza de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) heeft.

Kunnen jullie dat zien?

Want zelf heeft hij die vraag (helaas) nog niet beantwoord). 

We hebben geen specifieke afstandsbediening voor dementie, @Jaza. Maar we hebben wel, wat wij noemen, Comfort afstandsbedieningen. Deze hebben minder knopjes dan de reguliere afstandsbedieningen.

Als je KPN TV+ hebt, dan is dit de Comfort+ afstandsbediening: Comfort+ voor TV+ afstandsbediening.

Voor de oude tv-ontvangers kan je deze gebruiken: Comfort+ afstandsbediening voor Interactieve TV.

Een afstandsbediening met nóg minder knoppen hebben we niet en gaat er waarschijnlijk ook niet komen. Je wilt de tv-ontvangers namelijk ook wel goed kunnen bedienen.

Als je een oudere tv-ontvanger hebt, kan je misschien wel een alternatief vinden, zoals een seniorafstandsbediening op infrarood. Maar voor de nieuwe KPN TV+ Box gaat dit niet werken.

Als je een oudere tv-ontvanger hebt, kan je misschien wel een alternatief vinden, zoals een seniorafstandsbediening op infrarood. Maar voor de nieuwe KPN TV+ Box gaat dit niet werken.

Mogelijk werkt dat voor de TV+ Box wel via HDMI CEC, maar dat ligt erg aan de televisie. Bijvoorbeeld een Philips 48OLED807 (Android TV) geeft erg goed de cijfertoetsen en P+/P- door aan de TV+ Box. Dus met zo’n televisie zou een simpele infrarood afstandsbediening (afgestemd op de televisie) ook de TV+ Box kunnen bedienen.

En bij de TV+ Box kun je naast de KPN afstandsbedieningen ook andere bluetooth afstandsbedieningen koppelen. Dus als je een simpele bluetooth afstandsbediening kunt vinden, dan is ook dat, in theorie, een optie.

Maar: voor alle losse televisieontvangers geldt dan nog dat je onverwachts popups van de televisie of de ontvanger kunt krijgen, waarvoor je dan misschien toch ook op z’n minst ook een OK-knop wilt om het scherm weg te krijgen. En daar begint de ellende. Want voor een melding van de televisie moet je de OK-knop van de televisie hebben. (Die specifieke Philips 48OLED807 geeft bijvoorbeeld meldingen over OLED-display vernieuwen, erg vervelend.) En als je de OK-knop van de TV+ Box te lang ingedrukt houdt dan kom je in allerlei menu’s terecht. (Ik vind trouwens de auto-repeat van de cijfertoetsen van de TV+ Box afstandsbediening ook veel te agressief; ik zie dat bij de Comfort+ wel minder vaak fout gaan.)

@Jaza, als je nog een keuze moet maken: als terugkijken/opnemen niet gebruikt wordt (ook niet door huisgenoten) of als goede ondertiteling van Nederlandstalige programma’s noodzakelijk is, dan zou ik gewoon kabeltelevisie nemen, zonder een losse ontvanger. Dan heb je ook nooit de toestand dat het ene apparaat aanstaat maar het andere niet, of op de verkeerde ingang. Of Digitenne (dan meestal wel twee apparaten). In beide gevallen heb je dan ook teletekst. En dan heb je niet steeds software-updates die de bediening kunnen veranderen, zoals bij de TV+ Box nog wel zo is.

Hoi allen

Hartelijk dank voor al jullie antwoorden

Mijn vader (dementerend) heeft Sagemcom KPN box 12 CS 500001 en de volgende afstandsbediening

Dat lijkt op een afstandsbediening van een 5202 en dan is de onderstaande Comfort+ afstandsbediening het alternatief.

Bron

Deze is echter niet veel eenvoudiger.

Als het de 5202 is kan je deze proberen. Die knop linksboven kan je voor tv aan/uit doen en rechtsboven voor ontvanger aan/uit. 

De rest kun je programmeren volgens de knoppen zelf. Zappers, volume, en cijfers.

https://www.bol.com/nl/nl/p/senioren-slechtzienden-universele-afstandsbediening-smart-easy-1/9200000073010978/?bltgh=kVo5hgt9vTi62SEOvNJBVQ.2_18.22.ProductTitle 

Deze leert codes aan vanaf originele afstandsbediening. Door die originele op deze te richten.

Een kennis van mij heeft er een zonder cijfers en dat is toch lastig.

Hoi 

Dank. Ik ben zelf niet zo handig. Waar staat of het een 5202 is? Staat dit op de achterkant van de afstandsbediening? 

Hoi 

Dank. Ik ben zelf niet zo handig. Waar staat of het een 5202 is? Staat dit op de achterkant van de afstandsbediening? 

Voorkant ontvanger.

Ook niet handige mensen kunnen die senioren afstandsbediening (smart easy 1) die ik gelinkt heb programmeren. 

Reageer